Pixel Ripped 1995 (2020)

PlayStation VR / PC VR
Action / Platform

Ontwikkeld door Arvore
Uitgegeven door Arvore

Pixel Ripped is terug met een gloednieuwe virtual reality game-in-een-game vol nostalgie, dit keer uit het jaar 1995! Om het evenwicht tussen meerdere dimensies te herstellen, roept onze held Dot de hulp in van de beste gamer uit 1995: David, een bescheiden jongen van 9. Samen met dit onwaarschijnlijke duo ga je vanuit een virtual reality-wereld terug naar al je favoriete klassiekers uit het late 16-bits en vroege 32-bits tijdperk.

Hoe heb ik deze volledig over het hoofd gezien? Dit is één van de betere, originelere en leukere titels die voor PSVR beschikbaar is.

Pixel Ripped is een nostalgische ervaring die je terugzet in de schoenen van een gamerkid in begin jaren 90/80. Sowieso had het mij leuk geleken een 80s American gamerkid te zijn, aan de hand van jeugdverhalen van gaming youtubers die opgroeide in dat tijdperk. Je beleeft allerlei scenario’s zoals gamen terwijl je moeder steeds zegt dat je naar buiten moet of een buurjongen je plaagt, stiekems gamen terwijl je eigenlijk in bed moet liggen (snel alles uitzetten wanneer je ouders wakker worden), arcadegames spelen met vrienden of in ouderwetse gamezaken staan terwijl je nieuwe consoles uitprobeert.

Pixel Ripped bestaat uit een game spelen in een game, maar de manier hoe de wereld van het kind overlapt met de gebeurtenissen in zijn videogame is origineel uitgedacht. Het begint simpel door proberen zijn moeder af te leiden zodat hij kan gamen, maar later moet je bepaalde handelingen in de echte wereld verrichten om vooruitgang te maken in de gamewereld. Dit doe je door te wisselen tussen twee consoles of doordat de personages opeens uit de TV springen en het level verdergaat in zijn woonkamer. VR en het thema gaan hand in hand met elkaar.

Pixel Ripped is ook een loveletter aan classic games uit het arcade / SNES tijdperk. O.a. Streets of Rage, Super Metroid, Sonic, Donkey Kong Country, Castlevania en Legend Of Zelda komen op leuke manieren terug. Niet slechts als cameo-parodieën, maar ze hebben daadwerkelijk een leuke rol in de gameplay of het verhaal. De gameplay schommelt daarom ook tussen deze verschillende type games, zonder te complex te worden. Mijn enige kritiek is dat de games zelf nogal standaard zijn. Het zijn spellen die van zichzelf nooit goed genoeg waren geweest (voornamelijk het beat em up level was te eenvoudig), maar binnen deze context werken de games leuk genoeg.

Ik ben erg blij deze te hebben opgepakt en ik wil graag de voorloper ook uitproberen. Misschien ga ik deze herspelen voor trophies, al klinkt de “speel alles uit zonder één fout te maken” trophy wel heel krankzinnig.

Aanrader als je interesse in het thema hebt en een PSVR bezit!

4/4,5*