Grim Fandango (1998)

Alternatieve titel: Grim Fandango: Remastered

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door LucasArts en Double Fine
Uitgegeven door LucasArts

Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...

avatar van Mart
De eerste 3D-adventure van Lucasarts, en achteraf eigenlijk de enige echt goede 3D-adventure van ze (imo). Een heel origineel spel met originele personages en hele bizarre, zeer moeilijke puzzels. Zo moeilijk dat ik zelfs met een walkthrough er bij niet verder kon komen. Eén bepaalde puzzel is trouwens niet te doen op de meeste nieuwe computers: Die met die heftruck in die lift. Eerlijk gezegd heb ik dit spel nooit uitgespeeld, maar wat ik er van heb gespeeld heeft wel grote indruk op mij gemaakt.

avatar van Alastor
Vergeet de geweldige soundtrack niet! Hier te downloaden.

Mooie sfeervolle fantasiewereld met charismatische personages, een goede verhaallijn en bovenal veel humor. Flink aantal memorabele en ontroerende momenten meegemaakt, 'k ben ook zelden zo betrokken geweest bij een spel. Ik vond het reuze jammer toen het verhaal afgelopen was. Pluim voor de makers.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik heb dit spel nooit uitgespeeld maar wat ik ervan gespeeld heb was in ieder geval erg goed. Mooi stijltje en leuke humor. Ik ben denk ik gestopt omdat ik het geduld voor adventures toen een beetje kwijt ben geraakt en ik vrijwel nooit de gedachtengang van de makers kon volgen. Ik kwam op een gegeven moment niet verder en in het pre internettijdperk (bij ons thuis, in ieder geval) kon ik ook niet even opzoeken hoe het verder moest.

avatar van Royality
Ik wou dat mijn geheugen gereset kon worden en heel het wonderlijke avontuur weer opnieuw beleven alsof het weer de eerste keer is. Vind het ook erg mooi dat het in een film noir thema'tje is gezet. (vergelijkbaar met de film casablanca). De hoofdpersonage Manny Calavera leer je ook steeds beter kennen + hij sleurt je mee in zijn avontuur door de Land of the dead. Personages zijn daarom dus ook erg goed uitgewerkt. De muziek is ook erg toepasselijk de gernes kunnen van Bebop, Jazz naar een Mexicaans sfeertje gaan. En zoals je van Lucas Arts gewend bent bevat Grim Fandango weer een goede lading humor dat zich vooral in dialogen bevind.

Heb grim Fandango echt al 4 keer gespeeld (laatste 2 keer zonder walkthrough) en vindt het gewoon nog fantastisch, hoe stom het ook klinkt!

Voor de fans of voor degene die geïnteresseerd is in het verhaal van Grim Fandango.. hier de novel geschreven door Charles Frederick

.Pdf extensie

Doc extensie

Het is wel even doorbijten, omdat het een vrij groot stuk is in het engels. Maar echt de moeite waard, beter zou ik het niet kunnen maken.

Als je een goede 3D adventure zoekt is Grim Fandango zeker de moeite waard, misschien zelfs een must! dat je hem gespeeld moet hebben.

oh ja en voordat ik het vergeet...

My scythe... I like to keep it close to where my heart used to be.

avatar van Shangri-la
Mijn eerste toevoeging is natuurlijk mijn grote favoriet Grim Fandango, wat vond ik dit destijds een geweldig spel en het is nog vrij groot ook. Wekenlang ben ik bezig geweest om hem uit te spelen maar ik heb wel voor één puzzel een walkthrough nodig gehad, namelijk die puzzel in het casino. Mensen met een moderne PC die dit spel nog een keertje willen spelen hebben een patch nodig anders kun je die liftpuzzel niet oplossen. Ondanks dat de game alweer heel wat jaartjes oud is krijgt hij van mij de hoogste score.

avatar van psychonaatje
Ja, van mij ook. Als er iets belangrijks is in een adventure, dan is het wel de sfeer. De muziek, de humor, de graphics, het klopt in dit geval allemaal en helemaal. Heerlijk spel. Ik vond het gewoon jammer toen ik 'm uit had, omdat ik het gevoel had afscheid te moeten nemen van Manny, waar ik een merkwaardige vorm van symphatie voor was gaan voelen (voor een stel pixels!).

psychonaatje schreef:

Ja inderdaad, Manny was zo'n goed personage dat je je er helemaal aan ging hechten. Jammer dat ze nooit een vervolg op dit spel gemaakt hebben.

avatar van Hadouken
Er gaan af en toe nog steeds geruchten over een deel 2. En laat het ze alstublieft waarmaken!

Om eerlijk te zijn heb ik deze game ongeveer 3 maanden geleden voor het eerst uitgespeeld. Ik ben al lang een groot fan van het adventure-genre en van de LucasArts classics.

Manny is echt een enorm leuk personage waar je je ook aan gaat hechten. Heerlijke quotes, geniale humor en veel charme. En dan had je nog z'n sidekick Glottis. Ik kon soms echt dubbel liggen om hem.

avatar van martinstegenga
Grappig spel, heb het lang geleden gespeeld en denk dat ik het nog maar eens uit de game(verhuis )doos moet halen. Tot zover ik weet zag het er wel leuk uit voor die tijd maar was de gameplay soms wat vaag. Hierbij 3 Sterren van mij

avatar van Fianosther
Over deze game kan ik echt uren doorpraten maar dan zou ik ontzettend gaan spoilen. Ik zal wel dit zeggen: Beste adventure die ik tot nu toe gespeeld heb, geweldig verhaal, doordachte en aanstekelijke karakakters (Vooral Glottis en natuurlijk de hoofdpersoon, Manny Calavera), besturing is wat vervelend doordat je niks met de muis kan doen maar dat mag de pret niet drukken. Als neusje van de zalm dan nog eens een hoop goede, flauwe en droge humor. Dikke 5*

Als je alle LucasArts adventures met plezier hebt gespeeld kan je aan deze ook met een gerust hard beginnen.

avatar van waxs
Wel eens een demo van gespeeld, vond het toen een opvallend mooie game. Vreemde spelwereld.

Guybrush
Ik hekel de besturing, op sommige momenten vond ik de game echt goed uitgewerkt, maar op de meeste locaties had ik echt een afgeraffeld gevoel. 3*

Ik vind niet dat er een vervolg moet komen. Het einde was perfect.
Ik heb het hele spel genoten, maar kon me soms wel ergeren aan Glottis. Met hem had ik altijd het gevoel: eerste keer is leuk, tweede keer wat minder, derde keer niet meer.

4.5*

avatar van Deftones_JP
De manier waarop lucasarts me op deze game attendeerde was eigenlijk even briljant als het spel zelf; Het hoofdpersonage op een stoel zetten in Monkey Island 3, ook al zo'n vet spel.

Mijn engels was in die tijd slecht, dat is het nu nog steeds. Heb toentertijd de demo gespeeld. Kwam alleen nooit verder, vond het spel heel erg mooi en leuke muziek. Zal hem binnenkort *.

avatar van rpger
Inderdaad een classic en wellicht de beste adventure ooit gemaakt samen met monkey island. Het verhaal, de characters en de dialogen zijn van een niveau waar hollywood vaak nog een puntje aan kan zuigen. Ik heb het spel denk ik al 4x gespeeld in de loop der jaren maar het blijft goed. Er is ook een patch beschikbaar voor Anti Aliasing waardoor de poppetjes niet meer zo blokkerig zijn, en dan ziet het er gewoon tijdloos uit.

rpger schreef:

Weet jij toevallig nog een link naar die anti aliasing patch?

avatar van rpger
Het zat anders, ik weet het al weer, je moet reforce downloaden (mits je een NVIDIA kaart heb, hiermee kun je antialiasing forceren op applicaties, en dit werkt ook op grim.

avatar van Shangri-la
Ik ga wel even op zoek, bedankt.

With boney hands I hold my partner
When last I held her to my chest
But now we dance this Grim Fandango
And will for years before we rest

'Nuff said, geweldige game dit! -> 5*

Ongelooflijk, wat een topgame was dit! Het had alles; humor, uitgewerkt verhaal, boeiende karakters en het stak zo goed in elkaar dat je dit wilde blijven spelen. Ik weet niet meer hoe die oranje side kick heette, ik geloof iets van Glottis, maar hij was echt hilarisch!

Het concept is echt briljant, een spel dat zich afspeelt in de dodenwereld. En dat men er zon geweldig verhaal van maakte vol bizarre humor, dan verdien je respect. Lucas Arts op zijn best!

avatar van drezic
When last I held her to my chest
But now we dance this Grim Fandango
And will for years before we rest

Wauw...

Dat kan ik mij niet eens herinneren! Erg mooi, het geeft precies de jazz achtige sfeer van de game weer.

Hulde! 'Nuff said indeed.

PS. Zeg Squall, het lijkt erop dat bij elke game die ik bekijk ik jouw tegenkom

Was dat gedichtje van die chick in die jazz club, echt mooi vond ik, puzzel met zelf gedichtje voorlezen daarna was ook te gek .

P.S.: Hehe, ik game teveel , er zijn ook teveel vette games... En precies de goeie mix tussen PC en Console vrienden, krijg ik alles mee .

Ik vond dit echt een leuke game, echter ik heb em nooit uitgespeeld.
Ten tijde dat je bij 'the end of the world' kwam, begon ik het een beetje saai te vinden. De hele omgevingen werden wat minder sfeervol, zoals dat in de eerdere gevallen wel sterk aanwezig was.
Volgens mij heb ik de save nog wel ergens in een map heb zitten. Weet iemand of dat het Data.Lab bestandje is?
Misschien ga ik 'em alsnog ooit uitspelen.

My scythe, I like to keep it next to where my heart used to be.

avatar van Donkerwoud
Ik heb het helaas nooit meer uitgespeeld als de luie donder die ik toentertijd was. Het origineel moet hier nog ergens liggen, dus ooit...! ( vermoedelijk niet meer )

Maar de game was echt bijzonder. Geslaagde mix tussen point and click en de 3D-graphics. Meesterlijke dialogen en een van de meest sfeervolle werelden ooit bedacht. Echt een klassieker. Toch niet het volle pond om de soms wel erg onlogische puzzels en de wat afgeraffelde uitwerking bij sommige passages.

joeri592
het zou me leuk lijken als deze game op de 360 of ps 3 uikomt, ik en computer games gaan niet zo goed samen

avatar van FrK.
Ben er vanochtend mee begonnen, aangezien de reacties over deze game nogal lovend zijn. Ik moest meteen wennen aan de besturing en camera standpunten, de graphics vallen me nog mee moet ik zeggen. De humor in de game is ook wel leuk, alleen ik vind de game nu al moeilijk terwijl ik net pas het kantoor uit ben Ik heb ook geen flauw idee wat ik eigenlijk moet doen of wat ik precies ben en wat voor werk ik doe. Maar goed daar kom ik vast wel achter tot nu toe een uitdaging

Hehe ben bezig met deze game weer in mijn bezit te krijgen. Hopelijk kan ik binnen enkele dagen deze topgame nog eens spelen. Dat is toch wel jaaaaaaren geleden.

FrK. schreef:

Net als een goed boek of een goede film is 1x spelen te weinig om de diepte van het verhaal en de geniale manier waarop dit is opgezet helemaal mee te krijgen, in het begin is het meestal de humor en de karakters die opvallen, maar er is een diepere laag aanwezig die dit tot één van de beste verhalen en meest origineel uitgedachte werelden alle tijden maken. Misschien wel de Godfather onder de games.

avatar van Deftones_JP
Ik heb deze game ook maar een keer gespeeld, op een of andere manier kreeg ik niet meer draaiend op mijn pc. Ik zou dan ook graag zien dat ze er een arcade game op de 360 van maken. Dan speelt het nog lekker ook met een controller.

Bovendien boor je dan weer een nieuw publiek aan en zou je het hele genre nieuw leven in kunnen blazen. Zou ik graag zien in elk geval want ik hou van adventuregames.