Rune Factory 5 (2022)

Nintendo Switch
Simulation / RPG

Ontwikkeld door Hakama
Uitgegeven door Marvelous en XSEED

Een held verliest zijn geheugen en voegt zich bij een groep wachters in het kleine dorp Rigbarth. De held moet zijn land bewerken en monsters verslaan om de vrede te bewaren. Spelers besturen een mannelijke of vrouwelijke held die respectievelijk Ares en Alice heten.

Meteen een hitje hier thuis. Sowieso ben ik wel fan van life / farm sims, maar koppel je daar ook nog wat RPG elementen en dungeon crawling aan dan heb je me helemaal. Vanmiddag mee gestart en ook hier liep de klok best snel tot ik een uurtje of drie erin had zitten. Erg kleurrijk en fleurig, leuke karakters en ook al ben je na die drie uur eigenlijk alleen bekend gemaakt met de basics en de cast van het dorpje - het voelt eigenlijk aan alsof je maar een half uurtje hebt zitten spelen. Denk dat dit overtijd (wat dit is echt geen spel om te rushen - of zelfs in een lange zit te voltooien) best wel wat uren zal opslorpen met zijn legio aan mogelijkheden. Dus toppertje voor mij. (...en wellicht dat ik me ook meteen maar ergens Rune Factory 4 in huis haal - die heb ik gemist op de 3DS, maar er is het een en ander toegevoegd voor de Switch dus). Ik ben toch weer helemaal terug verliefd hierop. (mijn eerste was overigens Rune Factory Frontier op de WII).

...en ja...daarna om te relaxen nog wat Borderlands 3 gespeeld. Niets zo ontspannends als de benen van een midg...dwer...klein persoon afschieten die dan met sputtertjes bloed zieltogend verderkruipt terwijl je hem een genadeschot toedient. Ook dan maakt een mens vrolijk.

Wel momenteel nog jammer - er zitten zo af en toe best wel wat FPS drops en pop-up issues in. In het begin is dit niet zo dramatisch, en in het dorpje al helemaal niet, maar ga je wat buiten op avontuur of dungeons in en gebeurt er veel op het scherm begint het me toch wel op te vallen.

Nu vind ik het geen gamebreaking issue omdat het eerder een trage game is (ipv Darksiders of Devil May Cry) en het zich vooral richt op farmen, ontdekken en het social aspect, maar het is er wel. Maar ik neem aan dat ook dit middels een patch nog wel zal worden gefixed.

En weer een Jrpg erbij.. de Switch is wel de beste keuze als je veel van dit soort spellen houd.
Even in de wenslijst geplaats..

nope, dat is nog steeds de PS4.

Zou ik niet op durven gokken. Aangezien er op de Switch ook best wel wat ports zijn van 3DS, PS3 en PS4 games. Lijkt me toch wel een een beetje gelijkoplopend.

Overigens terugkomend op de performance : in handheld mode (had tot nog toe voornamelijk op TV gespeeld) loopt dit net wat stabieler als je de dynamic resolution uitzet en eveneens de farm camera en auto follow. Straks even kijken of dat nog effect heeft in docked mode. Nou werd er wel geroepen dat dit spel 'grafisch te zwaar zou zijn!' maar dat lijkt me overtrokken als je gaat kijken naar grafisch superieure games als bvb een Astral Chain, Xenoblade Chronicles 2, Breath of the Wild, Mario Odyssey of zelfs AC Black Flag en de performance bij deze games.

Dus ik hoop nog steeds dat er een patch komt die de FPS wat consistenter maakt. Hoewel ik zoals gezegd zelf wel ermee kan leven. Alleszins speel ik dagelijks wel eventjes, of dat nou 20 minuutjes is (even farmen) of wat langer is in de vorm van wat questen en opdrachten vervullen. Het blijft een erg leuk tijdverdrijf.