Ghostbusters: Spirits Unleashed (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
multi player / online

Ontwikkeld door IllFonic
Uitgegeven door IllFonic

Ghostbusters: Spirits Unleashed is een multiplayer-game voor spelers van alle vaardigheden. Vier Ghostbusters met protonpacks proberen een spook te vangen dat door unieke locaties dwaalt in asymmetrische multiplayer-gevechten (online of offline). Naarmate spelers voortgang maken, ontgrendelen ze cosmetische voorwerpen en upgrades voor de Ghostbusters en spoken om hun gameplay-ervaring te verbeteren. Het uiterlijk en de sfeer dompelen spelers volledig onder in het universum zodat ze al hun Ghostbuster-dromen kunnen uitleven.

Ik dacht dat we nog alle side missies in Borderlands 3 (2019) - GamesMeter.nl gingen afronden, maar 2 van ons clubje van 4 zijn nu toch echt wel klaar met Borderlands. Dus tijd voor iets nieuws!

Gisteren in een impuls besloten om deze nieuwe game te proberen, alle 4 zijn we mannen van 40+ waardoor iedereen wel iets heeft met Ghostbusters. Zodoende blind deze game gehaald en gisteravond een paar uurtjes samen gespeeld (nadat je eerst solo de tutorial moet doen).

1e indruk: leuk vermaak, maar had wel wat meer body mogen hebben. Het is continu een missie doen op 1 van de mogelijk 5? locaties. Maar gameplay is leuk, met z'n vieren in je customized Ghostbusters outfit op zoek naar een ghost in een museum/gevangenis/etc.. en die proberen te vangen. tussendoor moet je mensen op de desbetreffende locatie continu gerust stellen (nee hoor, niks aan de hand, spoken bestaan niet lalala). Neemt de paniek op de locatie de overhand dan wint de ghost. Als team kan je winnen door de ghost(s) te vangen en de rifts te vernietigen. En als klap op de vuurpijl: 1 iemand kan ook de ghost spelen en dat is tof gedaan, je kan zowat elk object (stoel, tafel, stofzuiger, kast, etc) posessen en dus mensen bang maken. Word je gevangen door een Ghostbuster dan kun je jezelf nog bevrijden en ook eventueel de apparatuur van de Ghostbuster saboteren.

Verder heb je een level-up systeem en kan je je gear/uitrusting van tijd tot tijd verbeteren/upgraden. Er is ook iets van een story (ik zit in chapter 5) maar dat stelt niet heel veel voor. Wel goede voice acting van onder andere 2 echte Ghostbusters (Dan Aykroyd, Ernie Hudson)

Dus ja werkt en speelt leuk, tevens support voor crossplay en zo op het 1e oog genoeg online spelers. Ook wel potentie voor DLC.

Godverdorie. Ideaal spel voor op de WiiU! Had er iemand dat spookje kunnen zijn met dat speciale gamepad. Helaas. Te laat.