menu

Silent Hill 2 (2024)

mijn stem
4,00 (7)
7 stemmen

PC / PlayStation 5
Adventure / Action
single player

Ontwikkeld door Bloober
Uitgegeven door Konami

Jij speelt als James Sunderland en reist af naar het bijna verlaten dorpje Silent Hill in deze langverwachte remake van de klassieker uit 2001. James wordt naar deze mysterieuze plek getrokken door een brief van zijn vrouw, die drie jaar geleden overleed. Hij doorzoekt het dorp, op zoek naar een spoor van zijn vrouw. Betreed een droomachtige wereld vol verwrongen monsters, de angstaanjagende Pyramid Head, en een ogenschijnlijk alledaagse groep personages die worstelen met hun verleden. Nu James de chaos in zijn eigen leven moet overwinnen, blijft één vraag bij hem hangen: waarom is hij echt naar Silent Hill gekomen?

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=7f5qac5f3mE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van jellecomicgek72
Niemand hier die naar deze remake uitkijkt? Ik heb het orgineel nooit gespeeld of überhaupt een Silent Hill gespeeld dus dit word een mooie kennismaking tot deze serie denk ik.

avatar van Fonzzz002
2,5
Fonzzz002 (crew)
Zeker! Het oude deel was interessant, maar had wat mindere kanten zoals het zwakke schietsysteem en slechte voice acting. Ben benieuwd hoe deze remake die aspecten doet en in hoeverre het verder trouw blijft.

avatar van Sinner
Nee. Niet echt. Wat ze tot nog toe aan materiaal hebben laten zien vond ik nou niet bepaald overtuigend in 2024. Dan houd ik het liever bij de originelen of hun HD-remasters. Ik wacht wel op een nieuw deel.

Eerste reviews druppelen binnen en zijn positief!

4,0
Een remake zoals een remake hoort te zijn net zoals dead space

Waar ik in de originele silent hill 2 nogal teleurgesteld was vind ik deze remake tot nu toe een hele verbetering

avatar van Fonzzz002
2,5
Fonzzz002 (crew)
Een game die echt sterk begint, maar met het uur wat verminderd tot ik op gegeven moment met tegenzin de laatste loodjes deed.

Silent Hill 2 begint met een kleine speeltuin waarin je kunt rondlopen, allerlei gebouwen verkennen om te zoeken naar puzzels en clues, terwijl je met weinig munitie en healing items allerlei monsters moet ontlopen. Hier is waar de game op zijn sterkst is. Het was erg leuk om op eigen haggie de stad te verkennen, zuinig aan te doen met de healing items, bedenken wat met de key items te moeten doen of met stres door een gebouw te rennen, zoekend naar items zonder overmeestert te worden door de monsters.

Eenmaal voorbij dit eerste gebied focust de game zich op meerdere afgesloten, escape room-achtige levels. Deze zijn in het begin ook leuk om te doen. Silent Hill heeft een van de meest creatieve, gevarieerde selecties aan puzzels die ik in een survival horrorgame heb gezien! Het ene moment moet je een aantal korte verhalen logisch aan elkaar kopellen, dan objecten in de omgeving logisch verplaatsen/draaien of codes op creatieve manieren ontrafelen. Deze deed ik vrijwel altijd met plezier.

Maar op den duur werd het veel van hetzelfde. Weer een groot gebouw waar je allerlei deuren moet inrennen, sleutels zoeken en codes ontrafelen. Weer dezelfde 4 a 5 vijanden voor de zoveelste keer neerschieten. Op dit punt had ik ook zoveel kogels en healing items dat er 0 spanning meer was. Het werd allemaal eentonig en wat hersendodend. Zelfs het plezier van het puzzelen kon het constant heen en weerrennen, vechten en het gebrek aan visuele afwisseling niet goedmaken.
In het origineel waren vijanden lachwekkend onschuldig: je kon gewoon langs ze rennen zonder ooit echt moeite te hoeven doen. In dit deel is het vechtsysteem beter (al is de dodge nogal overpowered), maar daar komt weer het probleem bij kijken dat het noodzakelijk wordt vijanden neer te schieten om te kunnen verkennen zonder toegetakeld te worden. Uiteindelijk werd dit vervelender dan vijanden geheel te kunnen negeren.

Daarentegen, de bosses waren een grote verbetering! Deze waren zwak in het origineel en in deze remake deden ze hun best om van de bosses echt een gevecht te maken. Bij Abstract Daddy ging je door Angela's huis rennen en leerde je meer details over haar jeugdleven door de verschillende gebieden waar je het monster moest bevechten. Flesh Lip vroeg een andere aanpak waarin het juist draaide om aanvallen uit te lokken en proberen gebieden te raken die niet beschermd waren. Maar het hoogtepunt was de boss tegen Eddie, waarin er een spannend spel van hide and seek werd gedaan waarin je visie beperkt was en hem moest vinden voor hij jou besprong.

Voor het meest controversiële onderdeel van mijn mening omtrent Silent Hill: het verhaal.. is nogal bagger. Daarmee bedoel ik niet dat deze remake iets verkeerd doet wat het origineel juist deed. Ze zijn beiden echt heel slecht, haast zo slecht dat ze komisch zijn, en ik heb moeite te snappen waarom fans hier zo over te spreken zijn. De personages hebben hele onnatuurlijke reacties op alles wat er gebeurt (met name de nonchalantheit over de bizarre situaties waarin ze terechtkomen), de dialogen hebben b-film niveau aan vreemdheid en tot het verre einde viel niet te zeggen wat de personages nou echt motiveerde om in Silent Hill te zijn. Wat James bv hoopt te bereiken door zijn vrouw te zien, Angela door haar mishandelaar onder ogen te zien of Eddie door geconfronteerd te worden met zijn moorden. Als ik door heel een verhaal niet snap wat de personages nou precies hopen te bereiken dan is het moeilijk echt interesse te vinden in hun reis.

Een remake waar ik oorspronkelijk enthousiast voor was omdat het de fouten van het origineel kon verbeteren, maar de fouten die verbeterd worden brengen hun eigen problemen met zich mee en uiteindelijk is het erdoor zwakker. De goede puzzels zitten ook in het origineel en de verbeterde voice acting maakt een slecht verhaal niet opeens interessant. Alleen de boss battles is waar deze game de sterke verbetering vindt (en het feit dat je zonder laadtijden alle deuren in & uit kunt rennen). Deze viel een beetje tegen.

2,5*

avatar van Manny Calavera
Op Gamekings.tv had Boris ook al grote kritiek op het enorm repetitieve gameplayverhaal, terwijl het origineel van destijds dit niet had.

Silent Hill 2 review: Kopen, budgetbak of slopen? - Gamekings


avatar van jellecomicgek72
Manny Calavera schreef:
Op Gamekings.tv had Boris ook al grote kritiek op het enorm repetitieve gameplayverhaal, terwijl het origineel van destijds dit niet had.

Silent Hill 2 review: Kopen, budgetbak of slopen? - Gamekings
Bij de PU zijn ze toch een stuk enthousiaster over deze game, zag hun video en Simon vind 'm helemaal te gek. Moet wel zeggen dat ik 7 flappen van 10 wel een vrij krankzinnige prijs vind voor een remake maar toch ga ik hier na Wu kong eens aan beginnen. Moet wel zeggen dat ik een soort van in de hype hiervan zit en dan valt het vaak tegen. Zo goed als de Resident Evil 4 remake zal het wel niet zijn denk ik

avatar van Sinner
jellecomicgek72 schreef:
Moet wel zeggen dat ik 7 flappen van 10 wel een vrij krankzinnige prijs vind voor een remake.


Had ik ook al bij de remake van Until Dawn. 60 euro. Het loopt wel allemaal een beetje uit de hand. Max 40 vind ik ook wel weer goed geweest.

avatar van jellecomicgek72
Sinner schreef:
(quote)


Had ik ook al bij de remake van Until Dawn. 60 euro. Het loopt wel allemaal een beetje uit de hand. Max 40 vind ik ook wel weer goed geweest.
Ja en daar heb je het alweer, Until Dawn. Een game uit 2015.. en nog geen tien jaar later alweer een remake voor de volle pond. Echt absurd, maargoed dat is tegenwoordig de hele gamesindustrie zowat, alles maar dan ook echt alles moet ge-remaked, geremastered worden weet ik veel wat en zo'n game als Silent Hill 2 is gewoon €80 bij bol, fysieke release. Nou is die game heel lang geleden uitgekomen dus bij deze kan ik er inkomen (alsnog een belachelijk dure prijs maargoed) maar binnenkort gaan we meemaken dat games na 2 jaar ofzo weer ge remaked gaan worden, het slaat helemaal nergens meer op.

avatar van Sinner
jellecomicgek72 schreef:
Ja en daar heb je het alweer, Until Dawn. Een game uit 2015.. en nog geen tien jaar later alweer een remake voor de volle pond. Echt absurd, maargoed dat is tegenwoordig de hele gamesindustrie zowat, alles maar dan ook echt alles moet ge-remaked, geremastered worden weet ik veel wat en zo'n game als Silent Hill 2 is gewoon €80 bij bol, fysieke release.


Ben ik het mee eens. Ondanks mijn interesse in Until Dawn of The Last of Us 2. Ik vind het aardig dat ik ze vroeg of laat op de PC te spelen krijg (wegens gebrek PS4/5) maar om meteen aan de volle pot die spellen op de markt te gooien? Voelt toch echt een beetje als boerenbedrog. Zeker als je kijkt naar bvb de Tomb Raider Remastered Collectie met 1-3 en dan ook binnenkort het tweede deel met 4-6. Zo kan het dus ook. Maar goed je bent niet verplicht iets te kopen en na x aantal jaren wachten kan ik nu ook nog wel even wachten tot een sale.

En ja...een game uit de jaren 90 o.d die esthetisch en qua controls wat is is aangepakt en geremasterd dat lokt mij tock ook wel eerder dan iets wat bijna identiek is aan het origineel. Zij het wat meer shiny.

Maar ok. Dat is natuurlijk ieder voor zich.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:53 uur

geplaatst: vandaag om 06:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.