LittleBigPlanet (2008)

PlayStation 3
Platform

Ontwikkeld door Media Molecule
Uitgegeven door Sony

Het spel bestaat uit een leveleditor waarmee je met diverse voorwerpen de vreemdste dingen kunt maken. Het doel ligt in het creëren van levels die je moet doorlopen op de meest maffe en vrolijke manieren. Vervolgens kun je de levels doorsturen naar je vrienden of plaatsen op het Playstation Netwerk.

avatar van jellecomicgek72
Dan moet je idd deze game spelen.

Dr. Salvador
Nou, dan haal ik hem binnenkort wel eens een keertje.

Maar dat duurt denk ik nog wel even, ik heb er ook geen haast bij .

Maar lijkt me echt een leuke game.

Natan85
jellecomicgek72 schreef:
Deze game is errruggg leuk idd en zit ook vol met horror!
Inderdaad, Sackboy is al heel vaak vergast, verbrand en geplet

Dr. Salvador
Natan85 schreef:
Inderdaad, Sackboy is al heel vaak vergast, verbrand en geplet

avatar van yoshi
ik heb het op de psp en ik vind het superleuk.je moet niet alleen werelden bouwen je moet ook door werelden zien te geraken en lampen zien te verzamelen.het is ook leuk dat je je sack poppetje kan veranderen van kostuum. echt een aanrader

avatar van yoshi
zit nu vast bij een soort va puzzel!! pfff saai maar voor de rest wel leuk

Nijmegen

Dit wordt episch.

avatar van kaholiic
Tijdje gespeeld. Mooie decors. Prachtige level design. Maar gewoon net iets te oninteressant en te kinderachtig. Aan de ene kant wordt het daar ook snoezig en onschuldig van. Misschien nog wat door spelen, ga er zeker wel een review over schrijven.

kaholiic schreef:

Kinderachtig? Die level-editor en de singleplayer zijn fucking hardcore!

Heerlijk spel. Leuk om te doen, ook met zijn 2en, 3en of 4en!

avatar van Maiky
Al vrij snel nadat ik ben begonnen met LittleBigPlanet voel ik de behoefte om er iets over te schrijven. Toen ik nog geen PS3 had vond ik de eerste beelden van LBP fantastisch. Toen ik vervolgens wel een PS3 had en de demo speelde vond ik het zo-zo. Al dat plakken van stickers en je poppetje kleertjes aantrekken... Ik heb al moeite met het modificeren van auto's in een GTA of een willekeurige racegame. Niets voor mij.

Onlangs schafte ik het spel voor mijn vriendin aan in de hoop om haar Super Mario te laten vergeten en haar te laten storten in de magische wereld van toegankelijk PS3-materiaal. (Niet dat Super Mario slecht is of zo, maar ze mist hem en wij hebben geen Wii meer, dus er moet een vervanger komen, zodat ze mijn enthousiasme over de PS3 ook enigszins kan begrijpen.)

Mijn vriendin was direct verkocht, en ik heb mijn ziel vanavond definitief aan LBP gegeven toen ik online met vier spelers door een level banjerde. Mijn 'hardcore' instelling (als je het uberhaupt al zo wilt noemen) heb ik aan de kant gezet. Ik waan mijzelf in de knusse gezelligheid die ik in de monumentale jaren '90 ervoer tijdens de vrijdagavond speelsessies met mijn pa met Super Mario Bros. 3. De somberheid waarop ik ben ingesteld na vijftig uur Fallout 3 zijn aan de kant gezet en ik geef mij graag over aan de inventiviteit die mij in ieder level van LBP verrast. Wat een plezier, wat een gezelligheid, wat een aandoenlijke karakters, en wat een humor, dat ook op de website wordt voortgezet. ("Je ziet alle huidige coole levels, die zich een weg naar de voorpagina hebben gebaand met behulp van een algoritme dat zo vreselijk ingewikkeld is, dat we het nu ook gebruiken voor onze boekhouding." - LBP.com.

Dit is een heel andere ervaring dan al het PS3-geweld dat ik in mijn kast heb staan. Oninteressant, misschien voor sommige mensen. Kinderachtig - vind ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat kaholiic dat vindt, maar... het is het niet. Het is vrolijk. En daar ligt het verschil. Daarbij komt dat het concept bij de tijd is. Dit - en in meerdere mate ook LBP2 - is een game voor de youtube-generatie. Knippen, plakken, korte levels, socialising, lol en minigames. De knutselige attributen die je in de levels vindt hebben een heerlijk effect op je sackboy. Ik voel me Maiky in Wonderland als ik door deze digitale speeltuin loop en heb zelden zoveel lol gehad met deze game. Zeker ook in de multiplayer - ik vind het heel aardig werken. Hier en daar wordt het wel erg chaotisch, en de levelindeling die ik vanuit mijn pod zie vind ik onoverzichtelijk, maar ik laat het graag over me heen komen. Alle elementen die een game voor mij normaliter oninteressant maakt (stevige focus op multiplayer/online gedeelte, stickers plakken en poppetjes aankleden) zijn aanwezig, en Media Molecule komt er verdorie mee weg ook. Dit is een leuk uitstapje voor degene die even iets anders wil.

avatar van Maiky
LittleBigPlanet hoeft niet per se gezien te worden als alleen een game. Daarmee zou je het fenomeen LBP te kort doen. Het is een project dat verder reikt dan de console. Het strekt zich uit naar de website, die als een belangrijke bron kan fungeren en de sfeer en humor van de game voortzet. Het strekt zich ook uit naar de wereld, zowel in de omvang van het sociale aspect als in het leveldesign. En misschien staat daar de titel ook wel voor: in het kleine wereldje van je woonkamer/slaapkamer/zolder strekt een enorme wereld voor je uit, klaar om ontdekt te worden.

Deze PlayStation3 exclusive is iets dat perfect aansluit bij de tijd en gaat verder dan een Uncharted 2: Among Thieves, die automatisch op je Twitter account een berichtje plaatst als je progressie maakt. Zo niet in LBP. Het is vooral een systeem waar heel veel op een toegankelijke manier gecombineerd wordt. Multiplayer, creativiteit en platformactie gaan hier hand en hand.

LBP is op twee vlakken niet zozeer innovatief, maar wel opvallend: het design en de levels. Door middel van allerhande knutselwerk is een voor de speler zeer kunstmatige/zinnige wereld in elkaar geplakt dat voor de Sackboys/girls als realiteit aanvoelt. Het is alsof de makers hun inkopen bij een ouderwetsche speelgoedwinkel hebben gedaan en al die houten poppetjes en wagentjes met plaksel en stof in de levels hebben geplaatst. Het heeft een zekere nostalgische waarde, maar Media Molecule heeft er een eigentijds sfeertje omheen gewikkeld. Zoals IGN al terecht opmerkte concentreerd MM zich in deze sidescrolling platformer op het hedendaagse, terwijl veel sidescrollers juist de retrotoer op gaan. De thema's van de werelden zijn ook erg goed getroffen. Niet zozeer kinderachtig, maar eerder eenvoudig. En daar zit een verschil in. In Mexico heb je sherrifs en pinata's, in Afrika leeuwen en apen, in de metropool vind je veel elektriciteit en auto's en in Japan ninja's. Zo simpel kan het leven zijn. Heerlijk herkenbaar. De memorabele muziek maakt het af: van de zeurderige doch in je hoofd nestelende melodie van Get It Together tot en met het zonnige Volver a Comenzar: als je met deze muziek met z'n tweeen, drieen of vieren door een level rent is het simpelweg een groot feest. Ik verheug me tevens op het moment dat ik in de auto met de ramen open en het volume op hard door de stad rij terwijl het melige en ietwat macabere smurfenlied Atlas door de luidsprekers dreunt.

Niet alleen het ontwerp maakt LittleBigPlanet uniek; het levelontwerp maakt ook indruk. Zijn de eerste werelddelen prima te doorlopen, daar worden de laatste levels toch wat lastiger. Enkele van de laatste levels bevatten platformgeweld die aardig wat van je gameskills vraagt. LBP blijft je bovendien verrassen. Niet op het gebied van het te verwaarlozen verhaal, maar in de inventiviteit die MM erin heeft weten te leggen. Al die platformelementen in dat smakelijke speelgoedjasje is ongekend.

LBP is een prima singelplayerervaring. Voor de leek: het is een platformgame waarbij je gewoon van links naar rechts loopt met een sackboy (poppetje van stof) die je zelf aan kan kleden met accessoires die je in de levels kunt vinden. Vanuit je 'pod' heb je de wereldkaart (in de vorm van een wereldbol) en op ieder continent zijn zegels die enkele levels bevatten. De moeilijkheidsgraad is acceptabel (maar niet aan te passen): de kunst is om alle voorwerpen in de levels te vinden (om zodoende aan de 100% te komen).

LBP is echter vooral een multiplayer game. En daar begint de lol pas echt. Het is aandoenlijk om te zien hoe je Sackboy met andere stoffen poppetjes door de levels heen rent. Het wordt wat chaotisch als je met meer dan twee poppetjes speelt, maar dat zou de pret niet mogen drukken. Maar LBP is in de multiplayer zoveel meer dan platformen met anderen. Gisteravond speelde ik met twee poppetjes een level, totdat ze me vroegen mee te gaan naar hun pod. Vervolgens gingen we naar hun eigen gemaakte level en vroegen ze me een ninjapak aan te trekken. Na tien minuten uitvogelen hoe ik dat deed (ik was in de veronderstelling dat ik die nog niet had) trok ik 'm uiteindelijk aan. Direct daarop maakten ze een foto van mij en moest ik ze volgen. Ik kwam in een galerij terecht waar ze me foto's van een stuk of tien andere 'opgepikte ninja's' lieten zien en hingen vervolgens mijn foto in een verse lijst erbij. Wat een simpel idee, maar ik was zowaar ontroerd en kreeg spontaan kippenvel van die actie. Simpel, onschuldig, bevrijdend en schattig: LBP is dynamisch. De levels die door gamers zijn gemaakt stellen vaak niet veel voor, maar sommige zijn heel aardig. Zo heb ik al in levels rondgelopen die als een pretpark werken: de Universal Studios bijvoorbeeld, compleet met een Jurassic Park sequentie en achtbaan. Ook ben ik een old school Pokemon level tegengekomen en zijn er natuurlijk ook de odes aan Super Mario. Opvallend is overigens dat ik in de redelijk korte tijd dat ik user created content heb gespeeld zelden echt uitdagende platformlevels ben tegen gekomen: weinig gebruik van bubbels en gevaarlijke situaties.
Wat ook erg vermakelijk is, is de mogelijkheid om met andere spelers levels te maken. Wat nog vermakelijker is, is de speeltuin die je tot je beschikking heb. Betreed de level editor en niets is leuker om een enorme helling naar beneden te maken en er vervolgens met een skateboard vanaf te racen, om halverwege een ultiem knikje in de baan te maken waardoor je meters door de lucht vliegt in volle snelheid. Soms kan het ook simpelweg gezellig zijn. Ik heb met een Sackboy eens een kampvuur gemaakt en marshmallows boven het vuur gehouden. Niets is te gek.

LittleBigPlanet is niet foutloos, maar die fouten zijn te verwaarlozen. Mijn grootste bezwaar is dat de besturing wat 'beweeglijk' kan zijn, waardoor je wel eens onbedoeld tegen een dodelijk object aanloopt of springt. Die ongemakkelijkheid valt te verwijten aan de complexe, indrukwekkende physics, maar bedierf niet het spelplezier. In de user created content is het taggen ook wat beperkt: je moet vele pagina's doorscrollen om het juiste trefwoord te vinden die het gespeelde level omschrijven. Als dat trefwoord dat je wilt gebruiken er al tussen zit. Maar dit zijn slechts details en zouden je er niet van moeten weerhouden om LBP uit te proberen. Daar komt bij dat de speelduur aanzienlijk is. Als je alle singleplayer levels hebt uitgespeeld, duurt het nog wel even voordat je alles op 100% hebt uitgespeeld. Ben je daarmee klaar, dan kun je de bij vlagen verslavende mini-games gaan spelen en je high score verbeteren. Heb je dat ook wel gezien, dan kun je de enorme hoeveelheid levels gaan uitproberen die andere gamers hebben gemaakt en online hebben gezet. Ben je daar te snel op uitgekeken omdat je de pech hebt dat de kwaliteit niet al te hoog is, dan kun je in de toegankelijke level editor je eigen levels in elkaar knutselen. Of gewoon met andere spelers gaan dollen met de voorwerpen die je in de singleplayer hebt gevonden.

LBP is vrolijk en toegankelijk. Het is een genot om mijn vrouw te zien genieten van het spel. Vanwege haar tremor in de linkerhand is het vaak wat moeilijk om verschillende hindernissen te trotseren, waardoor andere spelers vaak hun geduld verliezen en het spel verlaten, en een tweede controller staat op ons verlanglijstje. De lol die we dan zullen hebben zal ongeevenaard worden: daar kan Mario een puntje aan zuigen. (Mijn vrouw roept me nu toevallig of ik even kan komen helpen, hehe.) Van nature ben ik een doemdenker en heb ik vier psychiaters versleten. Maar het was lang geleden dat ik, nadat ik gisteravond toegetreden was in de Ninja Hall of Fame, met een gelukzalig gevoel naar bed ging. Hulde voor Media Molecule, dus.

Prachtige review

Ben het volledig met je eens.

Thanks!

kiriyama
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de online mode van dit spel in elkaar steekt? Het lijkt me erg leuk om levels van andere mensen te spelen, maar hoe gaat dat precies in zijn werking? Kan je enkel van mensen die in je vriendenlijst staan levels spelen, of van iedereen? En moet je die dan downloaden of kan je ze gewoon online spelen?

Bij voorbaat dank.

avatar van Tsjo-Wi
Je kunt gewoon van iedereen online levels spelen. Je hebt een grote kaart waarop je de levels kunt selecteren. De meest gespeelde en best gewaardeerde levels zul je het makkelijkst en snelst tegenkomen op die kaart. Je hoeft ze niet te downloaden maar kunt gelijk beginnen met spelen. Dit is erg leuk om te doen met vrienden of andere mensen die je online hebt ontmoet, maar ik had toch wel regelmatig wat connectieprobleempjes. Dit kon de pret echter zeker niet drukken want sommige mensen hebben echt kleine kunstwerkjes gemaakt.

kiriyama
Duidelijk. De kinderachtige look en melige voice-over zorgden ervoor dat ik niet al eerder dit spel ben gaan spelen, maar heb toch wel veel zin om zelf een beetje aan te klooien met de leveleditor. Misschien een leuk cadeautje voor Kerst.

avatar van Maiky
Ik heb soms echt sterk het idee dat enkele medewerkers van Media Molecule in hun vrije tijd hebben zitten knutselen en dat allemaal online hebben gezet... Sommige online levels overtreffen soms bijna de offline levels.

avatar van wiiplayer
Een zeer creatief spel maar het verveeld op den duur. De singleplayer campaign is leuk voor zo lang het duurt en daarna kan je nog bezig met de community levels en zo. Sommige community levels waren echt leuk, vooral die waarin je 20 trophies krijgt

Het is wel een spel dat veel leuker is om met z'n 2en te doen als in je eentje. De werelden zijn wel leuk en zo maar de game heeft niet een ontzettend grote indruk op me gemaakt. Maar wel leuk dus.

Net nu de nieuwe uit is heb ik dit spel uitgespeeld, de solo-campagne dus. Het heeft me toch heel wat plezante uurtjes opgeleverd en toch ook best wel wat frustraties, vooral met het voorlaatstse level, met die draaiende ton. Ik heb slechts 61% van de goodies gevonden en nog niet alle kleine levels un-locked en dus gespeeld. En eigenlijk heb ik nog best zin de online levels verder uit te pluizen. Ik ben dus eigenlijk nog niet eens aan de normale bedoeling van het spel geraakt, namelijk zelf creatief wezen. Toch wel een leuk spel, met een verdiende plaats in de top 250.

Leuk en innovatief spel, maar net iets te kiddy voor een actieliefhebber zoals mij.

kiriyama
Moet de PSP versie van dit spel niet apart worden toegevoegd? De levels zijn allemaal anders en ook de mogelijkheden zijn anders dan op de PS3 versie.

avatar van Robbert_Alberts
Wou gister een eigen level maken maar ik snapte geen fuck van die tutorial. Hoe maak ik die piramide met de drie sackboy's?

avatar van jellecomicgek72
Dat wordt uitgelegd in de tutorial. Die is er juist om het spel te leren begrijpen.

avatar van Robbert_Alberts
Maar ik zeg toch dat ik het niet begrijp..

avatar van Tsjo-Wi
Wat bedoel je dan met 'die piramide met de drie sackboys'?

Robbert_Alberts schreef:

In je invertory heb je ergens een soort van slang waarmee je dingen kan oppakken, die moet je gebruiken om de sackboys op te stapelen.

avatar van Robbert_Alberts
Ja ik stapel ze ook op, dan sluit ik het menu en vallen ze weer op de bodem. Maar dan gebeurt er verder niets... Dus je moet ze waarschijnlijk op een bepaalde manier opstapelen, wat ik dus niet begrijp.

Het enige spel tot nu toe die mij heeft kunnen laten huilen. Geweldig!