Dune 2000 (1998)

PC / PlayStation
Strategy

Ontwikkeld door Westwood en Intelligent
Uitgegeven door Electronic Arts en Virgin

In deze remake van Dune II staan de partijen Atreides, Harkonnen en Ordos wederom tegenover elkaar. Ze vechten om zeggenschap over de woestijnplaneet Dune, waar zich kostbare grondstoffen bevinden.

Vroeger eens voor de PlayStation gekocht, omdat ik mooie herinneringen had aan Dune II maar ook omdat je dit spel met z'n tweeën kon spelen. Dat was een behoorlijk omslachtig proces, veel gezeur met televisies, PlayStations en kabels, maar misschien juist daarom heel erg leuk en bijzonder.

Deze zomer heb ik het boek Duin weer eens gelezen, en ik kreeg weer even zin om dit spel uit de kast te pakken. Dat liep uit op een teleurstelling. Het spelverloop is enorm traag, niet in de laatste plaats door onvergeeflijke slowdown zodra er teveel units rondlopen, en daarnaast voorspelbaar.

Maar net als dat gehannes met die multiplayer, is het spel vaak zo knullig dat het ergens weer charmant wordt.

Obscure Thing
Dit spel heb ik destijds helemaal kapot gespeeld.
mijn tweede RTS en niet de laatste.
Super dat je niet drie identieke houses had.
Erg leuk en snel totdat er teveel units zijn.

Vond het na diejaren niet echt een goede verbetering ,had er dan iets meer van verwacht.
2,5 stemmen

Oh the glory... hoe lang ik hier wel niet mee bezig ben geweest!
Stroeve controls, veel game glitches maar één van de allereerste real time strategy games op de pc

avatar van BlackskullB
Leuk spel, ik heb ermee kennisgemaakt op de buitenschoolse opvang =P
Maar, ik heb het meteen in huis gehaald toen ik het in de winkel zag liggen, ik vond het erg vermakelijk om te spelen, zat urenlang achter de pc om alles uit te spelen. Een 4*

avatar van neddie
Polsini schreef:
één van de allereerste real time strategy games op de pc

Grapje zeker?

Mijn voornaamste kritiekpunt op de game is het geluid, dat werkelijk veel te zacht en te flauw was. Zelfs Dune II had meer impact wat dat betreft. Qua RTS weinig nieuws onder de zon ook, zeker als je bedankt dat in hetzelfde jaar Starcraft al gelanceerd werd. Toch 3,5*, aangezien dit spel een van de beste game-soundtracks ooit bevat.

Wie had deze vroeger niet...het ultime rts game voor de ps1...wat kon je hier ook uren instoppen per dag. Alleen was hij soms vrij moeilijk of ergerde je weer als je opnieuw moest gaan bouwen...was het niet vijand, dan was het weer die wormen onder het zand.
4,5*!!

avatar van Aazhyd
Gewoon een koel spel.

avatar van The old guy
Leuk spel heb ik ook helemaal kapot gespeeld.
Was leuk op lan party zeker als je met meerdere speelde,en de verkeerde jouw als ally aanklikt zodat je gelijk hun hele basis zag.
Was niet echt vernieuwend met zijn voorgangers,maar toch wel heel verslavend.
En wat zeker werkte was de slogan:Who controls de spice controls dune.Gewoon een harvest vloot maken en de uitdaging was wel weg.
Zeker omdat er een stukje nostalgie in zit 4 sterren dat zal hij in deze tijd zeker niet meer halen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Het leek te veel op C&C. Dit was vast om de aandacht te trekken van C&C spelers die Dune 2 niet kenden. óf om ook C&C spellen te verkopen aan Dune fans. Ik mis veel sfeer uit het onovertroffen Dune 2.

avatar van FunkStarr
Één van de beste Strategy games ooit. Dit is letterlijk een soort upgrade van het briljante Dune 2, slechts 6 jaar later. Hierna kwam nog het spel Emperor: Battle for Dune maar die vind ik toch minder dan deze en Dune 2. Westwoord was inmiddels ook overgenomen door EA.