LittleBigPlanet (2008)

PlayStation 3
Platform

Ontwikkeld door Media Molecule
Uitgegeven door Sony

Het spel bestaat uit een leveleditor waarmee je met diverse voorwerpen de vreemdste dingen kunt maken. Het doel ligt in het creëren van levels die je moet doorlopen op de meest maffe en vrolijke manieren. Vervolgens kun je de levels doorsturen naar je vrienden of plaatsen op het Playstation Netwerk.

avatar van SilverGun
De editor is juist wel een extraatje die ervoor moet zorgen dat de game na het uitspelen ook nog interessant blijft. Tijdens het spelen van de game heb je er verder niets mee te maken.

Tja, je hebt er duidelijk niet veel van begrepen. Nog nooit is zo'n creatief stuk gereedschap zo'n belangrijk onderdeel van een game geweest. I.t.t. tot andere games met editors maakt de toegankelijkheid het grote verschil. De verhaalmodus dient vooral als motivator om je eigen dingen te gaan maken. De giraffes met hun bewegende nekken, de werkende onderzeeboot, de rennende dinosaurus... je blijft constant inspiratie opdoen en je verbazen hoe het allemaal is verzonnen en in elkaar gezet. Je hebt er tijdens het spelen alles mee te maken. Het overgrote deel van de levensduur van de game zit 'm in de editor. Als je er al niet zelf mee aan de slag gaat, dan zijn er wel legio levels van hoogstaande kwaliteit die door andere gebruikers zijn gemaakt. Met "extraatje" zit je er gewoon helemaal naast.

Oh god nee he, ik kan dit toch wel uitzetten hoop ik?

Teksten kunnen gewoon in het Engels, wees gerust

Gister even gespeeld. Wát een fantastisch spel. Zoveel charme en inventiviteit in alles wat de game maar te bieden heeft, zoiets komt maar eens in de zoveel tijd voorbij. De editor heb ik nog niet eens aangeraakt, maar dit is nu al niets minder dan 5 sterren waard.

BoordAppel (moderator)
Dus eigenlijk is het een editor met toevallig een single player game erbij? Nee, dat wist ik inderdaad niet.

Nog nooit is zo'n creatief stuk gereedschap zo'n belangrijk en toegankelijk onderdeel van een game geweest.

Je doet alsof het het achtste wereldwonder is. Feit is dat leveleditors en modtools al ontzettend lang bestaan.

avatar van Naomi Watts
Leveleditors heb je ook in verschillende vormen en maten natuurlijk. Maar LBP heeft een aandoenlijke charme, is zeer stylistic, een magistrale art-direction en de inventieve gameplay is gewoon top-of-the-bill. Dit is natuurlijk iets wat je niet vaak ziet, dit is pure kunst. Nog nooit zo'n editor gezien waar je zo creatief mee kan zijn, eindeloos veel opties en die ook toegankelijk is qua gebruik. De average pornstar kan ook met gemak een level designen.

De singleplayer speel je voornamelijk voor de Prize Bubbles (ik althans) om zoveel mogelijk coole content te scoren voor je Sackboy/girl en content voor in de editor. Bovendien kan je daarin aanschouwen wat je straks allemaal in je custom made levels kan proppen.

BoordAppel schreef:

SilverGun schreef:
De editor in LBP is niet een leuk extraatje maar een integraal onderdeel van de game.

Naomi Watts schreef:

Dat betwijfel ik ook niet hoor. Dit lijkt me een erg leuke inventieve game die er ook nog eens erg mooi uitziet.

SilverGun schreef:

Dat is ook niet waar. Maar dat wist je zelf ook al gezien je reactie daar . Er zijn vast nog meer voorbeelden te geven. Duke Nukem 3D bijvoorbeeld, die level editor was ook erg toegankelijk.

avatar van Paap

Teksten kunnen gewoon in het Engels, wees gerust

Helemaal mee eens. Verschrikkelijk verslavend, ik vrees dat ik geen ander spel meer nodig heb het komende jaar. Uitstekend voor de portemonnee dus.

Naomi Watts schreef:

Ik ook. En waar ik steeds denk minstens 80% ofzo te hebben zit ik soms pas op 40% Dan ben ik weer vergeten om een sticker om een stuk karton te plakken. Er zit zoveel in, je kan overal wel aan sleuren en lopen door die werelden vind ik alleen al een feest, waardoor de singleplayer mij al erg veel voldoening geeft.

BoordAppel schreef:

Zeker toegankelijk, maar nog steeds niet zo'n vooraanstaand, uitgebreid en in de game verweven onderdeel als de editor van LBP. Sowieso is de complexiteit en afwerking van LBP van een heel ander kaliber, Stunts en Duke 3D zijn veel eenvoudiger en minder ambitieus van opzet.

Ik kan je echt aanraden om het spel eens te spelen. Want hoeveel previews ik ook had gelezen van tevoren, pas tijdens het spelen viel alles echt op z'n plaats.

BoordAppel (moderator)
Ik heb en ken ook niemand met een PS3 dus dat gaat helaas niet lukken. Een poort naar de pc zal er ook wel niet komen denk ik.

avatar van Justinx
Ik heb deze game ook een tijdje en ik vind het een geslaagd spel. De Nederlandse teksten zijn helemaal niet cheesy en stralen - net als Beyond Good & Evil - juist een geweldige sprookjesachtige sfeer uit. Erg leuk.

Over het spel ben ik zeer te spreken. Vooral als je een aantal vrienden verzamelt kan de lol niet op. Ik heb gister drie uur achter elkaar samen gespeeld en ik heb nog nooit zo hard kunnen lachen om een game als deze. De gekste standjes verzinnen om die laatste prijsbubbels te veroveren, de omgeving slopen, een zwarte piet maken van je sackboy, je hoofd vol plakken met ezelsstaarten, je POD versieren met duizenden (!) bloemen: De mogelijkheden zijn eindeloos. Graag speel je een level tien keer, om die volle honderd procent te verzamelen om je sackboy te pimpen en materialen te verzamelen voor de level editor. Deze laatste heb ik overigens nog niet uitgetest, maar wederom, als je met meerdere bent lijkt me dat je daar erg veel plezier aan kunt beleven.

Oja vraagje: Hoe moet je de naam veranderen van degene die met je meespeelt? Er staat nu ''Gebruiker 1''. Bij voorbaat dank.

avatar van Donkerwoud
Ik baseer mijn mening op een uurtje of vier spelen met maten: heerlijk ongecompliceerde platformer, die geen potten of pannen breekt maar wel enorme fun met zich meebrengt. De mogelijkheden voelen eindeloos.

avatar van rpger
Gisteren crashde mijn hele PS3 bij mijn eerste poging tot online spelen! Ik kwam de level in schok-schok-crash! Ik dacht dat dat soort dingen alleen op PC voorkwamen

Kan je de multiplayer ook op één console spelen of moet iedereen een PS3 hebben?

Ik vind zo'n level editor ook echt een kansloze bezigheid. Terwijl het zo geprezen wordt ...wat is daar de lol van?

avatar van Naomi Watts
Op één console kan het tot 4 spelers.

Creatief bezig zijn door je eigen levels te ontwerpen, ze sharen en levels van anderen te spelen zodat je goodies kan verkrijgen die jouw sackperson nog niet heeft. Verlengt de levensduur van deze game met jaren.

Tsja, als je het een kansloze bezigheid vindt doe je er goed aan deze links te laten liggen.

Justinx schreef:
[...]
De game mist veel charme als je het in je eentje zou spelen, dat zou een mogelijk minpunt kunnen zijn. Daarnaast is de platformgame op zich niet heel bijzonder. Echte die-hards van het genre moeten deze game niet kopen, wetend dat er veel betere platformgames bestaan. Maar de ongekende charmes van dit spel zijn ongekend en Little Big Planet in de schappen laten liggen is geen optie. Verwacht geen revolutionaire vernieuwingen, maar wel veel lol. Een aanrader! [...]

Ik ben het ermee eens dat het met vrienden nog leuker is om te spelen, maar ik moet zeggen dat ik in mijn eentje al bijzonder veel lol met deze game heb gehad. Zeker als je via het internet speelt lijkt deze game eindeloos speelbaar. Ik heb uren achter elkaar levels gespeeld die door amateurs in elkaar zijn geflanst en daar zitten hele leuke tussen. Je kan alles met andere mensen online spelen (ook de originele levels) en dat is al bijna net zo leuk als met vrienden. Je moet soms samenwerken (zeker bij de originele levels) en er is ook competitie, want iedereen probeert als eerste over de finish te komen en de meeste punten te verzamelen: erg vermakelijk en spannend!

Wat ik aan deze game wel revolutionair vind, zeker voor een platformer, zijn de physics. Alle voorwerpen reageren zoals ze moeten reageren en alles reageert op elkaar. Botsingen van verschillende opjecten zien er realistisch uit. En de materialen (elastiek, springveren, draaiende onderdelen, enz...) werken zoals in de werkelijkheid.
Ik vind dat het zelf levels bouwen daardoor echt aanvoelt als knutselen, dit in tegenstelling tot andere leveleditors van pc-games die ik heb gezien.

Dikke aanrader deze game. Ook voor mensen die normaal niet zo snel warmlopen voor een platformgame (zoals ik). 5*

avatar van rpger
Dat online gebeuren ben ik nog niet helemaal goed uit, ik lees hier verder geen problemen met lag of vastlopers die ik heb ervaren...daarnaast zijn er ook heel veel levels die nergens op slaan, maar wel veel hartjes hebben of veel bezocht worden.

avatar van Iron Rose
Dat heb ik ook wel eens. Ik snap het volgende ook niet: ik ben altijd de partyleader, want ik begin altijd gewoon een level en na een tijdje komen er mensen bij. Kan ik niet gewoon bij een andere game joinen? Verder zou het handig zijn als er een soort top 20 van leukste levels zou zijn.

Ik vind Little Big Planet toch wel tegenvallen eerlijk gezegd.
Waarom het tegenvalt dat weet ik niet af en toe zit ik een level te spelen en dan heb ik er veel lol aan en bij andere levels denk ik van tja het boeit me niet echt en dan vooral de levels in de verhaallijn.
Wat de game echt waarmaakt is dat de game echt origineel is.
De game ziet er heel mooi uit en de levels zijn toch wel pittig die je niet 1,2,3 uitspeelt er zijn ook levels die niet leuk zijn.
Little Big Planet komt bij mij heel realistische over en sackboy hebben ze goed gecreeerd,want hij past precies bij de game.
Wat de game toch heel goed maakt dat is toch de realisme van sackboy en de levels,want je hebt levels waarbij je voorwerpen moet verschuiven wat soms niet altijd direct lukt want dat kost ook kracht en dat kan je aan sackboy zien en verder zijn de levels heel goed in mekaar gezet.
De ene keer kan je een auto besturen en de andere keer heb je een jetpack nodig of je moet slingeren zo zijn er meerdere dingen wat dit spel bijzonder maakt.
Je kan ook je eigen Sackboy pimpen dus de voorwerpen die je in de levels vrijspeelt kan je dan weer op je sackboy gebruiken.
Er zitten wel paar leuke dingen tussen vooral de kleuren vondt ik toch wel heel erg mooi wat overigens in het hele spel zit.
Als je het verhaal uitgespeelt hebt en je wilt nieuwe levels spelen ga gerust online,want er staan genoeg die je wel uren zoet kunnen houden wat ook een feit is dat er ook zinloze levels tussen zitten.
Wat ik nu heb gezien zitten er hele goede levels tussen die je zeker kunt uitproberen.
Stel je kan een level niet halen kan je een vriend of iemand anders uitnodigen om de level uiteindelijk wel te halen.
Wat wel heel vet is dat je je eigen levels kan maken op je eigen manier en daar is toch wel techniek en denken bij nodig om een hele vette level in mekaar tezetten.
De uiteindelijke resultaat is toch dat de game is tegengevallen.
Bij veel levels vondt ik de muziek toch wel slecht gebracht en vooral storend.Zit je een level te spelen krijg je een instrument te horen die de hele sfeer verpest met een langdurige irritante geluid wat toch stoort tijdens het spelen.
Wat ik wel had verwacht was dat je je eigen muziek kon afspelen in de game,maar nee zelfs als je een level ontwerpt kan je je eigen muziek niet in de level afspelen wat heel zonde is.
Wat ik ook vondt tegenvallen was de besturing wat niet 100% is.
Er zijn levels zat waar ik dood ben gegaan wat gewoon aan de besturing lag.
Verder heeft het spel mij niet weten te pakken,terwijl ik juist van dit soort spellen hou.
Sony heeft meerdere dingen beloofd wat Little Big Planet zou moeten bevatten,maar weg zijn gelaten.
Maar dat is niet helemaal Sony ze schuld dat de game zo tegenvalt.
Want er wordt moeilijk gedaan over de rechten van andere games die in little big planet gebruikt zijn in de levels.(bijv.Korantekst)
Misschien moet ik Little Big Planet nog wat tijd geven,want het is zeker geen slechte game.
Maar ik hoop wel dat de andere opties uiteindelijk ook komen voor Little Big Planet.
Voorlopig een 3.

avatar van rpger
[Mini Review] Heb de storyline nu uitgespeeld, nog best wel lang over gedaan, zeker als je de levels meerdere malen probeert te spelen om nog andere objects te verwerven. Al met al een hele leuke en originele game, die echter faalt op het belangrijkste onderdeel, het online gebeuren.

Ik weet niet of dit in de beperkte online/menu mogelijkheden van een console zelf zit, of in de design van de game, maar een hoop onderdelen van de game lenen zich niet goed voor de robuuste online community, levels zijn lastig te vinden en vaak van een slechte kwaliteit. Chatten met spelers tijdens het spel is vrijwel onmogelijk te doen met een gamepad, en een leveleditor zonder muis en keyboard hotkeys is op zijn minst even wennen. Er zijn al community sites beschikbaar, maar die vereisen dan eigenlijk weer een PC naast je PS3, alhoewel platform games meer thuis horen op een console, zijn juist zaken als editors en online community gaming meer een ding voor de PC. Ik ben er dus nog niet helemaal uit of het custom content verhaal even interessant is aan LBP dan het prachtige en unieke design, die op zijn minst de aanschaf al waard is, zo'n platformer heb je nog nooit gezien.

Thanks voor de laatste reviews.

avatar van rpger
Er komen trouwens wat geluiden dat LBP geflopt is, ook al is de game meer dan een miljoen keer over de toonbank gegaan, had Sony gehoopt op een veel hoger cijfer met alle promotie die voor de game is gemaakt.

Ik heb er een aparte topic van gemaakt.

Ik denk dat de meeste gamers Little big Planet niet kopen,omdat het heel kinderlijk overkomt.
De meeste mensen die ps3 hebben kopen meer realistische games en als ze little big planet op de wii hadden uitgebracht zou het alle records breken.
Soms maakt het niet uit hoe goed een game is uiteindelijk kopen de mensen de games.
Kijk naar Mirror's Edge die heeft gewoon heel slecht verkocht terwijl het overal goed scoort.
Persoonlijk denk ik dat Mirror's Edge en Little Big Planet nog wel een boost kunnen krijgen nu nog met sinterklaas en kerst,maar of dat veel zal zijn weet ik niet.
Overigens vindt ik Sony heel slecht bezig sinds de ps3 is uitgekomen.
Slechte Promotie,draaien verlies op elke console,stellen games uit.
Meeste mensen zijn van de ps3 naar de xbox360 overgestapt.
En laten we eerlijk zijn Xbox360 heeft ook hele goeie games.
Maar jammer voor Little Big Planet had Sony ze wel dit succes gewenst.

avatar van SilverGun
Ach, Sony wens ik niet zoveel. Media Molecule wel.

avatar van rpger
Little Big Planet ziet er inderdaad uit als een zeer toegankelijke game, maar dat is het zeker niet, het editor gedeelte is zelfs voor extreem hardcore gamers een uitzoekerij en tijdrovende bezigheid. Ook de single player game zelf is vrij moeilijk voor niet-gamers (mijn vrouw bakt er echt niks van) en is daarnaast ook nog erg kort.

Mario Galaxy blijft toch wel de platformer die zowel hardcore als casual gamers weet te pleasen, ik haal ook een half puntje van mijn score, want online stikt het van de problemen, ook de belabberde interface word ik niet vrolijk van.

avatar van Tsjo-Wi
Ja je hebt gelijk. Ik dacht dat ik hier online echt oneindig lang plezier mee zou hebben, maar ik ben het nou al zat. Met de storymode heb ik me nog langer vermaakt (en dat is niet heel erg lang). Het is denk ik toch iets te moeilijk om een echt leuk level te maken, waardoor het nu vol staat met halve levels die nauwelijks te spelen zijn. Tuurlijk zitten er pareltjes tussen, maar die zijn zeldzaam. Ook helpt het feit dat er vaak verbindingsproblemen enzo zijn niet echt mee.

avatar van JanVR
Is deze game het waard te kopen als je hem zelden met 2 of meer gaat spelen? En nog een vraagje, hoeveel megabyte is zo'n level die je online kan downloaden gemiddeld?

avatar van Donkerwoud
rpger schreef:

Ik heb er een aparte topic van gemaakt.

Ik denk dat er ook iets anders meespeelt. Binnen mijn vriendengroep is er een persoon die het heeft aangeschaft, en ook andere PS3-bezitters blijven het bij hem spelen zonder het aan te hoeven schaffen. De ironie van een co-op die leuker is dan de singleplayer, terwijl het juist de kracht van de game is dat je er met meerdere mensen lol uit kan halen.

avatar van Tsjo-Wi
JanVR schreef:

Hij is wel een stuk leuker met meerdere personen, maar in je eentje is het nog steeds een topper. En die maps hoef je niet te downloaden, je kunt er gewoon een uitzoeken en hij hoeft alleen maar te laden en je kunt al beginnen. Kost dus helemaal geen MB.

avatar van JanVR
Tsjo-Wi schreef:

Prachtig.

joeri592
ik wil dit spel zo fucking graag hebben maar ik heb only een 360, hij komt tog nooit uit voor de 360, want 360 had wel bioshok en saints row maar die heeft de ps 3 nu ook, gebeurt dat ook bij dit spel??

avatar van Naomi Watts
De licentierechten zijn van Sony dus ik zal er niet op rekenen.