Vampire Survivors (2022)

PC / Macintosh / Xbox One / Xbox Series X/S / Apple iOS / Android / Nintendo Switch
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Poncle
Uitgegeven door Poncle

Vampire Survivors is een tijdoverlevingsspel met minimalistische gameplay en roguelite-elementen. Er is geen plek waar je je kunt verstoppen, het enige wat je kunt doen is proberen een vervloekte nacht te overleven en zoveel mogelijk goud te krijgen voor de volgende overlevende, voordat de dood onvermijdelijk een einde maakt aan je strijd.

Er was/is nogal wat hype rond deze game (early access) en heb hem maar ook aangeschaft. De game is voor nog geen 2,5 euro aan te schaffen dus je kan er ook geen buil aan vallen.

De game is heel simpel gemaakt, waarbij je alleen het personage kan bewegen. Het schieten gaat automatisch (in pixalart/sprite ontwerp) Je krijgt dan 30 minuten de tijd om te overleven en meer is het ook niet. Het triggert echter wel het 'dit wordt nu echt het laatste potje' Na 30 minuten spelen komt magere hein en maakt je in één keer dood. Het is mij inmiddels al wel gelukt om hem ook te verslaan, maar dan verschijnen er nog meer. Ik weet dus ook niet of je het spel ook echt kan uistpelen. Je hebt inmiddels 3 verschillende levels en wat bonus maps die je kan spelen.

Het is ook wel fun om letterlijk heel het beeld vol met monsters te hebben die je allemaal verslaat. Je kan een build bouwen met 5 verschillende wapens en 5 versterkers (die je ook weer in level kan verhogen). Een combinatie verschaft je op enige moment ook nog een ultra wapen. Het is gewoon een leuk spelltje om even tussendoor te spelen.

Omdat de game nog in early access is zijn er gelukkig regelematig nog wat updates . Geloof dat het een 1 mansproject is maar ze hebben inmiddels een heel team met meerdere mensen die er aan werken. Ben benieuwd waar ze nog mee aankomen zetten

Wel supergrappig trouwens hoe hard het artwork 'CASTLEVANIA' uitschreeuwt. Dichterbij dan dit kom je niet.

Sinner schreef:

Bloodstained: Curse of the Moon

centurion81 schreef:
Bloodstained: Curse of the Moon

Inderdaad close

Maar vanwege de zweep en het vrouwelijke karakter hier die me doet denken aan eh...nou eentje uit de GBA of DS reeks (naam kwijt) en de looming Dracula wint deze de prijs toch wel wat betreft 'er had zo Castlevania' op kunnen staan

Ik wil deze ook wel eens proberen op zich.

En Bloodstained heb ik de hele mik ook nog van liggen dus...

avatar van Sateck
Deze game doet wat het moet/wil doen: verslavend maken. De eerste potjes denk je: Ach, hier ben ik snel klaar mee. Maar het wordt steeds leuker.....

Dit zal verder geen klassieker worden. Maar wel prachtig hoe deze game je weet te binden aan je steam deck.

Nou...ik zou toch wel zeggen dat het een beetje een klassiekertje in wording is - afgaande op het aantal mensen die ik ken dat het spel spelen en er best wel wat uurtjes in hebben zitten. Zelf verleden week aangeschaft en nu een uurtje of 3 inzitten. Dus zo met regelmaat een potje, en het werkt inderdaad wel erg verslavend - voor een eh...zoals het ergens werd vernoemd 'time management spel'. (wikipedia denk ik). Het voortdurend upgraden, vijanden ontwijken, kristallen verzamelen en zo lang mogelijk in het spel blijven doet bijwijlen denken aan een bizarre kruising tussen Pac-Man en Diablo II en werkt prima. Ik zo een hoedanigheid dat ik de hele 1.99 maar heb neergeteld om de DLC aan te schaffen vanavond, met wat nieuwe karakters, een nieuwe map, nieuwe wapens en krachten en vijanden als ik me niet vergis.

Aardig spel! En ik vermoed dat ik dit ook wel op mijn Switch zou spelen als daar een port op zou komen. Al is het gebrek aan achievements (voor de verandering!) misschien wel een klein beetje een domper op de spelvreugde. Maar leuk zal het ook in handheld mode alleszins zijn...

Ja enorm verslavend, heb er alweer 20 uur inzitten en blijf nog steeds terugkomen. Verveelt simpelweg niet en leuk om alle 184! achievements te hunten. Ik zit nu op 108. Veel verschillende dingen zijn er te doen en te vinden met een diversiteit aan karakters en wapens.

Heb er nu een 6-tal uren ingestopt en geraak nog niet verder dan 16 minuten. Ben ik zo slecht? Ik vermoed het. Garlic is mijn strategie, eens ik dat krijg in de eerste paar levels gaat levelen ook heel snel, want je kunt gewoon tegen de vleermuizen en ander low-level gespuis aan lopen. Maar eens de hele horde skelletten op me afkomt is het gedaan. Het wordt natuurijk telkens iets makkelijker, maar ik moet nog wel wat goud bij elkaar sprokkelen voordat ik voorbij die eerste 20 minuten geraak.

avatar van legian
Grovonion erg herkenbaar, maar naarmate je permanente upgrades unlocked gaat het wel wat beter. Wat mij ook wel hielp is om gewoon met verschillende wapen combinaties te gaan spelen en kijken wat er allemaal mogelijk is. Zo ben ik uiteindelijk ook voorbij het Dairy plant level gekomen. Daar zat ik een tijdlang vast. Ik las vandaag trouwens ook dat de curse upgrade goed werkt om snel te levellen zodat je eerder over powered bent. Maar dat moet ik nog eens proberen.

Verder best een verslavend spel, maar ook makkelijk los te laten merk ik. Het 'one more turn' principe heb ik hier niet echt. Ik twijfel daarom nog een beetje qua cijfer. Binnenkort maar eens kijken of ik nog wat verder kan komen in die levels.

Het beste is inderdaad gewoon testen met de diverse wapencombinaties. Meestal is een directe attack, (knives) een area attack of twee (lightning en holy water) en een circling attack of gemikte attack (Magic bolt (?) of Rune wel degelijk, samen met de juiste held en bvb armor of een garlic. Maar het leuke zit inderdaad erin om te combineren, uit te proberen, de wapens te evolven en te kijken wat de combinaties opleveren. Bij mij heeft het bijwijlen wel nog steeds een 'nog een keertje' effect.

Garlic in combinatie met Santa Water en nog wat area attack zoals Lightning ed is idd goud. Maar ik wacht nooit op dat ene wapen. Soms komt bijv King Bible eerder en dan ga ik daar mee aan de slag ipv Garlic.

Al met al is een mix van directe en area attack een must. Dus vaak kom ik uit op minimaal 2 directe wapens zoals Garlic en Whip gecombineerd met Holy Water, Lightning/Peachone/Ebony Wings etc..

Verder vergeet ook niet je passive items. Als ik Spinach kan krijgen dan ga ik daar bijv altijd voor. Unlock ook the map zodat je kan zien waar wat te halen valt qua items en secrets. Verder is Attractorb handig om sneller te levelen. Candelabrador pak ik ook regelmatig. Je passive items bepalen trouwens ook welke wapens je kan evolven, handig om daar ook in te duiken.

Tot slot, het 1e succes mbt 30 minuten volhouden, had ik in de Inlaid Library (2e level), die is wat mij betreft het makkelijkst. En vervolgens kwestie van veel spelen en zoveel mogelijk upgrades kopen in de shop; het wordt dan steeds makkelijker.

Van mij mogen ze nog wel doorgaan met zo af en toe een nieuwe map en helden als DLC eruit te gooien. Het blijft bijzonder verslavend.

...en ik vraag me af wat ze aan een eventueel 2de deel kunnen toevoegen? CO-OP? Campaigns (in de vorm van 3 of 4 maps achter elkaar van 15 m).

Ook al komt die niet. Dit is wat mij betreft wel een klein pareltje.

avatar van Finidi
Erg vermakelijk en verslavend spelletje op de Steam Deck, dit. Zolang je steeds nieuwe wapens, skills, permanente bonuses en maps vrijspeelt, loopt het als een trein. Leukste puzzel hierbij is uitzoeken welke passive items ervoor zorgen dat je je wapens kunt upgraden.

Op een gegeven moment heb je wel zoveel permanente bonuses dat het wel heel makkelijk wordt, vooral als je een keer een goede combinatie van wapens hebt bedacht (o.a. Axe, King Bible, Santa Water, Lightning Ring). Die kun je dan namelijk op een gegeven moment ook prima elke run forceren dan. En na 10 minuten kun je dan wel de controls loslaten om te wachten tot je de achievement waar je voor gaat hebt gehaald.

De nieuwe DLC is ook uit...en het is een crossover met Among Us. En hartstikke geinig. Dus voor die 2.5 ook maar meteen in huis gehaald.

Gisteren dan eindelijk de eindspurt ingezet om de collection 1.0 te voltooien om zodoende Queen Sigma te unlocken. Bleek dat ik nog 2 zaken moest: Candybox en Greatest Jublilee om de 2 laatste achievements te kunnen halen. In principe was ik zover dat ik deze items in kistjes zou kunnen vinden, maar de kans daarop is vrij klein begrijp ik?

Dus voor het eerst gebruik gemaakt van de Forbidden Scrolls waarin je veel zaken kan unlocken mbv secret keys. Daar Queen Sigma geunlocked en zodoende de base game helemaal kunnen voltooien. Voelt toch wat als cheaten, meer mensen dit zo gedaan?

Maar had niet verwacht dat ik meer dan 50 uur in deze game zou stoppen. Rest mij nog wel wat todo's bij de verschillende dlc's, dus we zijn nog niet helemaal klaar. Blijft leuk dit.