The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

In The Legend of Zelda: Twilight Princess neemt Links leven plotseling een dramatische wending. Hij groeide op als dierenverzorger op een boerderij, maar wanneer zijn dorp wordt bedreigd door een naderbij komende duisternis, moet Link de krijger in zichzelf doen ontwaken.

spelfreak schreef:
...Behalve de E3 techdemo, wat me op zich ook een heel leuk art style leek....

Ik hoop van harte dat de art style wordt zoals de techdemo. Want het zag er echt fantastisch uit. Al zie ik het ook gebeuren dat we dat kunnen schudden, gezien de ervaring met de GameCube teaser destijds. Wind Waker zag er totaal anders uit dan wat we dachten door dat filmpje. Niet dat dat iets slechts is, maar ik zie zelf ook liever de wat duistere en 'realistische' uitstraling.

spelfreak schreef:

Een mix van TP en SS klinkt me goed in de oren. Met de grafische kwaliteiten van de Wii U zal ik ook denken dat de donkere toon van TP veel meer tot zijn recht komt. Mag ik je vragen waar je dit gelezen hebt? Heb er nog niks van gehoord eigenlijk. Behalve de E3 techdemo, wat me op zich ook een heel leuk art style leek..

Princess Piranha schreef:

Het lijkt mij persoonlijk het meest logisch dat ze iets in de richting van dit design voor de nieuwe Smash Bros. gaan gebruiken. Zou best raar zijn om meteen 180 graden om te draaien voor Zelda U (ook al hebben ze dat al 's gedaan met SSB Melee en TLoZ WW). Mooie mix van TP en SS, en volgens Aonuma (bron) zou het "niet ultra-realitisch zijn, maar ook niet erg cartoony". Dus dan lijkt dat design van SSB U een mooie middenweg. Hoe dan ook, ben fuuucking benieuwd.

avatar van Princess Piranha
Op zo'n soort stijl zit ik inderdaad te wachten. Een mannelijke sexy Link, haha~

Daar hou je wel van.

avatar van Onderhond
Vind het persoonlijk wat te dicht aanleunen bij een Europese fantasy stijl, al heb ik er verder wel vertrouwen in dat ze er weer iets moois van maken.

Zojuist uitgespeeld en ik ben zeer enthousiast. Binnenkort maar even een review schrijven.

Review The Legend of Zelda: Twilight Princess

Met de kerst had ik aan mijn moeder gevraagd of ze voor mij The Legend of Zelda: Skyward Sword wilde kopen. Toen ik hem echter kreeg bedacht ik me dat ik Twilight Princess (TP) voor de GameCube lang geleden een keer had gedaan, maar nooit had uitgespeeld. Toen ik de disc erin deed zag ik dat ik 5 jaar geleden al 50 uur bezig was. Het was dus tijd om overnieuw te beginnen en hem nu wel uit te spelen, niet wetende dat ik één van mijn favoriete games aller tijden ging doen....

Het verhaal van TP is goed uitgedacht en door een combinatie van sfeer en muziek goed weergegeven. Zelda laat maar weer eens zien dat je zonder een gesproken woord een meeslepend en interessant verhaal kunt vertellen. Elk stukje muziek is perfect op zijn plaats. Van het dreigend muziekje bij vijanden tot het titelscherm, alles is perfect.

De gameplay van TP staat nog steeds als een huis. De besturing werkt heel goed, maar heeft op sommige momenten een paar vreemde tikjes. Zo had ik bij de klimplanten vaak dat Link een andere kant op ging dan ik eigenlijk wilde. Het combatsysteem is simpel, maar nooit saai. Dit komt vooral doordat je elke vijand weer op een andere manier moet benaderen waardoor je niet steeds je aanvallen aan het spammen bent. Dit was bij de wolf delen van het spel echter wel het geval, maar aangezien dit maar 10% van de game is, kan ik daar wel mee leven.

Het belangrijkste in Zelda games zijn natuurlijk de tempels en ik heb me met elke tempel vermaakt. Ik had echter met geen enkele tempel echt veel moeite. Dit komt omdat de oplossing altijd voor de hand liggend is, maar je moet wel een beetje nadenken. De items die je in de tempels vind zijn op een goede manier geïntegreerd in de puzzels en de boss battles. Daarnaast kun je ze ook buiten de tempels gebruiken om extra kisten te vinden in Hyrule.

Het is lang geleden dat een game mij zo heeft geboeid en geraakt. The Legend of Zelda: Twilight Princess is een perfecte combinatie van sfeer, muziek en gameplay die ongeëvenaard is. Alles klopt en de game blijft je boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut.

Eindbeoordeling: 5* en een nummer 3 notering in mijn top 10.

Ik zal er meteen bij zeggen dat dit niet mijn beste review is, maar ik kan niet helemaal verwoorden wat ik zo goed vind aan TP.

avatar van Mitchel
Denken jullie dat de laatste geruchten over een HD remaster waar zijn? Ik hoop het wel

Twilight Princess HD zojuist aangekondigd tijdens de Nintendo Direct. Zag er eerlijk gezegd wat teleurstellend uit, gewoon wat hogere resolutie en that's it, maar misschien dat 't aan de stream lag. Meer info op een latere datum. Ben benieuwd wat ze inhoudelijk gaan veranderen. Hoop onder andere dat de tutorial in 't begin aanzienlijk wordt ingekort.

avatar van Princess Piranha
Er zijn nu vergelijkingsfilmpjes, ik vind zelf dat je het daar wel beter kan zien dan gister : ) De 'gewoon' wat hogere resolutie is trouwens echt veel werk! Ik denk dat ze bijna alle textures wel opnieuw hebben moeten doen. Ik vind het wel grappig als ik kijk hoe het er nu uitziet. Want in mijn hoofd zag het er ook zo uit toen ik het speelde, maar dan meer blurry.

Ik hoop eigenlijk ook dat ze het begin van de game wat hebben aangepast. Daarmee bedoel ik ook die teardrops verzamelen, dus dat stuk na het dorp. Als ik zo terugdenk kwam ik daarna écht goed in het spel, haast verslaafd! Ik weet niet zo goed wat ze bij WindWaker hadden aangepast?

Natuurlijk is 't wel iets meer werk dan even de nummertjes veranderen, maar als je ziet hoeveel inspanningen ze in WW HD hebben gestopt (onder andere schitterende geüpdatete visuals, zeilen aanzienlijk verbeterd/minder irritant gemaakt, en die hele irritante fetch quest richting het einde zwaar ingekort) en het feit dat deze TP HD hoogstwaarschijnlijk gewoon 50/60 euro gaat kosten, dan was het best teleurstellend. Je zou WW HD als een remake kunnen zien en TP HD als een gewone remaster (zoals die deze generatie in overvloed zijn), maar dat verschil mag zich naar mijn mening dan ook in de prijs laten zien. Jammer, want na OOT is TP mijn meest favoriete Zelda

De grootste reden waarom ik dit zou kopen, is om 'm eindelijk met een normale controller te spelen. Ik heb de GC versie nooit gespeeld, alleen op de Wii. Maar in visueel opzichte ben ik nog niet overtuigd. We zullen het zien, misschien lag het aan de stream.

avatar van Princess Piranha
Even een filmpje opgezocht hoe dat bij WindWaker is, het verschil met de oude. Erg mooi gedaan inderdaad! Ookal is het daar grotendeels grotere texture resolutie en veel werk van shaders, je ziet duidelijk dat er meer aandacht is besteed aan veel dingen. Zag een stukje cutscene met lava en brokstukken, zag er totaal anders uit bijvoorbeeld. Dus snap nu wel wat je bedoeld. (Super leuk though, ik zie een aantal dingen terug die ik de afgelopen weken heb geleerd bij mijn studie. Verschillende shaders, schaduw en bij de originele versie gebruik van level of detailling.)

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het meer neigt naar een remaster dan een remake. Als er iets was veranderd in de gameplay dan hadden ze dat nog wel even duidelijk gezegd denk ik. (Deden ze dat bij WindWaker niet ook gelijk? ) Het enige wat ze zeiden was: "Er is genoeg veranderd!" En vervolgens begonnen ze over de amiibo, die ik overigens wél erg graag wil hebben haha! Maarja, alleen een amiibo functie haal je mij ook niet over de streep om het opnieuw te kopen. Ik denk dat het iets goedkoper wordt dan 50 of 60 euro

All Seeing Fish
Ik vraag me af of ze de controls aanpassen, of dat ze beide versies in één aanbieden!

Wel leuk om te zien dat deze ook een remaster krijgt, maar zoals al is gezegd zou ik er ook geen 50 of 60 euro aan uitgeven. Ik wacht nog even op meer informatie over eventuele kleine gameplay wijzigingen.

spelfreak
Ziet er ook niet zo overweldigend uit. Eigenlijk ziet het er nu uit zoals ik het me herinner. Natuurlijk als je de 2 versies naast elkaar ziet, merk je wel verschil.

Ben benieuwd wat ze nog gaan doen naast de HD textures. Word wel eens tijd dat ik Twilight Princess weer eens speel, dus als ik deze op de kop kan tikken voor 30 euro of minder: 'Sure, why not?'.

All Seeing Fish
All Seeing Fish schreef:

In de video zit een gameplay moment waar Link zoals de Gamecube versie zijn rechter arm gebruikt om met zijn zwaard te slaan, op de Wii is Link rechts.

Dus beide versies rechts? Ik heb hem gepreordered. Met amiibo. Nog nooit TP gespeeld. Ben heel benieuwd.

All Seeing Fish schreef:

Je bedoelt links? In de GC versie is Link namelijk links. Ziet ernaar uit dat beide versies erin zitten. Waarschijnlijk normale mode voor de ene en Hero Mode voor de andere.

klaploper schreef:

Nee, GC versie is hij links en Wii versie is hij rechts (of beter gezegd, letterlijk het hele spel is gemirrord).

Ah oke. Omdat jezelf rechts bent door de remote ofzo. Als ik die trailer bovenaan de pagina bekijk krijg ik echt veel zin in de game. Al vind ik de remake er wel lui uitzien. Maar gameplay voor mij altijd boven graphics. En de wii u is mijn enige console dus alle games zijn welkom. Al is er alsnog meer op het systeem dat ik zou willen hebben dan dat ik kan betalen.

Ik had al 80 uur gestoken in deze prachtige Zelda Twilight Princess Wii editie.
En nu heb ik hem weer gehaald voor de Wii-U met orkest cd en Link wolf Amiibo!.
En samen met Amiibo Gannondorf. mijn vraag is.. zijn die uitbreidingen door die 2 Amiibo's volwaardige uitbreidingen?

Aha ik heb het al gevonden.. amiibo Tour in Zelda: Twilight Princess HD (Quick-Start, Health Restore, & More!) - YouTube

Na het zien van die fantastische nieuwe trailer van Zelda breath of the wild.
Speel ik dit met nog meer verlangen, ik ben onder de indruk wat Nintendo met deze remaster gedaan heeft. Het is weer prachtig..

avatar van drezic
Ik speel dit nu op de Wii. Niks ingeboet aan (re)play value. Dijk van een game!

Meesterwerk. Dat is het enige woord waarmee je The Legend of Zelda: Twilight Princess kunt beschrijven. De game heeft anno 2020 net zoveel indruk gemaakt als tijdens mijn eerste ervaring (op de GameCube) in 2014. Stiekem zelfs nog wel wat meer dankzij de opgepoetste grafische stijl en wat extra 'quality of life' verbetering in de HD-versie op de Wii U.

Zo goed als alles klopt aan Twilight Princess. Van de epische muziek tot de artistieke stijl en van de memorabele personages tot het prachtige verhaal: het grijpt je allemaal bij je strot en trekt je volledig mee naar de wondere wereld van Hyrule.

De game heeft een duistere ondertoon, maar blijft hier niet hangen. Er is ruimte voor vriendschap, kameraadschap en liefde, maar het wordt nergens zoetsappig. Het einde is passend, mooi en somber tegelijkertijd. Wat tekst, een paar 'simpele' geluiden en de juiste muziek op het juiste moment zijn genoeg om je echt iets te laten voelen.

Toen de credits na ruim 35 uur voorbijkwamen, had ik wat natte ogen en zat mijn adem even wat hoger. Ik heb Twilight Princess en al haar facetten in mijn hart gesloten. Er zijn maar weinig games die dit voor elkaar krijgen bij mij. Dat het twee keer lukt (en de tweede keer misschien zelfs nog meer), zegt iets over de kwaliteit van de game.

Ik kan dan ook niet anders dan mijn originele stem van 5* te laten staan. Wel heb ik de game wat naar boven geschoven in mijn top 10. Dus, zien we elkaar over zes jaar weer Twilight Princess?