
Grim Fandango (1998)
Alternatieve titel: Grim Fandango: Remastered
PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / Android
Adventure
single player
Ontwikkeld door LucasArts en Double Fine
Uitgegeven door LucasArts
Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...
- nummer 117 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1oRqDkadeUw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Leuk om weer eens een 'old school' game te spelen die mijn verwachtingen waarmaakt.

Ik zit met een hele vreemde bug in de remasterd versie... Ik zit op het strand in het derde jaar ofzo en moet de grijper van de ketting losmaken. Het enige probleem is dat opeens al m'n items wegzijn. Het enige wat ik nog heb is de zijs... Hoe kan dit, en is dit nog op te lossen? Heb geen zin om alles weer opnieuw te spelen..
Jongens... help! Ik zit in deep shit...

Je bent niet de enige die vast zit in de game, ik heb zelf ook een game-breaking glitch tegengekomen (gelukkig wel in year 1). Ik raad je aan een mail te sturen naar [email protected] en je probleem uit te leggen.
Laat me weten of het is gelukt!

Een kleine 20 jaar terug speelde ik al Grim Fandango. Dat was in een tijdperk dat je geen YouTube had of makkelijk een walktrough kon vinden. En die heb je eigenlijk wel nodig, want Grim Fandango is denk ik de moeilijkste game die ik ooit speelde. Kan me ook niet heugen de game uitgespeeld te hebben, dat was echt lastig. En toen werd een paar jaar terug de Remastered versie aangekondigd, waar ik echt wel zin in had, maar mijn laptop niet. Nu jaren later alsnog de game kunnen spelen en het werd een feestje. Wel weer een frustrerend feestje, maar ik heb genoten.
Echt heel veel wijzigingen kent de Remastered versie volgens mij niet. De beelden zijn wat opgepoetst, maar dat had op zich wel beter gekund. De personages zijn nog steeds vreselijk blokkerig en beschikken over te weinig polygonen. Daarentegen zien de achtergronden er nog steeds waanzinnig fraai uit, met een film-noir stijltje dat ook nu nog steeds prachtig en enorm sfeervol te noemen is. Wel is de speelbaarheid flink beter geworden, doordat dit met een controller best goed te spelen valt. Maar er valt nog wel genoeg op aan te merken vind ik. De manier hoe je door je inventaris heen gaat is nog altijd traag, met item voor item bekijken en ook stoort het regelmatig behoorlijk dat je een actie niet kan annuleren. Sta je te dicht in de buurt van een trap of een lift en loop je er per ongeluk heen, dan moet je weer de hele animatie afkijken waar je weer terug kan. En ook werkt de camera nog steeds enorm tegen. Dan ren je een richting in en plots schiet de camera in een ander standpunt en ren je weer meteen de verkeerde kant op. Zijn toch van die technische zaken die destijds al storend waren en bij deze Remaster misschien wat verbeterd hadden kunnen worden.
Maar voor je denkt dat ik dit een vreselijke game vind, think again

4,5* blijven staan.
Schijnbaar is de game plots te koop op de Switch. Cool!
Geinig promo-trailertje ook.
Het is dat ik de game een jaar geleden nog op mijn laptop heb gespeeld, anders had ik deze op de Switch gehaald.
Eentje waar ik in ieder geval niet lang over na hoefde te denken, ook ben ik niet zo kapot van de puzzels met name.
Voor de Switchers onder ons een nu wel erg aantrekkelijke aanbieding in de store.
Eentje waar ik in ieder geval niet lang over na hoefde te denken, ook ben ik niet zo kapot van de puzzels met name.
Na jouw bericht een check gedaan:
Grim Fandango Remastered | Nintendo Switch download software | Games | Nintendo
Voor 3,89...damn. Iedere fan van een goede adventure moet 'm inderdaad meteen kopen. Helemaal voor op de Switch, perfect systeem voor dit.
Heeft Princess Piranha 'm al gespeeld? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Voor die prijs hoe dan ook altijd leuk om op zak te hebben.
Werd zelf ook getipt en dacht deel het even aangezien ik zelf na meermaals grondig doorspitten van de lijst met aanbiedingen deze niet was tegengekomen op een of andere manier.

Ik ben altijd wel van de leuke dealtjes.
Zo kon ik dit ook maar moeilijk weerstaan en is mijn bestelling inmiddels geplaatst.
Den dees er ook gelijk maar even bijgedaan.
Wat het ook is, als ik dan toch bezig ben.
We zouden eens een topic moeten krijgen waar we de grootste en beste deals van dat moment in kwijt kunnen

Goed idee!
Ik ben nog bezig!

De puzzels vind ik wel echt heel lastig. Maar ondanks de moeilijkheidsgraad vind ik het echt een super toffe game. Wat een geweldige sfeer! Ook flink aandacht besteed aan dialoog en leuke humor. De remaster is niet super opgepoetst, maar dat vind ik stiekem wel lekker.
Ik heb dat minder.
De puzzels hier vanaf het begin doen het 'm er gewoon om en ik vind dat minder.
Als ik bij iets als Broken Sword iets opzoek bekruipt me altijd gelijk een gevoel dat ik nu mijn eigen spel bederf aangezien ik met een tikkeltje meer moeite dit heus wel zelf had kunnen achterhalen.
En dat een stuk leuker was geweest.
Hier heb ik dat niet.
Hier eerder acute shock daar ik deze absurde oplossing in geen honderd jaar op eigen kracht had kunnen bedenken.
Volgens mij zijn er ook niet zo veel die dit toe durven te geven.
Liever wekken ze stilletjes de indruk dat ze het allemaal helemaal zelf hebben gedaan en nu voor het leven helemaal fan zijn van deze onvergetelijke klassieker.
Voor mij nooit veel geworden tussen mij en dees.
Ook nu weer niet, nu ik hem voor de grap toch wel even op mijn Switch heb gezet. Ik heb gewoon geen zin om dit enkel en alleen aan de hand van een online guide te spelen.
Alleen al dat gedoe in het begin met die ballonnen, dat van alle vormen die je kan kiezen je niet één maar twee keer de worm moet nemen, of vervolgens bij die hele dikke gast dat je op een gegeven moment voor je met hem gaat praten de open deur op slot moet doen omdat je anders in een game breaking situatie beland waar je onmogelijk nog verder komt zonder dat je dit ook maar, zonder guide, kunt beseffen. Dat is waar ik op doel met het erom doen.
En dat is dan nog maar een hele kleine greep uit de beginfase, veel verder ben ik van mijn leven namelijk nooit gekomen.
Was ik alweer afgehaakt.
Als ik een mooie film wil zien met een land van de doden thema grijp ik wel naar Coco.
Waarom ik dit niet als iets negatiefs ervaar, is omdat ik een balans voor mezelf heb gevonden, denk ik. Ik probeer het zoveel mogelijk zelf uit te zoeken en probeer ook best lang vanalles uit. Maar zodra ik merk dat er frustratie bij komt kijken of dat ik er écht niet uit kom, dan zoek ik het op. En ondanks of het dan een logische of onlogische oplossing was, het voelt dan alsnog als een mini: "Oh a-ha!" momentje. En dan ga je weer lekker door met rondlopen/praten/puzzelen.
Maar ik ga denk toch maar eens kijken of ik, met een tandje extra inzet, toch nog eens wat verder kan geraken. Heb hem nu immers binnen handbereik dus waarom niet. Ergens ben ik ook wel alleen al benieuwd wat voor gestoorde puzzels ze nou eigenlijk nog meer in petto hebben.
Ergens weet ik het natuurlijk wel. Zo 'speelde' ik ooit al eens Escape from Monkey Island uit op de PS2, tapt wat dat betreft grotendeels uit hetzelfde vaatje. Die mogen ze van mij ook wel naar de Switch brengen, alleen al uit nostalgische overwegingen. Heb daar om die reden toch net wat meer mee dan met deze.
Moet wel zeggen overigens dat ik het als remaster erg geslaagd vind. Leuk ook dat je met een druk op de knop kan wisselen tussen oud en nieuw aanzicht. Net dat tikkeltje strakker getrokken, meer heeft het ook niet nodig. Vond sowieso al wel dat deze vrij mooi oud was geworden.
En ik heb er absoluut geen spijt van. Grim Fandango heeft kwaliteiten die ik echt mis in veel moderne games, zeker in het puzzle-genre. Focus op goede dialoog, sterke karakters, maar het allerbelangrijkst: durf om een beetje apart, "goofy" te zijn. De game heeft serieuze tonen en thema's, maar ook heel veel leuke personages die vrij snel een plekje in je hart gaan innemen. Karakters als Glottis, Meche, Salvador, zelfs de garderobehulp Lupe vergeet je niet snel. En zelfs een hele hoop van de quotes van minder centrale karakters.
"Can you take me down?"
- "Oh yeah I can take you down... but I can't hit customers anymore."
"Hey, let's beat up that waiter"
- "Not a bad idea, but... he's new"
"You're not too big. The cars are just too small."
"I just locked an open door. Strange, yet symbolically compelling."
"He doesn't even HIDE his booze in a file cabinet. What kind of salesman is he?"
Of de werkbij die maar niet op het Marx-citaat kan komen. Hoe bedenk je het!
Qua game is er nogal wat op Grim Fandango aan te merken. Zelfs de remaster is buggy, ik heb meerdere keren saves moeten herladen. En natuurlijk: het is echt onnodig moeilijk op heel veel momenten. Er zijn zelfs momenten dat je een interactie aanklikt, en Manny zelf zegt "Ok, I don't know, but... here goes." Dus hoe je daar zelf logischerwijs op had moeten komen!? Ik heb mezelf de moeite bespaard en de game met een walkthrough ernaast gespeeld. En ik heb een fantastische 10 uur beleefd aan deze game uit 1998, die gebaseerd op de credits door een klein team is gemaakt. Ik zou dat een prestatie noemen.