DREDGE (2023)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Black Salt
Uitgegeven door Team17

DREDGE is een visavontuur met een sinistere onderstroom. Haal je netten door de wateren, verkoop je vangst, verbeter je boot, en haal diep begraven geheimen boven water. Verken een mysterieuze gezonken archipel en ontdek waarom sommige dingen beter op de bodem kunnen blijven.

Lovecraftian fishing simulator? Hoe kom je er op? Beter nog - hoe slaag je er in om het ook nog eens stijlvol en interessant uit te laten zien? Ook dit gaat op mijn lijstje. Alleen al vanwege sfeer en creativiteit. Denkelijk echter wel in een sale.

Vissen in de FarCry games vind ik al vermoeiend, maar deze game krijgt wel goede reviews, lijkt me een prima game voor GamePass tzt dus wie weet ooit es proberen.

avatar van legian
Heb recent hier nog een video van Noclip over voorbij zien komen. Dacht op hun crew channel. Die waren er ook wel positief over. Misschien handig om eens te bekijken mocht je twijfelen. Het is deels vissen maar ook wat management elementen die erbij komen kijken. Zag er wel grappig uit.

avatar van Banjo
Ja dit lijk mij ook wel leuk het is origineel en de sfeer spreekt me gelijk aan even wachten op aanbieding.

'Hooked'. Grappig hoe twee van de beste spellen dit jaar draaien om vissen, weliswaar in een iet of wat andere context. (de ander is Dave the Diver natuurlijk).

Dredge is, op de Switch in Handheld mode, in het duister en met hoofdtelefoon op werkelijk een erg bijzondere ervaring. Niet alleen is er het erg verslavende element van vissen en je schip met regelmaat upgraden, maar de hele sfeer die het spel uitademt is daadwekelijk naargeestiger en sfeervoller dan ik dacht. Het was er weer zo een die ik s'nachts even wou uitproberen voor het slapengaan om anderhalf uur later nog steeds bezig te zijn.

De vreemde karakters die je ontmoet, de flessen met berichten die je ontdekt en verhalen die je te horen krijgt. De opdrachten, vreemde vissen en objecten die je boven haalt zo af en toe en met name de nachtelijke uitjes...alles zorgt ervoor dat er toch een vreemde dreiging uitgaat van het geheel waarvan ik heel benieuwd ben waar het uiteindelijk naartoe leid.

Dat het grafisch stijltje me ook nog eens heel erg bevalt en er ondertussen ook DLC verschenen is, is alleen maar een plusje.

Binnenkort ook Dave the Diver maar eens een keertje aanschaffen. Maar ik vermoed dat ik ook Dredge wel in mijn eindejaarslijst opneem.

Ik kan hier meer mee aanvangen dan met Dave. Hier vind ik de game-mechanics beter uitgevoerd. Bij Dave heb ik een probleem met de interface, het vangen van vissen met de harpoen vind ik nogal rommelig. Hier gebeurt dat aan de hand van een soort ritme-spel, iets dat ik al graag heb van muziek-games of mini-games verzamelingen.

Het verhaal is hier ook heel wat duisterder, toch tenminste qua sfeer. Ik ben echter in beide spellen nog niet ver genoeg om hier veel zinnigs over te vertellen.

Prachtig spel, de game-mechanismen passen heel mooi in elkaar en de open-zee-setting is erg origineel. Ik heb me weer eens de tijd gelaten en beide eindes op een uur of 13 gezien. Ik heb deze keer eens helemaal geen walkthrough bekeken en toch het "goede" einde eerst gezien. Ook eens een verademing. Maar ik had blijkbaar geluk door de oude burgemeester eens ergens toevallig tegen het lijf gekomen te zijn.

Ik moet ook deze weer eens terug opnemen. Maar er is de laatste maanden zoveel aan kwaliteit uitgekomen - en een extra optie in de vorm van een PC heeft mijn backlog geen (of juist wel) goed gedaan dat het kiezen nu echt wel moeilijk is.