ROTT gebruikt een aangepaste Wolfenstein 3D engine en die was in 1994 al flink verouderd met de komst van Doom. Toch heeft ROTT een aantal originele vernieuwingen te bieden die ook Doom nog niet had. Zo had je bijvoorbeeld dynamisch licht en kon je met behulp van platforms wegen boven elkaar maken.
Dit zorgde in ieder geval voor wat meer afwisseling en karakter in het leveldesign dan bij Wolfenstein. Ook had je bepaalde vallen zoals bewegende muren, ronddraaiende zaagbladen, vuurmuren en putten en pinnen die uit de grond omhoog schoten. Het gaf wat platform elementen aan een shooter.
Het shooter gedeelte was ook erg leuk. Je had een pistool, twee pistolen tegelijk en een MP40 die je altijd bij je kon houden met oneindige kogels. Ook kon je één zwaar wapen meenemen, en daar was de lol van ROTT vooral in te vinden. Je had erg veel verschillende wapens o.a. hittezoekende raketten, een bazooka en wat apartere wapens zoals een firewall die alles en iedereen in de hens zette, een firebomb die een enorme explosie veroozaakte, een magische staf die een elektrische bol afschoot die van vijand naar vijand ging tot hij de muur raakte en de Excalibat, een honkbalknuppel die heel veel explosieve ballen afschoot.
Ook had je een aantal powerups die nogal grappig waren en de gameplay beïnvloeden. Zo kon je een paddo eten die ervoor zorgde dat je alles in groovy kleuren zag, voordeel was dat je ook secrets kon vinden, nadeel was dat je absoluut niet goed kon mikken. Erg grappig waren ook de God en dogmode power ups. Bij God mode werd je onkwetsbaar, ineens een stuk groter en kreeg je als wapen je eigen hand die dezelfde bollen als de staf afschoot terwijl je continu een soort gaapachtige kreten aan het uitslaan was. Bij dogmode veranderde je in een onsterfelijke hond die onder lage dingen kon doorkruipen.
Ook grappig waren de bonussen die je kon halen in een level. Als je ze allemaal had gehaald kreeg je de bonus bonus, een haast onmogelijke opgave aangezien de bonussen variërden van schiet alle bomen kapot tot vind alle secrets en van schiet jezelf met een firewall tot schiet alle life points kapot. Ook onmogelijk: de NME, een eindbaas. Zo ontzettend moeilijk dat ik hem zonder cheats volgens mij nooit verslagen heb. Gelukkig geld dat ook voor de makers van het spel, dus ik hoef me niet schuldig te voelen
.
3,5*