Pirates Outlaws (2019)

Android / Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Card / RPG

Ontwikkeld door Fabled
Uitgegeven door Fabled en Blitworks

Pirates Outlaws is een indie roguelike kaartspel waarin je door gevaarlijke zeeën navigeert en hun meesters uitdaagt. Je expeditie zal vol hinderlagen zitten en zal niet gemakkelijk zijn. Lies uit zestien verschillende helden, elk met unieke vaardigheden en decks. Met meer dan 700 kaarten en 200 relikwieën om te verzamelen, in drie verschillende spelmodi.

Deze is dan wel een paar maanden terug op de Switch verschenen (mei / juni), maar stamt eigenlijk uit 2019. Voordeel van een dergelijke late port? Content. Hopen en hopen content. Voor een heel erg zacht prijsje (base game is iets van 15 of 16 euro? In de sale was het ongeveer 11 of 12). En laat die content dan ook nog eens bijzonder leuk zijn en bij de beste deckbuilders / cardgames horen die ik gespeeld heb sinds Monster Train...

...want wat hier heel duidelijk naar voren komt is het het stijltje. Het had zo 'Monkey Island - The Card Game' kunnen heten. Daar worden niet alleen grafisch en via de vrolijk deuntjes naar 'gehint', maar ook gewoon heel duidelijk aanspelingen op gemaakt. (...'was that a three-headed monkey?'. Een vrij te spelen piraat die sprekend op the Ghost Pirate LeChuck lijkt? En wat te denken van de tweede 'zeemap' die je kan ontdekken - 'Skull Island'. Het lijkt me heel duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. Erg leuk gedaan.

Maar ook de gameplay steekt prima in elkaar. Iedere run die je doet met je kapitein unlock je nieuwe kaarten en reputation points. Met die reputation points unlock je vervolgens (op een bepaald aantal) weer nieuwe kapiteins (een 20tal? Ieder met hun eigen specialiteiten) en zeemappen / routes met hun eigen vijanden en gevaren en een baas op het einde. Je kaarten kunnen melee aanvallen zijn of lange afstandsaanvallen - of skillbased. En ga zo maar verder - het start simpel, hoe verder je komt en hoe meer je unlocked hoe interessanter het word. Zoals iedere goede deckbuilder / cardgame.

Tot nog toe speel ik iedere dag wel een paar potjes, en het ziet er naar uit dat dit voorlopig ook nog wel even zo blijft. Zeker wel een aanrader vind ik als je van dit soort games houd. En ach...het piraten thema maakt het allemaal extra jollig moet ik zeggen. Trek je een kaart als 'Piranhagun' of 'Arrow in the Knee' moet je stiekem toch even grinniken...

Inderdaad extreem vermakelijk. Heel erg toegankelijk, een shit-load aan spullen te ontdekken. En ook niet makkelijk, maar het lijkt er wel op dat je per spel ietwat aan vooruitgang maakt, dus ook motiverend genoeg. Heb hier nu meer plezier aan dan aan Dicey Dungeons.

Net de "eindgeneriek" gezien, wat wil zeggen dat ik eens de 3de eindbaas in een run verslaan heb.
Ik heb er nu een 7-tal uren ingestopt en kan een voorlopige bevinding geven, zoals al eerder aangehaald is het een heel vlot speeldbaar rogue-like met kaarten die heel makkelijk op te pakken is en maar moeilijk weer neer te leggen.

Maar een paar mindere puntjes zijn er wel aan, elke run lijkt namelijk erg op de vorige, en vooral de verschillende piraten zorgen voor afwisseling, andere kaarten en strategieen. Maar met 1 bepaalde piraat heb je het wel redelijk snel gezien. De boom aan keuzes die bepaalt of je volgende stop een gevecht, bazaar, winkel of event is, is nogal simpel opgesteld, en je kiest dan vooral om snel verder te kunnen, eerder dan vanuit taktische overweging (maar die zijn er wel).

De kaart-gevechten zelf spelen zich eigenlijk vanzelf. Zodra je de 5 kaarten ziet weet je wat er te doen staat. Er is ook hier slechts weinig ruimte voor optimalisatie of taktiek. Je probeert gewoon de "munitie" zo efficient mogelijk te benutten.

Maar dat zijn alles klachten op hoog niveau, want plezier haal ik er wel degelijk uit en met 5 "DLC" eilanden, nog 10-tal piraten die vrij te spelen zijn en andere perks is er nog heel veel te doen.