Dr. Fetus' Mean Meat Machine (2023)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Puzzle

Ontwikkeld door Headup
Uitgegeven door Thunderful

Dit spel speelt zich af direct na de gebeurtenissen van Super Meat Boy Forever. Na een zorgvuldige analyse van Meat Boy, heeft de snode Dr. Fetus nu alle gegevens die hij nodig heeft om de perfecte Meat Boy-kloon te maken. Er is slechts één probleem: het DNA-monster dat hij heeft verzameld, is geen perfect exemplaar, wat op zijn beurt enkele minder dan perfecte klonen oplevert. Maar niet gevreesd, Dr. Fetus weet hoe hij dit probleem kan oplossen. Hij creëert een stel meedogenloze testkamers en begint alle klonen die hij heeft gemaakt er doorheen te sturen, om de slechte klonen te verwijderen waarna enkel de goede klonen overblijven. De exemplaren lijken aanvankelijk in niets op Meat Boy, maar na verloop van tijd begint dat grotesk beminnelijke gezicht dat Dr. Fetus zo haat, te verschijnen. Perfecte klonen staan ​​voor de deur en als ze klaar zijn... wie weet wat er daarna gebeurt?

Ik vraag me bij dit soort spellen altijd af: 'hoe vaak kan je dezelfde soort gameplay (vallende blokjes ala Tetris / Columns) leuk houden zonder dat er sleet op de formule komt'?

Enkele weken terug deed Shovel Knight Pocket Dungeon al een prima poging om het fris te houden, en aan de gameplay te zien doet ook Meatboy dit. Geinig om de kettingzagen e.d hier in het spel verwerkt te zien. Wellicht ook wel een aanschaf waard.

...om de 'wellicht' te beantwoorden? Volmondig ja. De prijs is maar 9.99, dus ook maar meteen toegehapt en Team Meat heeft weer eens een waanzinnig leuk spel uit de mouw geschud.

In de tutorial lijkt alles nog vrij standaard en heel simpel. (je hebt hem ook niet echt nodig. Het is het standaard Tetris / Puyo Puyo / Columns idee. Maar goed, dacht kijk maar even in het geval van special mechanics). En dan begin je aan het echte werk en merk je effectief hoe goed ze de Meat Boy formule hier hebben toegepast.

In de ene level (want het volgt inderdaad een verhaal modus inclusief de humoristische cutscenes) een gigantische zaagschijf in het midden, dan in de volgende weer dingetjes die uit de muur schieten, of langzaam rond hun as draaien. En niet alleen dit - naarmate je meer lijnen oplost (hier zijn het dus Meatboy clonen) worden er extra uitdagingen toegevoegd. Een kleine, foute beweging en inderdaad exact diezelfde gameplay die ook in zowel de platformer als de autorunner zat. En ik vermoed dat dit wellicht mijn favoriet van de drie zou kunnen worden.

Wat mij betreft kopen als je van dit soort games houd. In een Meat Boy jasje, met dus veel humor, hilariteit, frustratie en een geweldige soundtrack. Voor die prijs ? Aanrader. Denkelijk zo in mijn toplijst van 2023.