Oddworld: Abe's Exoddus (1998)

Alternatieve titel: Abe's Exoddus

PC / PlayStation
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Oddworld Inhabitants
Uitgegeven door GT

Nadat Abe zijn vrienden heeft gered van de ondergang, wordt hij bezocht door drie Mudokan geesten. Deze vertellen heb dat de Glukkons meer Mudokons gevangen hebben genomen om deze in hun mijnen en fabrieken te laten werken en SoulStorm Brew te laten produceren. Om het nog erger te maken verstoren de Glukkons zo ook de rust van de geesten van dode Mudokons. Het is wederom aan Abe om zijn vrienden te redden en te zorgen dat de geesten van de dode Mudokons in vrede kunnen rusten.

avatar van Brains
Binnenkort weer mee begonnen. De geniaalste platformer ooit naar mijn inzien.

De speler dient een kwaadaardige kracht achter een brouwerij te stoppen en op zijn weg zoveel mogelijk slaven te redden.
Dit redden gaat door middel van met de slaven communiceren, en ze naar een portaal te leiden. Dit is echter niet altijd even simpel.
Slaven kunnen in dit deel boos, verdrieting, dronken en high van het lachgas worden waardoor ze bijvoorbeeld niet met je mee willen of in het wild rond gaan rennen en alle bewakers wakker maken. Ook zijn er nu blinde slaven die niet uit zichzelf stoppen met lopen, met alle gevolgen van dien (Mijnen, afgronden, hakmolens, bewakers enzovoort).
Net als in het vorige deel kan je als spelers bewakers hypnotiseren en ze besturen, dit voegt heel wat toe aan de puzzels en bied de mogelijk tot vaak meerdere creatievere oplossingen. Ten opzichte van deel 1 is de variatie aan bewakers vergroot. Zo zijn er nu ook bewakers zonder benen en wapens, die dus niets kunnen (tot ze bij een Get-your-legs-here machine zijn gekomen) en bewakers die in plaats van mechanische benen een propellor hebben en dus vrij rond vliegen.
Ook kan je in dit deel de wilde Paramites en Scrabs besturen, wat erg tof is aangezien die onderling ook weer kunnen communiceren. Ook kan je nu hogere bazen overnemen, waarmee je dan bevelen kan opleggen aan de bewakers. Dit allemaal maakt het spel leuker en gevarieerder dan het vorige deel.
Dit gaat ook nog eens gepaard met prachtige graphics voor zijn tijd. Het zet echt een unieke sfeer neer voor de verschillende locaties waar je in het spel komt.

Kortom, Abe's Exoddus is een vooruitgang op zijn al briljante voorganger. De puzzels zijn leuk, uitdagend en bieden de mogelijkheid tot meerdere creatieve oplossingen. Het verhaal is meeslepend en humoristisch en leuk om te volgen. De sfeer is iets minder van het vorige deel, echter voegen de nieuwe functies zoveel extra's toe dat dit voor mij zeker een van de beste, origineelste spellen ooit maakt.

4,5* en een derde plaats in mijn top 10.