Grim Fandango (1998)

Alternatieve titel: Grim Fandango: Remastered

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door LucasArts en Double Fine
Uitgegeven door LucasArts

Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...

avatar van Shangri-la
Hebben jullie het ook met de launcher geprobeerd? Daar moet het mee lukken als het goed is. HIeronder kun je hem vinden:

launcher

avatar van jellecomicgek72
Zijn er ook nog andere patches voor deze game? Steeds als ik wil saven valt nu ook het geluid weg..

Pastichio Rocker
Probeer het anders eens met DOSbox of ScummVM ofzo?

avatar van AvMerode
jellecomicgek72 schreef:

Misschien een late reactie, maar kom er nu pas achter om hem goed aan de praat te krijgen.

Ik heb het uitgelegd in een engels forum, dus hopelijk kun je goed engels.

For perfect playing this game, follow steps below:

1. Download pre-release 0.1.0 - windows installer & Original Patch v1.1 from ResidualVM and only install residualVM.

2. Now Mount disc 1 with a virtual drive (like for example daemon tools) or burn discs to cd's.

3. Download (and place in downloaded torrent map) Setup fix (download latest) and dubble-click on modified setup file. Setup fix is for windows 7 pc's.

4. Now install game (swap to disc2 when asked) to ResidualVM installation map and finally install Original Patch v1.1

NOW JUST OPEN RESIDUALVM AND ADD GAME.
Through options you can apply fullscreen.
No more mounting required for playing the game.
PLAY AND ENJOY!

avatar van jellecomicgek72
Ik ben er nu mee bezig, game loopt perfect. Gewoon even op windows 98 zetten en geen problemen verder. En wat een fantastische game is dit zeg, ben halverwege gok ik, de humor is echt geweldig in de game en het valt me ook op hoe behoorlijk pittig de game is. Qua sfeer in deze game vind ik het nog steeds fantastisch, ook de muziek, geweldig. Ik hoop ooit nog eens op een HD remake want dit is zo'n titel die niet vergeten mag worden. Alleen al voor deze fantastische tune zou ik het 5 sterren willen geven. Nog nooit een game met zo'n weird verhaal ook gespeeld. Geweldig dat een game na 14 jaar gewoon nog goed te spelen is.

Goed bezig Jelle. En ik hoop ook op een HD remake. Liefst voor de console, dat zou nog fijner zijn.

En een Grim Fandango 2 mag er van mij ook best komen.

avatar van Shangri-la
Inderdaad, dit is zo'n game die een vervolg verdient of in ieder geval een remake. Dit is mijn all-time favorite, er is in mijn ogen nog geen betere game gemaakt wat betreft adventures. Al zijn er een paar die dit zeker benaderen.

avatar van Alfred Mok
Ajax&Litmanen1 schreef:
En een Grim Fandango 2 mag er van mij ook best komen.

Ja! Daar ben ik het volkomen mee eens.
Dit blijft een uitstekende game, 1 van de betere in zijn genre!

avatar van PC.ENGINE.FAN
Heb ik dat nou goed begrepen, is LucasArts dood? Waar kan ik dat beter berichten dan hier?
Ik heb er al een tijdje niks meer van gehoord buiten de monkey island remakes. Lucas arts zal naast die geweldige point n click games die het heeft gemaakt verder die eeuwige Star Wars gamesfabriek blijven.

Tevens over Grim Fandango: deze had ik destijds ook, maar was zeer teleurgesteld over het nieuwe systeem. Het duurde een tijdje voor ik er aan gewend raakte en het verhaal vond ik nauwelijks zo boeiend als de meesten hier. Ik heb de gehele playthrough geprobeerd te bekijken, maar zelfs dáár kan ik mijn gedachten niet bij houden. Ik vind het nog bijzonder dat ik nog tot aan het rijden met die omgebouwde auto ben gekomen.

Zie developer in moeilijkheden waar we dit soort zaken bespreken. Nadat lucasarts door Disney werd overgenomen hebben ze de studio opgedoekt. De naam Lucasarts gaat enkel nog gebruikt worden als 'label'.

avatar van Ricxz92
Grim Fandango krijgt een PS4 en PSVita remake, mogelijk ook op pc.

avatar van Hadouken
Ja ben enorm blij met dat nieuws!

avatar van threeohthree
Geweldig nieuws! Heb deze door een late game-start en de moeilijke verkrijgbaarheid helaas nog nooit kunnen spelen. Kom maar op, sta vast ergens vooraan in de rij.

Hier ook ook nooit gespeeld, misschien maar eens een kans geven als die uitkomt.

Ricxz92 schreef:
Grim Fandango krijgt een PS4 en PSVita remake, mogelijk ook op pc.

Ja pffff. Waarom niet voor Xbox?

Wel heerlijk nieuws. Ik kan deze game nauwelijks nog op de pc spelen, dan krijg ik technische problemen. Wil dolgraag een HD remake spelen.

Dat wordt een instant buy voor de vita, hoog tijd om deze parel nog eens te spelen.

Ik hoop wel op retail met een dooske maar zal wel niet.

avatar van Hadouken
Hoop het wel. Maar dan meteen een special edition met een zeis en 1:1 Bone Wagon.

avatar van jellecomicgek72
Ik heb deze fantastiche game ook eindelijk een keer kunnen uitspelen. Niet geheel zonder problemen... een paar chrashes en een paar keer corrupted save files maar via de level picker op de Grim Fandango site kon ik zo weer verder na iedere keer dat dit gebeurde.

Wat een geweldig en tegerlijkertijd zo'n bizar verhaal eigenlijk. Nog nooit eerder een point & click voor Grim Fandango gespeeld dus voor mij was het even wennen. Ik moest toen ik hier vorige week eens écht aan begon m'n mindset ook echt even omzetten na al het next gen geweld dat ik de afgelopen tijd heb gespeeld en dat dit een game van 15 jaar terug is. Niet dat ik dat heel erg vond want ondanks de frustratie die ik hierboven al vermelde is dit echt een geweldige game. Apart soort humor dat ik nog niet in andere games ben tegengekomen. Manny, en vooral Glottis en consorten zijn echt geweldige personages. Vooral in de cutscenes komt dit goed naar voren want die zijn vaak hilarisch. Ook door de aparte grafische stijl van de game zou ik de game niet als 'lelijk' willen bestempelen. Ik had totaal geen moeite moet de graphics, en de cutscenes vind ik zelfs iets tijdloos hebben. Bij sommige puzzels had ik vaak wel zoiets van; hoe verzin je het? Vaak zit het totaal niet logisch in elkaar en is de manier om het op te lossen erg vergezocht maar door het ijzersterke verhaal, de personages en humor wou ik maar blijven doorspelen. Ook de muziek vind ik geweldig en past ook helemaal bij de stijl van de game. Als ik dan toch een favoriet stuk uit de game moest kiezen dan is het toch Year 2, erg om moeten lachen. Was ook het gedeelte dat ook het meest uitdagend was in mijn ogen. (die ticket printer bv, erg pittig vond ik dat)

Al met al ben ik superblij dat ik deze game in z'n oorspronkelijke versie (nu de remake eraan komt) eindelijk een keer heb uit kunnen spelen. Ik deel ook alle lof die mensen over deze game hebben. Want deze game is een meesterwerk. Zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig.

My scythe. I like to keep it next to where my heart used to be.

avatar van Shangri-la
Zo is dat, dit is een game die zijn weerga niet kent. Ik ben hierna nooit meer zo'n goede adventure tegengekomen al komen sommige er heel dicht bij. Ik kijk uit naar de remake en hoop dat het niet tegen gaat vallen want dit is moeilijk te overtreffen.

avatar van solidKevin
Grim Fandango HD ook naar pc (Windows, Mac, Linux)

Echt geweldig nieuws zeg. Nu kan ik 'm ook weer spelen.

Absoluut een game die ik op me op dag 1 aanschaf. Echter blijf ik dit toch een van de mindere Lucasarts Adventures vinden. Had zelf liever een remake of HD versie van Day of the Tentacle gezien, waar ze dus mee bezig waren maar die uiteindelijk geschrapt is.

Ik blijf echter hopen. Verkoopt dit goed (en ik hoop dat het dit doet) dan zijn er hopelijk ook weer mogelijkheden voor de toekomst.

Een van de mindere? Dit is misschien in kwaliteit wel hun magnum opus. Al zullen ze Monkey Island fans daar vast anders over denken.

avatar van Brains
Ja, dit is natuurlijk super vet! Al vele pogingen gedaan om deze een keer een uit te spelen maar steeds wegens technische problemen moeten stoppen. Nu dan eindelijk een remake, en dan ook nog voor Linux. Nice .

Nu Day of the Tentacle nog.

avatar van Thomas83
Ben erg blij met deze remake. Ik moet het spel nog spelen en dit is een mooi instapmoment. Zal een hoop moeite schelen in vergelijking met hoe het nu gaat als je het spel op de kop wil tikken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Yep. Die denken er dus anders over En daarna zijn Indiana Jones Fate of Atlantis en Day of the Tentacle veruit superieur in mijn ogen, zowel qua verhaal, humor als puzzels. Maar slecht vind ik het dus zeer zeker niet. Zelfs de games die ik als de 'mindere' Lucasarts adventures bestemprl behoren voor mij tot de absolute top in videogames.

avatar van AvMerode
Grim Fandango word uiteindelijk als best Lucasarts game bestempeld door vele fans.
Maar ik snap wel wat Sinner bedoeld. Het is voor mij ook een stuk minder dan bijvoorbeeld Indiana Jones Fate of Atlantis, Day of the Tentacle en Sam and Max etc. Maar nog steeds een dikke 5* voor Grim Fandango.
De controls van Grim Fandango vind ik persoonlijk niet zo geweldig, maar dankzij xpadder en joy2key etc. is het prima te spelen. Verder is er nog een mouse mod die steeds word bijgewerkt.
Heb vele point and click adventures back in the day uitgespeeld en dankzij dosbox, residualvm en scummvm is het gewoon mogelijk om ze allemaal weer opnieuw te spelen.
Games als Day of the Tentacle hoeven voor mij niet als remake uit te komen, want daar hebben we scummvm voor en die loopt daar verder super mee. Zelfs mijn android samsung galaxy tab heeft scummvm en veel point and clickers waaronder day of the tentacle.
Grim Fandango loopt uiteindelijk ook prima in de laatste residualvm versie, maar er zijn hier en der wat kleine glitches.
Maar de HD versie die nog moet komen lijkt me uiteindelijk de beste mogelijkheid om deze game in volle glory te spelen. Het is alleen te hopen dat het goed word afgewerkt.
Het is in ieder geval goed om te horen dat er een hd pc versie komt.
Heb nu dan ook alleen maar pc's en laptop in bezit.
Had drie weken geleden de normale versie via residualvm uitgespeeld, maar ben toch benieuwd naar hd versie. Hopelijk komen er wat nieuwe toevoegingen (zoals een extra verhaallijn bijvoorbeeld).

avatar van jellecomicgek72
Geweldig dat de HD versie nu ook voor de pc komt!!! Oh en AvMerode, thanks nog voor jou versie op torrentz. Dat is de enige versie die goed werkt en die te vinden is op het interweb.

MikeMannuh
WTB Grim Fandango voor Xbox One