Phonopolis (2023)

PC / Macintosh

Ontwikkeld door Amanita
Uitgegeven door Amanita

In dit spel verken je een dystopische wereld gemaakt van golfkarton, waarin je in de huid kruipt van Felix. Deze jongeman wordt samen met zijn medeburgers bedreigd door de autoritaire leider van de stad. Felix is echter de enige persoon die het gevaar herkent en moet zich proberen te verzetten tegen de machthebbers van dit regime.

avatar van JonnieBrasco
Deze game wordt vast een stuk beter dan de eveneens recent uitgebrachte in papier en karton vormgegeven games Papetura en Boxville, dit is immers de Amanita studio waar stijl, hilariteit, een goede gameplay én puzzels waarbij je moet omdenken hand in hand gaan. Bovendien weer een soundtrack door Tomasz Dvorak (a.k.a. Floex). Wel iets om naar uit te kijken dus. De game is vooraf getagd met o.a. "political strategy", benieuwd hoe dat aspect vorm krijgt. Toch ben ik, hoe knap ik het ook gemaakt vind en hoe zeer ik ook voorstander ben van dit soort typische "indie"-benaderingen, (nog) geen fan van kartonnen design, hopelijk brengt Phonopolis daar wat verandering in.