Hi-Fi Rush (2023)

PC / Xbox Series X/S / PlayStation 5
Action / Music

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda en Limited Run

Voel de beat als wanna-be rockster Chai en zijn kleurrijke team ritmisch vechten tegen een kwaadaardig megaconcern dat robothulpmiddelen maakt. Nadat Chai bij een duister bedrijfsexperiment per ongeluk een muziekspeler op zijn hart aangesloten heeft, moet hij nu vechten voor zijn vrijheid. Neem het op tegen legers bedrijfsdrones en time je bewegingen om flitsende Beat Hits, speciale vaardigheden en combinatie-aanvallen uit te voeren met je bondgenoten. Ga het gevecht aan met de baas van elke afdeling, van productie tot marketing en financiën. Altezamen zijn zij bereid om de waarden van het bedrijf te verdedigen in dramatische gevechtsscènes, begeleid door hun eigen muziek.

Dit was toch wel de grootste verrassing van de Showcase van gisteren. Ziet er een beetje uit als een mix tussen Devil May Cry, Sunset Overdrive, Guitar Hero en Jet Set Radio. Deze ga ik binnenkort eens aanzwengelen.

avatar van Princess Piranha
Ziet er goed uit inderdaad! Ook heel leuk al die comicbook-effecten

DarthSolidKevin schreef:

Deze man kent zijn games

avatar van legian
Jemig man, wat een lol zit er in dit spel zeg. Gister avond even kort opgestart maar uiteindelijk toch langer dan gepland zitten spelen. Heerlijke sfeer zit erin. Wel merk ik weer hoe slecht ik eigenlijk ben in ritme games. Gelukkig kan je ook redelijk heen en weer hakken zonder dat je afgaat. Dat is wel wat meegaander.

Ik mis trouwens wel een optie om de latency in te stellen. Ze hebben een check erin gezet, maar meer dan een 'fix het zelf maar' is dat ook niet. Hopelijk voegen ze dat nog toe.

Na 12,5 uur de credits voorbij zien rollen. Ik heb niet echt heel veel goesting om een heel verhaal te typen, dus ik houd het kort. Hi-Fi Rush wist me de volledige speeltijd geboeid te houden dankzij de innemende personages en het leuke verhaal. Het (humoristische) schrijfwerk en de uitvergrote persoonlijkheden deden me wat denken aan de cartoons uit mijn jeugd (aldus de 28-jarige opa). Heel verfrissend om eens een character action game te spelen waarin het verhaal niet op de reservebank zit.

Qua gameplay ben ik iets minder enthousiast. Het speelt allemaal prima weg, maar ik ben gewoon niet zo'n fan van de combinatie van hack-and-slash en ritmegame. Ik vind dat het mijn vrijheid als speler heel erg beperkt, omdat ik afhankelijk ben van een externe factor waar ik totaal geen controle over heb: een wisselende beat. Er gebeurt zo veel op het scherm dat ik niet én me kan focussen op mijn combo's én de vijanden in de gaten kan houden én goed gebruik kan maken van mijn bondgenoten én op de beat kan blijven. Ik heb verschillende character action games gespeeld (Devil May Cry, Bayonetta, Metal Gear Rising, etc.) en ben met 500+ uur ervaring in Guitar Hero/Rock Band geen ritmegroentje, maar de combinatie is voor mij geen succesformule.

Hoewel je technisch gezien uit de maat kan gaan, word je na het ontgrendelen van de parry toch wel heel erg geforceerd om dat niet te doen. Sommige vijanden duwen je, als je ze vaak genoeg raakt, in een Space Channel 5-achtige ritmesectie. Doe je dit niet goed genoeg (vooral op Hard heel lastig) dan krijg je niet alleen flinke schade, maar duwen ze je er vaak nog een paar keer in. Bij een boss vind ik dat prima, maar bij de gewone vijanden kwam dat op een gegeven moment een beetje mijn neus uit.

Er zijn wel wat meer dingetjes. Zo voelen de gevechten heel fragmentarisch door de 'Choruses' (denk aan 'Verses' uit Bayonetta) en komt het lopen en platformen tussen de gevechten door wat ouderwets (denk midden tot eind 2000) over. Toch zou ik iedereen aanraden om Hi-Fi Rush te proberen. Het is een charmante game waar veel liefde in zit en wat mij betreft mogen er wel meer van dit soort unieke exclusives naar de platformen van Microsoft komen. 4*

avatar van FlorisV
DarthSolidKevin schreef:

Moet je ook nog schijten...op de beat?

De game zit al in mijn wishlist!

geplaatst:
Goh en ook nog maar 3 stemmen!

Maar even een vraagje heeft dit spel meer diepgang dan Sunset Overdrive? dat spel vond ik in het begin geweldig.. Maar het viel snel in herhaling en zo ja, dan moet het snel naar de Switch komen...

geplaatst:
Het is vrij eentonige hack en slash met lineaire levels.

Ik dacht eerst ook dat het een soort Jet Set Radio was maar dat is dus niet.

geplaatst:
Oke.. nou dan ben ik wel benieuwd of er ook een demo aan zit te komen dat lijkt wel.

Banjo schreef:

Er komt geen demo naar de Switch want het slaat dat systeem volledig over.

Hi-Fi Rush will launch on Nintendo Switch 2 - report | Eurogamer.net

Het is trouwens best een leuke game. Kleurrijk, speelt aardig - maar je moet wel een beetje wennen aan het ritmisch vechten. Een uurtje bij een vriend gespeeld op de PS5 en wel eentje die ik oppik, op de PC of Switch 2.

geplaatst:
Wel puntje extra voor de elektrische gitaar het is best aardig vormgegeven en dingen.

Confusie schreef:
Wel puntje extra voor de elektrische gitaar

Elektrische gitaren vind ik altijd cool in spellen! zie de Doom spellen en heel veel spellen waar ik nu niet zo snel op kan komen. Maar ja het is een plus punt! het zet de rauwheid altijd erg goed neer.

geplaatst:
Je hebt ook een elektrische gitaar in deze game waar je gasten mee mept en bepaalde power moves mee doet is best lache.