LittleBigPlanet (2008)

PlayStation 3
Platform

Ontwikkeld door Media Molecule
Uitgegeven door Sony

Het spel bestaat uit een leveleditor waarmee je met diverse voorwerpen de vreemdste dingen kunt maken. Het doel ligt in het creëren van levels die je moet doorlopen op de meest maffe en vrolijke manieren. Vervolgens kun je de levels doorsturen naar je vrienden of plaatsen op het Playstation Netwerk.

avatar van Justinx
Ik heb deze game ook een tijdje en ik vind het een geslaagd spel. De Nederlandse teksten zijn helemaal niet cheesy en stralen - net als Beyond Good & Evil - juist een geweldige sprookjesachtige sfeer uit. Erg leuk.

Over het spel ben ik zeer te spreken. Vooral als je een aantal vrienden verzamelt kan de lol niet op. Ik heb gister drie uur achter elkaar samen gespeeld en ik heb nog nooit zo hard kunnen lachen om een game als deze. De gekste standjes verzinnen om die laatste prijsbubbels te veroveren, de omgeving slopen, een zwarte piet maken van je sackboy, je hoofd vol plakken met ezelsstaarten, je POD versieren met duizenden (!) bloemen: De mogelijkheden zijn eindeloos. Graag speel je een level tien keer, om die volle honderd procent te verzamelen om je sackboy te pimpen en materialen te verzamelen voor de level editor. Deze laatste heb ik overigens nog niet uitgetest, maar wederom, als je met meerdere bent lijkt me dat je daar erg veel plezier aan kunt beleven.

De game mist veel charme als je het in je eentje zou spelen, dat zou een mogelijk minpunt kunnen zijn. Daarnaast is de platformgame op zich niet heel bijzonder. Echte die-hards van het genre moeten deze game niet kopen, wetend dat er veel betere platformgames bestaan. Maar de ongekende charmes van dit spel zijn ongekend en Little Big Planet in de schappen laten liggen is geen optie. Verwacht geen revolutionaire vernieuwingen, maar wel veel lol. Een aanrader!

Oja vraagje: Hoe moet je de naam veranderen van degene die met je meespeelt? Er staat nu ''Gebruiker 1''. Bij voorbaat dank.

avatar van rpger
[Mini Review] Heb de storyline nu uitgespeeld, nog best wel lang over gedaan, zeker als je de levels meerdere malen probeert te spelen om nog andere objects te verwerven. Al met al een hele leuke en originele game, die echter faalt op het belangrijkste onderdeel, het online gebeuren.

Ik weet niet of dit in de beperkte online/menu mogelijkheden van een console zelf zit, of in de design van de game, maar een hoop onderdelen van de game lenen zich niet goed voor de robuuste online community, levels zijn lastig te vinden en vaak van een slechte kwaliteit. Chatten met spelers tijdens het spel is vrijwel onmogelijk te doen met een gamepad, en een leveleditor zonder muis en keyboard hotkeys is op zijn minst even wennen. Er zijn al community sites beschikbaar, maar die vereisen dan eigenlijk weer een PC naast je PS3, alhoewel platform games meer thuis horen op een console, zijn juist zaken als editors en online community gaming meer een ding voor de PC. Ik ben er dus nog niet helemaal uit of het custom content verhaal even interessant is aan LBP dan het prachtige en unieke design, die op zijn minst de aanschaf al waard is, zo'n platformer heb je nog nooit gezien.

avatar van Donkerwoud
Mijn oordeel:

+ Heerlijke samentrekking van alles wat gamen leuk maakt, van opwindende races tot toffe platforms, van co-op gamen tot het competitieve van high-scores. Alles geeft een enorme voldoening in dit spel, en dat is iets wat de laatste tijd te weinig lijkt te gebeuren in games.
+ Met de haarscherpe grafische kracht van de PS3 wordt een heerlijk eigen wereldje gemaakt dat vreemd is ingebed in de realiteit. Hartstikke inventief hoe je de wereld ziet d.m.v. stukken elastiek, hout, metaal, stickers en andere knutselmaterialen.
+ Samen kunnen spelen met je vrienden was nog nooit zo leuk, vroeger was dit aspect voorbehouden aan enkele shooters en een hele reeks matige partygames. Maar LBP bewijst de immense fun van samen kunnen spelen aan dezelfde game. Online mensen meenemen is minstens zo leuk als mensen naast je hebben zitten.

- Als platformer stelt het stiekem niet zoveel voor, maar door de aankleding en de fun factor valt dat nauwelijks op.
- Het eigen levels fabriceren is een enorme tijdrovende bezigheid en het voelt me echt iets te hardcore. Dit staat haaks op hoe deze feature gepresenteerd werd als zijnde extreem gebruiksvriendelijk. Echt leuk is het ook niet als je niet de skills hebt om er iets heel tofs mee te doen. Sommige andere gebruikers maken trouwens wel de meest inventieve en coole levels.
- De camera zorgt voor enkele ergernissen, omdat andere spelers hem kunnen misbruiken om de punten voor je neus weg te gappen. Eigenlijk werkt het alleen goed als mensen dicht bij elkaar blijven.

Conclusie: de minpunten wegen niet op tegen de immense fun van het spel. Zeker een aanrader voor iedereen die een PS3 in huis heeft. Je oma kan net zo goed meespelen als je kleine broertje of je vriendin. En dat zonder dat de stoere gamer in je zich gepasseerd voelt.

avatar van Awake78
Leuk spelletje dit, afgelopen weekend een paar uurtjes offline MP gespeeld met wat vrienden. Soms wat lichte irritaties qua besturing en af en toe een rommelig geheel. Als je daardoor heen kan kijken is het zeker grappig!

We hebben ook een paar maps van gebruikers geprobeerd, ontzettend knap en creatief in elkaar gezet, leek soms wel een beetje op Mario Bros.
Helaas gaat het wel na een tijdje vervelen. Maar dat is bij iedere offline MP wel een beetje.

avatar van Maiky
LittleBigPlanet hoeft niet per se gezien te worden als alleen een game. Daarmee zou je het fenomeen LBP te kort doen. Het is een project dat verder reikt dan de console. Het strekt zich uit naar de website, die als een belangrijke bron kan fungeren en de sfeer en humor van de game voortzet. Het strekt zich ook uit naar de wereld, zowel in de omvang van het sociale aspect als in het leveldesign. En misschien staat daar de titel ook wel voor: in het kleine wereldje van je woonkamer/slaapkamer/zolder strekt een enorme wereld voor je uit, klaar om ontdekt te worden.

Deze PlayStation3 exclusive is iets dat perfect aansluit bij de tijd en gaat verder dan een Uncharted 2: Among Thieves, die automatisch op je Twitter account een berichtje plaatst als je progressie maakt. Zo niet in LBP. Het is vooral een systeem waar heel veel op een toegankelijke manier gecombineerd wordt. Multiplayer, creativiteit en platformactie gaan hier hand en hand.

LBP is op twee vlakken niet zozeer innovatief, maar wel opvallend: het design en de levels. Door middel van allerhande knutselwerk is een voor de speler zeer kunstmatige/zinnige wereld in elkaar geplakt dat voor de Sackboys/girls als realiteit aanvoelt. Het is alsof de makers hun inkopen bij een ouderwetsche speelgoedwinkel hebben gedaan en al die houten poppetjes en wagentjes met plaksel en stof in de levels hebben geplaatst. Het heeft een zekere nostalgische waarde, maar Media Molecule heeft er een eigentijds sfeertje omheen gewikkeld. Zoals IGN al terecht opmerkte concentreerd MM zich in deze sidescrolling platformer op het hedendaagse, terwijl veel sidescrollers juist de retrotoer op gaan. De thema's van de werelden zijn ook erg goed getroffen. Niet zozeer kinderachtig, maar eerder eenvoudig. En daar zit een verschil in. In Mexico heb je sherrifs en pinata's, in Afrika leeuwen en apen, in de metropool vind je veel elektriciteit en auto's en in Japan ninja's. Zo simpel kan het leven zijn. Heerlijk herkenbaar. De memorabele muziek maakt het af: van de zeurderige doch in je hoofd nestelende melodie van Get It Together tot en met het zonnige Volver a Comenzar: als je met deze muziek met z'n tweeen, drieen of vieren door een level rent is het simpelweg een groot feest. Ik verheug me tevens op het moment dat ik in de auto met de ramen open en het volume op hard door de stad rij terwijl het melige en ietwat macabere smurfenlied Atlas door de luidsprekers dreunt.

Niet alleen het ontwerp maakt LittleBigPlanet uniek; het levelontwerp maakt ook indruk. Zijn de eerste werelddelen prima te doorlopen, daar worden de laatste levels toch wat lastiger. Enkele van de laatste levels bevatten platformgeweld die aardig wat van je gameskills vraagt. LBP blijft je bovendien verrassen. Niet op het gebied van het te verwaarlozen verhaal, maar in de inventiviteit die MM erin heeft weten te leggen. Al die platformelementen in dat smakelijke speelgoedjasje is ongekend.

LBP is een prima singelplayerervaring. Voor de leek: het is een platformgame waarbij je gewoon van links naar rechts loopt met een sackboy (poppetje van stof) die je zelf aan kan kleden met accessoires die je in de levels kunt vinden. Vanuit je 'pod' heb je de wereldkaart (in de vorm van een wereldbol) en op ieder continent zijn zegels die enkele levels bevatten. De moeilijkheidsgraad is acceptabel (maar niet aan te passen): de kunst is om alle voorwerpen in de levels te vinden (om zodoende aan de 100% te komen).

LBP is echter vooral een multiplayer game. En daar begint de lol pas echt. Het is aandoenlijk om te zien hoe je Sackboy met andere stoffen poppetjes door de levels heen rent. Het wordt wat chaotisch als je met meer dan twee poppetjes speelt, maar dat zou de pret niet mogen drukken. Maar LBP is in de multiplayer zoveel meer dan platformen met anderen. Gisteravond speelde ik met twee poppetjes een level, totdat ze me vroegen mee te gaan naar hun pod. Vervolgens gingen we naar hun eigen gemaakte level en vroegen ze me een ninjapak aan te trekken. Na tien minuten uitvogelen hoe ik dat deed (ik was in de veronderstelling dat ik die nog niet had) trok ik 'm uiteindelijk aan. Direct daarop maakten ze een foto van mij en moest ik ze volgen. Ik kwam in een galerij terecht waar ze me foto's van een stuk of tien andere 'opgepikte ninja's' lieten zien en hingen vervolgens mijn foto in een verse lijst erbij. Wat een simpel idee, maar ik was zowaar ontroerd en kreeg spontaan kippenvel van die actie. Simpel, onschuldig, bevrijdend en schattig: LBP is dynamisch. De levels die door gamers zijn gemaakt stellen vaak niet veel voor, maar sommige zijn heel aardig. Zo heb ik al in levels rondgelopen die als een pretpark werken: de Universal Studios bijvoorbeeld, compleet met een Jurassic Park sequentie en achtbaan. Ook ben ik een old school Pokemon level tegengekomen en zijn er natuurlijk ook de odes aan Super Mario. Opvallend is overigens dat ik in de redelijk korte tijd dat ik user created content heb gespeeld zelden echt uitdagende platformlevels ben tegen gekomen: weinig gebruik van bubbels en gevaarlijke situaties.
Wat ook erg vermakelijk is, is de mogelijkheid om met andere spelers levels te maken. Wat nog vermakelijker is, is de speeltuin die je tot je beschikking heb. Betreed de level editor en niets is leuker om een enorme helling naar beneden te maken en er vervolgens met een skateboard vanaf te racen, om halverwege een ultiem knikje in de baan te maken waardoor je meters door de lucht vliegt in volle snelheid. Soms kan het ook simpelweg gezellig zijn. Ik heb met een Sackboy eens een kampvuur gemaakt en marshmallows boven het vuur gehouden. Niets is te gek.

LittleBigPlanet is niet foutloos, maar die fouten zijn te verwaarlozen. Mijn grootste bezwaar is dat de besturing wat 'beweeglijk' kan zijn, waardoor je wel eens onbedoeld tegen een dodelijk object aanloopt of springt. Die ongemakkelijkheid valt te verwijten aan de complexe, indrukwekkende physics, maar bedierf niet het spelplezier. In de user created content is het taggen ook wat beperkt: je moet vele pagina's doorscrollen om het juiste trefwoord te vinden die het gespeelde level omschrijven. Als dat trefwoord dat je wilt gebruiken er al tussen zit. Maar dit zijn slechts details en zouden je er niet van moeten weerhouden om LBP uit te proberen. Daar komt bij dat de speelduur aanzienlijk is. Als je alle singleplayer levels hebt uitgespeeld, duurt het nog wel even voordat je alles op 100% hebt uitgespeeld. Ben je daarmee klaar, dan kun je de bij vlagen verslavende mini-games gaan spelen en je high score verbeteren. Heb je dat ook wel gezien, dan kun je de enorme hoeveelheid levels gaan uitproberen die andere gamers hebben gemaakt en online hebben gezet. Ben je daar te snel op uitgekeken omdat je de pech hebt dat de kwaliteit niet al te hoog is, dan kun je in de toegankelijke level editor je eigen levels in elkaar knutselen. Of gewoon met andere spelers gaan dollen met de voorwerpen die je in de singleplayer hebt gevonden.

LBP is vrolijk en toegankelijk. Het is een genot om mijn vrouw te zien genieten van het spel. Vanwege haar tremor in de linkerhand is het vaak wat moeilijk om verschillende hindernissen te trotseren, waardoor andere spelers vaak hun geduld verliezen en het spel verlaten, en een tweede controller staat op ons verlanglijstje. De lol die we dan zullen hebben zal ongeevenaard worden: daar kan Mario een puntje aan zuigen. (Mijn vrouw roept me nu toevallig of ik even kan komen helpen, hehe.) Van nature ben ik een doemdenker en heb ik vier psychiaters versleten. Maar het was lang geleden dat ik, nadat ik gisteravond toegetreden was in de Ninja Hall of Fame, met een gelukzalig gevoel naar bed ging. Hulde voor Media Molecule, dus.

avatar van 3bdelilah
Ziet er allemaal erg creatief uit en zo, en de co-creatie van levels kan men natuurlijk alleen maar toejuichen. Heel kinderlijk en dan vooral positief bedoeld, heel onschuldig en lief sfeertje. Online co-op lijkt me allemaal ook gezellig, maar ik speel dit voorlopig even in m'n eentje. En in dat opzichte is het, vooral platforming gezien, toch wel mager als je andere 2D platforming games gewend bent, zoals Nintendo. Nja best subjectief natuurlijk, dus ik gebruik liever het woord "traag". Lopen voelt traag, springen voelt traag, het bewegen voelt raar. Als ik bijvoorbeeld iets wil duwen, dan pakt ie 'm pas na de derde keer.

Gemengde gevoelens tot dusver. Enig idee of deel 2 wat vloeiender is op 't gebied van platforming? Level creation doe ik zelf niks mee, dus dat vind ik niet belangrijk. Wel leuk voor anderen natuurlijk.