Street Fighter is een reeks waar ik altijd interesse in had ivm hoe gaaf het er uitzag, maar het lukte nooit om in te komen door alle complexe inputs die mij niet goed afgaan. Zelfs in Smash Bros, waarin ik talloze uren heb zitten in Ryu/Ken/Terry, gaan nog steeds de special inputs regelmatig fout. Daar hebben ze nu één van de meest innovatieve oplossingen op gevonden (op het gebied van fighting games): de modern controls. Met modern controls staan alle special moves op één knop, heb je toegang tot 3 autocombo’s en zijn de 6-knoppige punches and kicks omgezet naar 3 knoppen. Deze controls veranderen een gamereeks met een hoge leercurve naar een fijne pick up and play ervaring. Ik kon ieder personage kiezen er er redelijk mee prestreren, geziene de movesets van modern controls voor elk character soortgelijk zijn.
De nadelen van deze controls zijn dat je 20% minder damage doet en aanzienlijk minder aanvallen hebt. Begrijpelijk, geziene Street Fighter de hoofdfocus op classic controls wilt houden, maar het voelt wel lullig om te weten dat een aanval had gewonnen met classic controls, maar bij modern de tegenstander nog een kans heeft. Een soort casual mode waarin deze handicap helemaal uit was gezet had ik op prijs gesteld.
Maar buiten die toevoeging heeft Street Fighter 6 ook één van de beste single player modes die ik sinds Soul Calibur III (uit 2005) heb gezien in een fighting game: World Tour. Hierin maak je een custom character, die moves van alle characters kan gebruiken, en reis die door een mini open world waarin er allerlei missies zijn. De customization opties zijn heerlijk gevarieerd en de game houd je niet tegen als je het meest absurde gedrocht ooit wilt maken.
De cutscenes waarin je leert van bekende characters zijn leuk uitgewerkt en sommige gesprekken zijn leuk om te volgen (zoals Ryu die als een opa probeert te appen, maar moeite heeft te snappen hoe typen werkt). De missies zijn komen meestal neer op “loop daarheen en sla wat mensen in elkaar”, maar dit bleef (door het constant vrijspelen van nieuwe moves en kleding) leuk om te doen. Naast het vechten zijn er wat minigames en lichte exploratie elementen om je mee bezig te houden. Niet super diepgaand qua gameplay en het is aan de eentonige kant, maar World Tour is een gaaf concept waar ze zoveel mogelijk uit hebben proberen te halen.
De character selectie zit prettig in elkaar. Ze hebben allemaal een gaaf design, levendige animaties die goed bij hun persoonlijkheid passen, creatieve moves of andere geinige gimmicks. Ik zou niet genoeg kunnen benadrukken hoe goed & creatief de graphics zijn. Ieder character, iedere move, menu, level.. het is allemaal erg leuk uitgedacht. Goed oog voor detail. Combineer dat met energieke sound effects, aanstekelijke muziek en qua presentatie is SF6 van top niveau.
Wat minpunten betreft vind in de Battle hub maar onpraktisch. Het is veel eenvoudiger om gewoon ranked/casual matches aan te zetten dan in een hub gaan rondlopen en je aansluiten bij iemand, of hopen dat iemand zich bij jou aansluit (die niet van veel hoger niveau is). Verplicht een Capcom account aanmaken en via dit account vrienden moeten uitnodigen, ipv via je Playstation vriendenlijst, zorgde voor onnodig lange omwegen en ik snap niet goed waarom ze voor dit design kozen. Zoals gezegd is World Tour wat eentonig en de single player modes daarbuiten geven je niet veel reden om tijd erin te steken. Maar World Tour koste mij al rond de 40 uur uur om volledig te halen + alle alternatieve kostuums vrijspelen, dus dan zijn minder boeiende andere modes niet zo'n gemis.
Het is jammer zoveel gekke, gave characters te kunnen maken, maar dat deze vervolgens beperkt blijven tot World Tour of de Battle Hub; er is geen manier om je custom creaties in casual/local matches te gebruiken. Dit maakt het ook wat overbodig om meer kledingstukken te kopen, wetende dat je maar één custom character in één mode kunt gebruiken. Je kunt custom characters technisch gezien ook in Battle hub gebruiken, maar dit is zo unbalanced als de neten. Laat staan dat het even kan duren voordat je iemand vind om tegen te spelen. Hopelijk komt er in de toekomst een patch die custom characters in casual modes speelbaar maakt.
Met Mortal Kombat 1 en Tekken 8 in aantocht lijkt dit een goed jaar voor fighting games te worden. Heb veel gameplezier uit SF6 gehaald en daar kunnen mogelijk nog heel wat uren bijkomen. Wellicht geef ik classic controls binnenkort een kans.
4*