menu

Elden Ring: Shadow of the Erdtree (2024)

mijn stem
4,14 (7)
7 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player / multi player / online

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco

Herrijs en keer terug naar de Lands Between om het Land of Shadow te ontdekken. Toen de oude goden en gewoonten plaats moesten maken voor de nieuwe orde, dreigden ze te verwelken in de schaduw van de immer glanzende Erdtree. Maar wat onder de oppervlakte ligt heeft ook de potentie opnieuw op te bloeien en as maakt vruchtbare aarde...

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=a8k8R0Q2ubY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:

avatar van jellecomicgek72
4,0
Ja hele dope trailer inderdaad. Ben echt net uit de wereld van Elden Ring gestapt maar krijg er nu alweer helemaal zin in na het zien van deze trailer.

avatar van DarthSolidKevin
Ik ben ook wel heel benieuwd, maar 40 euro voor één uitbreiding vind ik wel wat aan de hoge kant. Ik wacht even de recensies af.

avatar van Manny Calavera
DarthSolidKevin schreef:
Ik ben ook wel heel benieuwd, maar 40 euro voor één uitbreiding vind ik wel wat aan de hoge kant. Ik wacht even de recensies af.


Ligt er wel aan hoeveel uur je aan speeltijd krijgt. Heb het vermoeden dat je hier zo de content krijgt van wat flink wat andere games niet aan uren aan kunnen bieden.

avatar van JacoBaco
Deze aankomende DLC gaat hetzelfde level-up-mechanisme van Sekiro gebruiken. Dit betekent dus dat spelers alleen een level omhoog kunnen gaan als ze bepaalde minibazen / bazen killen. Kortom, het wordt een tandje moeilijker gemaakt. Want grinden werkt in dit geval niet meer.

avatar van jellecomicgek72
4,0
JacoBaco schreef:
Deze aankomende DLC gaat hetzelfde level-up-mechanisme van Sekiro gebruiken. Dit betekent dus dat spelers alleen een level omhoog kunnen gaan als ze bepaalde minibazen / bazen killen. Kortom, het wordt een tandje moeilijker gemaakt. Want grinden werkt in dit geval niet meer.
Oh serieus? Dat wist ik niet. Weet niet of ik dit nou zo heel leuk vind eigenlijk. Heb gelukkig een hele sterke Melee character met strength op 99 dus das geen probleem maar dit vind ik niet echt een denderende verandering eerlijk gezegd.

avatar van JacoBaco
Het zou nog een 1 april grap kunnen zijn, maar dat heb ik niet gechecked

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
Had 't ook al gelezen... Idd juist om te voorkomen dat lui er met hun level 300 char doorheen kunnen breezen. Vind het voortijdig ook wat crappy klinken, beetje cheap progress reset feel.


avatar van Manny Calavera
geplaatst:
Ja, toevallig die preview gekeken. Ik speel dit niet, maar zelfs ik vind dit supervet ogen en spelen.

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Luitjes, houd er wel rekening mee dat je wel eerst de boss Mogh verslagen moet hebben, een optionele boss in principe, maar die je wel moeten doden voordat je het nieuwe gebied kunt betreden. Een boss killen om een dlc te kunnen spelen.. Ja ze zijn daar wel orgineel en creatief bij From. Ik ben helemaal ready voor vrijdag. Dlc staat klaar, snacks en pils binnen handbereik en ik hoef de deur niet meer uit dit weekend. Zal wel weer een soort South Park: World Of Warcraft achtig gebeuren gaan worden hier aankomend weekend.

geplaatst:
Ik ben NG+6 en kom niet meer voorbij Radahn en dus ook niet bij Mogh. Ellende. Misschien de beste optie om helemaal opnieuw te beginnen, maar daar zie ik ook best wel tegenop.

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Uier schreef:
Ik ben NG+6 en kom niet meer voorbij Radahn en dus ook niet bij Mogh. Ellende. Misschien de beste optie om helemaal opnieuw te beginnen, maar daar zie ik ook best wel tegenop.
Hoezo kom je niet meer voorbij Radahn? Gewoon outlevelen die gast en je hebt ook nog eens 86.000 summons bij hem.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst:
jellecomicgek72 schreef:
Gewoon outlevelen...

Dat gaat 'm niet worden .

Stat Caps Explained & NG+ Scaling

geplaatst:
Heb ‘m vandaag alsnog gekilled en meteen doorgepakt t/m Mogh. DLC meteen in mandje gestopt

avatar van JacoBaco
geplaatst:
Geen trophies/achievements. Ik weet dat heel veel mensen dat helemaal prima vinden, maar ik vind het jammer.

avatar van Sinner
geplaatst:
JacoBaco schreef:
Geen trophies/achievements. Ik weet dat heel veel mensen dat helemaal prima vinden, maar ik vind het jammer.


Helemaal niets? Dat is inderdaad best wel jammer. Op zich valt er mee te leven. (De Switch heeft natuurlijk geen trophies of achievements - daar ben je het wel op gewend - alhoewel ik het ergens jammer blijf vinden) Maar toch is het altijd wel leuk om trophies en speeltijd te vergelijken met mensen in je vriendenlijst. (of gewoon de duur van je spel te verlengen door zoveel mogelijk trophies te behalen - hoewel ik betwijfel of dat bij een game als Elden Ring en DLC nog echt nodig is).

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst:
Bloodborne's Old Hunters tot nu toe de enige From Souls DLC die wel trophies heeft.

Had verwacht dat deze die trend ook zou bucken...

avatar van -marco-
4,0
geplaatst:
Valt niet mee. Vandaag even aangezet, maar voelt als opnieuw leren fietsen. Ben er te lang uit geweest, waardoor ik zelfs de basic controls weer moet opzoeken en eigen maken.
Dit kan echt als een barrière zijn, maar in weet hoe geweldig ik Elden Ring vond, dus zal even moeten doorzetten. Dat laatste is sowieso een element voor From Software games

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Je bent niet de enige. Vanmiddag een start mee gemaakt en na een buitengewoon sfeervol en rustig begin kwam ik al snel oog in oog te staan met de The Divine Beast Dancing Lion, de eerste boss in deze dlc. De tering dit beest was al goed pittig, ben er net als jou Marco lang tussenuitgeweest en ook geen Souls likes meer gespeeld in de tussentijd en deze eerste boss liet mij gelijk alle hoeken van de kamer zien. Ben er echt net langs gekomen en als dit de eerste boss was wil ik echt niet weten wat er nog meer gaat komen. Ook bij de normale enemies en de wat meer sterkere enemies is het al flink tandenbijten geblazen. Enemies die ook echt gewoon compleet afwijkend zijn van alles wat je in de base game tegen bent gekomen. Ik zie nu alweer de klasse en kwaliteit die ervan afdruipt zelfs na zo kort gespeeld te hebben pas. Dat er geen Trophy's zijn vind ik zelf wel een groot gemis, vind het vaak wel leuk om zo nu en dan terug te kijken hoe ik een boss gemold heb op PS5, zonder trophy's blijft zo'n baas me denk ik toch minder bij na verloop van tijd. Maargoed, het is niet anders. Ff snel koken en dan maar kijken hoelaat we het gaan maken vannacht.

avatar van -marco-
4,0
geplaatst:
Eerste dungeon is een feit. Ook de eerste draak geslacht en zojuist zo’n grote vuurkorf dude om zeep gebracht

Het is weer genieten en zit er alweer redelijk in.

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Deze bosses in deze dlc zijn tot nu allemaal mega agressief valt me op. Vannacht Rellana weten te killen na vier dagen en heb het gevoel dat ik een hele studie heb gedaan zowat om het aanvalspatroon van dit wijf uit m'n kop te leren. Ik heb er echt een hekel aan als een boss een finishing move heeft op het eind en dat is ook bij deze Rellana het geval, verschrikkelijk irritant. Zit er wel weer helemaal in merk ik, en er valt genoeg te ontdekken, mini bosses, verschrikkelijk sterke enemies overal en nergens. Ze zijn met deze dlc echt next level gegaan qua moeilijkheidsgraad, word zelfs overal over geklaagd door luitjes online, deze dlc is echt on steroids gegaan en dat merk je bij heel veel vijanden en de bosses. From levert geen half werk af, dat bewijzen ze maar weer eens opnieuw met deze dlc, en dit is echt behoorlijk veel dlc want het gebied is echt immens groot dus de €40 euro meer dan waard.

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Squall Lionheart schreef:
(quote)

Dat gaat 'm niet worden .

Stat Caps Explained & NG+ Scaling
Nope, kan nog steeds gewoon. Vannacht nog een boss ge-outleveld

avatar van -marco-
4,0
geplaatst:
jellecomicgek72 schreef:
Deze bosses in deze dlc zijn tot nu allemaal mega agressief valt me op. Vannacht Rellana weten te killen na vier dagen en heb het gevoel dat ik een hele studie heb gedaan zowat om het aanvalspatroon van dit wijf uit m'n kop te leren. Ik heb er echt een hekel aan als een boss een finishing move heeft op het eind en dat is ook bij deze Rellana het geval, verschrikkelijk irritant. Zit er wel weer helemaal in merk ik, en er valt genoeg te ontdekken, mini bosses, verschrikkelijk sterke enemies overal en nergens. Ze zijn met deze dlc echt next level gegaan qua moeilijkheidsgraad, word zelfs overal over geklaagd door luitjes online, deze dlc is echt on steroids gegaan en dat merk je bij heel veel vijanden en de bosses. From levert geen half werk af, dat bewijzen ze maar weer eens opnieuw met deze dlc, en dit is echt behoorlijk veel dlc want het gebied is echt immens groot dus de €40 euro meer dan waard.


Die ervaring heb ik (nog) niet. Gaat me tot heden makkelijk af en ben echt geen doorgewinterde From boy
Dit verbaast mij enorm, had echt een struggle verwacht, zoals de main game.

Maar goed, heb dan ook enkel maar de eerste main boss en wat sub bosses gehad.
Daarbij speel ik met mijn huidige karakter en huidige set up. Dex en strength! Ook geen noodzaak nog om dat aan te passen.

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
-marco- schreef:
(quote)


Die ervaring heb ik (nog) niet. Gaat me tot heden makkelijk af en ben echt geen doorgewinterde From boy
Dit verbaast mij enorm, had echt een struggle verwacht, zoals de main game.

Maar goed, heb dan ook enkel maar de eerste main boss en wat sub bosses gehad.
Daarbij speel ik met mijn huidige karakter en huidige set up. Dex en strength! Ook geen noodzaak nog om dat aan te passen.
Ja hier ook een strength build met hoge health en stamina, vooral deze laatste probeer ik nog steeds continue door te levelen. Die vuurkorf dude helemaal aan het begin nog niet weten te killen overigs, jeetje wat is dat pittig zeg. Doet me denken aan Limgrave met die eerste Tree Sentinal die je direct ziet als je het gebied betreed, dat was ook echt een onmogelijke opgave toendertijd.

avatar van 3bdelilah
4,0
geplaatst:
Pure and radiant, there is nothing more terrifying.

Na je avontuur in de Lands Between vertrek je naar de zogeheten Realm of Shadow. Daar ga je op zoek naar een van de demigoden die je weliswaar nooit ziet of ontmoet in Elden Ring, maar waar je al veel over te horen kunt komen. Die reis brengt je door een nieuw en schitterend uitgestrekt stuk gebied met heerlijke Legacy Dungeons, veel vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, en dat inmiddels klassieke ontdekkingsgevoel wat nooit verveelt. Ook die beruchte moeilijkheidsgraad is hier uiteraard weer alom aanwezig. Omdat het voor de rest gewoon Elden Ring 1.5 is, ga ik het vooral daarover hebben.

Daar waar de moeilijkheid in Elden Ring nogal ongebalanceerd kon zijn – waarbij met name de bazen of te moeilijk of te makkelijk konden zijn, afhankelijk van je build en level – is SOTE een stuk minder dubbelzinnig: de hele expansion schaalt namelijk met je mee. Dus in het begin doet vrijwel iedereen relatief veel en disproportioneel veel schade, ongeacht of je een zwakker personage importeert of je oude vertrouwde gecertificeerde superchad. FromSoftware heeft dat wel enigszins geprobeerd te balanceren met zogeheten Scadutree Fragments, die je in de Lands of Shadows van extra bescherming voorzien.

Dat zul je met name nodig hebben voor de bazen, want holy shit, die kunnen ongelooflijk pittig zijn. Niet alleen door de hoeveelheid schade die ze je kunnen toebrengen (regelmatig in 2 hits dood ondanks 60 VIG), maar nog meer door de ongekende agressie die ze vertonen. De gevechten zijn spectaculairder en bombastischer dan ooit, met oneindig voelende combo’s en talloze AOE effecten. Een absolute lust voor het oog. Maar dat gaat regelmatig ook nog eens gepaard met performance issues die ik nauwelijks ben tegengekomen in de main game. Daar ben ik niet echt over te spreken.

Shadow of the Erdtree is een leuk excuus om wederom de wereld van Elden Ring te bezoeken. Voor mij was het alweer eventjes geleden, dus na een beetje wennen zat ik er alweer in. Alles wat Elden Ring goed maakt, is ook hier aanwezig. Maar dat geldt mijns inziens ook voor de minder goede punten.

avatar van -marco-
4,0
geplaatst:
Alweer wat uurtjes in zitten en het is weer geweldig. Beter dan het origineel gaat het vermoedelijk niet worden, maar wat een fijne trip is het.

Veel nieuwe wapens, spear of the Impaler favoriet, leuke nieuwe ashes etc.

Tevens mijn eerste twee echte uitdagingen tegengekomen. Messmer the Impaler was echt heel pittig en vanmiddag een dude op een uit de kluit gewassen everzwijn verslagen. Die was ook niet grappig.

Maar de euforie bij het verslaan van een dergelijk baas blijft onbetaalbaar

avatar van -marco-
4,0
geplaatst:
Poeh, de laatste baas bezorgt mij kopzorgen. Hoe “makkelijk” ik deze DLC doorliep, zo moeilijk is de eindbaas.
Al twee dagen aan het proberen, met tussenpozen uiteraard

avatar van jellecomicgek72
4,0
geplaatst:
Zit al dagen vast. Muurvast bij de boss Needle Knight Leda. Hoe ze zo'n irritante bossfight hebben kunnen bedenken is onbegrijpelijk met drie in een want er zitten ook nog twee lui voor die mij al het bloed onder de nagels vandaan halen. Vond Mesmer al extreem pittig weer maar dit is gewoon irritant en een extreem slecht gedesignde boss fight, ben al een week aan het proberen inmiddels. Ook level ik nu niet meer verder wat ook een behoorlijke doorn in het oog is. Ik beleef beduidend minder plezier aan deze dlc dan aan de base game merk ik toch wat voor mij de beste game ooit gemaakt is. Denk dat het ff tijd is voor wat andere games en dit later maar weer eens op te pakken.

avatar van 3bdelilah
4,0
geplaatst:
jellecomicgek72 schreef:
Zit al dagen vast. Muurvast bij de boss Needle Knight Leda. Hoe ze zo'n irritante bossfight hebben kunnen bedenken is onbegrijpelijk met drie in een want er zitten ook nog twee lui voor die mij al het bloed onder de nagels vandaan halen. Vond Mesmer al extreem pittig weer maar dit is gewoon irritant en een extreem slecht gedesignde boss fight, ben al een week aan het proberen inmiddels.


Afhankelijk van hoe ver je met side quests bent, kun je voor dat gevecht twee NPCs summonen: Sir Ansbach (te vinden in Shadowkeep Storehouse) en Thiollier (ten oosten van Castle Ensis, bij de Pillar Path Cross site).

En uiteraard ook je Mimic Tear. Altijd. In de base game was ik nog best puriteins en gebruikte ik op Malenia na nergens mijn Mimic, maar dat (achteraf best een idioot) "principe" heb ik in SOTE helemaal laten varen. Gewoon alles gebruiken wat je tot je beschikking krijgt.

Verder zou mijn enige advies zijn om zo snel mogelijk die eerste vijand te verslaan (meteen je Mimic Tear oproepen en jump attacks spammen, als je een melee build hebt), want die spawnen om de 20 á 30 seconden. Als je ze niet relatief snel verslaat, dan wordt het al snel een gank fest. En tot overmaat van ramp nemen de NPCs ook pas later deel aan het gevecht.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:00 uur

geplaatst: vandaag om 06:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.