The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

In The Legend of Zelda: Twilight Princess neemt Links leven plotseling een dramatische wending. Hij groeide op als dierenverzorger op een boerderij, maar wanneer zijn dorp wordt bedreigd door een naderbij komende duisternis, moet Link de krijger in zichzelf doen ontwaken.

avatar van kArIzMa_TuRk
ja, Zelda!

ik speelde dit vroeger. ben wel van plan om het weer te spelen!

avatar van Illuvatar
Heerlijk spel, de zogenaamde "remake" van Ocarina of Time.
Ik heb zelf de Wii versie gespeeld, het bewegen met de Wii-mote als zwaard werkt best goed, alleen is het nogal simpel en is elke beweging met de controller goed voor dezelfde slag.
Het richten met de pijl en boog werkt dan weer wat beter en is zeker een pluspunt op het ouderwetse systeem.

Voor de rest is dit een fantastisch spel met prachtige graphics (ook al zijn ze niet van Playstation 3 kwaliteit) en vol met prachtige tempels en omgevingen en ouderwetse puzzels die zo karakteristiek zijn voor de Zelda games.

Jammer van de kleine minpuntjes en dat het spel niet zo heel origineel is want dat geeft hem een score van 4,5* in plaats van 5*.

avatar van Martinez89
Vind dit weer een zeer geslaagde zelda. Hij haalt dan wel niet het niveau van 'the ocarina of time', maar dat wil niet zeggen deze typische zelde je niet (zoals altijd) in de game zuigt.
De dungeons zitten weer fantastisch in elkaar en er zitten genoeg minigames/extra's in het spel verwerkt. Net zoals 'the windwaker' speelde ik het spel echter zonder problemen uit. Het mag van mij best iets moeilijker (ocarina of time).
Voor de Wii zijn het mooie graphics en de besturing werkt ook prima. Zoals Illuvatar al zegt is de besturing iinderdaad wat simpel.

Alle + en - bij elkaar opgeteld kom ik toch weer op 4* uit. Ik kijk alweer uit naar de volgende zelda

Ik ga met Illuvatar mee, ook 4,5*.

TP is eigenlijk een hele veilige Zelda geworden. Met de laatste paar Zelda games heeft Nintendo toch wat anders willen proberen. The Wind Waker had natuurlijk het zeilen etc. (zelf ben ik een grote fan van dat spel), the Minish Cap had nieuwe voorwerpen en een ander soort verhaal en Four Swords is eigenlijk een hele andere game, LoZ in de remix zeg maar. Veel mensen hebben dan toch liever iets Ocarina of Time-achtigs, inmiddels het ijkpunt als het om Zelda gaat.

Op zich levert Nintendo dat ook, en doet er een schepje bovenop door alles naar de 'next gen' te tillen. Alles groter en dieper, meer mogelijkheden, mooier, etc. De sfeer is weer wat donkerder, hoewel het hier en daar wat luchtige elementen in het spel zitten, zoals het kippenvliegen, het kanon en Zant die een idioot blijkt te zijn. Die voelen dan toch weer wat geforceerd 'funky', niet helemaal in balans.

Wat me ook tegenvalt is dat je een aantal voorwerpen die je verkrijgt in de 'dungeons' erbuiten niet zo goed kunt gebruiken. Dan denk ik met name aan de spinner die buiten de dungeon eigenlijk nog maar een enkele keer gebruikt kan worden. Het idee is dan wel leuk, maar men is er dan niet helemaal in geslaagd het goed te integreren in de zelda-wereld. Wel een hele goede toevoeging aan het 'arsenaal' van Link is de dubbele clawshot. Die mag van mij terugkomen.

De controls op de Wii werken goed, vooral als je aan de slag gaat met pijl en boog of de hookshot, etc. Dat gaat eigenlijk zo goed met de wiimote dat je je niet meer wil voorstellen dat je eerst moest richten met een analoog stickje.

De graphics en muziek zijn ruim voldoende als je er rekening mee houdt dat ze zijn gebaseerd op de gamecube-hardware. Af en toe oogt de game iets te grof en die midi-muziek is eigenlijk toch wel iets van twee generaties terug (de N64 dus). De Wii moet in feite meer kunnen, maar het is nog even afwachten op de eerste game die dat laat zien. Ik hoop het in ieder geval te zien in de eerste échte Wii-Zelda.

Vind deze heel tof, alleen vind alleen de wii versie niet veel anders dan de gamecube versie, niet echt revolutionair ofzo, alleen een paar kleine aanpassingen. Maar iig 5* voor de gamecube versie

Score Erg mooi (je moet wel geregistreerd zijn).

Overigens is deze game het eerste spel ooit dat een 10 krijgt in het blad NGamer. bron

avatar van Princess Piranha
Ik heb deze nog niet uitgespeeld dus ik wacht nog even met mijn stem, maar tot nu toe is het echt een prachtig spel! Wat een mooie graphics en de muziek is ook leuk! (ik krijg geen genoeg van Hyrule Field)

avatar van Maiky
Of je de de Wii-versie nu hebt of niet, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. De toevoeging dat je de Wii-mote kan gebruiken voor het vechten en het feit dat het in breedbeeld is, hoeft voor mij niets af te doen aan de kwaliteit en de algehele ervaring van het spel. Dus, ik heb bewust voor de Gamecube-versie gekozen. Die Wii-features kunnen me gestolen worden.

De eerste indruk die ik van het spel kreeg, was een beetje teleurstellend, in die zin dat ik wat meer van de graphics verwacht had. Maar goed, graphics zijn niet het belangrijkste. Wat ik echter ook een nadeel vond, is dat het spel teveel lijkt op zijn voorgangers. Weer die vuurtempel, weer die watertempel, weer die foresttempel... Maar al die minputen zijn werkelijk overbodig als je ziet hoe goed alles is gedaan. Dit is echt een meesterlijk spel dat wellicht niet de originaliteitsprijs wint, maar wel hoog boven het gros van dit soort spellen uit torent omdat het gewoon zo goed in elkaar zit.

Er zijn trouwens wel heel erg mooie locaties te vinden waar ik even van stond te kijken. Het levelontwerp is fantastisch, sprookjesachtig en sfeervol. Soms viel het me iets tegen (ik had meer verwacht van een van de laatste kerkers, in de lucht) maar het ontwerp is gewoon bovengemiddeld goed. En Hyrule field is en blijft fijn om in rond te lopen, zeker op je paard. Dat vechten te paard is trouwens ook erg goed gedaan; als je Link zijn zwaard in de aanslag laat houden, ziet dat er erg heldhaftig en cool uit.

De animatie van de personages zijn ook erg goed gedaan; ieder heeft andere karaktereigenschappen en dat schijnt mooi door in hun uiterlijk. En ik wil in het speciaal Midna even noemen; wat een opzienbarend karakter! Heel interessant. De baasgevechten zijn ook weer gedenkwaardig, met twee voorname eindbazen die voor mij al legendarisch zijn.

Dus tja... Rest mij niets anders dan te zeggen dat Twilight Princess een gedenkwaardig spel is. Maar alsjeblieft, de volgende keer wil ik toch echt wel weer iets nieuws zien...!

avatar van Mega Man
Maiky;

Ik ben het met je eens over de verschillen tussen de NGC en Wii versie. Ik heb ook enkel de Cube versie in bezit ondanks dat ik een Wii heb. Misschien een beetje bang om van de good-old OOT gameplay af te stappen. Wat betreft de originaliteit: TP lijkt ook sterk op OOT qua locaties. Majora's Mask was behoorlijk vernieuwend maar verkocht minder dan OOT. Wind Waker was cell-shaden en anders van toon maar werd niet door iedereen gewaadeerd. Als laatste gaven de fans aan om een keer weer een Zelda te spelen in trend van OOT.

Een zelda game met een ouderwets Hyrule Field, Link op zijn paard, een Water Temple, Death Mountain..etc. De gebeden zijn verhoord en zie hier...Twilight Princess! Hoewel je zelf aangeeft dat je eindelijk weer iets nieuws wilt zien zijn andere juist blij dat dit deel EINDELIJK wat tradiotioneler is. Ik vindt het een meesterwek en voor de gamecube zeker een grafisch hoogstandje. Hyrule is groter dan ooit en de locaties werkelijk prachtig en sfeervol. De muziek is dan niet van orkest kwaliteit, en juist daarom echt Zelda-achtig.

Dat het minder vernieuwend is dan OOT kan ook niet anders. Het gevoel dat je voor de eerste keer Hyrule Field betreed in volledig 3D....dat memorabele moment kun je maar één keer ervaren. Voor alles is maar één ene keer. Dat gezecht hebbende hoop ik dat Ninty nog een speciale Zelda gaat ontwikkelen voor de Wii. De TP port van de Cube is naar mijn idee wat gemakzuchtig geweest. Grafisch totaal geen upgrade en ook geen extra content. Al met al staat TP op de tweede plaats in mijn all-time must-have games lijstje. net onder Ocarina of Time maar ver boven Wind Waker en Majora's Mask.

avatar van Maiky
Klopt, Mega Man. De eerste stapjes in Hyrule Field in Ocarina of Time zijn legendarisch, en die kun je simpelweg nooit meer overtreffen. Toch vond ik de eerste stapjes in Hyrule Field in Twilight Princess nog best de moeite waard. En rij eens met je paard Kakariko Village uit, waar je op het begin van het spel nog over dat hek moet springen. Zo magisch!

Ik kan me ook voorstellen dat dit is wat Nintendo-fans - en vooral Zelda-fans - willen, en als ik mezelf verplaats in de schoenen van Miyamoto dan zou ik ok zeker de vertrouwde locaties erin stoppen om de fans op hun wenken te bedienen. En dat is gewoon gelukt, dit is echt een spel van grote klasse, een meesterwerk, want de uitwerking van die levels staat als een huis. Ik zou ook niet weten hoe ik een Zelda-spel vernieuwend kan maken wat omgevingen betreft. (De sneeuwkerker vond ik overigens wel origineel.) Toch knaagde het, vooral bij de lavakerker. Daar wilde ik zo snel mogelijk doorheen komen. Misschien was deze teleurstellend vanuit mijn persoonlijke mening, dus ik zal hier verder ook geen probleem van maken.

Ik weet ook niet zo goed wat de algemene gedachtengang van de Zelda-fans zijn, dat is mijn zwakte wellicht. Men vroeg om een realistische Zelda, met alle vertrouwde aspecten. En dat is het belangrijkste, de woorden 'vertrouwde aspecten'. Een Zelda die teveel afwijkt van de norm, daar zullen de meningen over verdeeld zijn (zie Wind Waker). Wat dat betreft zullen er altijd twee kampen bestaan; de een wil drastische vernieuwingen met die typische Zelda-sfeer en gameplay, de ander wil in de vertrouwde, zij het ge-upgrade omgevingen rondwandelen. En ten slotte is met allebei niets mis

avatar van Mega Man
Gelijk heb je, en gelukkig (of helaas) zijn we nog niet af van de Cell-shaded Zelda want het DS vervolg op Wind Waker komt er aan. Persoonlijk heb ik liever de serieuzere Zelda zoals OOT en TP. Maar vreemd genoeg vind ik WW weer leuker om te spelen dan MM. Majora's Mask heb ik nooit echt veel aan gevonden. Het hele tijdaspect veroorzaakte ook beperkingen in de gameplay. Waar je bij OOT nog overal heen kon op elk tijdstip daar zijn bepaalde locaties in MM afgesloten (Zie weg achter rotsblok).

Ook het feit dat behaalde tempels weer in hun originele staat zijn, omdat je weer terug in de tijd moet, veroorzaakte bij mij een soort van ondankbaar gevoel. Ook het aantal kerkers (4?!) in MM vond ik wat tegenvallen. Majora's Mask een slecht spel? Dat zeker niet want als game zijnde vind ik het nog steeds een klassieker. Wind Waker was dan heel anders van stijl, toch speelde het traditioneler en heb ik er meer schik mee gehad dan bij MM. Any Way, hieronder mijn favo Zelda's:

1: Ocarina of Time
2: Twilight Princess
3: The Wind Waker
4: Majora's Mask

Geen A Link to the Past in de lijst? Om eerlijk te zijn ben ik pas begonnen met Zelda games spelen bij Ocarina of Time. Ik weet het..schandalig. Voor sommige is ALTTP zelfs nog beter dan OOT. En andere mensen zien ook een soort van connectie tussen WW en ALTTP door de cartoon stijl en preferen om deze reden WW boven OOT. Ik heb in ver verleden wel eens de allereerste Zelda gezien op de NES maar vond ik te moeilijk. Het tweede deel The Adventure of Link al helemaal. Hoezo stalen zenuwen.

Dit is ook een meesterwerk en krijgt uiteraard ook een 5 van mij. Maar Ocarina Of Time kan het toch niet overtreffen

Gloeiende gloeiende.. wat een verslavend spel. Mijn sociale leven is niet meer sinds de intrede van Twilight Princess in mijn huis. Prachtige wereld, steengoede graphics, uitstekende besturing, zeer boeiende verhaallijn en vooral ook de herkenning..veel items en muziekjes herken je direct van vroeger. Met open mond zat ik te kijken toen ik Zelda tegenkwam, waarop je een flashback te zien kreeg van Hyrule Castle met het deuntje wat je ook in ALTTP in Hyrule Castle hoorde, maar hier wat mooier. Prachtig ook wanneer het bos weer licht is en je Link voor het eerst in volledige uitrusting ziet. Erg persoonlijk ook, doordat je de personen aankijkt wanneer je met ze spreekt en ze ook verschillende gezichtsuitdrukkingen vertonen. Dat meisje met die zielige ogen móet je wel redden..

Dit wordt 5 sterren, dat kan niet meer mis gaan. Nu gauw verder spelen..

zeker 5*

Door de prachtige graphics en characters

ik weet niet meer waarom, zelda vond ik vroeger altijd helemaal geweldig, en overal krijgt dit spel goeie recensies. Toch ben ik erg teleurgestelt, waarom weet ik niet precies. Maar TWW vond ik zelf nog leuker. Ik vond het spel heel heel erg makkelijk deze keer (TWW ook). Het verhaal vond ik niet zo heel boeinde, ik vind het jammer dat ik het niet meer zo leuk als vroeger vind. De nieuwe items vond ik ook niet zo tof, dat verzamelen van kristallen en dat gedoe met die wolf vond ik ook minder. een 3 met pijn in mijn hartje :

avatar van Maiky
Is het trouwens bij iemand voorgekomen dat het hele twilight-aspect herinnerde aan dat van Metroid Prime 2: Echoes? Ik moest steeds aan die game terugdenken als ik die zwarte Twilight-beesten tegen kwam...

Muffinhead
een mooi spel is het zeker, maar van Zelda ben ik beter gewend. dus een 4tje

Muffinhead schreef:
een mooi spel is het zeker, maar van Zelda ben ik beter gewend. dus een 4tje

Van Zelda ben je beter gewend?? Verklaar je nader

Muffinhead
nou na OOT, Majora en Wind Waker lagen mijn verwachtingen toch wel hoog voor deze, in ik vind niet dat dit spel de eerdergenoemde drie overtrof ( dan even het verschil in grapics niet meegerekend wan TP ziet er natuurlijk stukken beter uit dan een spel van al jaren terug)

eigenlijk vond ik ook allemaal wel wat te snel gaan. zeker het tweede deel van het spel was puur nog tempeltjes aflopen, natuurlijk had OOT dit ook maar toch kreeg ik het gevoel dat dat meer zoekwerk. met andere woorden, de overworld was wel mooi en op Epona rondrijden in zon gebied is natuurlijk geweldig. maar ik vind het toch te kaal in de vorm van wat er te doen is.

de vorige games (dan wind waker in het bijzonder ) leken meer te verkennen te hebben, meer extra geheimen te hebben verborgenen gewoon meer side-quest werk.

en ook wat auto pilot eerder zegt: de items zijn te beperkt gebruikt dan de spinner in het bijzonder, daar hadden ze zeker meer leuke dingen meer kunnen doen.

begrijp me niet verkeerd want ik vind dit spel alsnog geweldig maar waarschijnlijk komt het ook voornamelijk omdat nooit echt zo onder de indruk ben van grapics, al zou je de pixels duidelijk kunnen zien, zolang het lekker wegspeelt heb ik daar nog geen problemen mee.

avatar van wiiplayer
Zeker een vana de allebeste fantasie spellen ooit.
Het verhaal spreekt zo erg aan.
Alles is zo goed in elkaar gezet.
Het is precies zo'n fantasy spel dat je zelf helemaal in je grootste zinnen kan bespelen.
Het paard is ook mooi gemaakt , geld ook voor de wolf.
Ook mooi dat je steeds sterkere outfit en wapens krijgt , verder in het verhaal.
Volgens mij is het ook een heel lang spel.
( ik heb het nog niet uitgespeeld)

5.0***

Ik kan de verhalen van mensen die werkelijk door deze game heen vlíegen echt niet begrijpen. Ik ben nu ca. 40 uur aan het spelen en heb zojuist de woestijndungeon gehaald. Zal wel ergens op de helft zijn, en dan heb ik nog het idee dat ik aardig vlug door de game ga ook.

avatar van Princess Piranha
Ik zit nu ook in de woestijn. Alleen heb ik het nu al een paar dagen niet meer gespeeld, Phantom Hourglass is verslavend

een 5 waard ik speel het nog steeds echt geweldig alles is mooi afgewerkt zoals Hyrule Castle echt mooi. Ik vind alles goed aan die game. Behalve de grotten, huizen, kerkers die zijn echt irritant maar ja.
dat moet ook vind ik... ik zit aleen wel vast in dat huis in de bergen ik kom er wel uit maar niet verder. de woestijn was best moeilijk vond ik.

Wat moest ik lachen vanmiddag. The Hidden Village, geweldig.

avatar van Car-freak
jahh heb deze game ook maar zelda phantom hourglass is echt verslindend

avatar van KingDenisu
Mijn verwachtingen waren erg hoor, waardoor deze game mij helaas erg tegenviel. Heb voor PH dan ook erg lage verwachtingen. Een goede game, maar hij is helaas slachtoffer geworden van te hoge verwachtingen. (Hier dan)

KingDenisu schreef:

Ik vind TP juist heel erg leuk geworden!! En voor PH had ik eerst eigenlijk helemaal geen verwachtingen, maar het bleef je steeds verrassen! Het enige minpunt is dat je er snel doorheen bent. Maar toch zijn het beide prachtige games.

avatar van Maiky
Toch is dat zo ontzettend jammer he, die psychologische strijd die je voert bij een fenomeen waar hoge verwachtingen geschapen wordt. Ontwikkelaars moeten gewoon ophouden met die verwachtingen maken. Sommigen maken ze waar, maar in de meeste gevallen valt het op een of andere manier toch tegen, hoe goed het spel ook is...

Prachtig spel met goed verhaal. 5*