The Texas Chain Saw Massacre (2023)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
online

Ontwikkeld door Sumo
Uitgegeven door Gun

Kruip in de huid van één van de beruchte Slaughter-familieleden, of hun slachtoffers, in The Texas Chain Saw Massacre. Een third-person horrorervaring gebaseerd op de baanbrekende en iconische horrorfilm uit 1974. Als slachtoffer moet je je verstand gebruiken om buiten het bereik van de familie te blijven en een manier vinden te ontsnappen. Slaughter Family-spelers moeten hun gasten opzoeken, opsporen en voorkomen dat ze ontsnappen.

Ik ben inmiddels al een aantal dagen flink in de weer met deze game. Had deze al een tijdje op de rader staan mede ook omdat ik groot fan ben van met name de eerste film uit 1974. Dit is multiplayer only, net zoals Friday The 13th van een aantal jaren terug. In totaal zijn er dacht ik 3 maps en je kunt kiezen tussen 2 kanten. De familie, bestaande uit Leatherface, de kok, The Hitchhiker, Sissy en Johnny. Tegenover staan er vijf tieners die zich moeten zien te verstoppen of door tactisch spelen uit de map proberen te ontsnappen wat in deze game simpelweg kan als je de exit weet te vinden. Het verschil met een Friday The 13th bijvoorbeeld want ik pak die er toch even bij als het ware is dat je in deze game veel minder verstopplekken hebt, Als Leatherface of een ander familielid je ziet is het gewoon een kwestie van wegrennen en via gangetjes proberen weg te sneaken want zonder dollen, met name in het grote huis in de map is het een groot doolhof.

De game neemt u ook niet mee aan het handje door aanwijzingen te geven waar de victims zijn als je een van de familieleden bent, het is echt een kwestie van zelf uitzoeken als het ware. Een van de familieleden doet helemaal niks. Dit is de opa en heeft een bepaalde hoeveelheid bloed nodig om tot leven te komen. Als familielid moet je dit verzamelen en steeds naar hem toebrengen in het grote huis en als deze mijnheer de juiste hoeveelheid bloed binnen heeft gekregen door middel van het verzamelen en consumeren van de bloedzakken kun je als ander familielid steeds aanwijzingen krijgen waar de tieners precies zitten. Heel handig want soms loop je als familielid echt in cirkeltjes rond steeds omdat de maps vrij groot zijn en redelijk complex in elkaar zitten met waar de tieners allemaal onderdoor, over en langs kunnen sneaken. Oja en dan the man himself, Leatherface. Het is echt heel gaaf om als hem te spelen. Hij voelt echt groot en zwaar aan als je hem bent. En als de chainsaw eenmaal op gang is gekomen dan rijgt ie elke tiener aan gort, althans, als je een beetje weet hoe je goed met hem overweg kunt want de tieners zijn wel een stuk sneller dus speel het slim en tactisch. Het geeft gewoon een kick om als hem te spelen en al helemaal als je een kill weet te maken als hem. Deze game heeft veel potentie dat merk ik nu na een paar dagen ermee bezig te zijn geweest. Wel is er een beetje weinig content nog, slechts 3 maps als ik het goed heb en in de toekomst wat extra game modes erbij zou ook geen verkeerde toevoeging zijn. Maargoed de game is net gelanceerd dus wie weet wat het nog goed brengen. Alsnog een korte singleplayer campaign lijkt mij wel gaaf, is helaas ook nooit gebeurd bij Friday The 13th en die game is volgens mij ook helaas in een eenzame dood gestorven dacht ik. Of dat bij deze game ook gaat zijn, geen idee, hoop van niet want op het moment vermaak ik mij hier prima mee. Het lijkt een nieuwe trend te zijn de laatste jaren, online games van 80s horror slasher films. Friday The 13th, Evil Dead, Texas Chainsaw Massacre en ergens dit jaar zou Killer Klowns From Outer Space ook nog uit moeten komen. Zelf blijf ik hopen op ooit een Nightmare on Elmstreet game maar dan hopelijk wel een singleplayer ervaring, lijkt mij heel gaaf.

avatar van JacoBaco
Friday the 13th kwam helaas in de problemen ivm de rechten. Niet lang daarna stopte de deticated servers ermee en je kan alleen nog maar spelen met vrienden via invites. Maar ook dat komt ten einde volgend jaar en dan is de game officieel dood. En dat vind ik serieus doodzonde, want het is echt een super toffe game!

Evil Dead vind ik ook goed, maar minder dan Friday.
Dead by Daylight vind ik niks en Predator: Hunting Grounds vind ik maar matig.

Maar TTCSM lijkt een waardige vervanger te zijn voor Friday the 13th en ik ga hem absoluut spelen!

avatar van JacoBaco
Na zo'n 15 uur spelen als een victim heb ik gemixte argumenten.

Laat ik positief beginnen.
- De game is spannend en je hebt volledig het gevoel dat je in een Texas Chainsaw Massacre situatie zit. En je voelt je ook echt opgejaagd.
- Je victim personaliseren. Victims hebben sterke en zwakke eigenschappen. Maar met attribute points die je verdiend door in principe te spelen kan je in de skilltree abilities en skillpoints vrijspelen. Je kunt uiteindelijk 28 skillpoints krijgen om je personage aan te passen. Als jouw personage bijvoorbeeld langzaam is met deuren openmaken dan kun je het minder langzaam maken met deze punten. Of als hij al snel is maak je hem nog sneller

Minpunten
- 3 killers is veel! Alle victims beginnen altijd in de kelder waar het echt een doolhof is. Maar ook leatherface begint altijd in de kelder. Dus je bent meteen in gevaar. En iemand uit het killerteam moet leatherface kiezen, want anders gaat de BBQ niet door.
- Zodra je uit de kelder ontsnapt wordt opa wakker en zodra opa wakker wordt kunnen de family hem bloed geven en als ze dat doen worden alle victims tijdelijk zichtbaar. En met voldoende bloed blijven de victims permanent zichtbaar. Wat is hier precies het nadeel? Met 3 killers krijgen ze dus ook nog hulp van een vierde. Ik snap dat het lastig is voor de killers om victims te vinden. Maar met z'n drieën is dat redelijk goed te doen aangezien de victims altijd wel een keer te veel herrie maken. En als je bij opa in de buurt komt wordt je ook zichtbaar. Plus een ervaren leatherface pakt meestal wel iemand in de kelder. Dus dan zijn er nog maar 3 victims over.
- Ontsnappen is erg lastig. Uit de kelder komen lukt meestal wel. Maar eenmaal buiten wachten er dus al 2 family members op je. De omgeving is redelijk groot, maar toch word ik vaak gevonden. Ook weten de killers de ontsnap routes, dus ze blijven daar vaak een beetje campen. En deuren openmaken is op z'n snelst nog steeds een beetje te langzaam. En het vereist flink wat spelen voordat je de 3 maps een beetje uit je hoofd kent. En de game heeft geen plattegrond. Al is dat helemaal niet raar natuurlijk.

Het is moeilijk om dit soort games goed in balans te krijgen. Misschien zelfs bijna onmogelijk. Speel je met vrienden samen tegen een groep random spelers dan ben je altijd heel erg in het voordeel. Heb je geen vrienden dit die spelen dan stuur je mensen vriendschapverzoeken om alsnog een team te vormen. Maar los van daadwerkelijk samenwerken blijft het heel erg lastig om het in evenwicht te brengen. Friday the 13th flikte het zo goed als. Maar ook met Friday geldt dat als je als Jason tegen een groep speelt die samenwerken ben je de sjaak.

Ik moet het nog met de family proberen en ook dan zal ik ongetwijfeld wat te zeiken hebben. Maar voorlopig mag leatherface mij lekker achterna rennen.