The Last of Us Part I (2022)

PlayStation 5 / PC

Ontwikkeld door Naughty Dog en Iron Galaxy

Dit is een remake van de oorspronkelijke The Last of Us uit 2013. De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

Destijds toen The Last Of Us uitkwam vond ik het een waar meesterwerk. Ik had de game zelfs een 5* gegeven en in mijn Top 5 favorieten games geplaatst toen ik net op de site kwam. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat mijn smaak sterk is veranderd, het zombie genre me is gaan vervelen en dat LOU één van die verhalen is die ik niet meerdere keren kan kijken (zonder dat het mindert). Het verbaasd me eigenlijk hoe goed ik genoten heb van deel 2, geziene deel 1 me tegenwoordig niet denderend veel meer doet.

Voor mij ligt de grootste hinder met LOU dat het zombie thema simpelweg veel te cliché is. Een aardig deel van het verhaal bestaat uit dingen die al zo vaak zijn voorgekomen in andere media dat ik er gewoon geen belangstelling voor kon vinden (The Walking Dead, The Road, Dawn of the Dead, 28 Days Later, I Am Legend.. om er een paar te noemen). Soms kom je bijpersonages tegen die interessante momenten hadden zoals met de verknipte Bill of de creepy David, maar het grootste gedeelte bestaat het uit confrontaties, brieven of scenario’s die al te vaak zijn gedaan.

Ellie en Joel is wat het verhaal de moeite waard maakt. Vooral het begin en het einde van het verhaal, waarin Joel de focus was, zaten erg sterk in elkaar. Joel is in feite een vijandig, kwaadaardig figuur waarvan je zijn redemption-story volgt. Door de game heen dood hij talloze mensen, zonder enige rouw of moeite, onder het motto “ieder voor zich. Niemand is te vertrouwen”. Je zou kunnen zeggen dat hij alleen zelfverdediging gebruikt, maar dit argument kan ook gebruikt worden voor de meeste vijanden. Als niemand te vertrouwen is en de veiligste optie is om de ander uit te schakelen, dan is het niet raar dat iedereen die je tegenkomt in de verdediging schiet met een geweer. Het is een moraal grijs gebied waarin de mens geneigd is tot ouderwets vechten voor eten en alleen de sterkste overleven. Naast dat argument wordt er letterlijk gezegd dat “ze geen goede mensen zijn” en ze “in het verleden onschuldige mensen hebben vermoord”. Om nog maar te zwijgen over het einde waarin je heel expliciet te zien krijgt waar Joel toe in staat is.

iig, waar ik naartoe wou opbouwen, is dat ondanks al zijn slechte kanten ze Joel heel menselijk hebben gemaakt. Je bent haast geneigd over alles wat hij doet heen te kijken en hem goede dingen te gunnen. Dat is heel goed gedaan van Naughty Dog. In de opening krijg je te zien dat Joel een alledaagse lieve vader is die voor een vreselijk leed komt te staan. Na dit trauma te hebben opgelopen, en jarenlang leven in een wrede Apocalyps, is hij helemaal is afgebrokkeld van de alledaagse man die hij eens was. Via Ellie komt de man die hij eens was langzaam terug en hij wordt weer gelukkig. Om te zien hoe hij tussen goed en kwaad schommelt is sterk uitgedacht.
Ellie is ook een goed personage. Zij is opgegroeid in de Apocalyps en heeft een grote nieuwsgierigheid naar hoe de wereld was, waarin zelfs de kleinste dingetjes van het moderne leven voor grote vreugde kon zorgen. Daardoor ga ik toch met meer dankbaarheid kijken naar dingen die we nu vanzelfsprekend vinden. Zij kon voor de nodige humor en mooie momenten zorgen in een nare situatie.

De gameplay voel ik me wisselvallig over. In de eerste instantie speelde ik op survival, maar dit schakelde ik op gegeven moment om naar een aangepaste moeilijkheid. Misschien heeft het te maken met dat ik LOU2 niet al te lang geleden volop speelde, maar om steeds ieder hoekje en gaatje te moeten onderzoeken voor resources ging op den duur vervelen. Ik wou eigenlijk gewoon doorlopen ipv steeds moeten pauzeren om te zoeken. Gelukkig heeft Naughty Dog je heel wat vrijheid gegeven in hoe je de game wilt spelen. Verbazingwekkend veel vrijheid, eigenlijk. Ik heb nog nooit zo’n toegankelijk spel gezien. Qua gameplay koos ervoor om de vijanden/stealth moeilijk te houden en Ellie niets te laten doen, maar wel veel resources te krijgen en met bepaalde regelmaat checkpoints te krijgen. Hierdoor kon ik heel makkelijk door de resource-zoek stukken heen terwijl ik wel de kop erbij moest houden bij de gevechten (al is het aanzienlijk makkelijker als je veel resources hebt).
Als je echt gestoord wilt doen dan is er ook de optie om listen mode uit te doen, items niet te laten glimmen waardoor ze nog lastiger zijn om te vinden, auto-aim voor flessen/stenen uit te zetten en permadeath aan te doen, zodat je heel de game opnieuw mag doen als je verliest. Ik moet er niet aan denken haha. Er zullen vast youtubers zijn die dit hebben gedaan.

Ik heb de 2022 remake gespeeld en dit is zonder graadje twijfel de beste versie. De besturing werkt prettiger, laadtijden zijn een stuk korter, het heeft allerlei kleine toegankelijkheidsverbeteringen en grafisch is het prachtig. Zo’n moderne update zeg ik geen nee tegen. Ik stond met plezier regelmatig stil om de natuur te bewonderen en te klooien in photo mode. Alleen is het prijskaartje van 80 euro nogal duur voor een grafische update. Dan eerder 30, hooguit 40. Van de remakes die ik gedaan heb heeft deze ook wel het minst sterke contrast ten opzicht van het origineel. We zijn immers in een tijd gekomen waarin graphics zo goed zijn dat het aanzienlijk langer duurt voor ze verbeteren, ten opzichte van vroeger. 9 jaar verschil tussen games was in het jaar 2000 enorm (bv de Metal Gear Solid of Resident Evil remake). Nu valt het verschil mee.

Fijn om gedaan te hebben. De prachtige wereld doorlopen, onderhoudende gesprekken en pittige confrontaties kon voor een goede tijd zorgen, al ben ik aanzienlijk minder geïnteresseerd in de inhoud als voorheen.

Afgelopen weekend uitgespeeld en dus tijd voor de review!

Nooit gedacht dat ik The last of us nog eens zou spelen als iemand die nooit een Playstation had, maar dit vorig jaar wel eens nodig vond en een PS5 kocht om de vele topgames op te spelen. Sony & partners leverden toch wel de nodige zeer gewaardeerde games af die ik als gameliefhebber toch eens moest spelen en deze stond toch wel bovenaan. En laat het nou net zijn dat ze vorig najaar een remake van hun bekendste titel uit hebben gebracht, wat wil je nog meer zeg.

Want oh, oh, oh wat ben ik onder de indruk van deze The last of us part 1. Uiteraard heb ik het origineel en de remaster niet gespeeld, maar wel even opgezocht op Youtube om te vergelijken en dat is dit visueel toch wel echt een enorme stap. Misschien rechtvaardigt het niet een aankoop voor gamers die een eerdere versie hebben gespeeld, maar sowieso is dit nu hét moment voor iedereen die de game nog nooit speelde. Part 1 oogt haarscherp, gedetailleerd en kent prachtige kleuren, zowel binnen als buiten. Het speelt enorm vloeiend en werkt zeer intuïtief qua besturing en interface. Je selecteert makkelijk je wapens, gebruikt een molotovcocktail of knutselt een nieuwe healthpack. Ik merk wel eens als ik een oude game speel van 10 of 15 jaar terug dat de besturing stroef aan voelt, maar daarom kan een remake als deze enorm helpen. Ik las dat dit geïnspireerd is op deel 2, die natuurlijk vrij recent nog is verschenen in 2020.

Wat ik het allerbeste aan de game vond is de sfeer. De wereld waar je je in begeeft is verlaten en verwoest. De natuur claimt de wereld terug. Overal is begroeiing, overal is groen. Het maakt dat het allemaal erg indrukwekkend aan voelt. Overal kom je op locaties waar mensen leefden en vermoedelijk in paniek zijn vertrokken. Je loopt door lege steden, door lege dorpen, door verlaten natuur, door een vernietigde dierentuin, langs kapotte tanks. De setting is triestig en daardoor enorm overtuigend. Ook het verhaal draagt uiteraard bij aan dat gevoel van sfeer. We volgen Joel en Ellie die samen deze reis maken. Joel als verbitterde man die zijn dochter is verloren en nu de jonge Ellie moet helpen die immuun voor een beet lijkt te zijn en misschien een antivirus in zicht heeft. Deze reis is heftig en ook emotioneel. Uiteraard is het plot wat betreft Joel en Ellie een beetje voorspelbaar, want waar Joel haar eerst als zakelijke opdracht ziet, groeit toch wel vriendschap en waardering. Ellie groeit weer als mens, van hulpbehoevend naar behoorlijk bad ass richting het eind. Erg tof gedaan. Sowieso is Ellie gewoon boeiend omdat ze menselijk is. Ze wil weten hoe de wereld voor de uitbraak was en hoe mensen zich toen vermaakten. Onderweg ontmoet je wel mensen, maar die zijn na een hoofdstuk vaak weer weg omdat dit verhaal gewoon om Joel en Ellie draait en niks anders. Zeker richting het einde zitten er rake momenten in, met Ellie die de zwaargewonde Joel naar buiten helpt, maar ook zachtere dingen als het zien van giraffen in de dierentuin, een signaal dat er nog warmte en plezier op deze wereld is. Ik heb wel een paar keer echt meegeleefd ieder geval. En dan is er nog het einde, geen idee wat ik er kon van verwachten maar het was wel een behoorlijke afsluiter en opent de weg voor meer, wat er gelukkig al is en ik ergens in de komende maanden zeker ga spelen.

Qua gameplay is dit toch wel survival-horror en dat is niet helemaal mijn ding. Ik raak onrustig van horror in games moet ik eerlijk bekennen. Deze game gaat gelukkig qua horror niet al te diep, maar ik vond het wel genoeg haha. Zeker de chapters in de riolen en verlaten hotels lieten me nog wel eens schrikken, zeker omdat ammo schaars is. Gelukkig krijg je wel steeds betere wapens (de pomp-shotgun is mijn vriend!) en kom je er wel door. Qua tegenstand tref je naast geïnfecteerden ook soldaten en andere bad guys, maar het zijn toch wel de monsters waar je het meeste mee te doen hebt, zeker die hele sterke varianten. Genoeg om geregeld klamme handjes te hebben tijdens het spelen.

The last of us is gewoon terecht een moderne klassieker, welke versie je ook speelt. Het is een pakkend verhaal dat hoe verder ik kwam me steeds meer raakte. Joel en Ellie zijn fantastisch, deze wereld is episch en de spanning is zinderend. Blij dit te hebben gespeeld.

avatar van TonyTHorror
Eerste volledige playthrough zit erop. Ik heb ooit het ''origineel'' op de PS4 geprobeerd, maar werd toen niet echt getriggered. Maar als één ding hier geldt; is het wel dat betere graphics écht voor een betere ervaring zorgen. Een game die is doorontwikkeld tot een technisch meesterwerkje. Ik heb een tweede poging om deze titel te spelen dan ook bewust uitgesteld totdat ik een PC had staan die het maximale eruit kon persen en op een 57 inch ultrawide monitor is de ervaring bijzonder immersive, op eenzame hoogte. De wereld verkennen en character development verkopen de ervaring en zelfs de DLC is van toegevoegde waarde. Gameplay-wise nog genoeg om te verbeteren richting het tweede deel, maar de ervaring was dusdanig meeslepend dat ik voor het eerst sinds 2015 weer een titel heb gespeeld die de volle score krijgt. Kan niet wachten op Part II op PC (hopelijk).