The Centennial Case: A Shijima Story (2022)

Alternatieve titel: Spring Yukite Retro Chika

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Apple iOS / Android

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Lente, Reiwa 4 (2022). Haruka Kagami, een schrijver van mysterieboeken, bezoekt, samen met zijn redacteur Akari Yamase, een oud landhuis aan de voet van de berg Fuji. Op verzoek van wetenschapper Eiji Shijima, om de identiteit vast te stellen van een geskeletteerde lijk dat onder de kersenbloesems werd gevonden. De legende gaat dat hier ooit de vrucht van onsterfelijkheid werd ontdekt door Eiji's voorouders...

Prachtige cover art iig...

Deze heeft een mooie Asia-English fysieke release gekregen, staat nu bij mij te blinken. Heeft een andere cover dan hierboven, maar wel dezelfde die Squall hier beneden met een link voorzien heeft. Ben ook benieuwd naar het game zelf, een soort FMV game. Misschien met wat meer detective activiteiten, maar dat kan ook window-dressing zijn.

Ik heb gisteren de eerste case van dit spel afgerond en het smaakt naar meer.

Het verhaal wordt verteld in FMV filmpjes met doorgaans goede Japanse acteurs. De productie-values zijn daarbij van hoge kwaliteit. Je merkt dat er heel wat budget en moeite is ingestoken. Hier of daar moet je licht onlogische keuzes of omstandigheden in het verhaal accepteren, maar dat is in prinipe ook heel erg japans. Bijna alle animes zijn zo opgebouwd. Een voorbeeld: 4 mensen komen samen om zogezegd waardevolle levensverlengende items te veilen. Dit wordt met heel wat trammelam aangekondigd en de vier protagonisten sluiten hun waardevolle elementenop in een kamer om daarna een uur lang te niksen eer dezelfde 4 weer samenkomen voor de veiling. Alles erg onnodig, want ze hadden evenzo makkelijk de spullen bij zich kunnen houden en de veiling zonder vertraging kunnen laten doorgaan.

Nadat je een aantal scenes hebt doorlopen begint er een ronde van analyses, waarbij je clues in een patroon moet plaatsen. Ik zie hier nog niet echt de toegevoegde waarde van in, want met een hoop trial-en error plaats je ze allemaal. Je krijgt hierbij wel de tijd je gedachtes te ordenen en misschien wel een patroon te ontdekken. Smerig is dat hier stellingen gepostuleerd worden die zowel juist alsook vergezocht en duidelijk fout zijn.

Hierna volgt de conclusie ronde, waarbij je in een aantal stellingen, en ondersteund door FMV filmpjes, de dader aanduidt. Dit stuk werkt best goed, hoewel ik bij de eerste case geen clue had. Maar ook hier na een aantal progingen redelijk snel de juiste dader vond.