Overwatch 2 (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
multi player / online

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

Het is tijd om je te herenigen met de helden van Overwatch! in dit tweede deel van de team-based shooter worden weer intense zes-tegen-zes wedstrijden gestreden. Ook zijn er dit keer co-op Hero Missions, elk met korte herspeelbare campagnes. De cast van unieke helden heeft elk een set unieke verwoestende vermogens, zoals tijdsmanipulatie, teleportatie, mortiervuur, jet-packs en hamsterballen.

Zin in

In het begin Overwatch veel gespeeld, maar al enkele tijd links laten liggen. Deze week even de Beta proberen

avatar van Dudady
Het eerste deel is sinds een paar dagen offline en sinds gisteravond is Overwatch 2 free-to-play. Ik heb een paar potjes gespeeld en ik ben eigenlijk wel positief.
Het is wat sneller, vloeiender en er zitten wat kleine verschillen in qua leveldesigns en characters. Maar verder is het gewoon hetzelfde, je account wordt zelfs meegenomen waarbij je in hetzelfde level zit en je items houdt. Ik heb de game op de PC en op de Playstation 4 gespeeld, die accounts worden samengebracht en in deel twee heb je dus alles wat je ooit vrijgespeeld hebt.
Zelf ben ik uiteindelijk wel voor de battle pass gegaan. Ik zat er aan te twijfelen omdat het eigenlijk voelt als een duur abonnement, terwijl ik liever gewoon betaal voor een game en dan de content krijg in plaats van te moeten betalen terwijl de gameplay gratis is. Maar goed... Het eerste deel speel(de) ik vanaf dag één met veel plezier en ik word er blij van.
Ik hoop dat ik met dit deel net zoveel plezier ga hebben als met het eerste deel.

Sneller? Dan moet ik toch maar afhaken. Heb het eerste deel destijds uren gespeeld maar eigenlijk raakte m’n brein daar al enorm overprikkeld van. Van die snelle hectische chaos die je continu op je beeldscherm getoverd krijgt. En ja ik word oud .

avatar van Dudady
Met sneller bedoel ik niet dat het daardoor ook chaotischer is. Het scheelt naar mijn idee ook dat het nu 5 vs. 5 is in plaats van 6 vs. 6. Maar het blijft een competitieve shooter natuurlijk.

avatar van Dudady
Ik heb er nu wel wat uurtjes inzitten en ik merk toch wel wat verschillen met het eerste deel. Overwatch ziet er nu zeker wel beter uit, het gaat net wat vloeiender en het speelt echt wel lekker weg. De zwakke en de sterke eigenschappen zijn wat meer aanwezig waardoor er meer kills plaatsvinden. Zo kan Reinhardt (mijn favoriet) bijvoorbeeld twee fire strikes achter elkaar afvuren in plaats van één en kan zijn charged op elk moment gestopt worden.
Naar mijn idee is het 'steen, papier, schaar idee' hierdoor wel minder aanwezig, je hoeft niet zo strategisch te kiezen wie je bent. Dat heeft ook wel te maken dat er maar één tank aanwezig is in plaats van twee. Hierdoor is het beschermen en het grote geheel van het team minder aanwezig. De keren dat ik gespeeld heb, is het strategische iets minder belangrijk geworden.
Overwatch 2 is nog wel erg dynamisch, er zitten veel verschillen in de personages en dat maakt het erg afwisselend en leuk. Het is alleen wat meer gebaseerd op smaak dan op wat het team nodig heeft.
De cartoony stijl blijf ik geweldig vinden, het neemt zichzelf niet zo serieus en ik speel het mede daardoor met veel plezier. Daarnaast speel ik vooral quick- en competitive plays en daar zit een nieuwe game mode in, Push, waarin beide teams dezelfde robot zoveel mogelijk naar de andere kant moet pushen. Dat is wel vermakelijk, maar ik mis sommige levels wel van het eerste deel.
Het tweede deel is wel een stuk toegankelijker dan het eerste deel. Het is makkelijker onder de knie te krijgen en het is gratis te spelen. Hierdoor komen er veel nieuwe spelers en geven mij het idee dit spel te zien als een normale shooter. Hoe toegankelijk Overwatch 2 ook is, het blijft een tactical shooter en je hebt elkaar nodig als je wilt winnen. Ik zie dat er dat vergeleken met het eerste deel best veel mensen de game eerder verlaten. Dat is jammer.
Hoe dan ook, ik speel Overwatch 2 met veel plezier en ben zeer benieuwd naar de nieuwe content die er nog aankomt!

avatar van Dudady
Na een X aantal uren gespeeld te hebben is mijn enthousiasme toch iets minder geworden in vergelijking met het eerste deel, dat nu overigens gewoon van de aardbodem is verdwenen.
Toen Overwatch uitkwam was ik enorm verheugd. Gemaakt door Blizzard, de eerste shooter waar ik echt plezier in had en de gameplay maakte me vrolijk. Ik heb de game aangeschaft voor mijn Playstation 4 en later nog eens voor de PC, omdat ik de game liever speel met muis en toetsenbord.
Levelen was leuk, maar niet noodzakelijk. Om de zoveel tijd was er een update waarin de balans op een goede manier hersteld werd en Blizzard hield me tevreden. Zo af en toe een lootbox, evenementen waarin je bepaalde skins kon verdienen etc.
Een tijd later werd bekend gemaakt dat Blizzard bezig was met Overwatch 2, inclusief een singleplayer om de karakters nog meer diepgang te geven. Wat wil je nog meer???

Sinds ik Overwatch speel, speel ik het in fases. Soms speel ik het maanden niet, er zijn periodes dat ik uren achter elkaar speel en soms gewoon een potje en dan zet ik mijn PC weer uit. Toen Overwatch 2 dichterbij kwam, speelde ik Overwatch bijna dagelijks. Ik wilde bepaalde skins en een gouden wapen in mijn bezit hebben en daar moet je best wat voor doen. Vooral toen er benoemd werd dat alle verdiende content uit het eerste deel meegenomen zou worden naar het tweede deel, was ik enorm gemotiveerd. Ik had meer dan 300 uur op de teller, ik had voor iedereen mijn perfecte skin, emote en sticker en een gouden wapen voor Reinhardt. Laat Overwatch 2 maar komen!
Later bleek dat de singeplayer later zou komen, maar de game zou free-to-play zijn. In september las ik dit artikel, Overwatch zal vanaf 2 oktober nooit meer speelbaar zijn en Overwatch 2 neemt het over.

Op de website van Overwatch zag je een countdown teller staan met digitale confetti erbij en al. Overwatch 2 zou vanaf 4 oktober speelbaar zijn. Ze hebben er echt wel een ding van gemaakt en 4 oktober zat ik achter mijn PC om dit deel te spelen, ik had de Battle Pass aangeschaft en was er helemaal klaar voor. Uiteraard ging het niet zoals gepland, ik kreeg regelmatig 'connection failed error' te zien. Maar na meerdere pogingen kon ik de game wel spelen.
Het eerste dat mij opviel is dat de game er een stuk vloeiender uitziet. Het ziet er mooier uit, het speelt echt heerlijk weg maar het is eigenlijk een grote update. Je kan Overwatch 2 nog steeds alleen maar online spelen, PvE is niet aanwezig. Daarnaast is het niet meer 6 vs 6, maar 5 vs 5. Je hebt namelijk nu twee DPS, twee healers en één tank. Daarvoor had je twee tanks, ik ben zelf een echte tankspeler, het liefst een tank met schild. Dat is een stuk minder geworden, alle karakters lijken veel meer eigenschappen van DPS overgenomen te hebben. Je hebt natuurlijk wel echte healers zoals Mercy en Moira, maar de nieuwe karakters (Kiriko, Junker Queen en Sojourn) spelen allemaal eerder als DPS terwijl Kiriko een healer is en Junker Queen een tank is.
Daarnaast is het lootsysteem weg. Dat heeft natuurlijk ook met de politiek te maken, maar nu heb je Battle XP Rewards waarin je na zoveel punten iets kan verdienen. Als je level 80 hebt bereikt, kun je een mythic skin verdienen. Ik ben zelf level 35 en daar heb ik best lang voor moeten gamen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het echte fun is. Het lijkt anderzijds ook alsof er een wortel voor me wordt gehouden en dan gaat het als een verplichting voelen. En dan doe ik liever wat anders.

Zoals ik al eerder zei, de game is free-to-play en dat vind ik jammer. Vooral omdat we weten dat Blizzard geen liefdadigheidinstantie is, er moet geld verdient worden. Ik betaal liever gewoon geld voor een game en weet wat ik krijg dan dat ik een game gratis kan spelen maar wel moet bijbetalen als ik iets extra's wil. Je kan natuurlijk dingen vrijspelen door experience points, maar het is veel makkelijker om het gewoon te kopen. Daarnaast denk ik dat er enorm veel mensen dit gaan spelen, want het is gratis. Maar het is een tactical shooter en daar houdt niet iedereen rekening mee. Je hebt een gezamenlijk doel en je hebt elkaar nodig. In het begin vond ik het een onterechte gedachte dat ik het vervelend vind dat iedereen de game kan downloaden en aan een competitieve game kan meespelen, want ik speel het immers ook gratis. Maar ik begin me daar best wel aan te storen, want sommige (onervaren) mensen verlaten regelmatig een competitive game als ze het niet leuk vinden en het is geen eerlijk gevecht meer of het spel wordt gestopt. Dat is heel irritant.
Wat ik zelf echt als heel naar ervaar is dat het eerste deel gewoon niet meer speelbaar is. Het is overgenomen door het tweede deel. Nu lijkt dat niet heel erg, maar qua gameplay en spelers zit er echt wel een verschil in. Daarnaast heb ik twee keer de volle prijs betaald voor de eerste game, ik heb het gekocht en dat wordt overgenomen door een free-to-play game waar ik niet zoveel plezier in heb als het eerste deel.

Overwatch 2 is zeker geen slechte game, het is in feite gewoon Overwatch. Het is mooier, vloeiender en het is leuk om het te spelen. Ik vind alleen dat Blizzard het niet goed heeft aangepakt qua spelers. Het beloningssysteem van Blizzard is hier gewoon een stuk slechter en ze hebben naar mijn idee minder gedacht aan de trouwe fans van Overwatch. Het voelt nu alsof ze zo snel en zo veel mogelijk geld naar binnen willen harken en dat maakt Overwatch 2 een stuk minder dan het eerste deel. Ook omdat de beloofde PvE er nog niet is maakt het voor mij onaf. Overwatch 2 had zoveel meer kunnen zijn.
Ik zal de game wel blijven spelen, maar dat komt mede omdat het eerste deel niet meer speelbaar is. Daardoor weet ik nog niet wat voor cijfer ik zou moeten geven, misschien komt dat nog.