mar88vdv schreef:
Poe, ik denk dat ik er doorheen ben. Een erg bijzondere, maar tevens ook verwarrende game/film/interactief verhaal (het is alle drie en geen van allen tegelijkertijd) die veel spelers/kijkers mogelijk teleurgesteld zullen achterlaten. Aan de ene kant omdat je maar met zeer beperkte instructies start en van de andere kant alle vrijheid krijgt om de game te spelen en dus de puzzel op te lossen zoals je zelf wil. Nog extra verwarrend wordt het wanneer je halverwege je zoektocht de aftiteling al voorgeschoteld krijgt, terwijl je op dat moment absoluut nog niet voldoende informatie hebt om de puzzel goed in elkaar te kunnen leggen. Doorspelen is dus de meest logische keuze en ook mijn advies aan anderen die aan deze game beginnen.
Na verificatie via enkele explainers op YouTube kan ik ondertussen zeggen dat ik het verhaal achter de game best aardig door heb (na ongeveer 15 uur). Maar uiteindelijk blijf je met onbeantwoorde vragen achter zoals die je ook hebt bij thrillers van Alfred Hitchcock of David Lynch. De films in deze game zijn ook sterk geïnspireerd op de films van deze twee regisseurs (en andere natuurlijk). Uiteindelijk bepaald je ook zelf wanneer jij denkt voldoende informatie te hebben om te stoppen, niet de game zelf, wat ook bij sommige kan zorgen voor een onbevredigend gevoel. Ik denk dat ik, met maar enkele minuten de game gespeeld te hebben, de spijker op de kop heb geslagen door he verband te leggen tussen het verhaal in deze game en de filosofie van Ernest Becker.
Ondanks enkele frustraties heb ik persoonlijk wel genoten van de game en voor mij was Immortality ook unieke ervaring. Je hebt wel geduld, voldoende nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen en enige affiniteit met (arthouse) films nodig, wat de doelgroep voor Immortality misschien wat kleiner maakt. Qua 'game mechanics' stelt het natuurlijk niet veel voor, de kracht zit hem in het verhaal van Marissa Marcel en het verhaal achter het verhaal wat met name gaat over de schaduwkanten van de filmindustrie. Het acteerwerk (acteurs die acteurs spelen) was naar mijn mening erg goed, met Manon Gage en Charlotta Mohlin als uitblinkers (toevallig ook de hoofdpersonages) en van de drie films in deze game was Ambrosio mijn persoonlijke favoriet. Of dit een game voor jou is, kun je eigenlijk alleen maar zelf inschatten, ik hoop dat mijn post wel een beetje richting geeft.
Die 'teleurstelling' had ik gehad bij Telling Lies, omdat ik van de game verwachtte dat ik zelf de puzzel moest oplossen (en daarbij hele word docs bij hield) terwijl ook 'ineens' het einde kwam.
Lijkt me wel stom om weer helemaal opnieuw te beginnen na de aftiteling. Onhoudt de game wel wat je in je eerste playtrough hebt gedaan?