Return to Monkey Island (2022)

PC / Nintendo Switch / Macintosh / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Android / Apple iOS

Ontwikkeld door Terrible Toybox
Uitgegeven door Devolver Digital

Het is al vele jaren geleden dat Guybrush Threepwood voor het laatst in een gevecht verwikkeld was met zijn aartsvijand, de zombiepiraat LeChuck. Zijn ware liefde, Elaine Marley, regeert nauwelijks meer en Guybrush zelf is stuurloos en ontevreden, omdat hij nooit het Geheim van Apeneiland heeft gevonden. Hippe, jonge piratenleiders onder leiding van kapitein Madison hebben de oude garde uit de macht verdreven, de situatie op Melee Island is verslechterd en de beroemde zakenman Stan is gevangengezet wegens ‘marketing-gerelateerde misdaden‘. Maak kennis met oude vrienden en nieuwe gezichten op vertrouwde eilanden die nu onder gevaarlijk nieuw leiderschap staan. Ga vervolgens de volle zee op en verken het nieuwe en onbekende terwijl je je een weg baant uit lastige hachelijke situaties. Slimme puzzels, bizarre situaties en verwoestende ripostes zijn alles wat tussen Guybrush en glorie in staat.

avatar van Dudady
Ik kijk hier met dubbel gevoel naar uit. Aan de ene kant is dit een direct vervolg op Monkey Island 2: LeChuck's Revenge en is Ron Gilbert er weer bij betrokken. Aan de andere kant weet ik niet wat ik van deze stijl vind en vraag ik me af of het de eerste twee delen kan evenaren.
De prijs valt in ieder geval wel mee; Never pay more than 20 bucks for a computer game..

Wordt de 19de een must buy. Ik vind het stijltje aardig gedaan en van wat ik van de vorige Ron Gilbert heb gegamed vond ik beiden leuk (en zeker Thimblewood Park). Ivermoed dat het ook wel de draak zal steken met eventuele sequels e.d. Maar het is weer een must voor mij.

Ja deel 1 en 2 zijn zowat mijn all time favorite games en ik kijk hier dan ook erg naar uit. Vooral omdat dit een direct vervolg is op deel 2.

Maar ja de visuele stijl, ik kan er vooralsnog niet aan wennen. Ik had zoveel liever pixel art gezien. Dit heeft een flash/mobile/unity game achtige vibe. Nu is dit echter mijn perceptie gevoed door mijn nostalgische gevoelens bij de originele games.. maar toch.. ik weet het niet..

Hoe dan ook ga ik dit op release halen voor de Switch (digitaal) en ga ik het een kans geven. Als het me bevalt dan komt de fysieke versie ook nog wel es in huis.

Dat van dat artstijltje...tja ik kan er inkomen dat het misschien niet iedereen ligt. Ik vind het wel charmant, maar datzelfde gold ook al voor bvb Broken Age, veel mensen hadden daar een beetje hetzelfde bij. 'ziet eruit als een flashgame' e.d. Maar ook daar was ik wel over te spreken (best wel grappig dat die dan weer van Tim Schafer) komt. Het enige waar ik relatief weinig mee heb zijn de 3D versies eind jaren en begin jaren 2000.
Dat vond ik nou eens...lelijk. Simon the Sorcerer 3D, Grabriel Knight 3...etc...dat zijn echt dingen die ik nooit meer zal spelen of iemand moest ze remaken in 2D in een leuke artstyle.

Maar her voornaamste blijft sfeer, de humor, verhaal en tegenwoordig ook wel voice-acting. Zijn ook de enige dingen die me destijds door de '3D' periode heeft geholpen.

Bij Broken Age paste het omdat het een nieuw spel was, zonder voorgaande, enorm hevige baggage, in dit geval snap ik de commotie toch wel. Ik ben er ook niet direct weg mee, en een luid stemmetje blijft zich maar afvragen waarom deze stijlbruik zo belangrijk is voor den Ron. Toegegeven, zo verder gaan als bij de directe (in tijd) voorganger was ook niet goed geweest. Maar gewoon eens doen wat de goegemeente hoopt, namelijk een decente update van de grafische stijl van de eerste twee delen had toch ook gekund (HD/2D werkt perfect bij Octopath en consoorten)? Het blijft enorm subjectief, en als inderdaad de inhoud goed is, ga je daar heel snel toch aan wennen.

Tja...Thimbleweed Park werkte voor mij perect. Asn de andere kant heb je veel Indie games die tussen Pixel en Handdrawn inzitten. En tenslotte heeft ook Monkey Island meerdere iteraties gehade. Curse (geweldig). Escape (Veel minder, maar bijna degelijk voor 3D) en de Telltale Tales (die ik ook heel verantwoord vond, net zoals hun Sam & Max).

Dus ik kan hier zeker mee leven. Alleen hopen dat het spel ook daadwerkelijk leuk is.

Wat me trouwens bij Sierra brengt. 1 uitstekende Kings Quest (Jammer dat er geen vervolg op is gekomen), 2 vreem genoeg onder de radar doorgevlogen maar eveneens leuke Larry's maar - er is nog werkelijk niamand die Space Quest onder handen heeft genomen. Jammer!

Maar goed laat me mijn vingers maar kruisen voor deze.

Sinner schreef:
Is King's Quest (2015) dan niet een soort modern vervolg?

Grovonion schreef:
Is King's Quest (2015) dan niet een soort modern vervolg?

Dat zei ik toch letterlijk. 1 Uitstekende King's Quest game waar jammer genoeg geen vervolg op gekomen is. Het is ook eerder een soort soft uh...reimagining of zo. Spel loopt canon tussen de reeks door. Maar een tweede mocht wel.

Overigens een uurtje mee bezig en...ja...het is een bijzonder leuk spel geworden. Het pikt inderdaad op na de evenementen van deel 2 maar op een wel erg slimme manier. De rest van de reeks blijft namelijk ook canon (geen spoiler overigens er is een scrapbook waarin je Guybrush zijn avonturen van a tot z kan nalezen).

Heel vernuftig geschreven. Ook de muziek en de bijbehorende humor (eenmal dat je terug bent op Melee Island.). Het is bijzonder leuk om oudere personages terug te zien en nieuwe te ontmoeten en de conversaties te volgen. Meteen tevreden.

Nu nog een nieuwe Simon the Sorcerer en Space Quest aub?

Krijgt zo te zien wereldwijd lovende reviews als erg funny en een game met een ziel.

Eens met Sinner, het is bijzonder leuk! Net ook een uurtje gespeeld. Het is een feest van herkenning en wat speelt het soepel en heerlijk op de Switch. Voice acting is ook weer top met gelukkig dezelfde voice actor voor Guybrush.

En het allermooiste? De grafische stijl valt me helemaal niet tegen! Ik was er bang voor maar dat is gewoon onterecht. Went meteen en alles klopt ofzo.

Ja hier ga ik me goed mee vermaken de komende tijd. Heerlijke trip down memory lane in een nieuw jasje.

Ik heb geen enorm verleden met deze reeks, vroeger wel gespeeld maar geen die hard fan ofzo. Dit ga ik wel in de gaten houden, dit is nou wel echt zo'n titel om de Switch weer aan te slingeren. Ik hoor graag of dit erg lastig is en of het een lang verhaal is in speeluren.

mrdig schreef:

Gelukkig. Nou had ik zoals gezegd al niet te veel angst voor een tegenvaller op dat gebied, maar eens dat je aan het spelen bent oogt het in mijn ogen zelfs nog een stuk gemoedelijker om alles geherinterpreteerd te zien in het nieuwe stijltje. En de voice acting is inderdaad top.

Ook grappig dat ze er net zoals in deel 2 destijds een 'casual' en 'hard' mode hebben ingestopt. Ik heb geen idee hoe groot het verschil is maar ik speel in ieder geval op hard.

Tussen dit, Bear and Breakfast, Tunic en een rits opgesomde games is het een erg goede maand voor de Switch. (en andere consoles).

Sinner schreef:

Ja ik heb dit keer voor Casual gekozen, want ik hoop ergens in de toekomst nog op een fysieke (xbox) versie en dan speel ik hem nog een keer op Hard.

Zonder hints ben ik gisteravond laat nog bij bij Part 2 beland, Part 1 zaten een paar leuke puzzels bij die je ook alleen kan oplossen als je een beetje goed luistert/oplet wat er zoal allemaal gezegd wordt. Goed weerzien ook met de Scumm Bar met daarin nog de kok van weleer en iets later ook die gast met die "Ask me about Loom" button. Haha erg om moeten lachen.

Ik moest alleen al lachen naar (wat ik aanneem) een sneer richting Bethesda is en hun eerste DLC voor Skyrim of Online. Bij pre-order kreeg je namelijk een 'Shiny Horse Armor. It' s very shiny. But completely useless since there are no horses is this game'. Ik herinner me namelijk nog de heisa rond die overpriced cosmetic DLC

Zit nog in act 1. Geen idee hoeveel de puzzels verschillen maar speel het sowieso wel vrij rustig aan dus...maar ik vind het qua kwaliteit toch heel erg dicht bij de eerste twee aanleunen.

avatar van horizon
Waar is deze te krijgen?

horizon schreef:
Waar is deze te krijgen?

Op dit moment digitaal only op de Switch of op pc (steam). Later komen nog andere console versies en fysieke versies als het goed is.

avatar van Dudady
Ik zat te twijfelen of ik de game zou aanschaffen voor de pc of voor de Switch. Uiteindelijk voor de Switch gekozen en gelijk begonnen. Het is inderdaad weer dikke pret! Een paar keer hardop moeten lachen en het is echt weer een feestje, leuk om weer oude personages en locaties te zien. De visuele stijl is inderdaad erg goed gedaan!

avatar van Thomas83
Vooralsnog scoort het spel heel goed op Steam en Metacritic. Heel mooi om te zien. Hebben al die prutsers die Ron Gilbert lastigvielen daar helemaal niets mee bereikt. De visuele spel van het spel spreekt mij persoonlijk ook niet zo aan, maar ik begin toch wel steeds nieuwsgieriger naar het spel te worden.

Thomas83 schreef:

Je laatste stem op Gamesmeter is 5 jaar geleden zie ik, gamen even in de ijskast gestopt?

Denk dat deze nieuwe Monkey Island echt wel mensen aan gaat spreken, vooral de mensen die in de early 90's al gameden.

Return To Monkey Island Review - Happiness Is A Warm Manatee - GameSpot
een 9

Voor de Pc tenminste... is dit spel geschikter om op de Pc te spelen ivm de mighty mouse!?

Zit in ieder geval ook in act 2 nou. En ik weet niet of het in 'casual' zit, maar in 'hard' is er een item dat je nodig hebt van Voodoo Lady waar ze je de hele safety & liability regulations voorleest. Dat bleef zo lang doorgaan dat het gewoon hilarisch werd.

avatar van Thomas83
Manny Calavera schreef:

Afgelopen jaar wel een beetje. Ik heb sinds mijn laatste stem wel tal van spellen gespeeld, met name in de lockdownperiode. Ooit moet ik maar weer eens een inhaalslag maken hier.

Dit nieuwe spel lijkt me wel erg tof om op mijn tablet of telefoon te spelen. Ik ben niet zo'n fan van mobiel gamen, maar dit soort adventures zijn er echt perfect voor. Ik heb alle andere Monkey Islands tot en met The Curse of Monkey Island ook al op mijn telefoon en tablet staan. Deze zou mooi het rijtje volmaken.

Sinner schreef:

Je doelt op die forgiveness frog? Ja dat is in casual hetzelfde en zeker een leuk stukkie. Ik las ergens dat het verschil is dat ik ik die frog meteen aan Carla kan geven zonder extra handeling en dat je in hard nog iets extra's moet doen ?

Zelf nu in part 3 beland, het was in part 2 ff zoeken hoe ik die skull nou in vredesnaam plat moest krijgen, maar toen ik dat eenmaal gevonden had ging het daarna allemaal vrij snel. Veel leuke karakters op die boot, tof stukkie weer. Nu aangespoeld op Monkey Island als het goed is, ben benieuwd!

mrdig schreef:
Je doelt op...

Nee hoor. Hoewel dat 'extra' stukje ook grappig is. Ik doel op het hele verhaal dat Voodoo Lady afsteekt op het moment dat je het mes koopt, wat wel mag, niet mag etc etc. Die speech van meerdere minuten. .

Oh ja haal 2 dingen door elkaar. Dat verhaal heb ik zeker meegekregen

En de credits rollen voorbij en heb er van genoten! Welverdiende 4.5*. De game raakt alle sweet spots bij de Monkey Island liefhebber. Complete game met een glimlach lopen spelen, heerlijk. Speelt ook erg fijn op de Switch, goede controls. Art style was ik zoals velen huiverig voor maar ik weet niet meer waarop dat is gebaseerd, kwam wellicht niet goed over in de trailer oid, want als je de game speelt geniet je juist erg van de art stijl, ziet er erg goed uit.

Afgelopen week en dit weekend bijna elke dag wel even gespeeld, vaak een speelduur van max een uurtje per dag dus heb er 6 uurtjes ingestopt? Misschien iets meer/minder. Zoals al gemeld deze 1e run op de Switch op casual gespeeld en op een enkele keer na vrijwel geen problemen gehad met puzzels. Ging vlotjes en vaak was het wel duidelijk wat te doen. Op ‘hard’ schijnen de puzzels iets moeilijker te zijn, dat ga ik ervaren als ik de game later nog es ga spelen zodra die uitkomt op de Xbox.

Must buy voor de monkey island liefhebber dit en voor iedereen die van adventure/puzzle games houdt een dikke aanrader.

avatar van Dudady
Vandaag Return to Monkey Island uitgespeeld en het was weer genieten! Ik heb er een uurtje of 8 over gedaan en als Monkey Island fan is dit echt wel een must-play. Ik moet zeggen dat de puzzels niet erg moeilijk waren vergeleken met de vorige delen, ondanks dat ik hem op hard speelde. Waar ik bij deel 1 en 2 dagen heb gedaan over bepaalde stukken, ging dit best vloeiend. Toch is dit een prachtige game waar ik met veel lol doorheen ben gegaan.
Een dikke 4,5*

Gamekings review

Opvallend, de game krijgt hier een zeer negatieve review. Gedateerd, slecht geschreven, niet grappig, vergane glorie.

Wel weer grappig zijn de YT comments, die snappen niks van de negativiteit haha.

avatar van Jordy
Teleurstellend. Grafisch stijltje staat me niet aan. Het voelt grotendeels als een re-hash van de eerste 2 games maar dan veel minder grappig. Einde weer zo'n vervelende fourth wall-brekende anticlimax die we inmiddels wel kennen van Gilbert.