Strange Horticulture (2022)

PC / Nintendo Switch
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Bad Viking
Uitgegeven door Iceberg

Welkom in Undermere, een schilderachtig stadje omgeven door dichtbegroeide bossen, ruige bergen en draken... Als ervaren tuinder en nieuwe eigenaar van de lokale plantenwinkel, Strange Horticulture, is het jouw verantwoordelijk het stadje van flora te voorzien. Ontmoet, samen met je kat, een cast van kleurrijke klanten en ontdek een occult mysterie dat honderden jaren teruggaat.

avatar van panjoe
Heerlijk traag detectivespelletje dit. Lekker op je gemak door je encyclopedie bladeren, planten bestuderen, stukje bij beetje nieuwe mechanics ontdekken en de bigger picture van het verhaal ontwaren, gevarieerde clues identificeren... Niet iets om keer op keer opnieuw te spelen om steeds behendiger te worden, zoals de meeste spelletjes die ik speel, maar een goeie 5-10 uur vermaak voor de geduldige puzzelaar.

Af en toe wordt er iets te veel weggegeven in de clues - vaak wordt de naam van de plant die je nodig hebt al gegeven terwijl je hem ook zou kunnen vinden op basis van je encyclopedie - maar verder was het voor mij precies de juiste moeilijkheidsgraad. Meestal was het niet gelijk of overmatig duidelijk wat je moest doen, maar ik heb op het moment van schrijven (ik geloof dat ik twee dagen voor het einde van het verhaal ben) geen enkele keer helemaal vast gezeten.

Het overkoepelende verhaal is intrigerend, de mysterieuze sfeer wordt goed neergezet in het knap geschreven dialoog, en ook de esthetiek van het spel (niet alleen de planten, maar ook je winkel, en de flarden van de wereld eromheen die je te zien krijgt) werkt mee om te verbloemen dat je eigenlijk een redelijk lineair plot doorloopt.

Een klein kritiekpuntje is dat je plantencollectie tegen het einde van het spel wel erg uitgebreid wordt, tegen het onoverzichtelijke aan. Een betere manier om dit te sorteren en ordenen, of bijv. een functie om te zoeken binnen de labels die je aan je planten hangt, zou een goede toevoeging zijn.

Al met al een kostelijk spel dat de prijs (13,50 in de Nintendo e-shop) dubbel en dwars waard is. Ik houd me graag aanbevolen voor meer puzzelspelletjes van dit niveau.

Ik heb 'm nu ook opgepikt panjoe, met een kleine sale discount voor 9€. Ben eens benieuwd.

Mijn grootste probleem is klein, heel erg klein. Namelijk de afbeeldingen en het geschrift. Ze hebben zelfs een vergrootglas ingebouwd dat ook hard nodig is, maar zelfs dan is het alles nogal minuscuul en moeiijk zichtbaar op het kleine switch scherm (zeker voor een oude gast met beginnend presbyopie) . Deze aspecten van de port van de PC hadden ze wel beter kunnen aanpakken.