Street Fighter 6 (2023)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Fighting
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom
Met Street Fighter 6 zullen spelers hun vaardigheden over de hele wereld kunnen gebruiken, op zoek naar hun eigen persoonlijke kracht. Niemand begint als een kampioen. Zelfs de sterkste vechters hebben die eerste stap moeten zetten. Nu is het jouw beurt om de uitdaging aan te gaan en je spel naar het volgende niveau te brengen. De evolutie van vechtspellen begint met onze traditionele Fighting Ground, en vervolgens zetten we het genre op zijn kop met World Tour en Battle Hub voor in totaal drie speltypen waarin iedereen naar hartenlust kan spelen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=udlTlofWTI4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik zie eigelijk best veel elementen van oudere delen terug in dit deel. Dan denk ik aan een Street fighter third strike, Street fighter 4, Street fighter 5 en in een kleine mate Street fighter alpha. Twee van die genoemde delen liggen mij erg goed (Sfv en Sfa) waardoor ik een beetje de speelstijl van die 2 delen goed kan toepassen in Street fighter 6. Gelukkig dus toch voor mij een leukere game dan dat ik in eerste instantie dacht. De inputs komen trouwens wel een stuk nauwkeuriger dan bij Street fighter 5 waardoor ik in eerste instantie wel wat moeite met de combo's had. Dat gaat nu gelukkig een stuk beter.
Moest wel wennen aan wat kleine veranderingen. Bijvoorbeeld Blanka zijn stroomaanval. Normaal is dan met vierkantje en dan button smashen. Maar nu is het een kwart rondje naar achter en dan vierkantje. En bij Honda precies hetzelfde met zijn hele snelle arm aanval.
Online werkt het opvallend snel. Het duurt echt maar 5 a 10 seconde en hij heeft een match gevonden.
De grafische stijl bevalt mij ook beter dan SF 5. Deel 6 oogt net iets meer volwassen en realistisch. Natuurlijk blijft de stijl an sich over de top, maar dat vind ik sowieso erg tof aan SF.
Street Fighter bewijst met deel 6 toch wel weer dat het bij de absolute top hoort wat fighting games betreft.
Ik heb trouwens wel het idee dat Zangief wat overpowered is in SF6. Maar misschien is hij dat altijd al een beetje geweest.
Als casual vind dat juist heel speler-onvriendelijk. Ik heb de inputs van Street Fighter altijd onprettig gevonden omdat ze te vaak fout gingen, wat me er altijd van weerhield de games langdurig te proberen. Nu hebben ze eindelijk het gefixt zodat casuals consistent specials kunnen verwerken in combo's, word spelers ervoor gestraft! Zet het er dan gewoon helemaal niet in. Je hoort bij een game je gewenste speelstijl toe te kunnen passen en je in controle te voelen. Nu moet je kiezen tussen welke handicap je liever hebt.
Vanuit een competitief/legacy perspectief snap ik wel waarom ze het hebben gedaan. Als je deze schadevermindering niet zou implementeren voor de 'simpele' controls is er geen enkele reden meer om de klassieke inputs überhaupt nog te doen in de onlineomgeving of tijdens EVO. Daarnaast is een klassieke stickbeweging zoals de 'quarter circle forward' al tientallen jaren een vast element in SF en fighting games in het algemeen.
Capcom heeft volgens mij ook niet als doel om de klassieke controls te vervangen. Ik denk dat ze de moderne controls willen gebruiken om nieuwe spelers meer zelfvertrouwen te geven. Als ze echt competitief door willen gaan, is de overstap naar de klassieke controls iets gemakkelijker. Je ben namelijk al beter bekend met de andere systemen in de game, de personages die je fijn vindt, de personages die je moeilijk vindt om tegen te vechten, welke moves je kan combineren, etc.
Wat maakt de schadevermindering overigens uit als je een, zoals je zelf zegt, casual bent? Dat zegt mij dat je vooral geïnteresseerd bent in de singleplayer modi en niet in de online matches. En dan boeit dat beetje minder schade toch niet zo veel?
Wat maakt de schadevermindering overigens uit als je een, zoals je zelf zegt, casual bent? Dat zegt mij dat je vooral geïnteresseerd bent in de singleplayer modi en niet in de online matches. En dan boeit dat beetje minder schade toch niet zo veel?
Binnen ranked matches of officiele toernooien snap ik dat deze beperkingen er zijn. Daarin is het verwacht dat alleen spelers die complexe besturing beheerzen, daarmee aantoonbaar meer vaardigheden hebben, de beste kansen moeten hebben. Maar om zelfs binnen friendly matches, versus of single player modes casual spelers te beperken is lullig. Ik vind (fighting) games het leukste wanneer het speelveld zo eerlijk en toegankelijk mogelijk is gemaakt: iedereen is in staat alles te gebruiken en het draait puur om goed de tegenstanders lezen, vingervlug reageren op situaties. Wanneer ze met opzet belangrijke aanvallen te lastig maken om uit te voeren, terwijl de CPU dat wel kan, voelt het gewoon oneerlijk. Voor mij ontneemt dat teveel van het plezier, zelfs binnen een casual contex (alsof je tegen iemand speelt die een perfecte game controller hebt, terwijl de jouwe een belangrijke knop mist).
De Modern controls hebben niet alleen een damage handicap, maar ze hebben ook de kicks & punches samengevoegd: ipv low, mid and strong punch & kick is het nu low, mid en strong attack. Daarmee zijn ook redelijk wat combo en neutral opties van spelers afgenomen die de Modern controls willen. Op het eerste gezicht oogde deze nieuwe controls als een uitnodiging voor noobs om eindelijk de mogelijkheid te hebben alles consistent te uit te kunnen voeren, maar hoe ze het hebben uitgevoerd voelt eerder als een troll zet dan een toegankelijkheids zet.
Maargoed, ik spreek hier nu heel uitgebreid over alsof ik talloze uren in de game heb zitten. Dat is niet het geval. Het is allemaal gebasseerd op zo'n 2 uur aan gameplay en wat recensies. Wellicht dat de mening gaandweg verander wanneer er meer tijd zit in Classic controls leren zit.
En dan zijn er 2 trophies waarbij je 200 duimpjes van andere mensen moet krijgen. En voor de 2e trophy moet je er totaal 600 krijgen. Wat een onzin dit.
Maar verder erg tevreden over SF6
De nadelen van deze controls zijn dat je 20% minder damage doet en aanzienlijk minder aanvallen hebt. Begrijpelijk, geziene Street Fighter de hoofdfocus op classic controls wilt houden, maar het voelt wel lullig om te weten dat een aanval had gewonnen met classic controls, maar bij modern de tegenstander nog een kans heeft. Een soort casual mode waarin deze handicap helemaal uit was gezet had ik op prijs gesteld.
Maar buiten die toevoeging heeft Street Fighter 6 ook één van de beste single player modes die ik sinds Soul Calibur III (uit 2005) heb gezien in een fighting game: World Tour. Hierin maak je een custom character, die moves van alle characters kan gebruiken, en reis die door een mini open world waarin er allerlei missies zijn. De customization opties zijn heerlijk gevarieerd en de game houd je niet tegen als je het meest absurde gedrocht ooit wilt maken.
De cutscenes waarin je leert van bekende characters zijn leuk uitgewerkt en sommige gesprekken zijn leuk om te volgen (zoals Ryu die als een opa probeert te appen, maar moeite heeft te snappen hoe typen werkt). De missies zijn komen meestal neer op “loop daarheen en sla wat mensen in elkaar”, maar dit bleef (door het constant vrijspelen van nieuwe moves en kleding) leuk om te doen. Naast het vechten zijn er wat minigames en lichte exploratie elementen om je mee bezig te houden. Niet super diepgaand qua gameplay en het is aan de eentonige kant, maar World Tour is een gaaf concept waar ze zoveel mogelijk uit hebben proberen te halen.
De character selectie zit prettig in elkaar. Ze hebben allemaal een gaaf design, levendige animaties die goed bij hun persoonlijkheid passen, creatieve moves of andere geinige gimmicks. Ik zou niet genoeg kunnen benadrukken hoe goed & creatief de graphics zijn. Ieder character, iedere move, menu, level.. het is allemaal erg leuk uitgedacht. Goed oog voor detail. Combineer dat met energieke sound effects, aanstekelijke muziek en qua presentatie is SF6 van top niveau.
Wat minpunten betreft vind in de Battle hub maar onpraktisch. Het is veel eenvoudiger om gewoon ranked/casual matches aan te zetten dan in een hub gaan rondlopen en je aansluiten bij iemand, of hopen dat iemand zich bij jou aansluit (die niet van veel hoger niveau is). Verplicht een Capcom account aanmaken en via dit account vrienden moeten uitnodigen, ipv via je Playstation vriendenlijst, zorgde voor onnodig lange omwegen en ik snap niet goed waarom ze voor dit design kozen. Zoals gezegd is World Tour wat eentonig en de single player modes daarbuiten geven je niet veel reden om tijd erin te steken. Maar World Tour koste mij al rond de 40 uur uur om volledig te halen + alle alternatieve kostuums vrijspelen, dus dan zijn minder boeiende andere modes niet zo'n gemis.
Het is jammer zoveel gekke, gave characters te kunnen maken, maar dat deze vervolgens beperkt blijven tot World Tour of de Battle Hub; er is geen manier om je custom creaties in casual/local matches te gebruiken. Dit maakt het ook wat overbodig om meer kledingstukken te kopen, wetende dat je maar één custom character in één mode kunt gebruiken. Je kunt custom characters technisch gezien ook in Battle hub gebruiken, maar dit is zo unbalanced als de neten. Laat staan dat het even kan duren voordat je iemand vind om tegen te spelen. Hopelijk komt er in de toekomst een patch die custom characters in casual modes speelbaar maakt.
Met Mortal Kombat 1 en Tekken 8 in aantocht lijkt dit een goed jaar voor fighting games te worden. Heb veel gameplezier uit SF6 gehaald en daar kunnen mogelijk nog heel wat uren bijkomen. Wellicht geef ik classic controls binnenkort een kans.
4*
ps. Ik hoop dat de online tournaments snel komen. Lijkt me tof en daarnaast zijn het de laatste 3 trophies die ik mis voor de platinum.
En als mensen het zien als controls voor dummies, so be it.
Tja. Het is tenslotte jou game. Ik zie niet in waarom er tegenwoording nog aan game shaming wordt gedaan. Ik begin op normal, zo kladdiek mogelijk. Merk ik bij RPG'S Of shooters en actiegamers echt niet niet lukt schroom ik me ook niet om een tikje minder te gaan. Bij een SF VI is er alleen het idee van zo ben ik er nu eenmaal mee opgegroeid. Koop ik een nieuwe console dan zie ik het dan wel weer. Het zou al aardig zijn zijn je zo af en toe wat mensen hebt om mee te couch co-oppen.
Lol in gehad, maar nooit echt “goed” geweest. Met Ruy, Ken en Chun Li kon ik altijd wel goed overweg, maar een combo langer dan 6 zat er vaak niet in.
Moet zeggen dat het nieuwe personage Rashid me wel bevalt.
En ja ik prefereer nog steeds de CC
5*