Elden Ring: Shadow of the Erdtree (2024)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player / multi player / online
Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco
Herrijs en keer terug naar de Lands Between om het Land of Shadow te ontdekken. Toen de oude goden en gewoonten plaats moesten maken voor de nieuwe orde, dreigden ze te verwelken in de schaduw van de immer glanzende Erdtree. Maar wat onder de oppervlakte ligt heeft ook de potentie opnieuw op te bloeien en as maakt vruchtbare aarde...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=a8k8R0Q2ubY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Release 21 Juni
Elden Ring Shadow Of The Erdtree DLC Trailer Promises A June Release Date - Game Informer - gameinformer.com
Ik ben ook wel heel benieuwd, maar 40 euro voor één uitbreiding vind ik wel wat aan de hoge kant. Ik wacht even de recensies af.
Ligt er wel aan hoeveel uur je aan speeltijd krijgt. Heb het vermoeden dat je hier zo de content krijgt van wat flink wat andere games niet aan uren aan kunnen bieden.
Deze aankomende DLC gaat hetzelfde level-up-mechanisme van Sekiro gebruiken. Dit betekent dus dat spelers alleen een level omhoog kunnen gaan als ze bepaalde minibazen / bazen killen. Kortom, het wordt een tandje moeilijker gemaakt. Want grinden werkt in dit geval niet meer.
Ik ben NG+6 en kom niet meer voorbij Radahn en dus ook niet bij Mogh. Ellende. Misschien de beste optie om helemaal opnieuw te beginnen, maar daar zie ik ook best wel tegenop.
Gewoon outlevelen...
Dat gaat 'm niet worden .
Stat Caps Explained & NG+ Scaling
Geen trophies/achievements. Ik weet dat heel veel mensen dat helemaal prima vinden, maar ik vind het jammer.
Helemaal niets? Dat is inderdaad best wel jammer. Op zich valt er mee te leven. (De Switch heeft natuurlijk geen trophies of achievements - daar ben je het wel op gewend - alhoewel ik het ergens jammer blijf vinden) Maar toch is het altijd wel leuk om trophies en speeltijd te vergelijken met mensen in je vriendenlijst. (of gewoon de duur van je spel te verlengen door zoveel mogelijk trophies te behalen - hoewel ik betwijfel of dat bij een game als Elden Ring en DLC nog echt nodig is).
Had verwacht dat deze die trend ook zou bucken...
Dit kan echt als een barrière zijn, maar in weet hoe geweldig ik Elden Ring vond, dus zal even moeten doorzetten. Dat laatste is sowieso een element voor From Software games
Het is weer genieten en zit er alweer redelijk in.
Deze bosses in deze dlc zijn tot nu allemaal mega agressief valt me op. Vannacht Rellana weten te killen na vier dagen en heb het gevoel dat ik een hele studie heb gedaan zowat om het aanvalspatroon van dit wijf uit m'n kop te leren. Ik heb er echt een hekel aan als een boss een finishing move heeft op het eind en dat is ook bij deze Rellana het geval, verschrikkelijk irritant. Zit er wel weer helemaal in merk ik, en er valt genoeg te ontdekken, mini bosses, verschrikkelijk sterke enemies overal en nergens. Ze zijn met deze dlc echt next level gegaan qua moeilijkheidsgraad, word zelfs overal over geklaagd door luitjes online, deze dlc is echt on steroids gegaan en dat merk je bij heel veel vijanden en de bosses. From levert geen half werk af, dat bewijzen ze maar weer eens opnieuw met deze dlc, en dit is echt behoorlijk veel dlc want het gebied is echt immens groot dus de €40 euro meer dan waard.
Die ervaring heb ik (nog) niet. Gaat me tot heden makkelijk af en ben echt geen doorgewinterde From boy
Dit verbaast mij enorm, had echt een struggle verwacht, zoals de main game.
Maar goed, heb dan ook enkel maar de eerste main boss en wat sub bosses gehad.
Daarbij speel ik met mijn huidige karakter en huidige set up. Dex en strength! Ook geen noodzaak nog om dat aan te passen.
Die ervaring heb ik (nog) niet. Gaat me tot heden makkelijk af en ben echt geen doorgewinterde From boy
Dit verbaast mij enorm, had echt een struggle verwacht, zoals de main game.
Maar goed, heb dan ook enkel maar de eerste main boss en wat sub bosses gehad.
Daarbij speel ik met mijn huidige karakter en huidige set up. Dex en strength! Ook geen noodzaak nog om dat aan te passen.
Na je avontuur in de Lands Between vertrek je naar de zogeheten Realm of Shadow. Daar ga je op zoek naar een van de demigoden die je weliswaar nooit ziet of ontmoet in Elden Ring, maar waar je al veel over te horen kunt komen. Die reis brengt je door een nieuw en schitterend uitgestrekt stuk gebied met heerlijke Legacy Dungeons, veel vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, en dat inmiddels klassieke ontdekkingsgevoel wat nooit verveelt. Ook die beruchte moeilijkheidsgraad is hier uiteraard weer alom aanwezig. Omdat het voor de rest gewoon Elden Ring 1.5 is, ga ik het vooral daarover hebben.
Daar waar de moeilijkheid in Elden Ring nogal ongebalanceerd kon zijn – waarbij met name de bazen of te moeilijk of te makkelijk konden zijn, afhankelijk van je build en level – is SOTE een stuk minder dubbelzinnig: de hele expansion schaalt namelijk met je mee. Dus in het begin doet vrijwel iedereen relatief veel en disproportioneel veel schade, ongeacht of je een zwakker personage importeert of je oude vertrouwde gecertificeerde superchad. FromSoftware heeft dat wel enigszins geprobeerd te balanceren met zogeheten Scadutree Fragments, die je in de Lands of Shadows van extra bescherming voorzien.
Dat zul je met name nodig hebben voor de bazen, want holy shit, die kunnen ongelooflijk pittig zijn. Niet alleen door de hoeveelheid schade die ze je kunnen toebrengen (regelmatig in 2 hits dood ondanks 60 VIG), maar nog meer door de ongekende agressie die ze vertonen. De gevechten zijn spectaculairder en bombastischer dan ooit, met oneindig voelende combo’s en talloze AOE effecten. Een absolute lust voor het oog. Maar dat gaat regelmatig ook nog eens gepaard met performance issues die ik nauwelijks ben tegengekomen in de main game. Daar ben ik niet echt over te spreken.
Shadow of the Erdtree is een leuk excuus om wederom de wereld van Elden Ring te bezoeken. Voor mij was het alweer eventjes geleden, dus na een beetje wennen zat ik er alweer in. Alles wat Elden Ring goed maakt, is ook hier aanwezig. Maar dat geldt mijns inziens ook voor de minder goede punten.
Veel nieuwe wapens, spear of the Impaler favoriet, leuke nieuwe ashes etc.
Tevens mijn eerste twee echte uitdagingen tegengekomen. Messmer the Impaler was echt heel pittig en vanmiddag een dude op een uit de kluit gewassen everzwijn verslagen. Die was ook niet grappig.
Maar de euforie bij het verslaan van een dergelijk baas blijft onbetaalbaar
Al twee dagen aan het proberen, met tussenpozen uiteraard
Zit al dagen vast. Muurvast bij de boss Needle Knight Leda. Hoe ze zo'n irritante bossfight hebben kunnen bedenken is onbegrijpelijk met drie in een want er zitten ook nog twee lui voor die mij al het bloed onder de nagels vandaan halen. Vond Mesmer al extreem pittig weer maar dit is gewoon irritant en een extreem slecht gedesignde boss fight, ben al een week aan het proberen inmiddels.
Afhankelijk van hoe ver je met side quests bent, kun je voor dat gevecht twee NPCs summonen: Sir Ansbach (te vinden in Shadowkeep Storehouse) en Thiollier (ten oosten van Castle Ensis, bij de Pillar Path Cross site).
En uiteraard ook je Mimic Tear. Altijd. In de base game was ik nog best puriteins en gebruikte ik op Malenia na nergens mijn Mimic, maar dat (achteraf best een idioot) "principe" heb ik in SOTE helemaal laten varen. Gewoon alles gebruiken wat je tot je beschikking krijgt.
Verder zou mijn enige advies zijn om zo snel mogelijk die eerste vijand te verslaan (meteen je Mimic Tear oproepen en jump attacks spammen, als je een melee build hebt), want die spawnen om de 20 á 30 seconden. Als je ze niet relatief snel verslaat, dan wordt het al snel een gank fest. En tot overmaat van ramp nemen de NPCs ook pas later deel aan het gevecht.