Fobia: St. Dinfna Hotel (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Pulsatrix
Uitgegeven door Maximum

Verleden, heden en toekomst komen samen in de survival-horrorgame Fobia: St. Dinfna Hotel. Verken het decadente hotel over verschillende tijdlijnen en ontdek de duistere geschiedenis van een fanatieke sekte en jouw rol in hun plannen.

Poor man's Resident Evil 7.

Mixed bag die teveel slordigheidsfouten maakt. De recensies zijn ook nogal uiteenlopend. In de basis probeert het Resident Evil 7 en 8 na te doen. In de praktijk mist het de essentie van wat die games leuk maakt. Hierdoor voelde Fobia meer als een zwakke imitatie dan een goede standalone titel.

In de eerste 3e van de game voelt het meer als een walking simulator dan survival horror. Je bent alleen bezig met rondlopen en brieven lezen. Zelfs de “puzzels” bestonden meer uit het invullen van codes (die naast de sloten staan) dan dat er nadenken van je werd gevraagd. Rond het midden veranderd het naar echte survival horror ala Resident Evil: kogels zoeken, vijanden bevechten met gelimiteerde munitie, item management, je inventory vergroten of puzzels oplossen. Vanaf dit punt laat Fobia zich soms van goede kanten zien.

Wanneer verkennen beloond werd met clues voor puzzels, of met sleutels voor gebieden waar je voorheen niet heen kon, was het leuk om te doen. Het gebeurde echter te vaak dat ik radeloos rondjes bleef lopen, niet wetende wat ik fout deed, om vervolgens erachter te komen één item over het hoofd te zien. Fobia legt nogal beroerd uit welke objecten je wel of niet kunt oppakken: als je niet vlak voor een object staat, en het object perfect in het midden van je scherm hebt staan, dan krijg je geen indicatie dat je het betreffende object kunt oppakken. Combineer dat met de grote hoeveelheid hoeken en gaten in dit spel en het verkennen werkte minder prettig dan de bedoeling is.
Naast dit minpunt lijdt Fobia sterk onder het gebrek aan een duidelijke kaart. In RE7 en 8 (of de remake van RE 2 & 3) hebben ze hele duidelijke kaarten gemaakt die perfect laten zien waar deuren met een slot zitten, in welke ruimte je nog items liet liggen, waar save punts of andere belangrijke ruimtes zaten etc. In Fobia moet je alles uit je hoofd doen. In het begin is dit geen probleem wanneer je slechts met 2 verdiepingen werkt, maar op gegeven moment heb je rond de 5 etages vol kamers tot je beschikking en werd het makkelijk om te vergeten waar belangrijke punten ook alweer zaten.

Zelfs de combat heeft teveel mankementen om echt leuk te worden. Dit komt voornamelijk door de vreemde, slordige AI: vijanden komen nauwelijks vooruit of rennen juist keihard op je af. Niets ertussenin. Als je gepakt word door een spinnenmonster dan blijf je vast zitten in een reeks aanvallen die door blijven gaan totdat alle spinnen op zijn, in tegenstelling tot een paar tellen krijgen om weg te rennen (zodat je nog een kans krijgt terug te vechten).

Op gegeven moment zat ik vast bij een boss battle waarbij al mijn kogels niet genoeg waren om te winnen. Toen bleek dat ik de machine gun over het hoofd had gezien, maar er was geen enkele manier om terug te reizen naar de ruimte waar de machine gun zou liggen. Dit was de druppel waarbij ik opgaf. Nogmaals, de ingrediënten voor een leuke survival horror zijn er. Ze hadden echter wat nodige dingen moeten toevoegen en aanpassen. Een duidelijke map, betere AI en duidelijkere indicatie wat je kunt oppakken had dit zeker een prima spel gemaakt. Nu maakt het teveel fouten om de moeite waard te zijn.