
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (2023)
Nintendo Switch
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
In dit vervolg op de game The Legend of Zelda: Breath of the Wild bepaal je jouw eigen pad door de uitgestrekte landschappen van Hyrule en de mysterieuze eilanden die daarboven zweven. Kun jij de kracht van Link's nieuwe vaardigheden gebruiken om terug te vechten tegen de kwaadaardige krachten die het koninkrijk bedreigen? Link moet door het land en de lucht van Hyrule reizen om de oorsprong te ontdekken van de mysterieuze duisternis die het koninkrijk teistert. Gebruik de krachtige nieuwe vaardigheden van Link, zoals Ultrahand en Fuse, om gedurfde wapens te maken en creatieve manieren te bedenken om door het landschap te reizen. Vind nieuwe manieren om te bouwen, te vechten en te spelen terwijl je probeert de geheime dreiging te ontdekken die Hyrule in gevaar brengt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=uHGShqcAHlQ
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik was al om maar nu helemaal... voelen jullie dat? dat is de Hype Train!.
Jahaha de hype train!

Vandaag echt veel naar de BotW soundtrack geluisterd, ik heb het flink te pakken!
Het ergste wat er dan nog kan gebeuren is dat ze er een rare experimentele gimmick in verwerken die iets minder goed uitvalt dan gehoopt (zoals raar geklungel met motion controls) maar dan heb je nog minimaal een dikke 8,5 in plaats van een 10+. Maar nee ook dat soort blunders zie ik ze hier niet maken.
Natuurlijk hangen dit soort dingen ook voor een groot deel van persoonlijke voorkeuren af, maar voor mezelf zie ik dit niet mis gaan.
Ik heb de laatste jaren BotW niet meer gespeeld, daarvoor wel heel veel, maar ik ga het ook niet nu spelen voor de release van TotK, dan voelt het weer als terugkeren in een vertrouwde wereld waar ik lang niet geweest ben om weer een volledig nieuw avontuur aan te gaan.
Gelukkig maakt Nintendo het wachten weer veel te makkelijk met Advance Wars en de nieuwe DLC voor Xenoblade Chronicles 3

Wooo!
ik heb net toch maar een preorder gezet via de officiële Nintendo site dan krijg je voor 70 euro een vrij grote Zelda munt en een leren zakje erbij, en Nintendo kennende komt dat allemaal in een heel mooi pakketje.
Terwijl ik eigenlijk Breath of the Wild nog kan opstarten en dingen kan zien en meemaken die nog niet eens wist die slappe houding van mij ook...


Creatief met kurk en 95 % andere geweldige dingen doen, ik kijk zo uit naar vrijdag niet normaal meer.


Ik was nog van plan om een ander spel uit het plastic te halen namelijk deze Shin Megami Tensei V (2021) - GamesMeter.nl maar nee.. die moet wachten want Zelda en vrijdag

Creatief met kurk en 95 % andere geweldige dingen doen, ik kijk zo uit naar vrijdag niet normaal meer.
SMT V is ook een geweldige game! Al zou ik die even laten wachten als er net een nieuwe Zelda is inderdaad! Echt een old skool turn based JRPG met een van de leukste battle systemen die ik ken in dit genre.
Vincc
Ik had het niet specifiek gepland, maar heb dit weekend gelukkig ook alle tijd voor Zelda

Buiten de trailers heb ik niks gezien van de game, ga die presentatie van Nintendo ook niet kijken, ik wacht liever tot ik het morgen zelf kan ontdekken.
Veel plezier aan iedereen die vanaf morgen gaat spelen. Ik ga 'm ook kopen maar niet direct.
Veel plezier met de game allemaal! Ik koop hem waarschijnlijk volgende maand. Eerst nog even andere games afronden.
Haha het zelfde hier, benieuwd hoelang ik dit volhoud... Normaal zou ik zeggen: een game is toch nog niet af bij release dus laat maar gaan. Maar die vlieger gaat bij Nintendo niet op!
Veel plezier met de game allemaal! Ik koop hem waarschijnlijk volgende maand. Eerst nog even andere games afronden.
Haha ik heb ook teveel games. Ben pas net met Jedi survivor begonnen en begin juni komt diablo 4 uit (welke ik gepreorderd heb). Ondertussen jeuken mijn handen wel behoorlijk om met deze te starten.
Wat een weelde (en veel kosten).

Heb diverse reviews bekeken, alle mogelijkheden lijken me echt indrukwekkend.
Jammer alleen dat je dit op de antieke Switch moet spelen. Grafisch voel je gewoon dat dit echt oud aan het worden is. Gelukkig perst Nintendo er dankzij fantastisch design en sfeer nog altijd wel het maximale eruit.
In het begin voelde het vooral herkenbaar uit BotW (de grafische stijl en besturing), maar toen ik eenmaal een beetje een beeld kreeg van hoe gigantisch deze wereld is en wat van de nieuwe technieken begon te ontdekken werd de Zelda magie weer echt voelbaar!
Ik ben eigenlijk vooral blij dat er nog zo'n game op de Switch gereleased wordt, het is zo'n geweldige console geweest, die verdient dat gewoon!

Ik ben er wel blij mee, het verschil is duidelijk merkbaar inderdaad.
Doet me denken aan de Mario Galaxy games: een geweldig eerste deel, maar blijkbaar waren er nog zoveel ideeën die men wilde uitwerken dat er gewoon een tweede (en ook geweldig) deel móést en zou komen. Directe sequels komen nauwelijks voor in Zelda, dus ik kan me goed voorstellen dat het zo is gestart.
Tipje voor de LG Oled gebruikers die docked spelen: zet True Motion aan! Las die tip op een ander forum, afkomstig uit een YouTube filmpje en op die manier boots je redelijk een succesvol een 60 fps ervaring na. Al is het dat natuurlijk niet.
Ik ben er wel blij mee, het verschil is duidelijk merkbaar inderdaad.
Speel je daar deze Zelda op?
Yep ik speel bijna alleen maar op m'n TV. Weet dat ie in handheld modus waarschijnlijk iets beter draait, maarja. Ben ik gewoon niet zo van!

Mag ook gezegd worden dat het crafting systeem / fuseren van objecten zijn gelijke haast niet kent. En zeker niet in een 3D Open World setting. Het is haast bizar om te zien wat je ermee kan en wat er de resultaten van zijn. Bijna alsof je een soort van Lego blokkendoos in Zelda heeft gegooid. 'Hop, ga je gang en verzin maar iets leuks'. En het werkt vaak ook gewoon nog eens. Het is dan wel op een systeem van 2017, maar DIT is dus werkelijk NEXT GEN. Het jeukt zelfs om hem in huis te halen. (... echter ook hier, ik wacht nog eventjes vanwege een hoop releases, en verslavingen die ik op het moment heb).
Ik zou zeggen...'een hele mooie afsluiter van het Switch tijdperk'. Maar het ding is natuurlijk nog niet dood en er staan nog wel wat games op de planning. Of die net zo goed zullen zijn als Tears of the Kingdom is de vraag, maar een Pikmin 4, een opvolger van het geweldige Fantasy Life, Hollow Knight Silksong, Blasphemous 2, Oxenfree 2 en blijkbaar nog een nieuwe Prof Layton zeg ik ook geen nee tegen. Temidden van het aantal Indie releases. (...en wederom geruchten over een up-to-date release van Dragon Quest Heroes 1 en 2).
...en wie weet. Nintendo is in staat om ook zomaar weer even een grotere titel uit het niets te droppen, net zoals met die Metroid Prime Remake.
In ieder geval wel weer zwaar indrukwekkend dit. Ook al komt de wereld dan al wel bekend voor. Ik denk dat met titels als Tears of the Kingdom, Fire Emblem, Final Fantasy Theathrythm, Pikmin en (nog 2 DLC drops voor Mario Kart!) nog het een en ander ook 2023 makkelijk weer het jaar van Nintendo is.
Geen tranen voor Nintendo..
Inmiddels heb ik na een kleine 4 uur net het tutorial level gehaald en ben ik klaar om Hyrule te gaan ontdekken. De 4 nieuwe skills die ik tot nu toe heb geleerd zijn werkelijk briljant. De gameplay is hierdoor wederom zeer vernieuwend en zorgt voor veel creatieve vrijheid. Tot nu toe ben ik zeer enthousiast en is dit dan ook zeker geen slap vervolg. Grafisch is het geen hoogvlieger na net Gjost of Tsushima te hebben gespeeld, maar de artstyle en muziek maken veel goed. We gaan zien hoe de rest van de game in de smaak gaat vallen.
Mijn eerste indruk na ruim 10/15 uur is dat ik hem leuker vind dan BotW, vanwege de enorme hoeveelheid creativiteit en diversiteit. De vrijheid is leuk, maar blijkbaar was ik wel gelijk de meest uitdagende kant van de map op gegaan. Toch maar even terug om een makkelijkere richting te nemen.
ja maar dit spel is ook nog moeilijk in te schatten want na 20 uur kan ik allen nog maar zeggen wat een spel!.
Wat een een oog voor detail wat een mooie beleving nu al, en wat kan ik allemaal nog verwachten...
Na het geweldige Breath of the Wild (BOTW) had ik – wellicht op een puntje of twee na – geen enkel idee hoe Nintendo een dergelijk meesterwerk kon overtreffen. Maar op de een of andere wonderbaarlijke manier hebben ze het tóch voor elkaar gekregen. Wat mij betreft overtreft Tears of the Kingdom (TOTK) z’n voorganger op zo’n beetje alle punten en stormt daarmee binnen in mijn all-time favorieten. De mate van speelvrijheid en speelcombinaties in zo’n immens grote wereld is ongekend!
De afgelopen weken ben ik vrij obsessief bezig geweest met TOTK en kon ik (qua games) nauwelijks meer ergens anders meer aan denken. Op zich had ik dat niet verwacht. Sterker nog, vooraf was ik een beetje bang dat ik de speelwereld redelijk snel zat zou worden. Het speelt zich immers af op exact dezelfde locatie als BOTW. Het hielp ook niet echt dat ik in de weken vóór de release van TOTK nog heel BOTW aan het doorspelen was, dus het risico op oververmoeidheid was aanwezig. Maar niets is minder waar. Ondanks dat alles zich op hetzelfde Hyrule afspeelt, is er tussentijds veel veranderd. Geen plek is eigenlijk hetzelfde. Alles is – tot op zekere hoogte – wel veranderd. En door dit geheel aan te vullen met nieuwe vijanden, tientallen verkenbare grotten, ondergrondse gebieden, andere geheime locaties, tientallen zwevende eilanden én letterlijk een heel onderrijk, biedt TOTK zó veel meer.
Zo ook op het gebied van gameplay. Op het eerste oog lijkt TOTK weliswaar op een 1.5-versie van BOTW met dezelfde kernmechanieken, dezelfde besturing, dezelfde visuele stijl, hier en daar dezelfde personages, dezelfde geweldige physics-based engine, etc. etc. Maar al meteen worden enkele nieuwe vaardigheden geïntroduceerd waardoor TOTK fundamenteel anders speelt dan BOTW en zich direct onderscheidt van z’n voorganger. De vaardigheden Fuse, Ascend, Ultrahand en Rewind zijn wat mij betreft nu al Zelda-klassiekers die ik niet meer kan wegdenken uit de series. Nu moet ik er niet aan denken om in de toekomst BOTW te spelen zónder deze vaardigheden. Sowieso is de mate van “verticaliteit” waarmee de wereld in TOTK is ontwikkeld een absolute verademing. Gebruik de Ascend-vaardigheid om jezelf door plafonds te glitchen, de Ultrahand om te klussen als Bob de Bouwer en vliegtuigen en andere voertuigen te bouwen, of Rewind om op een geniepige manier toch hogerop te komen.
Wat doet TOTK dan beter dan z’n voorganger? Nou, dat eerdergenoemde dus, maar ook twee specifieke punten. Destijds had ik twee grote kritiekpunten die mij ervan weerhielden BOTW de volle pond te geven: de tegenvallende dungeons van het hoofdverhaal en het (té) fragiele wapensysteem zonder onderhoudsopties. Beide punten zijn in TOTK niet alleen geadresseerd maar wat mij betreft ruimschoots goedgemaakt. Ondanks dat de dungeons in TOTK nog steeds niet helemaal op het topniveau van traditioneel Zelda zijn (met als toppers Ocarina of Time en Twilight Princess), zijn deze wel een stuk beter dan in BOTW. En wat het wapensysteem betreft: technisch gezien is dit net zo fragiel als in BOTW, maar door de Fuse-vaardigheid kun je allerlei voorwerpen plakken aan je wapens, waardoor je honderden combinaties kunt creëren die bovendien minder snel stukgaan en lang(er) meegaan.
Ondanks dat ik de end-credits na zo’n 90 uur voorbij heb zien rollen, heb ik toch het gevoel veel nog niet gezien en gedaan te hebben. De komende maanden zal ik het daarom wat rustiger aan gaan doen in Hyrule en op m’n gemak de post-game afmaken. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat dit weer eens een absoluut meesterwerk is van Nintendo, een Zelda-klassieker in wording, en een van de beste games aller tijden.
Ik speel dit samen met mijn vriendin en we hebben de afspraak staan dat we niet mogen cheaten. We wachten dus geduldig op elkaar. Maar dat kan soms ook erg frustrerend zijn kan ik je vertellen..
Game on!