Assassin's Creed: Mirage (2023)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Apple iOS

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In Assassin's Creed Mirage ben je Basim, een sluwe straatdief met nachtmerrie-achtige visioenen, op zoek naar antwoorden en gerechtigheid. Sluit je aan bij een oude organisatie en leer een nieuw credo dat Basims lot zal veranderen op een manier die hij zich nooit hadden kunnen voorstellen. Verken het drukke Bagdad en ontrafel de geheimen van vier unieke districten, van het industriële Karkh tot de groene tuinen van Round City.

Toen ik de eerste trailer zag dacht ik meteen 'kut', jammer dat ik deze moet missen. (ook al heb ik nog een half dozijn AC's die ik moet uitspelen). Bagdad is toch echt wel weer (voor mij) een tot de verbeelding sprekende locatie en het ziet er prima uit.

En ja. Toen ik zag dat hij inderdaad nog op de Last Gens verscheen maakte mijn hart een klein sprongetje. Ik zal wellicht tot in de oneindigheid AC games spelen. (hoewel de volgende Origins of Valhalla wordt).

avatar van legian
Ik ben vooral erg benieuwd of ze inderdaad weer de oude stijl overtuigend weten over te brengen. Qua locatie deed de trailer mij vooral erg denken aan Revelations. Ben hier wel benieuwd naar.

En Sinner dit is als het goed is de laatste AC die op de last-gen uitkomt. Tenminste zo begreep ik het. Dus voor de Japan en witchcraft AC games moet je wel over

legian schreef:

Nou ja...ik sla wel een generatietje over. Zoals het ernaar uitziet wordt tegenwoordig toch alles of backward compatible of geort en geremastered. Dus ik koop wel een PS7 tegen die tijd.

Vraag is tenslotte...komt deze generatie van de grond (2023 - dat is al 3 jaar ps5 en nog steeds volop last gen ondersteuning. En de dingen worden alleen duurder(!) en nog steeds niet verkrijgbaar. Of wordt dit een korte generatie? Dus een snelle overstap naar een console die een makkelijker te produceren chipset heeft of iets dergelijks.

Heel benieuwd. En absoluut geen haast. Hoewel de beide andere settings me ook wel trekken.

Sinner schreef:

Als je voor de PS7 gaat ga je zelfs 2 generaties overslaan. Misschien dat de stap dan wel weer echt geweldig is natuurlijk.

Gelukkig hoef je deze dan nog niet te missen. En wie weet kan je straks wel gewoon alles streamen op je tv.

legian schreef:

Oeps. Dit soort dingen gebeurt me op dagelijkse basis (foute datums en uren, zelfs met agenda. Boodschappen laten staan die ik gekocht heb.). Ik bedoelde PS6 natuurlijk. Streamen? Nee. Liever niet. Ik moet het wel kunnen installeren. Zo liefst een GOTY volledig op disc kunnen krijgen.

Maar Mirage dus...benieuwd...heel erg omdat de delen sinds Origins ook de fictieve elementen heel erg in het verhaal verwerkt (mythen, legenden e.d) en een deel uit de '1001 Nachten' zich afspelen in en rond Bagdad. Het lijkt wel haast alsof er een heel grote knipoog naar 'De Dief van Bagdad' wordt gemaakt alleen al in grove lijnen. (al is dat geen '1001 Nachten' verhaal).

Het lijkt ieder geval weer een beetje op classic Assassin's Creed. Ben wel benieuwd of dit een volwaardige game is, want geruchten gaan ook dat dit DLC voor Valhalla moest worden dat wat te groot bleek, waarna er een nieuwe game van is gemaakt.

Gameplay https://youtu.be/mxpYHW-M_Ac

Terug naar de roots en wat kleiner allemaal juich ik toe, maar of het ook geslaagd is? Ik heb mijn twijfels… mwao gevoel overheerst.

Ik vind ook dit heel saai en middelmatig ogen. Echt een game die leuk is om een paar uur te spelen, maar daarna vreselijk saai gaat zijn. Leuke budgetbaktitel.

avatar van legian
Ik ben wat positiever na die beelden. Geeft mij toch weer het ouderwetse gevoel van AC. Lekker rondsluipen in historische steden, heerlijk.

Heerlijk dat sfeertje en die muziek. Nu moet ik nog wel enkele delen (inclusief Valhalla en deels Origins) maar ik kijk hier nog steeds naar uit. En zelfs meer dan in het begin. Ik ben wel benieuwd in hoeverre ze iets doen met het Mythologische aspect van de setting want daar is dit toch wel een beetje de perfecte game voor.

Wordt sowieso tijd dat ik me eens langzaam door de 'ontbrekende' delen ga werken. Dat is dan ook wellicht het enige dat me ervan weerhoud (?) om deze meteen in huis te halen en een Gold editie afwacht.

avatar van FunkStarr
Van het weekend gespeeld, en best wel ok. Nu is dit normaal gesproken niet echt mijn type spel, maar hier kan ik mij best mee vermaken.

Ik ben er ook mee begonnen, maar ik heb dan ook echt een zwak voor Assassin's Creed, op Syndicate na is elk deel hier wel gespeeld en vaak ook 100%.

Nu twijfelde ik eerder dit jaar wel over dit nieuwe deel, vond het allemaal niet zo bijzonder eruit zien ofzo. Deed me weinig. Maar afgelopen weken toch aardig wat reviews/content erover gezien en dat gecombineerd met wat hype toch overstag gegaan. Scheelt ook dat de game geen 70 euro is, maar rond de 45.

Maar deze is wel echt fijn/verfrissend, back 2 the roots zoals beloofd. Eindelijk niet meer zo intens groot als Origins, Odyssey en Valhalla. Heerlijk. Nu heb je alles in deze game qua gameplay al wel es eerder gedaan, maar het pakt me toch weer. Als een Assassin ronddolen in het prachtige oude Baghdad en omstreken is gewoon super vermakelijk. Focus ligt ook weer wat meer op stealth, bevalt me ook goed. Graphics en sound zijn verder top en smooth 60 fps op de SeriesX.

En ca 30 uurtjes later 100% completed. Lekker rechttoe-rechtaan Assassin’s Creed. Meer dan prima mee vermaakt, nergens wordt het echt een sleur wat je bij voorgaande delen op den duur zeker wel hebt. Zelfs alle collectibles verzamelen ben je snel doorheen.

Qua verhaal vond ik het echter niet zo bijzonder, maar fijne vloeiende gameplay, veel stealth en actie wanneer het moet.