Devil May Cry 4 (2008)
Alternatieve titel: Devil May Cry 4 Special Edition
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Action
single player
Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom
In Devil May Cry 4 begint het verhaal lang geleden, toen de Dark Knight Sparda een strijd aanging met de duistere keizer om het recht te laten zegevieren. Een éénmans-oorlog om de mensheid te redden. Duizenden jaren later aanbidt een religieuze organisatie, de Order of the Sword, deze redder der mensheid en ze treden in zijn voetsporen om de wereld van alle demonen te verlossen. In hun vestigingsplaats Fortuna, een kasteelstad aan de kust, heeft deze organisatie een elitegroep gevormd van Holy Knights, toegewijd om de demonische strijd aan te gaan. Speel met een jonge strijder van deze elitegroep, Nero, met behulp van verschillende geweren en magische spreuken om af te rekenen met deze demonen en de mensheid wederom te redden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=6eEUFS3rhaA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
4,0*
Ik heb zeker weer genoten van de game, tegen het einde wordt het misschien een heel klein beetje eentonig. Maar de gameplay blijft super, vette muziek, en de graphichs blijven mooi, en zeer stijlvol, hetzelfde mag gezegd worden van de tussen filmpjes.
O, en het één na laatste gevecht tegen de Savior, een gigantisch standbeeld, en om hem te verslaan, moet je meters door de lucht zweven, en hem al zwevend neerhalen! . Erg indrukwekkend!.
De review geeft goed weer wat ik van deze game vind. Maar misschien was ik in een iets te kritische bui.
4,0 - 5,0*
Alle DMC figuren zijn gewoon de stoerste gasten die je ooit zult zien. Jammer dat je tot zover niet als Dante speelt maar Nero is net zo leuk. Voor de rest is het een stuk makkelijker als deel 3. Wat wel leuk is want deel 3 was zo moeilijk dat het niet leuk meer was.
De opera muziek is wel mooi. Het geeft, om zo maar te zeggen, een soort sfeer die andere games niet hebben. Die heavy etal goth grunt muziek is echt verschikkelijk en kan niet begrijpen dat mensen hier naar kunne luisteren. Gelukkig is de actie vollop aanwezig en kijk je er gewoon overheen.
Zoals elk deel boeit heet verhaal van geen kant maar zijn de cutscenes gewoon heel leuk om te zien door al die actie en grapjes. In overall een goeie eerste indruk.
Het meest opvallende verschil is uiteraard dat het er véél beter uitziet, en dat is mijns inziens een aanzienlijk voordeel. Graphics zijn niet alles, maar in een mooie wereld rondlopen is een stuk leuker dan een wereld bewandelen met zeer weinig details en afwerking (relatief tegenpver de huidige maatstaven), en de graphics zorgden ervoor dat ik veel makkelijker in het spel kwam te zitten. Maar dat is niet het enige verschil, en misschien niet eens het belangrijkste. Een ander verschil is dat DMC 4 een veel betere port is dan DMC 3: de opties zijn beter (je kunt nu bijvoorbeeld de muziek uitzetten, en ik háát deze muziek, dus daar was ik zeer blij mee, al is de aanwezigheid van enige muziek, zolang die mij niet tot zelfmoord aanzet, altijd wel prettig), het lijdt niet onder gigantische bugs en het heeft simpelweg in alle opzichten veel meer afwerking. Het belangrijkste punt is wat dat betreft het camerawerk: de besturing is vrijwel identiek (maar is eenvoudiger aan te leren door goede tutorials en een verbeterde moeilijkheidsopbouw), en het feit dat je de camera niet met de muis kunt aanpassen blijft vervelend, maar de automatische aanpassing van de camera is nu veel beter, waardoor handmatige aanpassingen minder vaak nodig zijn.
Is DMC 4 dan een geweldig spel? Nee - daarvoor lijdt de gameplay te veel onder gebreken die DMC 3 ook al had - en één nieuwe. Het belangrijkste gebrek is wat dat betreft dat de gameplay zeer repetitief is: je vecht keer op keer tegen dezelfde vijanden, op dezelfde manier (want combo's heb ik amper toegepast: daar ben ik niet goed in), en dat is niet altijd even bevredigend. Bovendien is één van de wapens van Nero (het personage waarmee je de meeste missies speelt), zijn demonische arm, veel sterker dan de andere wapens, waardoor je vaak op één knop zit te beuken omdat de andere wapens (zwaard en vooral schietwapens) veel minder effectief zijn. Daardoor vond ik het spel eigenlijk pas écht goed worden op het moment dat de missies van Dante begonnen. Bij Dante heeft het echt voordeel om voortdurend tussen de verschillende wapens te wisselen, en dat maakt het spel een stuk dynamischer en minder eenzijdig. Bovendien verkrijg je in die missies een aantal heerlijk over the top wapens (zoals het Pandora-wapen), en daar hou ik wel van. En de laatste twee missies van Nero zijn ook erg leuk (lekker over the top weer), waardoor ik het spel verliet met een positieve nasmaak. Het verhaal en de cutscenes zijn verder weinig opzienbarend, maar ik vond ze wel leuk om te volgen - een stuk leuker dan dat broedergedoe in DMC 3.
DMC 4 is kortom een spel met gebreken (repetitieve gameplay, slechte muziek, ongebalanceerde wapens en weinig punten waarop het echt indruk maakt), maar zeker in de latere missies heb ik me er wel erg goed mee vermaakt. De gameplay is eendimensionaal maar vermakelijk, de personages (Nero en Dante dan vooral) zijn leuk en de actie is lekker over the top. Tot aan de missies van Dante zat ik aan 3*, maar door de latere missies doe ik er toch nog een halfje bij. 3.5* dus. Misschien laat ik me iets te veel beïnvloeden door mijn laatste (of beter: latere) indrukken van het spel, maar ach: het was een leuk tussendoortje.
De monsters, bazen alles ziet er gewoon tof uit! Zeker een aanrader deze game. Het is echt al jaren geleden dat ik deze game heb uitgespeelt dus kan het me allemaal ook niet meer zo goed herinneren. Anders was mijn mening ook een stuk langer maar weet nog wel dat ik veel had genoten van deze game en het zeker nog een keer wil gaan uitspelen.
Kopen? Ik zeg gewoon doen.
Wat overigens wel echt stom begint te worden in deze serie is het oneindige backtracken en 3 keer tegen dezelfde bosses vechten.
Ditmaal neem je de rol aan van de nieuwe held Nero. Nero draagt een sterk nieuw gameplay aspect met zich mee: zijn demonenarm. Dit geeft hem een heerlijke grab aanval waarmee hij vijanden in de rondte kan slingeren voor veel damage en waarmee hij vijanden op elkaar kan gooien. Daarnaast wordt het gebruikt als een grijphaak waarmee je vijanden naar je toe kan trekken of je jezelf naar sterkere vijanden kunt trekken. Dit zijn twee sterke toevoegingen die combat nog leuker maken en het tempo er meer inhield. Vijand verslagen? Trek de volgende meteen naar je toe en ram verder. Kleine veranderingen zoals dat je het geweer kan opladen voor extra damage, of meer aanvallen hebt maken dit het prettigst besturende deel (tot zover).
Grafisch is dit spel heel mooi. Ik heb de PS4 Remaster gedaan en het ziet er nog steeds goed uit. De omgevingen zijn allemaal logisch met elkaar verbonden en ditmaal is er aanzienlijk meer visuele variatie. Je loopt niet alleen door een groot kerkgebouw, maar ook de straten en de bossen. Cutscenes zijn vermakelijk om te zien en ze zitten levendig in elkaar. Alsof je naar een cheesy fantasy actiefilm kijkt die toevallig met videogames graphics is vormgegeven. Dit is wel het punt dat ik merk een beetje uitgekeken te zijn geraakt op de cheesyheid en sloeg ik sommige cutscenes over die niet interessant voelde (basically alle scenes zonder Dante/Nero of scenes waar die vrouw Kyrie de hoofdfocus waren).
Dit deel heeft de beste bosses tot zover; ze gingen los in het spektakel en de grootte van de gevechten. Ze zagen er niet alleen gedetailleerd, verschillend en intimiderend uit, maar ze vroeger allemaal andere aanpakken en button mashen werd bestraft. Zo heb je een reuzen vis monster die zich in de schaduwen schuil houd of een centaur monster die een dorpje verwoest tijdens je gevecht. Als je voor een no-item poging gaat dan moet je de kop er goed bijhouden.
Tot missie 12 zit de game rond de 4/4,5* voor mij. Wanneer je de rol van Dante aanneemt zakt het allemaal wat in elkaar. Ineens verken je geen nieuwe gebieden meer, krijg je weinig tot geen nieuwe vijanden of bosses, maar loop je gewoon heel de game terug en bevecht je dezelfde vijanden. Hoewel Dante leuk is om voor te spelen en anders bestuurt dan Nero was dit geen interessante manier om de game uit te rekken. De game werd te eentonig en herhalend. Het is te begrijpen dat ze deze keuze maakte ivm de problemen achter de schermen, maar dat maakt het eindresultaat niet beter. Ergens denk ik dat een kortere game met meer herspeelwaarde beter had gewerkt, al is dit puur speculeren. Van hetzelfde geld werd het dan anti-climax en te kort. Een lastige situatie.
Daarnaast heb je keuze om voor Vergil/Trish en Lady te spelen, maar dit zijn gewoon character swaps voor Dante en Nero ipv dat ze op leuke manier in de hoofdcampaign zijn verwerkt, of dat ze hun eigen campaigns hebben. Je moet nog steeds weleens platformen, wat niet prettig werkt en het dodge systeem kon nog steeds voor menig frustratie zorgen (vooral bij de Mephisto & Faust vijanden die steeds om je heen bleven draaien).
Het vervolg is ietwat jammer vanwege de blokkade waar de makers tegenaan liepen en de copy-paste uitweg die ze vervolgens moesten maken, maar wanneer de game nieuwe dingen introduceert dan is het top. De fijnste besturing en de beste graphics die de reeks op dat punt gezien heeft. Een leuk deel, al zie ik het mezelf niet snel herdoen.
3,5*