Voordat ik ga grumpen als eerste maar dit: M'n favoriete survival crafter, na Minecraft en Subnautica...
60+ uur met veel plezier ingehangen! Door de lekkere Stalker sfeer, eigenzinnige
hipster soundtrack en echt eigenmakend station wagon geknutsel, erg genoten van de moody excursies door de Olympic Exclusion Zone. Leuke rogue-lite invloeden en good 'nuff story, lore en chars maken het af. En extra shout-out nog naar het erg leuk geïmplementeerd quirks system.
Dan nu de redenen dat 'ie net onder die 4,5* hangt: De balance is slightly wack. Hij is in't begin iets te grindy, vaak heb je bij terugkomst van een run meeste van je spoils weer nodig om je auto op te lappen. Wel verholpen door de Friendly Dumpster die altijd de bare necessities geeft. In de mid game is het echter weer vrij easy om je clunker draaiende te houden en zal storage space eerder een probleem gaan vormen. Vervolgens blijken de late game goodies weer zo duur dat ik zelfs na de platinum nog steeds geen olympian engine heb!
Tweede gripe is dat het horror aspect super snel subside. De onvoorspelbaar lijkende Anomalies worden wel erg snel predictable, zodat alle dreiging opdroogt en ze juist mundane aanvoelen... Ook de biomes lijken initially spooky, maar worden door de random generation snel normalized. Zelfs de perpetual darkness zones zijn bij tweede visit al verworden tot cozy areas.
Nog een derde niggle is de PS5 performance. Als je Graphics en Uncapped Framerate beide aanzet in de options, overheat straight up je systeem na een tijdje en crasht de game. Op Performance en 30fps prima speelbaar, maar zelfs dan niet vrij van occassional gestutter...
Maar pas nog een massive update ontvangen die meer roguelike Extra Expeditions, verbeterde tools, meer loot, een lichte rebalance en nieuwe Songs toevoegt!