menu

The Quarry (2022)

mijn stem
3,62 (16)
16 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Adventure
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Supermassive
Uitgegeven door 2K

Wanneer de zon ondergaat op de laatste dag van het zomerkamp, vieren de tienerkampleiders van Hackett's Quarry het met een feest. Geen kinderen. Geen volwassenen. Geen regels. De gebeurtenissen nemen al snel een slechte wending. Opgejaagd door de plaatselijke bevolking en iets nog veel sinisterders, veranderen de feestplannen van de tieners in een onvoorspelbare nacht vol verschrikkingen. Vriendelijke plagerijen en flirtpartijen maken plaats voor beslissingen van leven of dood, terwijl relaties ontstaan of bezwijken onder de druk van onvoorstelbare keuzes. Speel als elk van de negen kampleiders in een spannend filmisch verhaal, waarin elke beslissing jouw unieke verhaal vormt uit een kluwen van mogelijkheden. Elk personage kan de ster van de show worden – of sterven voordat de zon opkomt.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=Zh2K7SxRHmo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
4,5
Fonzzz002 (crew)
Gek dat deze me nu pas opvalt. Nergens een grote aankondiging tegengekomen oid. Until Dawn meets Friday The 13th? Sign me up!

avatar van Grovonion
Is dat niet het zoveelste deel in the Dark Pictures Anthology?

avatar van Sinner
4,5
Grovonion schreef:
Is dat niet het zoveelste deel in the Dark Pictures Anthology?


Neen. Anders stond er dat wel bij vermeld. De volgende Dark Pictures games wordt 'The Devil in Me' (zie ook de trailer op het eind van de vorige) en komt pas later dit jaar.

Dit is er echter wel eentje die ik me in huis haal.

Er werd een tijd terug ook al gewag gemaakt over een rerelease van Until Dawn. Sommigen haaden het erover of dat ook onder het mom The Dark Pictures zou kunnen zijn. Maar als ik dit zo zie dan lijkt het me eerder dat het een port wordt naar meerdere releases.

Lijkt me dat Supermassive het gat van Telltale zowat volledig is aan het opvallen qua interactieve fictie.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Deze game schijnt 186 (!!) mogelijke eindes te gaan krijgen!

avatar van Confusie
Sow.

Fakking hard!

avatar van Sinner
4,5
En ook full-price te zijn zag ik bij de voorbestelling op bol e.d.

Dus ook fakkkking hard.

Aangezien de meeste van dit soort games (ook die van dezelfde developer) toch meestal voor 30 of 40 nieuw in de handel gaan.

Maar geen geklaag. Wordt wellicht wel gewoon een aankoop aangezien ik erg te spreken ben over dit soort interactieve fictie en ook de devs me tot nog toe niet echt teleur hebben gesteld.

En dan zomaar nog even het vierde deel van The Dark Pictures Anthology ook later dit jaar. Voor mij een feestje.

avatar van Confusie
Sta serieus een beetje te trippen met de kennisneming van deze ongekende space mogelijkheden zoals wij die vandaag de dag voor waar aan mogen nemen op onze plek hier in de galaxy.

avatar van nintendo
Hopelijk kun je met de personages nu eens wel lopen plaats van alleen wandelen!

avatar van Sinner
4,5
Confusie schreef:
Sta serieus een beetje te trippen met de kennisneming van deze ongekende space mogelijkheden zoals wij die vandaag de dag voor waar aan mogen nemen op onze plek hier in de galaxy.


Dan sta je niet alleen. Hoe meer ik erover lees hoe mee ik denk 'jeetje - het is wel heel allemaal heel erg groots aangepakt'. Was je in 95 / 96 helemaal onder de indruk van hoe Gabriel Knight, Phantasmagoria 1 en 2 erin slaagden om FMV te gebruiken om het verhaal uit de doeken te doen en een degelijk graphic adventure neer te zetten, dan lees je hoeveel werk er in The Quarry is gekropen (en ook in de The Dark Pictures) en dan sta ik toch altijd even stil van 'goh...had je me dat nou in 1995 / 96 verteld? Had ik er geen bal van geloofd dat we zo ver zouden staan'. Inclusief natuurlijk een deel andere andere games die er zeker ook wel mag wezen. Maar met name hier heb ik zoiets van - schrijf maar eens even het script, de mogelijke eindes, de diverse karakters die wel of niet kunnen sterven en knoop alles maar eens even aan elkaar vast zodat het ook nog eens steek houd.

(datzelfde heb ik trouwens heel erg met Disco Elysium - afgelopen week met een kameraad gepraat, die had het spel 2 x doorlopen, op 2 verschillende eindes, en herkende de manier waarop ik op het moment aan mijn playthrough bezig ben helemaal niet.'Nee'. 'Nee'. 'Nee'. Die dingen heb ik anders aangepakt. Dan denk je verdorie. Sommige spellen zijn werkelijk fenomenaal ontworpen.

Ook al heb ik dan de pest aan het merendeel van de onnodige remakes, de games die werkelijk wel de moeite waard zijn maken dit toch wel meer dan goed.

Hier toch wel benieuwd naar. Als liefhebber van de klassieke point ‘n click adventure games zie ik dit soort interactieve drama’s wel als een moderne variant ervan.

avatar van nintendo
Je kan met 2 tot 8 spelers samen op de bank gamen, maatlr vind nergens in het menu om het echt online met iemand samen te gamen, en ik heb de deluxe edition voor ps4, en ps5 gekocht met al de uitbereidingen.

avatar van Fonzzz002
4,5
Fonzzz002 (crew)
Een dergelijke online mode heb ik ook niet zien staan. " Samen gamen" is ook wel een misleidend label van Supermassive, want ze verwachten dat je 1 controller gewoon doorgeeft op bepaalde punten. Is niet iets dat perse via een " co-up" functie gedaan moet worden, maar dat zou je ook in een single player mode kunnen doen.

avatar van Sinner
4,5
Dan denk ik 'tering, 8 mensen op de bank, da' s best een grote bank!'

Heb hem zelf nog niet opgehad vanwege het weer e.d (ik denk dat ik 99% van de quicktime events zou missen momenteel). Maar eenmaal dat het wat minder stabiel is (hopelijk pas in oktober...maar goed... NL en Belgie) wil ik hem echt spelen. Vriend van me is er doorheen gegaan en we hebben zowat dezelfde smaak, hij vond hem geweldig. Dus ik neem haast aan dat dit voor mij ook wel weer het geval zijn. Ik heb hem ook meerdere malen letterlijk het zwijgen moeten opleggen ivm spoilers.

Dus asjeblieft. Voorzichtig hiermee in komende reviews.

avatar van nintendo
Sinner schreef:
Dan denk ik 'tering, 8 mensen op de bank, da' s best een grote bank!'

Heb hem zelf nog niet opgehad vanwege het weer e.d (ik denk dat ik 99% van de quicktime events zou missen momenteel). Maar eenmaal dat het wat minder stabiel is (hopelijk pas in oktober...maar goed... NL en Belgie) wil ik hem echt spelen. Vriend van me is er doorheen gegaan en we hebben zowat dezelfde smaak, hij vond hem geweldig. Dus ik neem haast aan dat dit voor mij ook wel weer het geval zijn. Ik heb hem ook meerdere malen letterlijk het zwijgen moeten opleggen ivm spoilers.

Dus asjeblieft. Voorzichtig hiermee in komende reviews.


Ik ben voor de eerste keer bezig, en ik zit in chapter 8 ondertussen, en als until dawn, en de 3 games (tot nu) van dark pictures je konden boeien gaat the quarry je letterlijk omver blazen!

Zeker het beginnen gamen met een headset en goed luid.

avatar van Sinner
4,5
Ik ga er nou aan beginnen. Wist ook niet wie er in de cast zat hoewel ik wel Lin Shaye meende te herkennen. Maar ik dacht meteen 'ga weg, hebben ze het geld niet voor'. En hoppa - minuut 1 spel begint - cast loopt over het scherm - Lin Shaye, Ted Raimi, Lance Henrikson (!!). Hoppa. Geen idee hoe lang ze erin zitten maar dat zijn me toch wel wat namen zeg...en al helemaal in het genre wereldje.

avatar van nintendo
Sinner schreef:
Ik ga er nou aan beginnen. Wist ook niet wie er in de cast zat hoewel ik wel Lin Shaye meende te herkennen. Maar ik dacht meteen 'ga weg, hebben ze het geld niet voor'. En hoppa - minuut 1 spel begint - cast loopt over het scherm - Lin Shaye, Ted Raimi, Lance Henrikson (!!). Hoppa. Geen idee hoe lang ze erin zitten maar dat zijn me toch wel wat namen zeg...en al helemaal in het genre wereldje.


Is helemaal waar! Vergeet Scream acteur David Arquete niet Ted Raimi is hier wel erg goed op dreef! Thumps up.

avatar van Sinner
4,5
Vandaag uitgespeeld en op een paar minuutjes na zit ik tegen de 10 uur aan, wat toch een meer dan behoorlijke speelduur is, zeker met het aantal belangrijke en minder belangrijke keuzes in het spel, Niet te vergeten dat hierdoor de herspeelbaarheid erg groot is (want blijkbaar kan letterlijk zowat iedereen sterven, maar ook werkelijk iedereen het overleven - ik zat ongeveer op een derde hiervan qua survivors.

Grafisch zag het er echt uitstekend uit - is het verhaal goed geschreven en zeker de eerste chapters echt best spannend omdat je geen idee hebt waar het naartoe gaat (maar zelfs later zitten er enkele aardige twists in, zeker naargelang je keuzes en speelstijl). Kortom - Supermassive laat echt wel zien dat ze wat betreft dit soort interactieve fictie / films / horror (wat je er ook op plakt) werkelijk meesters in hun vak zijn. Maar dat was eigenlijk al geweten sinds Until Dawn.

Een paar kleine dingetjes vielen bij mij toch extra in de smaak - het aantrekken van een paar van mijn favoriete acteurs, die wellicht niet de grootste rollen hadden, maar toch best belangrijk waren in het verloop van het verhaal was een gouden greep. (iedereen deed het overigens wel goed). Ik vond de langzame sfeervolle opbouw ook gewoon erg leuk - ieder personage kreeg naargelang je keuzes ook echt echt 'een karakter' - iets waar menige horrorfilm zelfs nog iets van kan leren. De quicktime events zijn niet zodanig over-the-top-snel als in bvb de Laatste The Dark Pictures - je moest natuurlijk nog wel opletten en bij de pinken blijven, maar het was wel goed te volgen en doen. Zonder superreflexen te hebben. En (en nou herinner ik met niet helemaal of dit al zo was in de eerdere games, even kwijt), ik vond het wel aardig dat je ter tijd en stond wordt ingelicht wanneer je een belangrijk keuze maakt en je pad in die keuze ook verandert. (en je dit ook gewoon in het menu kan zien mocht je dat willen).

Kortom voor mij toch wel een van de beste games die ik dit jaar gespeeld heb, en ik ben eigenlijk wel erg blij dat het nog niet eens zo heel lang wachten is op de volgende game van Suppermassive. De vierde The Dark Pictures Anthology komt er tenslotte eind dit jaar al aan. (oktober / november?).

avatar van Fonzzz002
4,5
Fonzzz002 (crew)
Sinds Until Dawn is dit Supermassive’s beste game en het is daarmee ook een goed punt om te beginnen als nieuwkomer. Geïnspireerd door de 80s horror ala Friday The 13th volg je een groep jongeren die op een kampterrein met een dreiging te maken krijgen. The Quarry weet heel goed de spanning op te bouwen en mysteries aan te kaarten: er lijkt niet één concreet probleem te zijn, maar er spelen meerdere vreemde dingen door elkaar heen waarvan het gelijk niet duidelijk is wat met elkaar te maken heeft. Ik had weleens het gevoel dat dreigingen te vertrouwen waren, maar ik voelde me nooit helemaal veilig.

The Quarry is zo'n spannende, sfeervolle ervaring dat ik 2 a 3 dagen aan de lopende band speelde. Het nam merendeels van mijn tijd in beslag en dat vond ik helemaal prima. Wederom maak jij keuzes in het verhaal en kun je alle characters laten leven of sterven. Wat dit spannend maakt is dat overleven niet simpelweg een kwestie van QTEs halen, maar je moet soms keuzes maken die op lang termijn pas de gevolgen laten zien. Ga je wel of niet op x schieten wanneer je de gelegenheid hebt? Ga je wel of niet die vreemdeling vertouwen? Ga je iemand slechts verwonden om hem af te schrikken of dood je hem voor de zekerheid? Al deze keuzes kunnen ervoor zorgen dat je later in het verhaal word gespaard of dat karma juist gaat terug bijten.
Het grootste gros van mijn keuzes hadden logische consequenties; ik had niet het idee lullig gestraft te worden door een flauwe, onverwachtse uitkomst. Er waren slechts twee personage waarvan ik de manier hoe je ze moest redden wat lullig vond en het me niet zou verbazen als meerdere spelers dit fout deden (proberen Jacob uit de kooi te halen en Constance sparen. Het was bij Jacob onduidelijk wat te doen en er viel niet te verwachten dat Constance zou sterven als je het geweer vast bleef houden).

Tot mijn verrassing had The Quarry ook redelijk veel goede humor. Niet humor zoals Shaun Of The Dead een absurde horrorkomedie is of zoals Braindead een gorefest komedie is, maar de humor zat in allerlei leuke interacties tussen de personages. De personages zijn leuk uitgewerkte figuren die grappig commentaar op elkaar konden hebben zoals vrienden dat konden doen. Bv Laura en Max in de gevangenis:
“I can’t take this anymore!”
“It’s not that bad. They’re probably eating the same crap at camp”
“No, I can’t take being in here anymore!”
“Oh… yeah that part is pretty tough”

Buiten de humor waren de kampleiders grotendeels geloofwaardig geschreven. In de eerste 3 chapters besteed je veel tijd aan gewoon deze mensen leren kennen, waardoor ik daadwerkelijk bang werd dat hun iets kon overkomen. Als de game direct naar het gevaar sprong dan zou het niet half de impact hebben gemaakt. Zelfs personages die ik geen prettige mensen vond wou ik niet zien lijden oid. Daar voelde ze te menselijk voor. Alleen de vreemde familie (waar je mee te maken krijgt) voelde horrorfilm-achtig: verstrooide figuren die zonder pardon het geweer pakken en je achtervolgen. Ik probeerde zoveel mogelijk van ze te sparen, maar vond het niet een groot gemis als er iemand stierf.

Ik heb de PS5 versie gespeeld en grafisch is het fenomenaal! Eén van de meest realistisch ogende games die ik gespeeld heb. De grens tussen speelfilm en 3D game word steeds vager. Je ziet nog wel aan de personages dat ze 3D zijn, maar de omgevingen zien er regelmatig fotorealistisch uit. Ik zat vol fascinate door de wereld te lopen en de cutscenes te bewonderen. "Eng" zo ik de game niet noemen, maar de eerste keer dat je een monster te zien kreeg schrok ik me rot. Man, wat zien de beesten er weird uit!. Het hielp dat ik de game in het pikdonker op een 4K tv speelde, middenin de nacht.
Soms zijn dingen wat ongemakkelijk om naar te kijken (juist omdat het zo realistisch is vallen de dingen die niet kloppen extra op), zoals de Emma’s brede mond en de water effecten, maar dan heb ik het over een klein deel van de totaal ervaring.

De minpunten kwamen voornamelijk naar voren bij het herspelen. Hoofdstuk 7 bestaat uit een lange flashback waarin veel expositie op je af word gegooid. Prima toen ik het voor het eerst hoorde, maar het werd vervelend bij het herspelen. Tussen de hoofdstukken heb je korte gesprekken met een helderziende, maar deze gesprekken voegen uiteindelijk weinig toe aan het verhaal. Ongeachte wat ik deed in het verhaal en wat voor antwoord ik op haar gaf, haar reacties waren altijd soortgelijk en ze had geen invloed op de rest van het verhaal. Ze had interessanter in het verhaal verwerkt kunnen worden, of er gewoon helemaal uitgelaten worden.
Persoonlijk stoorde ik mij niet aan het einde, maar hier had ik wel kritiek over gelezen. Ja, Supermassive games staan niet bepaald bekend om uitgedachte eindes waarin je al je acties een logische conclusie ziet krijgen. Hier zie je gewoon een tekst die zegt “leeft doordat er x is gebeurd” of “doodgegaan door x”, maar meer kun je niet verwachten. Na 12 uur aan een sfeervol verhaal vond ik het prima om daarmee te eindigen, al zou het natuurlijk welkom zijn als ze hier meer moeite in hadden gestoken.

Top spel! Blij dat interactive drama springlevend is en Supermassive hier zoveel van te bieden heeft. Met The Dark Pictures Anthology en hun andere titels is Supermassive aan het veranderen naar mijn favorieten gamebedrijf. The Quarry is samen met Until Dawn hun hoogtepunt en ik kijk uit naar hun komende titels!

4,5*

avatar van Fonzzz002
4,5
Fonzzz002 (crew)
Sinner schreef:
- ik zat ongeveer op een derde hiervan qua survivors.


Nou ben ik benieuwd: wie zijn er bij jou overleden? Bij mij was het Jacob omdat ik hem niet uit de kooi kreeg, Constance omdat ik het geweer niet losliet, Kaylee omdat zij altijd sterft (het enige character dat nooit te redden is), Silas omdat ik ervoor koos hem te doden en de vloek te beëindigen, en Kaitlyn omdat ik de domme keuze maakte achter een weerwolf aan te gaan en vervolgens de QTE fout deed.

avatar van Miss.Blonde
2,5
Ik vond Until Dawn echt geweldig! Daarom ook zo benieuwd naar deze game. Vanwege dezelfde makers en het horrorgenre vergelijk ik ze om die redenen toch met elkaar en dan komt Until Dawn er ruimschoots bovenuit als winnaar.

Dit spel heb ik twee keer helemaal uitgespeeld. De eerste keer was ik vrij teleurgesteld, omdat het ineens afgelopen was en ik nog met best veel vragen achterbleef. Het was een beetje een anticlimax einde. De tweede keer heb ik me veel meer vermaakt en duurde alles veel langer (dat kwam deels ook door de andere keuzes die ik had gemaakt), maar toch bleef ik achter met een niet zo heel spannend en leuke ontknoping. Het verhaal was wel rond, maar was ook niet heel bijster origineel of interessant. Toch nog een aantal opmerkelijke dingen, vragen waar je mee achterblijft. Of het zijn plotholes...Eigenlijk had alles niet zo verkeerd kunnen lopen als Travis gewoon eerlijk was geweest. Waarom vertelde hij Laura niet alles toen ze opgesloten zat? Om die reden had zijn broer misschien nog geleefd enzovoorts. En waarom wilde hij en zijn familie zo nodig de kampleiders opsluiten en/of vermoorden? Op het begin leek dit niet te geval. Daarna wel. Dit vond ik ook zo raar. En dan bedoel ik voordat Kaylee werd vermoord door Laura. Nog altijd is mij niet duidelijk waarom. En waarom wilde Chris dat Laura en Max een dag eerder zouden komen? Om die reden is juist Max gebeten door Chris. Als je weet dat er al zoveel jaren iets aan de hand is in dat gebied met weerwolven waarom nodig je daar mensen uit, waarom heb je daar nog altijd een kamp waar kinderen komen. Waarom sloot de familie Chris en zijn kinderen niet gelijk op voor volle maan zodat hij niemand zou verwonden, maar Laura en Jakob wel aangezien ze niet geïnfecteerd waren? Die moesten zelfs dood volgens Constance (de oude vrouw).

De eerste keer ging bijna iedereen dood, maar dat kwam niet alleen door mijn keuzes, maar ook door de reactietijd die ik tussentijds had aangepast. Ik vond de reactietijd om op situaties te reageren heel erg makkelijk. Je had echt heel veel tijd vergeleken met Until Dawn. Daarom wilde ik dit aanpassen, maar toen ik dit aanpaste werd het wel ineens heel moeilijk. Je moest echt sneller dan 1 seconde reageren. Dat vond ik jammer, want er was geen middenweg. Of te makkelijk of te moeilijk. De tweede keer bleef iedereen leven, behalve de hele Hatchett familie (minus Travis) en Silas.

Het verhaal vond ik daarnaast niet echt boeiend. Het was al vrij snel duidelijk hoe alles in elkaar zat en dat er monsters in zouden voorkomen. De opbouw in Until Dawn was gewoon veel spannender en mysterieuzer gedaan. Het had een beklemmendere sfeer. Ook hadden veel personages in dit deel weinig te doen. Emma, Abigail, Jacob, Nick en Max hadden allemaal een een vrij afzijdige rol naarmate het spannender werd. De focus werd het meeste gelegd op Laura, Ryan, Dylan en Kaitlyn. Ryan was de enige die ik echt niet kon uitstaan. Eerst dacht ik ook echt dat hij niet te vertrouwen was en in het complot zat, maar dit bleek niet zo te zijn. Tenminste, ik denk nog steeds van wel. En Jakob was de schattigste, echt een liefje hoe hij zo enthousiast was over alles. En vrij emotioneel aangelegd, maar ook knap.

Tijdens het spelen kan je tarotkaarten vinden en die kunnen je helpen de toekomst te voorspellen en je te helpen bij het maken van keuzes, maar dit voegt echt 0,0% toe. Je hebt er niets aan.

Ondanks alles toch leuk om gespeeld te hebben, maar minder dan ik hoopte. Ga het niet nogmaals spelen. Ben wel benieuwd wat de makers nog meer voor ons zullen maken!

avatar van LikeAJedi
3,5
What doesn’t kill you, will make you stronger.



Ik zat eigenlijk erg in dilemma of ik deze game nou 3,5 of 4 sterren geef. Ik heb gekozen voor de 3,5, met name omdat ik het hele weerwolf gedoe en hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt niet zo gigantisch denderend vond.

Ik keek erg uit naar deze game. Sowieso vanwege het feit dat dit van productie niveau Until Dawn is, een best flinke cast heeft en een 10 uur speelduur.
Alleen kiezen de makers eigenlijk voor een hele bekende weg. Namelijk, wéér monsters, of ja “weerwolven” die verdomd veel op de demonen van Until Dawn lijken. Had hier dan gekozen voor een iets meer slasher verhaal ipv weer iets soort van bovennatuurlijks. Ook weer een beetje “cabin in the woods vibes”. Had graag met dit budget en productie niveau wat nieuwers gezien…

Verder heb ik me wel écht vermaakt met deze game. Je ziet écht dat de replayability enorm aanwezig is. Er zijn veel belangrijke keuzes in deze game. Ook vond ik die “tarot” een enorm interessante toevoeging. Het liet mij elke keer filosofisch nadenken wanneer ik er eentje vond en wat daarvan eventueel de uitkomst van kon zijn. Grafisch ziet het er ook erg goed uit en de gezichtsuitdrukkingen zijn, logischerwijs, van een enorm hoog niveau. Ik vond de cast ook zeker leuk, maar net wat minder nog dan Until Dawn. In Until Dawn had je verrassend, Rami Malek en hier heb je verassend, Ted Raimi.


Uiteindelijk heb ik mijn game aan het einde toch best opgefuckt . 3 dood en de vloek leeft voort…

Gast
geplaatst: vandaag om 07:00 uur

geplaatst: vandaag om 07:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.