Sinds Until Dawn is dit Supermassive’s beste game en het is daarmee ook een goed punt om te beginnen als nieuwkomer. Geïnspireerd door de 80s horror ala Friday The 13th volg je een groep jongeren die op een kampterrein met een dreiging te maken krijgen. The Quarry weet heel goed de spanning op te bouwen en mysteries aan te kaarten: er lijkt niet één concreet probleem te zijn, maar er spelen meerdere vreemde dingen door elkaar heen waarvan het gelijk niet duidelijk is wat met elkaar te maken heeft. Ik had weleens het gevoel dat dreigingen te vertrouwen waren, maar ik voelde me nooit helemaal veilig.
The Quarry is zo'n spannende, sfeervolle ervaring dat ik 2 a 3 dagen aan de lopende band speelde. Het nam merendeels van mijn tijd in beslag en dat vond ik helemaal prima. Wederom maak jij keuzes in het verhaal en kun je alle characters laten leven of sterven. Wat dit spannend maakt is dat overleven niet simpelweg een kwestie van QTEs halen, maar je moet soms keuzes maken die op lang termijn pas de gevolgen laten zien.
Ga je wel of niet op x schieten wanneer je de gelegenheid hebt? Ga je wel of niet die vreemdeling vertouwen? Ga je iemand slechts verwonden om hem af te schrikken of dood je hem voor de zekerheid? Al deze keuzes kunnen ervoor zorgen dat je later in het verhaal word gespaard of dat karma juist gaat terug bijten.
Het grootste gros van mijn keuzes hadden logische consequenties; ik had niet het idee lullig gestraft te worden door een flauwe, onverwachtse uitkomst. Er waren slechts twee personage waarvan ik de manier hoe je ze moest redden wat lullig vond en het me niet zou verbazen als meerdere spelers dit fout deden
(proberen Jacob uit de kooi te halen en Constance sparen. Het was bij Jacob onduidelijk wat te doen en er viel niet te verwachten dat Constance zou sterven als je het geweer vast bleef houden).
Tot mijn verrassing had The Quarry ook redelijk veel goede humor. Niet humor zoals Shaun Of The Dead een absurde horrorkomedie is of zoals Braindead een gorefest komedie is, maar de humor zat in allerlei leuke interacties tussen de personages. De personages zijn leuk uitgewerkte figuren die grappig commentaar op elkaar konden hebben zoals vrienden dat konden doen. Bv
Laura en Max in de gevangenis:
“I can’t take this anymore!”
“It’s not that bad. They’re probably eating the same crap at camp”
“No, I can’t take being in here anymore!”
“Oh… yeah that part is pretty tough”
Buiten de humor waren de kampleiders grotendeels geloofwaardig geschreven. In de eerste 3 chapters besteed je veel tijd aan gewoon deze mensen leren kennen, waardoor ik daadwerkelijk bang werd dat hun iets kon overkomen. Als de game direct naar het gevaar sprong dan zou het niet half de impact hebben gemaakt. Zelfs personages die ik geen prettige mensen vond wou ik niet zien lijden oid. Daar voelde ze te menselijk voor. Alleen
de vreemde familie (waar je mee te maken krijgt) voelde horrorfilm-achtig: verstrooide figuren die zonder pardon het geweer pakken en je achtervolgen. Ik probeerde zoveel mogelijk van ze te sparen, maar vond het niet een groot gemis als er iemand stierf.
Ik heb de PS5 versie gespeeld en grafisch is het fenomenaal! Eén van de meest realistisch ogende games die ik gespeeld heb. De grens tussen speelfilm en 3D game word steeds vager. Je ziet nog wel aan de personages dat ze 3D zijn, maar de omgevingen zien er regelmatig fotorealistisch uit. Ik zat vol fascinate door de wereld te lopen en de cutscenes te bewonderen. "Eng" zo ik de game niet noemen, maar
de eerste keer dat je een monster te zien kreeg schrok ik me rot. Man, wat zien de beesten er weird uit!. Het hielp dat ik de game in het pikdonker op een 4K tv speelde, middenin de nacht.
Soms zijn dingen wat ongemakkelijk om naar te kijken (juist omdat het zo realistisch is vallen de dingen die niet kloppen extra op), zoals de Emma’s brede mond en de water effecten, maar dan heb ik het over een klein deel van de totaal ervaring.
De minpunten kwamen voornamelijk naar voren bij het herspelen. Hoofdstuk 7 bestaat uit een lange flashback waarin veel expositie op je af word gegooid. Prima toen ik het voor het eerst hoorde, maar het werd vervelend bij het herspelen. Tussen de hoofdstukken heb je korte gesprekken met een helderziende,
maar deze gesprekken voegen uiteindelijk weinig toe aan het verhaal. Ongeachte wat ik deed in het verhaal en wat voor antwoord ik op haar gaf, haar reacties waren altijd soortgelijk en ze had geen invloed op de rest van het verhaal. Ze had interessanter in het verhaal verwerkt kunnen worden, of er gewoon helemaal uitgelaten worden.
Persoonlijk stoorde ik mij niet aan het einde, maar hier had ik wel kritiek over gelezen. Ja, Supermassive games staan niet bepaald bekend om uitgedachte eindes waarin je al je acties een logische conclusie ziet krijgen. Hier
zie je gewoon een tekst die zegt “leeft doordat er x is gebeurd” of “doodgegaan door x”, maar meer kun je niet verwachten. Na 12 uur aan een sfeervol verhaal vond ik het prima om daarmee te eindigen, al zou het natuurlijk welkom zijn als ze hier meer moeite in hadden gestoken.
Top spel! Blij dat interactive drama springlevend is en Supermassive hier zoveel van te bieden heeft. Met The Dark Pictures Anthology en hun andere titels is Supermassive aan het veranderen naar mijn favorieten gamebedrijf. The Quarry is samen met Until Dawn hun hoogtepunt en ik kijk uit naar hun komende titels!
4,5*