Citizen Sleeper (2022)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Jump Over The Age
Uitgegeven door Fellow Traveller

Rollenspel dat zich afspeelt in de ruïnes van het interplanetaire kapitalisme. Leef het leven van een ontsnapte arbeider, aangespoeld op een wetteloos station, aan de rand van een interstellaire samenleving. Vanaf hier ontvouwt zich een verhaal vol flexibiliteit en vrijheid, echter immer geketend aan de dobbelstenen van het lot. Verken het station, kies je vrienden voorzichtig en probeer aan je verleden te ontsnappen en je toekomst te veranderen.

Vrij uniek spel dat het midden houd tussen een rpg, visual novel en time management sim. Je zit vast op een gigantisch ruimtestation en hebt zelf maar een beperkte houdbaarheidsdatum, een probleem dat je gaandeweg dient op te lossen.

Het spel speelt zich af in rondes, waarin je per keer een aantal willekeurige dobbelstenen krijgt om acties te verrichten. Denk aan werken, iets onderzoeken, ergens wat verkopen e.d. Hoe hoger de dobbelsteen in combinatie met bvb sommige skills of een een bonus van je klasse, hoe meer kans dat je poging lukt. En hoe meer nieuwe locaties en ontmoetingen met andere karakters er vrijkomen. Echter ben je min of meer tijdsgebonden, je lichaam is in verval, en ook je algehele behoeftes zoals eten dienen verzorgd te worden. Hoe langer, hoe minder dobbelstenen je namelijk krijgt. (...er zijn echter verhaalporties die je richting eventuele oplossingen sturen).

Ondanks dat er vrij weinig graphics te zien zijn (over het algemeen de kaart van het station en af en toe wat begeleidend artwork bij een nieuwe locatie of karakter) is alles behoorlijk sfeervol. Het schrijfwerk is vanaf het begin erg sterk, de karakters en algemene lore interessant en je krijgt ook echt het idee dat de keuzes die je maakt er toe doen. (er zijn diverse eindes en paden).

Boeiend spel als je van zoiets houd. Een tweede deel komt eraan. En ik moet binnenkort eens opnieuw beginnen. Na een uur of 4 rond te dolen had ik danig veel openstaan qua triggers (quests of motivaties) en was mijn toestand zodanig ondermaats dat ik....geen vrolijk einde tegenmoet ging.

...in een spel dat toch al van de melancholie aaneen hing.