menu

Resident Evil 4 (2023)

Alternatieve titel: Resident Evil 4 - VR Mode

mijn stem
4,40 (20)
20 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Playstation VR2 / Apple iOS / Macintosh
Action
single player

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Ashley Graham, de dochter van de Amerikaanse president, is ontvoerd door een mysterieuze cult. Geheim agent Leon S. Kennedy, overlevende van de gruwelijke gebeurtenissen in Raccoon City, reist af naar Europa om haar terug te halen. Hij krijgt een welkom dat allerminst warm te noemen is; de lokale bevolking doet er in naam van de cult alles aan om hem het leven zuur te maken. Hun blinde toewijding aan de cult blijkt echter een duisterder oorzaak te hebben, en er steekt meer achter de ontvoering dan Leon had durven denken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=uKem94wrsnA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
4,5
Vandaag aangekomen en zeker al 3 uurtjes gespeeld.
Op makkelijk gezet en het is een lekker doorkomen zo .
Ik zal wel nog uren zoet zijn.

4,5
Verslavend spel, ik ben al 2 dagen uren bezig en volgens mij zit ik ergens op de helft, alhoewel ik vrij snel ben met alles.
Wel zeer mooi gemaakt en lekker veel horror , top spel

avatar van Manny Calavera
Ben op Youtube even door de volledige game gegaan, echt enorm vet hoor. Ik ga dit nooit spelen, maar kan me voorstellen dat dit heel lekker speelt. Toch heel mooi hoe de RE reeks de afgelopen jaren zo opgepoetst is. Zouden ze met meer reeksen moeten doen.

avatar van Confusie
Hoezo niet spelen ben je bang.

4,5
Confusie schreef:
Hoezo niet spelen ben je bang.


Sommige stukken zijn echt zeer creepy .

avatar van Confusie
Creepy creepy.

avatar van Manny Calavera
Confusie schreef:
Hoezo niet spelen ben je bang.


Ik hou niet van horrorgames spelen nee. Dat voelt niet ontspannend voor me, terwijl ik wel graag horror kijk.

4,0
Vind het eerder actie met wat horror elementen.

avatar van Manny Calavera
Uier schreef:
Vind het eerder actie met wat horror elementen.


Ja, daar leek het wel op toen ik de walktrough bekeek. Dat is ergens nog te doen ja. The last of us is ook zo'n game die ik wel kon spelen ook al was het horrorachtig.

avatar van Confusie
Dan moet dit wel lukken. Of je moet het niet meer trekken zodra dat kleine gastje in beeld komt. Dat kan je dan van te voren even beoordelen. Soort Van Velzen op meth.

4,5
16 uurtjes heb ik erover gedaan, vrij lang spel , maar het was fantastisch.
Binnenkort de VR , ik weet niet of ik dat trek , zie ik dan wel .
4,5 ster van mij

avatar van leatherhead
4,5
Nu bij Chapter 13 en dus het grootste gedeelte van het spel erop zitten, maar moet toch zeggen dat dit redelijk dicht tegen dé perfecte RE game aanleunt voor mij. Echt enorm knap hoe veel elementen zo fris en nieuw aanvoelen maar de game tegelijkertijd toch grotendeels trouw blijft aan de authentieke feel van het origineel. En alle dingen die dan al veranderd zijn, zijn eigenlijk louter verbeteringen tov het origineel. Het nieuwe gameplay format (denk aan het crafting systeem, stealth) dat ze introduceerde in RE2 komt hier ook echt optimaal tot zijn recht, aangezien 4 altijd wat actie georiënteerd was met met ook net iets meer vrijheid. Jammer wel dat bijvoorbeeld de U-3 boss ge-cut is, maar die zullen we ongetwijfeld in eventuele DLC's terug gaan zien.

Of de andere games het nou ''nodig'' hebben of niet, want mij betreft mag Capcom zowat elke RE game remaken als ze op dit elan verder gaan.

leatherhead schreef:
Nu bij Chapter 13 en dus het grootste gedeelte van het spel erop zitten, maar moet toch zeggen dat dit redelijk dicht tegen dé perfecte RE game aanleunt voor mij. Echt enorm knap hoe veel elementen zo fris en nieuw aanvoelen maar de game tegelijkertijd toch grotendeels trouw blijft aan de authentieke feel van het origineel. En alle dingen die dan al veranderd zijn, zijn eigenlijk louter verbeteringen tov het origineel. Het nieuwe gameplay format (denk aan het crafting systeem, stealth) dat ze introduceerde in RE2 komt hier ook echt optimaal tot zijn recht, aangezien 4 altijd wat actie georiënteerd was met met ook net iets meer vrijheid. Jammer wel dat bijvoorbeeld de U-3 boss ge-cut is, maar die zullen we ongetwijfeld in eventuele DLC's terug gaan zien.

Of de andere games het nou ''nodig'' hebben of niet, want mij betreft mag Capcom zowat elke RE game remaken als ze op dit elan verder gaan.


Deels wel mee eens, maar toch... heb ik zo nu en dan wel echt het gevoel dat de gameplay outdated is, ondanks de vernieuwingen.

Elke remake is cash grab of gebrek aan creativiteit.net als vervolg delen maar dat kan ik nog onder fanpleasen noemen.

avatar van JacoBaco
4,0
gideonvdb schreef:
Elke remake is cash grab of gebrek aan creativiteit.net als vervolg delen maar dat kan ik nog onder fanpleasen noemen.

Ik vind het goed voor de nieuwe generatie gamers. Iemand die nu 16 jaar is zal niet zo snel een game van 18 jaar oud spelen. Zelfs al wordt zo'n oudere game beschouwd als een meesterwerk. Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar de meeste zullen het niet doen.

Creatief blijven wordt ook steeds lastiger omdat er steeds minder beperkingen zijn. Neem een game als Elden Ring. Dit was 30 jaar geleden haast ondenkbaar. Maar ook Elden Ring is niet origineel qua creativiteit. Want eigenlijk lijkt het op Zelda: Breath of the Wild. Plus, als er al honderden nieuwe originele creaties gemaakt zijn wordt het dus steeds moeilijker met iets origineels te komen. Maar vergis je niet, die Japanners zijn vandaag de dag echt nog wel creatief. Maar elders in de wereld ook wel. En ze zullen echt wel proberen om creatief te blijven.

En vergeet overigens niet dat fans smeekte om bijvoorbeeld een remake van Final Fantasy VII en Resident Evil 2. Om er even een paar te noemen. Dus het ligt wel een stukje genuanceerder allemaal.

avatar van Sinner
leatherhead schreef:
Of de andere games het nou ''nodig'' hebben of niet, want mij betreft mag Capcom zowat elke RE game remaken als ze op dit elan verder gaan.


Nee. Asjeblieft. Het zou echt wel absurd worden als ze Resident Evil 5 en verder gaan remaken. Die games zijn toch echt nog wel 'modern' qua gameplay en hebben als ik me niet vergis al een oppoets laag gehad van PS3 (en zelfde gen) naar PS4 (en verder).

Zo meteen schieten de remakes de hoofdreeks nog voorbij...

De enige game na 3 (en zelfs VOOR 4) eigenlijk in aanmerking was gekomen voor opknapbeurt (en zelfs dat hoeft voor mij niet per se) was Code Veronica. Maar blijkbaar heeft Capcom al vaker aangegeven dat dit niet zal gebeuren.

Je leest zelfs her en der berichten dat bepaalde mensen nu oh-zo-graag een re-make willen van eh...de re-make van 1? Dus een re-re-make? Je weet soms echt niet meer of het een grapje is of serieus moet genomen worden.

avatar van Manny Calavera
Ik zou zat games een remake toewensen (Half-Life 1 singleplayer met de huidige beelden!), maar ik hoop wel dat het geen extreme hype word. Het is natuurlijk makkelijker cashen dan wanneer je een geheel nieuwe game bedenkt.

Aan de andere kant, je maakt met remakes als van RE 2-4 wel heel veel oude fans blij en je haalt er nieuwe fans mee naar binnen. Die gaan echt niet meer een antieke game van 15 jaar oud spelen, maar wel een remake.

Ik doe het zelf ook, speelde recent voor het eerst The last of us en dan ben ik dolblij dat er een prachtige remake is. Of een paar jaar geleden mijn eerste keer de Mafia 1 game, niet toevallig via een remake. Anders had ik die games nooit meer gespeeld.

avatar van leatherhead
4,5
Sinner schreef:
(quote)


Nee. Asjeblieft. Het zou echt wel absurd worden als ze Resident Evil 5 en verder gaan remaken. Die games zijn toch echt nog wel 'modern' qua gameplay en hebben als ik me niet vergis al een oppoets laag gehad van PS3 (en zelfde gen) naar PS4 (en verder).

Kan dit toch amper begrijpen. Ik zou bijna zeggen dat RE5 eigenlijk nog eerder een remake ''nodig'' heeft dan deel 4. Toch echt wel flink gedateerd en een titel die nogal te lijden heeft gehad onder de typische late's 00's console jank en de destijdse hype van online/co-op modes die bovengeschikt werden aan de singleplayer ervaring.

Aan de andere kant, je maakt met remakes als van RE 2-4 wel heel veel oude fans blij en je haalt er nieuwe fans mee naar binnen. Die gaan echt niet meer een antieke game van 15 jaar oud spelen, maar wel een remake.


Dat, plus dat de RE remakes ook echt wel erg sterk in elkaar zitten en vaak dusdanig veel dingen aanpassen, verbeteren en toevoegen dat je echt niet van een makkelijke cashgrab kunt spreken. Gideonvdb's comment hierboven is dan ook volstrekt idioot.

Bovendien, mensen moeten nou ook niet gaan doen alsof RE nou altijd zó vernieuwend is geweest met zijn daadwerkelijke sequels, zeker qua verhaal en algehele structuur is het steeds toch min of meer hetzelfde riedeltje.

Nee, natuurlijk had RE4 deze remake niet ''nodig'', maar ik ben blij dat ze het gedaan hebben want het levert in dit geval één van de beste titels in de gehele reeks op.

avatar van Confusie
Een remake van 5 die de focus op co op laat vallen kan erg interessant worden denk ik ook wel.

Setting was namelijk best tof.

4,0
Wooouwwww toen deze jaren geleden al uit kwam op de ps2 vond ik het al prachtig een klein beetje wennen aan de controller van toen. En nu deze remake uit is gekomen is het werkelijk een Parel van een game mooi lang alles goed uitgewerkt heb hem nu al bijna uitgespeeld. Van mij 4 sterren.

avatar van Fonzzz002
4,5
Fonzzz002 (crew)
Wie denkt “ik ken het origineel en mis daarom niets als ik dit oversla, buiten wat mooiere graphics” weet niets wat ie zegt. Het mag dan het origineel als basis hebben gebruikt, maar het gaat een duidelijke eigen richting op. Een richting die zowel beter is, als dat het origineel niet ongedaan wordt gemaakt. Beiden hebben hun eigen charmes en zie ik mezelf allebei nog spelen.

Resident Evil 4 is een van de beste remakes die ik ooit gedaan heb! De remake verwijderd haast alles wat mij niet beviel aan het origineel en verbeterd de dingen die al werkte. De grootste verandering is het vechtsysteem: in plaats van de tank-controls (met laser pointer) van het origineel maak je nu gebruik van het meer traditionele 3rd-person systeem, dat geïntroduceerd werd in de remake van deel 2. Naast dat is er nu ook een parry systeem met je mes, waarmee je aanvallen kan onderbreken om een genadeklap terug te geven. Of, als je gepakt word, kun je het mes gebruiken om (zonder schade) vijanden van je af te slaan. Dit klinkt alsof het mes overpowered is geworden, maar hier hebben ze iets geniaals op bedacht: een duration zetten op het mes. Gebruik het mes te vaak en het breekt. Sommige handelingen doen meer schade aan het mes dan andere, waardoor het af te raden is om het mes te vaak te gebruiken. Dit is een fantastisch risk vs reward systeem wat het mes minstens zo belangrijk maakt als de schaarse kogels.

Weg met die vervelende, onpraktische quicktime events. Er zijn nog wel een paar QTE's overgebleven, maar ze zijn mild en op logische plekken gezet. Nu is alleen rondje nodig voor QTE's (ipv die onverwachte R1 + L1 / X+Square combinaties). Er is meer nadruk op horror gezet met donkerdere gebieden, meer opbouw naar confrontaties of gewoon een grimmigere sfeer. Er zijn zelfs meer leuke puzzel momenten, meer schatten, meer (sterkere) vijanden en een paar leuke bonus missies die je aanmoedigen ieder hoekje grondig te verkennen.

Het enige slechte dat ze, tot mijn verbazing, erin hebben gehouden is Ashley. Nog steeds is dit een irritante escort taak en de missies met haar zijn minder leuk, of zelfs irritant (haar beschermen terwijl ze de brug omhoog haalt). Ashley escorten is zo’n beetje het meest universeel gehate aspect van het origineel. Ze hadden het zo makkelijk kunnen oplossen door haar gewoon onschadelijk te maken, dat vijanden niet op haar reageren, maar ze kozen er bewust voor het escorten erin te houden. De enige beslissing waar ik niet achter sta en dat maakt de remake een gemiste kans om een perfecte RE game zijn.

Grafisch is de game fantastisch en de soundtrack zit goed in elkaar. Zelfs in het verhaal hebben ze wat leuke verbeteringen gedaan zoals dat Luis nu meer tijd met jou besteed en daarom een fijner, beter uitgewerkt personage wordt. Ashley is qua gameplay nog steeds irritant, maar qua verhaal is ze beter geschreven. Nu groeit haar band met Leon logischer en reageren ze grappiger op elkaar. Hier en daar nieuwe stukken, andere bossen (vooral Krauser is een grote verbetering!) en minder goede missies van zijn voorganger zijn helemaal weg.

Heb de game maar liefst 4x gedaan en heb zelfs nog interesse om een 5e keer te doen (record is binnen 3 uur met gebruik van de infinite rocket launcher). Het lijkt mij leuk om te proberen platinum te halen, al is professional mode zo krankzinnig moeilijk dat ik mij dit niet zonder infinite rocket launcher zie halen.

Topgame en niet te missen als je een liefhebber van de reeks bent. Het is dat ze Ashley nog steeds zo irritant hebben gemaakt, anders had ik dit zonder twijfel het beste deel genoemd.

4,5*

4,5
Ohja de horror zit er goed in , ik speel nu voor de 3e keer en schrik me soms kapot hihi .
Voor de unlimited rocket Launcher heb je 2 miljoen munten nodig,
Zelfs al verkoop ik alles tot ik niks meer heb , kom ik nu op 1,5 miljoen munten.
Dus als ik voor de 4e keer speel zal ik dan met de rocket Launcher spelen, lijkt me geweldig

avatar van AdrievMer86
5,0
Samen met een maat zitten we op nog niet eens 100 uren en we doen het goed. Ja verspreid over 2 steam accounts.
Handkannon en tipewriter gun met unlimited ammo heb ik nu zelf in gameplus. Mijn maat heeft unlimited rocket launcher.
Deze remake blijft een verslaving. Ja nu speel ik zodra het kan na werk of op weinig vrije dagen.
Maar deze remake slokt zoveel tijd op dat ik echt niet had verwacht. Replay-value no matter what.

Had ps4 versie eerst op ps4 pro uitgespeeld en daarna 2x op steam met laptop in medium graphics settings. 1x hardcore en 1x professional.
Speel hem nu op mijn nieuwe amd pc, win11 met veel settings aan.
Maar op de steamdeck, snelle sandisk microsd 512gb loopt hij zelfs in high settings zonder enige issues.

avatar van JacoBaco
4,0
Ik kan mij niet heel erg veel meer herinneren van het origineel uit 2005. Het is namelijk 1 van de RE games die ik het minst gespeeld heb. Destijds 1x uitgespeeld en that's it. Geweldige game voor 1x. De replay waarde was dus erg laag. Dit allemaal dankzij dat kasteel. Ik weet dat ik dit al 6x eerder gezegd heb, dus dan kan ik het net zo goed 7x zeggen: Dat kasteel verpest het voor mij! Ik had daarom geen haast voor de remake, maar het begon onlangs toch te kriebelen. Inmiddels zijn alle trophies binnen en dat was een flink karwei!

Als je de remake speelt zullen heel veel zaken vanzelfsprekend overkomen, maar Capcom heeft flink zitten verbeteren ten op zichten van het origineel. De volgende gameplay onderdelen waren afwezig in het origineel. 1. Lopen en schieten. 2. Weapons Wheel. 3. Stealth kills. 4. Parry. 5. Auto-save! En wat wel aanwezig was in het origineel zoals QTE zijn in de remake afwezig. Al krijg je sporadisch een keer te maken met button mashing. En Ashley is iets minder een blok aan je been. In het origineel zit een gedeelte in het kasteel dat je Ashley moet beschermen terwijl ze aan wielen moet draaien voor 2 platforms. In de remake is dit gedeelte gelukkig een stuk minder tergend!

Nieuwe toevoegingen zijn o.a. Charms. Deze kun je verdienen in de shooting range. Zo is er bijvoorbeeld een Charm die ervoor zorgt dat je meer kogels krijgt als je munitie gaat craften. Of herbs geven meer health. En als ik mij niet vergis zijn de Spinels ook nieuw. Deze kun je o.a. verdienen door quests van de Merchant te voltooien. De meeste quests zullen al bekend zijn uit het origineel zoals blauwe medailles kapot schieten en ratten doden. Spinels kun je bij de Merchant inwisselen voor beloningen. Dit soort zaken kunnen je goed op weg helpen om de game uit te spelen. Niet dat de game op Standard nou zo moeilijk is, maar ik adviseer alsnog Charms en Spinels.

Helaas hebben ze ook wat ''kleine'' onnodige nieuwtjes erin gestopt. Chief Mendez praat te veel. In het origineel was Mendez stil en dat maakte hem een stuk enger. Maar ook de Merchant heeft ineens een stuk meer te zeggen. Terwijl zijn beperkte dialogen hem in het origineel zo lekker mysterieus maakte. En er is een compleet nieuwe vijand genaamd Brutes. Ook deze extra had van mij achterwege mogen blijven. Ik vind ze namelijk maar vervelend! En nog steeds is het kasteel niet mijn ding! Plus RE 4 richt zich in mijn beleving te veel op de actie. Al hebben ze in de remake wel hun best gedaan om de game wat enger en spannender te maken.

En dan nog even Ramón Salazar. Mocht je moeite met hem hebben en je wil hem snel verslaan? Vindt een Golden Chicken Egg en gooi er 1 in zijn gezicht!

De remake is beter dan het origineel, maar een aantal belangrijke nadelen uit het origineel blijven van kracht in de remake. Zoals het kasteel en de actie gerichte gameplay. Beide games geef ik 4 sterren, maar op schaal van 1 t/m 10 geef ik het origineel een 8 en de remake een 8,5.

Deze weer opgepakt. Na release kort gespeeld, daarna laten liggen. Maar: is de moeilijkheid verandert? Is de game moeilijker dan het origineel geworden? Kan mij niet herinneren dat ik hier zo mee struggelde op de GameCube. Of m'n gaming skills zijn minder geworden dat kan ook. Ik speel op normaal en ga aan de lopende band dood , zit pas in hoofdstuk 5.

avatar van -marco-
4,5
Ben bijna bij het eind, nog een/twee chapters te gaan. Ik vind hem juist makkelijker dan dat ik mij herinner. Heb nagenoeg nooit ammo tekort, terwijl mij bijstaat dat deze voorheen erg schaars was.

Blijft toch wel echt een top game dit zeg, niet voor niets staat het origineel al jaren in mijn top 10. En nu anno 2024, 19 jaar later ben ik nog steeds onder de indruk. Ja natuurlijk ziet het er opgepoetst uit, meer van dat zelfs, een hele remake dit keer.
Kwa verhaal, karakters, level design blijft dit toch ook een pareltje, ijzersterk en dit ziet er wel heel gaaf uit!!

Er zijn zelfs dingen toegevoegd, weggelaten, maar zo subtiel en komt de game zeker na 19 jaar ten goede. Sommige wellicht noodzakelijk. De game wereld is nu eenmaal veranderd kwa controls en mechanieken. Maar het origineel is heden ten dagen ook nog zeer speelbaar imo.

Oh man wat is dit smullen. Kan niet meer tellen hoevaak ik het origineel, zijn heruitgaven en zijn remasters heb uitgespeeld.
Had deze Remake eigenlijk niet zo hoog op mijn “wish list” staan, maar ben blij dat ik hem heb opgepikt. Ik zat er weer helemaal in, in een ruk doorgespeeld. Morgen even uitspelen

“Brought back memories”

Btw: maar waarom apart noemen? Omdat het een remake is en er wat veranderingen in zitten. Beetje vervuiling van de lijsten als je het mij vraagt. Zal deze bijv ook niet vervangen met het origineel in mijn top 10.

avatar van UnicornZebra met TestbeeldPrint
geplaatst:
Ik heb een vraagje ik heb laatst voor de PS VR2 The Village gekocht maar in de VR modus kan je niet 360 graden draaien met de analogestick in plaats daarvan beweeg je doormiddel van een windrichting, heel onnatuurlijk.

Mijn vraag is heeft Resident Evil 4 Remake dit ook in de VR modus en hoe heet die windrichting besturing zodat ik dit in het vervolg makkelijk kan googelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:09 uur

geplaatst: vandaag om 19:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.