menu

As Dusk Falls (2022)

mijn stem
3,58 (6)
6 stemmen

PC / Xbox One / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / PlayStation 5
Adventure
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Interior Night
Uitgegeven door Microsoft en Serenity Forge

Een interactief drama waarin de levens van twee families gedurende dertig jaar met elkaar verstrengeld raken. Het begint in 1998 met een mislukte overval in een klein stadje in Arizona. De keuzes die je vervolgens maakt, hebben grote gevolgen voor de personages in dit compromisloze verhaal over verraad, opoffering en veerkracht. Speel het verhaal telkens opnieuw om totaal verschillende uitkomsten voor de personages te onthullen. Zo ontdek je dat elke beslissing onverwachte consequenties kan hebben. Komen jouw personages er zonder kleerscheuren vanaf? Wat voor soort mensen zullen ze uiteindelijk worden?

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=5I4yir2-9G8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
3,5
Fonzzz002 (crew)
Microsofts eerste interactive dramagame en daarmee een hele aardige eerste poging. Visueel ziet het er goedkoop en ondermaats uit: de graphics bestaan uit foto’s met een filter eroverheen en van animatie is niet te spreken (alsof je naar een gedetailleerd storyboard kijkt). Maar eenmaal gewend aan de stijl zat ik verwikkeld in het verhaal en merkte weinig meer van de graphics. De acteerprestaties zijn erg goed en deze weten, ondanks de stilstaande afbeeldingen, goed de emoties over te brengen. De personages voelen als echte mensen ipv filmfiguren, wat de intensiteit van de situatie harder doet aankomen.

Zoals gebruikelijk is in het genre heb je meerdere keuzemomenten in het verhaal. De keuzes voelde daadwerkelijk zinvol en kwamen meestal terug, of ze leden naar alternatieve paden die misbaar zijn. Aan het einde van ieder hoofdstuk tonen ze een overzicht van alle mogelijke paden die je kon bewandelen. Zo weet je als speler perfect waar wel / niet grote veranderingen plaatst konden vinden. Er was 1 keuze waar ik echt spijt van had en hier werd ik op meerdere punten later in het verhaal aan herinnerd.

As Dusk Falls bestaat uit 2 “boeken” die aanvoelen als 2 seizoenen van een tv serie. Voor mij lag hier As Dusk Falls grootste zwakte: boek 1 was ontzettend spannend en ik zat op het puntje van mijn stoel, maar boek 2 deed mij niet zoveel. In plaats van 1 groot verhaal volgt het de levenslijnen van verschillende personages en de focus veranderd meerdere keren, net als een langlopende tv serie. Sommige verhalen waren interessant, terwijl er andere backstories of zijpersonages niet zoveel deden (of ronduit overbodig waren). Op gegeven moment, halverwege boek 2, nam interesse plaats voor verveling, afvragend hoeveel het verhaal nog te vertellen had.

Vreemd genoeg, ondanks dat boek 2 mij niet denderend veel deed, eindigde het op een cliffhanger die mij wel degelijk wakker schudde en benieuwd maakte. Ongeachte welke keuzes je maakt, er zijn meerdere verhaallijnen die niet helemaal worden afgerond; set ups with no payoffs. Voornamelijk hoe het afloopt met Dante Romero en zijn geld was een vraag die aan mij knaagde. (Als je het mij vraagt was hij de hoofdvillain van het verhaal en stal hij de scene wanneer hij in beeld was. Een soort evil Pedro Pascal).

Niet een game waarvan de interactive dramagame liefhebber het perse moet oppakken, maar het kan wel degelijk een goede tijd bieden als je over de stijl heen kunt kijken. Ik ben benieuwd genoeg naar een eventueel vervolg, maar niet benieuwd genoeg om het allemaal een 2e keer door te willen lopen en andere keuzes te maken.

Boek I: 4*
Boek II: 3*
Eindcijfer komt uit op een mooie 3,5*

avatar van Sinner
3,5
Vandaag uitgespeeld met iets meer dan 6 uur op de teller en het is best een degelijke interactieve fictie-game. Wat inderdaad meteen opvalt is het grafische stijltje - het deed me wat denken aan het rotoscoping uit de jaren '80 van de Rankin-Bass animatie films maar dan vaak met minder animatie. En veel waterverf. Stoorde echter niet - want het verhaal wist me wel tot het einde toe te boeien. Alleen al het feit dat het eens geen sci-fi, horror of fantasy was maar meer misdaad/drama was best verfrissend.

En dan inderdaad die keuzes. Ik kreeg het idee, nog meer dan bij Detroit (die ik ook recent heb gedaan) dat de diverse opties tot bijzonder veel verschillende paden leiden. Ik ben dan ook benieuwd wie er bij een 2de playthrough bijvoorbeeld al dan niet wel of niet in leven blijft en wat de verregaande gevolgen zijn van een deel van de beslissingen die je treft. je kan bijvoorbeeld Zoe of haar Vader als gijzelaar laten meegaan - sterft een van de twee altijd? Is het mogelijk er eentje te laten overleven? Hoeveel van de Holts kan je op het einde van het spel 'vrij' laten rondlopen? En dan het dikke joch...die ik vermoed in de cliffhanger van het spel wegrent...wat als je niet uit die put krijgt? etc etc. In de toekomst zeker een keertje overnieuw doen.

En net die laatste tussen spoilers vond ik ook het meest lullige. Het is inderdaad een beetje verdeeld in een seizoen 1 en een seizoen 2...eigenlijk is het verhaal netjes afgerond. En dan...krijg je plots toch nog een bruggetje naar een seizoen 3? Waar al tijdens het spelen meerdere keren op word gehint. En eh...dat is er verder (nog?) niet van gekomen. (of word bewaard voor een deel twee of DLC?).

Maar goed. Ik zou zeggen ik kom eigenlijk ook uit op een 3.5. Erg vermakelijk. En voor mij zal het wel nog een keertje overnieuw spelen worden. Maar niet meteen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:18 uur

geplaatst: vandaag om 08:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.