Fire Emblem Engage (2023)

Nintendo Switch
RPG / Strategy

Ontwikkeld door Nintendo

Kruip in de huid van Alear, de Divine Dragon, die duizend jaar na de oorlog ontwaakt zonder enige herinnering aan het verleden. Trek ten strijde en vecht zij aan zij met je bondgenoten in tactische RPG-gevechten om te voorkomen dat het doemscenario zich voltrekt. Schakel in de strijd de hulp in van Emblems, onder wie Marth, Celica en andere helden uit vorige Fire Emblem-games, die rusten in speciale Emblem-ringen. Door deze ringen te dragen kunnen Alear en bondgenoten rekenen op de kracht van de Emblems, waardoor hun stats een boost krijgen of ze nog sterkere vaardigheden kunnen gebruiken. Helden kunnen ook fuseren met de Emblems om hun krachten te bundelen en unieke aanvallen te ontketenen

Normaal probeer ik me eigenlijk zo ver mogelijk van spoilers te houden maar toegegeven - ik kwam er niet aan onderuit om uit neugier zo af en toe een filmpje hiervan te bekijken. Het stemt me in ieder geval heel tevreden dat de sociale aspecten uit de voorganger Three Houses wat te zijn teruggeschroeft en de focus weer terug op de units, wapens, tactics en pair-ups lijkt te liggen.

Begrijp me niet verkeerd - ik vind Three Houses nog steeds erg goed, en het hele ronddwalen in het kasteel was de eerste keer erg aangenaam, alleen zie ik er een beetje tegen op om het te herspelen en dat urenlange rennen, converseren en trainen etc te doen. Ik denk dat ik dan liever zoals in de eerdere delen me beperk tot het tactisch aspect, unlocken van de bonds en korte verhalen tussen de karakters dan het continu heen en weer rennen.

In dat opzicht is Triangle Strategy overigens wel mijn game van het jaar. Perfect tussen verhalend en tactisch in.

Ik ben hier ontzettend benieuwd naar. En ook Three Houses gaat zeker weer eens de Switch in. (...en ja Radiant Dawn, Path of Radiance en Shadow Dragon koop ik me wel ooit opnieuw. Ooit verkocht toen ik geld nodig had, altijd spijt van gehad, maar het bracht wel een hoop op destijds...maar het blijven mijn minst favoriete delen).

Fire Emblem Engage review (Switch) – Fire Emblem-fanfeestje | Power Unlimited - pu.nl

"een van de beste tactische sims van het jaar."

Oldschool in een nieuw jasje ik haal dit spel denk ik, samen met Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp mijn portie tactische spellen van de komende tijd.

avatar van 3bdelilah
Ondanks dat ik Three Houses nogal vond tegenvallen, kijk ik hier onbedoeld toch erg naar uit. En juist precies vanwege datgene waarom Engage geen geweldige (lees: score van 80) reviews krijgt: het op de achtergrond geraken van de "sociale componenten" (relaties opbouwen, romantiek, etc.) en juist focussen op het vechten. Dat schijnt Engage dan weer geweldig te doen. Mijns inziens was Three Houses nogal doorgeslagen op dat sociale gebeuren, waardoor gameplay en daadwerkelijke gevechten (in verhouding) waren ondergesneeuwd.

Scores komen inderdaad binnen en zijn grotendeels erg positief. Een uitzonderlijke 50% lijkt ook geen echte 50% maar meer een opval-score, want de beschrijving heeft redelijk weinig kritiek op gameplay maar meer over hoe de karakterportraits een beetje wringen. Dat zal wel erg persoonlijk zijn, vermoed ik.

Sowieso let ik niet echt op de scores hier. Van wat ik qua gameplay heb gezien en dergelijke ligt het gewoon in de lijn van verwachtingen. Aangezien ik nog geen slechte of matige Fire Emblem heb gespeeld is dit ook iets wat ik met een gerust hart kan aanschaffen. Voor mij is het enkel de vraag waar het spel uiteindelijk zal terechtkomen in mijn eigen eindlijstje van de franchise (en heel vermoedelijk mijn jaarlijstje).

...en na ongeveer een tweetal uurtjes te hebben gespeeld (lag pas laat in de bus) kan ik alleen maar zeggen dat het inderdaad gewoon lekker vertrouwd aanvoeld. Heerlijk. Grafisch nog een stapje mooier, maar gewoon weer lekker dat authentieke 'Fire Emblem' gevoel (want je speelt wel in classic mode natuurlijk...mannetje dood is mannetje ook daadwerkelijk kwijt).

Nu alleen tussendoor zo af en toe nog wat tijd vinden voor de laatste uurtjes Live a Live erdoor te halen...(zit helemaal tegen het einde daarmee).

Sinner mis je helemaal niet een online modes? dat zou er van mij ook nog wel in mogen zitten.

Voor mij hoeft dat niet. Niet elke game franchise moet open world worden, niet elk game moet 3D zijn en ook niet elk game moet online mogelijkheden hebben.

En al zeker niet elke game moet DLC ondersteunen, en wat is er hier aan de hand? Jawel, al bij het begin wordt je er attent op gemaakt dat er nog een aantal "emblems" toegevoegd gaan worden via DLC.
Dat stoort me, ik heb ook het vermoeden dat ze daarom die link met oude, bekende karakters als uitgaanspunt van Engage hebben genomen. Niet per se omdat daarmee zo een goed verhaal verteld kan worden. Maar wel deels uit fan-service, mensen spelen nu eenmaal graag met hun oude geliefde karakters. Maar vooral dan om daar DLC uit te kunnen puren. Een politiek die bij een fighter als Smash Bros misschien nog werkt, zo kun je het lang fris houden, maar hier verkeerd op z'n plaats is.

banjo schreef:

Nee. Waarom en in welke vorm zou hier dan een online mode in moeten zitten? Fire Emblem is al tientallen jaren lang een verhaalgedreven SRPG. Laat het asjeblieft zo blijven zonder daar heel geforceerd een online component aan toe te willen voegen. Dat hoeft niet bij elke game of franchise. En imo al helemaal niet bij RPG'S of SRPG'S e.d

Sowieso ben ik niet echt een online gamer.

De Fire Emblem spellen op de 3Ds die ik geweldig vond daar in had ik een online modes toch wel het ultieme gevonden het zou er heel goed in passen maar dat is mijn mening...

Er is in bepaalde Fire Emblems een poging gedaan om een soort Multiplayer (en beperkt) toe te voegen. In die delen geflopt, en verder ook nooit echt meer vraag naar geweest. Werkte ook voor geen meter om dezelfde teams en karakters in een of andere deathmatch tegen de andere te plaatsen. In tegenstelling tot een Wargroove of Advance Wars.

Voor mij hoeft het alvast niet. Totaal niet rouwig om. Verder steekt het eindproduct gewoon weer prima in elkaar. Ik kan alvast spreken van de eerste echte topper van 2023. Eens kijken wat Final Fantasy Theathrytm gaat doen volgende maand. Octopath Traveller 2 zal voor een andere datum zijn aangezien ik 1 nog moet doen, maar dat 23 bulkt van de toptitels staat inmiddels wel weer vast.