The Last of Us Part I (2022)

PlayStation 5 / PC

Ontwikkeld door Naughty Dog en Iron Galaxy

Dit is een remake van de oorspronkelijke The Last of Us uit 2013. De mensheid is getroffen door een plaag, waardoor een heel grote groep mensen inmiddels is uitgestorven. De overgebleven mensen moeten in een vernietigde wereld op zoek naar voedsel en mogelijke wapens. Zo ook Joel en Ellie. In een barre tocht door wat er nog over is van de Verenigde Staten, moeten ze samen zien te overleven.

Cash grab. Voor de eerste die het gaat ervaren, betere graphics maar nooit en temeer betere ervaring. Vandaar cash grab. Eerste teleurstelling ND sinds 2007. Voor mij althans, geen ervaring met hun spellen daarvoor!

Ik geloofd niet dat deze een losse toevoeging hoeft te krijgen. Ziet eruit als hetzelfde spel met ietwat betere graphics, maar niet als een grootse remake die zich veel van het origineel onderscheid.

Lijkt mij overigens een interessant experiment om te zien of de stap van PS3 naar PS5 daadwerkelijk opmerkelijke verschillen kan geven. De trailer wekte de indruk dat het grafisch gedetailleerder is, maar niet zozeer mooier. Wellicht zouden ze nog 1 a 2 consoles moeten overslaan voordat het grafisch/technisch anders genoeg is om een remake welkom te maken.

Fonzzz002 schreef:

Mja als je erop zoekt is dit wel echt een remake, daarnaast is ie al es geremastered voor ps4. Of het een luie remake is of niet valt dan over te twisten lijkt me.

Hoe overbodig wil je het hebben.

Lijkt me duidelijk dat dit inmiddels gewoon een makkelijk verdienmodel is geworden voor de industrie.

avatar van Nomak
Is toch gewoon exact hetzelfde spel met "betere" graphics..
Vind het ook wel bizar dat deze een aparte toevoeging krijgt.

Nomak schreef:
Is toch gewoon exact hetzelfde spel met "betere" graphics..
Vind het ook wel bizar dat deze een aparte toevoeging krijgt.

Het is gewoon een remake, een remake krijgt een nieuwe toevoeging.

Lees anders dit ook even: Everything New In The Last Of Us Part 1 Remake - screenrant.com

En vanaf de grond opgebouwd voor PS5: https://www.youtube.com/watch?v=uRKIWQUucj0

Voldoet daarmee aan criteria die op deze site bestaan voor remake. Of deze remake dan lui is of een cash grab is up for debate, ik denk zelf dat alle remasters en remakes cash crabs by design zijn

Dat gezegd hebbende: of dit een aparte toevoeging zou moeten krijgen hier is gewoon meetbaar, daar is niks bizars aan.

Tja het is inderdaad een echte 'remake' - dus imo mag het ook een eigen kopje krijgen.

Maar wat betreft overbodigheid ben ik het verder wel een beetje met iedereen eens. Ik heb alleen iets met remasters / remakes als het origineel niet meer te krijgen of te spelen is of te duur is of nooit in Europa te verkrijgen is geweest (eg. een Live a Live of zelfs een Pocky & Rocky of Front Mission). Maar op 9 jaar tijd hetzelfde spel en een remaster geven op de PS4 en een remake op de PS5 is gewoon bizar. Zeker omdat de remaster ook gewoon te spelen is.

Volgende logische stap: een port naar de PC voor zowel deel 1 en 2. Aangezien ik meen dat de laatste Uncharted dat ook heeft gehad. Ik blijf dit zoals al vaker aangehaald een heel bizarre gen vinden.

Een oudere game van een aanzienlijke grafische update voorzien.

De Crash remakes.

Een Jak and Daxter remake.

Maar dit.

Kom op zeg.

Destijds toen The Last Of Us uitkwam vond ik het een waar meesterwerk. Ik had de game zelfs een 5* gegeven en in mijn Top 5 favorieten games geplaatst toen ik net op de site kwam. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat mijn smaak sterk is veranderd, het zombie genre me is gaan vervelen en dat LOU één van die verhalen is die ik niet meerdere keren kan kijken (zonder dat het mindert). Het verbaasd me eigenlijk hoe goed ik genoten heb van deel 2, geziene deel 1 me tegenwoordig niet denderend veel meer doet.

Voor mij ligt de grootste hinder met LOU dat het zombie thema simpelweg veel te cliché is. Een aardig deel van het verhaal bestaat uit dingen die al zo vaak zijn voorgekomen in andere media dat ik er gewoon geen belangstelling voor kon vinden (The Walking Dead, The Road, Dawn of the Dead, 28 Days Later, I Am Legend.. om er een paar te noemen). Soms kom je bijpersonages tegen die interessante momenten hadden zoals met de verknipte Bill of de creepy David, maar het grootste gedeelte bestaat het uit confrontaties, brieven of scenario’s die al te vaak zijn gedaan.

Ellie en Joel is wat het verhaal de moeite waard maakt. Vooral het begin en het einde van het verhaal, waarin Joel de focus was, zaten erg sterk in elkaar. Joel is in feite een vijandig, kwaadaardig figuur waarvan je zijn redemption-story volgt. Door de game heen dood hij talloze mensen, zonder enige rouw of moeite, onder het motto “ieder voor zich. Niemand is te vertrouwen”. Je zou kunnen zeggen dat hij alleen zelfverdediging gebruikt, maar dit argument kan ook gebruikt worden voor de meeste vijanden. Als niemand te vertrouwen is en de veiligste optie is om de ander uit te schakelen, dan is het niet raar dat iedereen die je tegenkomt in de verdediging schiet met een geweer. Het is een moraal grijs gebied waarin de mens geneigd is tot ouderwets vechten voor eten en alleen de sterkste overleven. Naast dat argument wordt er letterlijk gezegd dat “ze geen goede mensen zijn” en ze “in het verleden onschuldige mensen hebben vermoord”. Om nog maar te zwijgen over het einde waarin je heel expliciet te zien krijgt waar Joel toe in staat is.

iig, waar ik naartoe wou opbouwen, is dat ondanks al zijn slechte kanten ze Joel heel menselijk hebben gemaakt. Je bent haast geneigd over alles wat hij doet heen te kijken en hem goede dingen te gunnen. Dat is heel goed gedaan van Naughty Dog. In de opening krijg je te zien dat Joel een alledaagse lieve vader is die voor een vreselijk leed komt te staan. Na dit trauma te hebben opgelopen, en jarenlang leven in een wrede Apocalyps, is hij helemaal is afgebrokkeld van de alledaagse man die hij eens was. Via Ellie komt de man die hij eens was langzaam terug en hij wordt weer gelukkig. Om te zien hoe hij tussen goed en kwaad schommelt is sterk uitgedacht.
Ellie is ook een goed personage. Zij is opgegroeid in de Apocalyps en heeft een grote nieuwsgierigheid naar hoe de wereld was, waarin zelfs de kleinste dingetjes van het moderne leven voor grote vreugde kon zorgen. Daardoor ga ik toch met meer dankbaarheid kijken naar dingen die we nu vanzelfsprekend vinden. Zij kon voor de nodige humor en mooie momenten zorgen in een nare situatie.

De gameplay voel ik me wisselvallig over. In de eerste instantie speelde ik op survival, maar dit schakelde ik op gegeven moment om naar een aangepaste moeilijkheid. Misschien heeft het te maken met dat ik LOU2 niet al te lang geleden volop speelde, maar om steeds ieder hoekje en gaatje te moeten onderzoeken voor resources ging op den duur vervelen. Ik wou eigenlijk gewoon doorlopen ipv steeds moeten pauzeren om te zoeken. Gelukkig heeft Naughty Dog je heel wat vrijheid gegeven in hoe je de game wilt spelen. Verbazingwekkend veel vrijheid, eigenlijk. Ik heb nog nooit zo’n toegankelijk spel gezien. Qua gameplay koos ervoor om de vijanden/stealth moeilijk te houden en Ellie niets te laten doen, maar wel veel resources te krijgen en met bepaalde regelmaat checkpoints te krijgen. Hierdoor kon ik heel makkelijk door de resource-zoek stukken heen terwijl ik wel de kop erbij moest houden bij de gevechten (al is het aanzienlijk makkelijker als je veel resources hebt).
Als je echt gestoord wilt doen dan is er ook de optie om listen mode uit te doen, items niet te laten glimmen waardoor ze nog lastiger zijn om te vinden, auto-aim voor flessen/stenen uit te zetten en permadeath aan te doen, zodat je heel de game opnieuw mag doen als je verliest. Ik moet er niet aan denken haha. Er zullen vast youtubers zijn die dit hebben gedaan.

Ik heb de 2022 remake gespeeld en dit is zonder graadje twijfel de beste versie. De besturing werkt prettiger, laadtijden zijn een stuk korter, het heeft allerlei kleine toegankelijkheidsverbeteringen en grafisch is het prachtig. Zo’n moderne update zeg ik geen nee tegen. Ik stond met plezier regelmatig stil om de natuur te bewonderen en te klooien in photo mode. Alleen is het prijskaartje van 80 euro nogal duur voor een grafische update. Dan eerder 30, hooguit 40. Van de remakes die ik gedaan heb heeft deze ook wel het minst sterke contrast ten opzicht van het origineel. We zijn immers in een tijd gekomen waarin graphics zo goed zijn dat het aanzienlijk langer duurt voor ze verbeteren, ten opzichte van vroeger. 9 jaar verschil tussen games was in het jaar 2000 enorm (bv de Metal Gear Solid of Resident Evil remake). Nu valt het verschil mee.

Fijn om gedaan te hebben. De prachtige wereld doorlopen, onderhoudende gesprekken en pittige confrontaties kon voor een goede tijd zorgen, al ben ik aanzienlijk minder geïnteresseerd in de inhoud als voorheen.

Dan koop je deze niet..

Ik heb deel 1 op de ps4 tweemaal uitgespeeld en deel II op de ps5 eenmaal.

Ik wou graag deel 2 nog een keer uitspelen maar met deze remake ga ik ze achter elkaar uitspelen.

Remake spat overigens wel van je scherm

avatar van drezic
Het is wellicht een cashgrab maar vergeet niet dat er altijd weer een generatie gamers is die het nog niet gespeeld heeft of lang geleden. Het geld dat hiermee verdient wordt kan weer in een nieuwe game gestopt worden.

Het is makkelijk van buitenaf te beoordelen. Ik ben van mening dat we af en toe bizar goede games te spelen krijgen; zo goed dat we sommige games die eigenlijk fantastisch zijn als minder gaan beoordelen vanwege gewenning. Kortom: we zijn verwend. Die games kosten wel enorm veel geld om te maken en dat geld moet ergens vandaan komen. Ergo, The Last Of Us part 1.

Vind je het niks, speel je het niet. Ik vind deze vooral te duur. Wellicht dat ik het ooit koop als de prijs gedaald is.

drezic schreef:

Bizarre stelling. 'Lang geleden'. 'Niet gespeeld'. Het origineel stamt uit 2013. Nog net geen 10 jaar terug. Dat is toch echt geen eeuwen of generaties geleden. Zeker niet als je de PS4 upgrade van een paar jaar terug erbij telt. Die ook nog steeds te spelen is op de PS5. Had je me nou verteld 'ja...dit spel komt uit 1995 en het is leuk dat huidige generaties een remake krijgen of een port omdat het niet meer te verkrijgen of te spelen is' dan had ik het nog wel geloofd.

Ook het 'games kosten enorm veel geld om te maken en dat moet ergens vandaan koment' vind ik maar een zwak excuus voor een remake. Hoe doen al die andere firmas het dan? Gaat iemand me nou echt vertellen dat Naughty Dog het na meerdere successen en miljoenen verkochte games in diverse franchises het echt nodig heeft om een remake op de markt te gooien om een nieuw spelletje te gaan financieren? Heel dubieus volgens mij. 'Jongens we missen nog 250 euro - iemand een idee? Bron-code van Last of Us maar even wat oppoetsen voor de PS5? Toppie'.

Port het dan richting een PC en sla daar wat munt uit. Schijnt ook te werken als je blijkbaar nog wat euro's nodig hebt.

Verder boeit het me niet zo veel. Ik heb er niet veel mee met de voortdurende remakes en remasters van vrij recente games. (crossgen ports kan ik wel mee leven en remakes of dergelijke van games die al relatief oud zijn of nooit een Westerse release hebben gehad vind ik al helemaal leuk (eg 20-25 jaar terug). Maar het staat iedereen natuurlijk vrij te doen wat ze zelf willen.

Bijna 10 jaar oud is wel degelijk generaties geleden en in gamejaren heel erg lang.

Games verouderen veel sneller dan bv films.

Er zit amper een generatie tussen het origineel en nu. Kwam in 2013 uit als een van de latere PS3 titels, de update kwam een anderhalf jaar erna uit op de PS4. En...ja inderdaad - die generatie is nog steeds de generatie die grotendeels gespeeld wordt. Aangezien de PS5 nu pas langzaam een startje begint te nemen.

Dus waar zijn al die andere 'generatieS' naartoe?

Ook de Xbox360 en de PS3 zijn rond 2005 gelanceerd en hebben royaal tot in 2013/2014 dienst gedaan. Bijna 10 jaar dus.

Waar zijn daar al die andere 'generatieS' dan in de tussentijd gebleven?

Die 'generatieS' zijn na de release van de PS2 toch gestaag in levensduur blijven toenemen. En zelfs die is tot 2009 ondersteund gebleven met nieuwe games en hardware.

Dus 3 generaties op...23jaar+? En reken maar dat de PS5 en Xbox SeriesX de komende 4 of 5 jaar nog niet verdwijnen aangezien ze letterlijk nog niets verkocht hebben in vergelijking met hun voorgangers. Dat zet de teller dus op...min of meer 3 (4) generaties op 30 jaar dan. Een jaartje hier of daar minder of meer.

Dus nee. 10 jaar zijn tegenwoordig echt geen generaties geleden, en ook niet zo bizar lang. En anders mag je me de consoles opnoemen die ik gemist heb. (Nintendo niet meegerekend - die spelen altijd netjes op eigen terrein en scoren buiten de WiiU ook nog behoorlijk hoog ook).

avatar van horizon
Geen idee. Ik heb, als PC en Wii U bezitter, dit spel nog nooit gespeeld. En zo zullen er nog wel veel pc games zijn die toch dit spel wel aanschaffen. Geen rocket science.

Ik heb recent de PS5 versie van deze game gekocht, ga het ergens in kwartaal 1 van 2023 wel eens spelen. Had het niet gekocht als er alleen nog een PS3 versie beschikbaar was geweest.

De nieuwe generatie loopt alweer 2 jaar, daarvoor een jaar of 7 de vorige generatie en daarvoor zat het tijdperk van PS3 en Xbox 360 waar oa deze game uit komt. Dat is voor gaming best oud. Niet dat je het daardoor niet moet spelen, maar graphics en gameplay verouderen snel.

Heb dit jaar Bully gespeeld, uit 2008 geloof ik. Dat is of je terug gaat naar de prehistorie qua game, bediening en beelden. Oude pixelgames uit het SNES tijdperk blijven veel beter overeind dan wat er deze eeuw is gemaakt als je er 10-15 jaar bij op telt.

Manny Calavera schreef:
Had het niet gekocht als er alleen nog een PS3 versie beschikbaar was geweest.

Maar dat was dus niet het geval want er is dus ook een prima speelbare PS4 versie, die er erg goed uitziet. Net als het origineel overigens. En je PS5 is daar backwards compatible mee.

En persoonlijk ben ik wat makkelijker met het teruggaan naar de PS2 tijd. Bij de meeste games bevalt me dat nog best. PS1 wordt het een groter probleem - zeker wat betreft 3D platformers e.d. Maar goed ook daar kan ik me nog wel in zetten.

Maar persoonlijk blijf ik erbij dat de standaard vanaf de PS3 heel erg acceptabel is. Niet bij alle games, maar als je kijkt naar zowat alles NA 2010 vind ik het absoluut nog meekunnen. (eg. Zo zijn er voor mij voorbeelden als Last of Us, Soul Calibur V, Gears of War 3, Red Dead Redemption, Lost Odyssey, Uncharted 2 of 3, God of War 3, Forza en Forza Horizon - ik mis er nog een hoop).

Dat is natuurlijk mijn mening.

Sinner schreef:

Dat is natuurlijk mijn mening.

Bij Last 1 is het inderdaad geen issue, daar zijn voldoende heruitgaven en opgepoetste versies. Maar genoeg games uit die tijd niet, terwijl dat wel goede games zijn. Soms speel ik ze nog maar vaker niet.
Heb dit jaar GTA 4 nog eens gespeeld maar dan schrik je best van de pixels en ook wel de stroeve besturing die 15 jaar terug normaal was, maar nu echt niet meer. Red Dead 1 heb ik ook nog een jaar of 2, 3 terug gespeeld, die beviel weer heel goed. Controls zijn nu zoveel meer afgestemd, ook door de fantastische PS4-5 en Xbox One-X controllers.

Op papier vind ik deze remake juist als een goed idee klinken. Vroeger kregen zowel Metal Gear Solid als Resident Evil 1 een remake na 6 jaar, slechts 1 console verder. Ondanks 6 jaar verschil zat er een sterk contrast in kwaliteit van deze games, zowel grafisch als inhoudelijk. Hetzelfde nu doen met één van de meest geprezen PS3 games klinkt als een goed idee. Maar dat vervolgens het contrast tussen de remake en het origineel mild blijkt te zijn had men niet verwacht. De groei in games is gewoon minder opmerkelijk dan het vroeger was. Dit is duidelijk de betere versie, maar mits je hoopte op een grote remake die het roer omgooit ala Resident Evil 2 / Final Fantasy VII dan is dit meer een fancy remaster.

Al ben ik ook van mening dat de game community negatiever lijkt dan vroeger. Voor mijn gevoel konden makers vroeger aanzienlijk meer experimenteren (zo'n game als Metal Gear Solid 2 zie ik vandaag de dag niet gebeuren zonder dat social media volstaat met #ReturnSnake, #BoycotKojima oid). Games porten naar zoveel mogelijk platforms was normaal en daar vroegen ze soms wat hoge prijzen voor, remakes werden niet moeilijk over gedaan etc. Kan er ook mee te maken hebben dat ik nu actiever ben op het internet, waar ik voorheen alleen op tv, in tijdschriften of verbaal info meekreeg.

Sinner schreef:

Dus waar zijn al die andere 'generatieS' naartoe?

Waar zijn daar al die andere 'generatieS' dan in de tussentijd gebleven?

Zozo.

Veel gamers zijn midden twintig en waren tien jaar geleden 14 of 15. Iemand van 20 was zelfs 10. Een hele grote groep heeft dit dus waarschijnlijk nog niet gespeeld. Inmiddels komt er ook een serie uit dus zal er weer vraag naar zijn.

Je doet ook alsof één generatie niks voorstelt. Ik weet niet hoe oud jij denkt te worden maar met de huidige levensduur van consoles in je leven zul je hoogstens zo'n 11/12 consolegeneraties bewust meemaken. Ik heb er nog een stuk of 6 te gaan en juich daarom menig remake toe; ik bepaal zelf lekker wanneer ik het tijd vind opnieuw te spelen. (moeten ze wel wat minder kosten dan tlou p1). Vergeet ook niet dat games veel en veel sneller verouderen dan films en boeken. Ik heb net een ps5 en voel er nu al weinig meer voor terug te gaan maar ps4 spellen, laat staan 3.

En als ik het niks vind heb ik ook een oplossing: dan speel ik het niet. Man. Ik ben zo vindingrijk.

Fonzzz002 schreef:

Nee, dat klopt denk ik wel; dit geldt ook voor films. Remakes en sequels bieden meer financiële zekerheid. Ik hoop dat de John de Mol's van de wereld de gamewereld wel met rust gaan laten. Vooralsnog lijkt er nog genoeg ruimte voor creativiteit.

drezic schreef:

Zozo. Ik ben van plan 127 te worden. Of ik dat haal is een heel andere zaak. Hoeveel generaties consoles er tussenzitten een tweede. Aangezien ik geen voorspelling kan maken over dingen als technologische vooruitgang, gebrek aan bvb de grondstoffen of marktverzadiging. Ik doe ook niet alsof 1 generatie 'niets is'. Dan zit je wel heel erg ver van mijn punt af. Dat is dat de generaties a) steeds langer lopen, b) steeds minder grootse sprongen naar voren laten zien en c) backward compatibiliteit een kaart is die tegenwoordig toch erg vaak getrokken wordt, wat remakes en ports van latere gengames veelal overbodig maakt. Is dat niet duidelijk dan leg ik het waarschijnlijk niet helder genoeg uit.

Je mag obviously zelf kiezen wat je wanneer speelt. Maar persoonlijk? Als je een PS5 hebt en zegt 'ik voel er nu al weinig voor om terug te gaan naar PS4 spellen' terwijl je op die twee jaar buiten ports, upgrades en wat nieuwe spellen amper iets hebt gezien dat het verschil tussen een 4 en een 5 belicht qua vooruitgang dan vind ik dat maar erg dubieus. (En dan bedoel ik het 'Wow' effect dat je had toen je switchte van een PS1 naar de 2, en van de 2 naar de 3 - hierna zijn de stappen imo steeds kleiner geworden). Dan stelt Fonzzz het ook gewoon erg duidelijk in zijn reactie die je zelf quote. De groei in games is minder groot, de conrasten tussen origineel en remake mild.

Wat iedereen speelt moet die persoon zelf weten. Ik speel in ieder geval liever iets nieuws dan weer een tweede remake of dergelijks (zoals TLOU) op amper 10 jaar tijd. En hoeveel console generaties ik nog hoop te doen? Goh. Geen idee. Ik denk daar niet over omdat het me niet boeit. Ik kan net zo goed stoppen en nog 300 jaar gamen op wat ik thuis heb liggen. Of blijven doorverzamelen op al mijn favoriete systemen tot mijn dood. Of evt in een jaar of 2 jaar alsnog een PS5 in huis halen en heel selectief bepaalde titels kopen. (PC en Nintendo zullen wellicht prio blijven). Ik juich dus eerder nieuwe games toe of iets origineels dan weer een remake of heruitgave. Want af en toe lijkt het er nu wel op alsof je 2010-2020 helemaal weer aan het doorlopen bent in plaats van aan een nieuw, spannend decennia bent begonnen.

(...en dan speel ik, als toelichting, liever iets 'in de stijl van' - zoals daar zijn bepaalde retro pixel games of traditionele JRPG's).

Afgelopen weekend uitgespeeld en dus tijd voor de review!

Nooit gedacht dat ik The last of us nog eens zou spelen als iemand die nooit een Playstation had, maar dit vorig jaar wel eens nodig vond en een PS5 kocht om de vele topgames op te spelen. Sony & partners leverden toch wel de nodige zeer gewaardeerde games af die ik als gameliefhebber toch eens moest spelen en deze stond toch wel bovenaan. En laat het nou net zijn dat ze vorig najaar een remake van hun bekendste titel uit hebben gebracht, wat wil je nog meer zeg.

Want oh, oh, oh wat ben ik onder de indruk van deze The last of us part 1. Uiteraard heb ik het origineel en de remaster niet gespeeld, maar wel even opgezocht op Youtube om te vergelijken en dat is dit visueel toch wel echt een enorme stap. Misschien rechtvaardigt het niet een aankoop voor gamers die een eerdere versie hebben gespeeld, maar sowieso is dit nu hét moment voor iedereen die de game nog nooit speelde. Part 1 oogt haarscherp, gedetailleerd en kent prachtige kleuren, zowel binnen als buiten. Het speelt enorm vloeiend en werkt zeer intuïtief qua besturing en interface. Je selecteert makkelijk je wapens, gebruikt een molotovcocktail of knutselt een nieuwe healthpack. Ik merk wel eens als ik een oude game speel van 10 of 15 jaar terug dat de besturing stroef aan voelt, maar daarom kan een remake als deze enorm helpen. Ik las dat dit geïnspireerd is op deel 2, die natuurlijk vrij recent nog is verschenen in 2020.

Wat ik het allerbeste aan de game vond is de sfeer. De wereld waar je je in begeeft is verlaten en verwoest. De natuur claimt de wereld terug. Overal is begroeiing, overal is groen. Het maakt dat het allemaal erg indrukwekkend aan voelt. Overal kom je op locaties waar mensen leefden en vermoedelijk in paniek zijn vertrokken. Je loopt door lege steden, door lege dorpen, door verlaten natuur, door een vernietigde dierentuin, langs kapotte tanks. De setting is triestig en daardoor enorm overtuigend. Ook het verhaal draagt uiteraard bij aan dat gevoel van sfeer. We volgen Joel en Ellie die samen deze reis maken. Joel als verbitterde man die zijn dochter is verloren en nu de jonge Ellie moet helpen die immuun voor een beet lijkt te zijn en misschien een antivirus in zicht heeft. Deze reis is heftig en ook emotioneel. Uiteraard is het plot wat betreft Joel en Ellie een beetje voorspelbaar, want waar Joel haar eerst als zakelijke opdracht ziet, groeit toch wel vriendschap en waardering. Ellie groeit weer als mens, van hulpbehoevend naar behoorlijk bad ass richting het eind. Erg tof gedaan. Sowieso is Ellie gewoon boeiend omdat ze menselijk is. Ze wil weten hoe de wereld voor de uitbraak was en hoe mensen zich toen vermaakten. Onderweg ontmoet je wel mensen, maar die zijn na een hoofdstuk vaak weer weg omdat dit verhaal gewoon om Joel en Ellie draait en niks anders. Zeker richting het einde zitten er rake momenten in, met Ellie die de zwaargewonde Joel naar buiten helpt, maar ook zachtere dingen als het zien van giraffen in de dierentuin, een signaal dat er nog warmte en plezier op deze wereld is. Ik heb wel een paar keer echt meegeleefd ieder geval. En dan is er nog het einde, geen idee wat ik er kon van verwachten maar het was wel een behoorlijke afsluiter en opent de weg voor meer, wat er gelukkig al is en ik ergens in de komende maanden zeker ga spelen.

Qua gameplay is dit toch wel survival-horror en dat is niet helemaal mijn ding. Ik raak onrustig van horror in games moet ik eerlijk bekennen. Deze game gaat gelukkig qua horror niet al te diep, maar ik vond het wel genoeg haha. Zeker de chapters in de riolen en verlaten hotels lieten me nog wel eens schrikken, zeker omdat ammo schaars is. Gelukkig krijg je wel steeds betere wapens (de pomp-shotgun is mijn vriend!) en kom je er wel door. Qua tegenstand tref je naast geïnfecteerden ook soldaten en andere bad guys, maar het zijn toch wel de monsters waar je het meeste mee te doen hebt, zeker die hele sterke varianten. Genoeg om geregeld klamme handjes te hebben tijdens het spelen.

The last of us is gewoon terecht een moderne klassieker, welke versie je ook speelt. Het is een pakkend verhaal dat hoe verder ik kwam me steeds meer raakte. Joel en Ellie zijn fantastisch, deze wereld is episch en de spanning is zinderend. Blij dit te hebben gespeeld.

Mooie review!

Ik zat nog eens aan dat einde te denken hé, maar eigenlijk was het vrij onverwachts dat Ellie dood moest om het antivirus te kunnen maken. Joel kiest ervoor om haar te bevrijden en iedereen te vermoorden, inclusief doctoren. Daarmee verkiest hij zijn eigen gevoelens boven het welzijn van een hele wereld. Niet voor niets moet hij ook liegen tegen Ellie over wat er is gebeurd in het ziekenhuis. Joel zijn leven had geen zin meer na de dood van zijn dochter, maar met Ellie heeft hij weer een doel en dat vind hij belangrijker dan het redden van de wereld. Eigenlijk vrij menselijk, maar wel erg egoïstisch. Ook weer een bevestiging dat er in deze game een dunne lijn liep tussen goed en kwaad. Net als de mensen die hij telkens ontmoette. Ook die mensen kozen vooral om zichzelf en hun naasten te redden ipv het grotere plaatje te zien. Zelfs de bendes probeerden ook maar te overleven, ook al deden ze dat genadeloos. Ik vind dit wel sterk gedaan van de game. Als er geen handhaving meer is en alle regels en wetten zijn weg, dan blijkt iedereen gewoon een primitief mens met oerinstincten.

Ik vond altijd dat als de mens zo slecht is waarom zou je jezelf opofferen! Alleen zou men hetzelf moeten bepalen. Maar toch...

avatar van TonyTHorror
Eerste volledige playthrough zit erop. Ik heb ooit het ''origineel'' op de PS4 geprobeerd, maar werd toen niet echt getriggered. Maar als één ding hier geldt; is het wel dat betere graphics écht voor een betere ervaring zorgen. Een game die is doorontwikkeld tot een technisch meesterwerkje. Ik heb een tweede poging om deze titel te spelen dan ook bewust uitgesteld totdat ik een PC had staan die het maximale eruit kon persen en op een 57 inch ultrawide monitor is de ervaring bijzonder immersive, op eenzame hoogte. De wereld verkennen en character development verkopen de ervaring en zelfs de DLC is van toegevoegde waarde. Gameplay-wise nog genoeg om te verbeteren richting het tweede deel, maar de ervaring was dusdanig meeslepend dat ik voor het eerst sinds 2015 weer een titel heb gespeeld die de volle score krijgt. Kan niet wachten op Part II op PC (hopelijk).