Far Cry 2 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Far Cry 2 is een first person shooter die bestaat uit twee levels. Deze levels zijn helemaal open en vijftig vierkante kilometer groot en zijn volkomen vrij te doorlopen. In Far Cry 2 is er een geheel non-liniair verhaal. Als speler moet je een man om zeep helpen die verantwoordelijk wordt gehouden voor het verkopen van wapens aan twee elkaar bestrijdende partijen in een regio van Afrika. Tijdens het spelen kom je in contact met verschillende personages van verschillende partijen voor wie je submissies kunt doen of juist tegen elkaar kunt uitspelen.

Nou, ik heb de game vandaag gespeeld bij een vriend en ik moet zeggen dat het spel me nogal teleursteld. Het klopt, het is een enorm grote wereld waar je volledig vrij doorheen kan en grafisch ziet het er echt heel mooi uit. Subliem om een brandend gebied te zien nadat je een vat hebt opgeblazen.

Maar de game kent wel een hoop minpunten vind ik. De irritantste constatering vind ik de werkelijk waardeloze AI. Ik sta met een geweer te knallen op iemand en de persoon merkt het soms niet eens, staat stil te niksen. Daarbij is het ook nogal nep dat ik onderhand seconden lang iemand moet doorzeven voordat ie sterft.

Verder vind ik het autorijden/buggyrijden wel heel erg arcade. Het voelt niet erg echt, Knal je tegen een steen, sta je stil zonder problemen. Gaat je auto bijna kapot, dat sta je voor de motorkap en heb je hem binnen 5 seconden weer gemaakt.

Misschien dat ik me vergis, maar buiten de enorme vrijheid en mooie graphics vind ik het een modale game, meer niet.

3,5* ga ik hem nu geven, maar binnenkort ga ik de game eens een tijd spelen en wie weet met een ander cijfer.

Ik heb er nu zo'n 6 uur opzitten en het lijkt erop dat dit een soort STALKER wordt in de zin dat het veel goed doet en leuke ideeën heeft maar ook dat veel van die ideeën helemaal niet uit de verf komen.

De controle posten zijn inderdaad irritant maar ik had dit niet anders willen zien. (...) en ook vind ik de lange afstanden die je af moet leggen een groot pluspunt

Toch de grootste minpunten wat mij betreft. Die controleposten zijn op zich geen probleem maar als je zo'n ding helemaal uitgemoord hebt en je rijdt een paar honderd meter weg en komt daarna weer terug zijn ze weer bevolkt! Ik heb meegemaakt dat echt letterlijk 5 minuten later er weer mensen aanwezig waren. Belachelijk gamedesign. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit in een patch niet aangepakt wordt, het hele Far Cry forum staat vol met deze klacht. Helaas staat Ubisoft nogal bekend om hun slechte support. Als je nu nog experience of interessante loot van de vijanden kan krijgen zou het niet zo'n probleem zijn maar nu is het gewoon vervelend. En bovendien: waarom wil íedereen me dood hebben?

Die lange afstanden zijn ook een doorn in het oog. Er zit geen enkel tempo in de game. Met de bushaltes schiet het wel wat meer op maar om na elke 5 minuten vuurgevecht een kwartier te gaan reizen gaat me wat te ver. De auto's rijden ook veel te traag. Pacing is iets waar de makers nog nooit van gehoord hebben. Het is wel leuk om de wereld te verkennen maar dan wel als ik daar zelf voor kies.

Ook nodigt de game te weinig uit tot ontdekking van de wereld. Die diamanten wil je natuurlijk vinden en dat is best leuk om te doen, maar je vind nooit eens een uniek wapen of iets dergelijks. Vreemd ook dat je geen armor hebt in een game als deze.

De wereld is me ook wat te statisch. Er wordt veel aandacht besteed aan immersion maar dat gaat ook snel het raam uit als ik met een auto full speed tegen een houten hutje aanrijdt en ik in één klap stil sta zonder schade aan mezelf of de hut. Destructable environments hadden in deze game gemoeten. Zo zitten er wel meer rare dingen in: zebras en buffels zijn van rubber gemaakt en je kan ze zonder problemen aanrijden, in de nacht zien vijanden je net zo goed als overdag met hun supermanogen en soms reageren vijanden veel te laat. Schiet je een maat van hen dood staan ze nog een paar seconden met hun handen in de zakken om dan toch maar tot de conclusie te komen dat er iets niet helemaal klopt. Sommige animaties zijn ook niet helemaal gelukkig, het komt vaak voor dat een persoon op mij aan het schieten is maar aan de animatie te zien schiet hij dan een compleet andere kant op. Verder mis ik een hoop dingen. Een sneak, prone en om hoekjes kijk optie hadden niet misstaan. Waarschijnlijk een beperking van de consolecontroller waar de pc bezitter de dupe van wordt. Night vision of een zaklamp zouden ook erg welkom zijn.

Wat me eigenlijk nog het meeste tegenstaat is dat de game Far Cry 2 heet terwijl het niets, maar dan ook echt he-le-maal niets met het eerste deel te maken heeft. Alleen om commerciële redenen hebben ze de game zo genoemd en dat mag je gerust oplichting noemen.

Wat de game wel goed doet zijn de omgevingen, die zien er echt schitterend uit. Vooral hoe vuur zich verspreid is erg mooi en biedt tactische mogelijkheden. Sowieso is de setting erg origineel en ook het verhaal lijkt best goed te zijn, grappig hoe de politieke situatie in veel delen van Afrika gebruikt wordt. De open ended firefights zijn ook tof, al is de AI af en toe compleet achterlijk. Echt samenwerken doen ze ook niet heb ik het idee. De controls zijn verder ook prima, vaak is autorijden puur uit first person perspectief vrij lastig maar hier heb ik er geen enkel probleem mee gehad. Je rijdt dan helaas ook wel erg langzaam.

Nog wat vaker spelen om tot een eindoordeel te komen maar hoger dan een 3,5 gaat dit niet komen, daarvoor is de gameplay te matig en beperkt.

avatar van gemaster
Ik stop met dit spel. Heb het tot 10% gehaald ofzo, maar ik vind er echt geen reet aan. Natuurlijk is de open wereld best mooi, maar het is ook verschrikkelijk saai. De Afrikaanse savanne zal best mooi zijn om doorheen te rijden, maar het feit dat alles er hetzelfde uitziet zorgt ervoor dat het geen leuke spelwereld is. De herhaling in de missies zorgt ervoor dat daar ook al geen afwisseling in zit. Het schieten zelf is een lachertje. Met zo'n dik machinegeweer op een jeep kon ik een poppetje wel zes keer raken voordat hij dood ging. Dat slaat dus nergens op.

Een grote teleurstelling dit. De game is niet eens zo heel slecht, maar hij is vooral niet leuk om te spelen. En dat er dan heel veel professionele reviewers zijn dit spel een hoge score geven, daar snap ik helemaal niets van.

Het is al weer vier jaar geleden dat Far Cry de gameswereld bestormde met indrukwekkende beelden van free-roaming actie; een game waarin je jezelf op een tropisch eiland waande. Toen ik hoorde dat er een vervolg kwam - en zonder lelijke mutanten - was ik erg enthousiast. Ook de gameplaytrailers zorgden af en toe voor kippenvel.

Al meteen als je de game opstart merk je dat de game helemaal niks meer met zijn voorganger te maken heeft. De game speelt zich af in Afrika, geen Jack Carver en een totaal ander verhaal. Je kunt kiezen uit een aantal personages om de game te spelen, al weet ik niet precies wat voor een invloed het heeft op de game. Aan de slag dan maar...

Je begint de game in een auto. Je wordt door een Afrikaanse landschap gereden door een chauffeur en je kunt genieten van de natuur. Natuurlijk ga je uitgebreid om je heen kijken en dan zie je dat...eh....de graphics ietsiepietsie teleurstellen ( ik speel alles op het hoogst). Afijn, je komt erachter dat er een flinke burgeroorlog gaande is tussen de UFLL en de APR. Deze partijen worden beide voorzien van wapens die geleverd worden door The Jackal. Aan jouw om deze uit te schakelen. Persoonlijk houd ik van een goed verhaal en hoewel ik de game niet heb uitgespeeld beloofd het verhaal helemaal niks bijzonders te worden. Erg spijtig.

Het moment dat je voor het eerst in de bossen loopt is echter één om van te smullen. De wereld leeft echt en de natuur reageert realistisch. Een klein zuchtje wind doet de takken iets buigen en een kogel doet de takken mooi afbreken. Ik stond ook even met open mond te kijken als je een molotov cocktail in het droge gras gooide. Het begint met een klein vuurtje maar afhankelijk van de wind verspreid het vuur zich in no time. Of schiet eens met een bazooka op een wachtpost. Zand stuift op, bomen zwiepen heen en weer, munitiedepots ontploffen en huisjes worden met de grond gelijk gemaakt. Mooi, mooi, mooi!
Ook nieuw is dat alles in realtime gebeurd. Bij een deur openmaken zie je je hand naar de klink gaan, om je map te zien wordt deze echt gepakt en voor zich gehouden en vooral het healen is tof gedaan; bij een erge verwonding trek je de kogel gewoon met een tang uit je eigen been!

Als je bij het eerste dorpje aan komt kun je missies accepteren van de UFLL of APR en deze tegen elkaar uitspelen. Welke partij kies je? Ook nieuw is het kopen en upgraden van wapens en safehouses. Het is verstandig om af en toe een wapen te kopen aangezien gevonden wapens kunnen vastlopen of zelfs ontploffen wegens oudheid of schade. Niet erg handig als je in vuurgevecht bent. Van safehouses maakte ik vrijwel geen gebruik aangezien je op de PC gewoon een quick save en load knop hebt. De laadtijden zijn minimaal trouwens.

Al bij het accepteren van één van de eerste missies merk je dat je veel moet reizen. Op het eerste gezicht geen probleem. De vehicles rijden best goed en de omgeving nodigt best uit om te onderzoeken. Al snel kom je bij de eerste wachtpost; tijd voor wat actie. Helaas komen daar de eerste minpunten aan het licht. Ik mis een sneakknop of iets dergelijks. Ik werd al vanaf erg ver gezien en ik heb geen idee wanneer ik in cover zit of niet. Soms zit je midden in een struik en wordt je nog gezien. Soms zit je helemaal niet in dekking en wordt je niet gezien.
Daarnaast is het knallen ook een beetje jammer. Waar in Far Cry de huurlingen met een paar kogels realistisch om gingen - werd waarschijnlijk gecompenseerd met stomme mutanten - hier moest ik soms een heel magazijn op een badguy legen voordat hij het loodje legde. Ik wil gewoon dat een mens van vlees en bloed met 3 á 4 kogels neergaat, zonder geouwehoer. Soms schiet je zelfs op een huurling en zijn maat staat vrolijk naast hem te kijken zonder dat hijzelf in actie komt. Zo voel je je - zonder dekking en zonder sniper - al behoorlijk in het nadeel als je in de verte een wachtpost ziet. Voor je het weet wordt je gezien en komt de vijand met twee jeeps voorzien van mitrailleur op je af. Einde verhaal. Dit zorgde er dan ook voor dat de sniper mijn favoriete wapen werd. En waarom bloeden dieren niet trouwens?

De missies variëren tot nu toe niet erg. Meestal is het; reis naar punt A die een opdracht geeft om punt B te vernietigen. En toen voelde ik dat het reizen steeds meer een pain in the ass werd. Vooral omdat de wachtposten gewoon weer lekker staan, terwijl je een aantal minuten geleden alles plat had gelegd. Nogal lame en ik had op een gegeven moment geen zin om het wéér te vernietigen. Een oplossing was geweest om versterking te laten komen vanuit andere kampen en dat je even later een kamp tegen kwam die gewoon minder werd verdedigd. Beter dan dat stomme respawnen. Voelt erg nep aan, vergeleken bij het toch wel realistische geheel.

Repetitief, gebrek aan goed verhaal, veel reizen en de AI van de vijand zijn de stoorfactoren die dit spel voor mij geen topper, maar een teleurstelling maken.

avatar van Florsi Florsa
Ik had meer van dit spel verwacht. Misschien ben ik er wel te snel mee gestopt, maar ik weet eigenlijk niet een uitzonderlijk goed punt te noemen. Dit spel ziet er niet heel erg mooi uit, het rijden gaat niet zo mooi (je stuurt heel hoekerig) en het schieten is ook een beetje bagger.
Er kan vrijwel niks kapot, wat misschien wel niet zo belangrijk is, maar wat wel vrijwel elk spel tegenwoordig heeft.
Daarnaast ontbreekt realisme ook nog (kogels uit je been halen, wel leuk bedacht, maar doe mij dan maar de goede ouwe medikit. Dat pretendeert tenminste niet realistisch te zijn.).

avatar van Awake78
Far cry 2 ziet er ongelooflijk mooi uit, dat kan echt niemand tegenspreken. Maar de afwisseling is soms inderdaad ver te zoeken.

Toch, als je door het eerste level heen bent, begint het allemaal wel te dagen. Ik had hem na 2 weken spelen even laten liggen, toen ik hem later weer oppakte vond ik het ineens veel leuker!

De missies worden bijkans interessanter, de beruchte controlepunten worden zelfs grappiger (om je wapens te testen ) en door de geweldige graphics en geluiden blijft het genieten.
Net als bij Metroid Prime vragen mensen zich af waarom de tegenstanders (controlepunten) zich constant weer respawnen, maar anders werd het natuurlijk snel saai.

Het leuke is ook dat iedereen het weer anders speelt, en daarom klinken er voor deze game zoveel verschillende meningen. De één vindt het geweldig om lekker alleen te avonturieren, de ander heeft het al snel gezien omdat ze van meer actie houden. Toch wint de aanhouder. Meer actie? Koop dan Cod 5, dan word je op je wenken bedient.

Alleen jammer van de 88% bug, daar heb ik helaas ook mee te maken (tip: google).

Leuk spel. Goeie graphics.

Tegenvaller is toch wel de AI die vaak misschiet als je recht voor hem staat, dat is gewoon dom. Het verhaal is ook helemaal niks maar als je los van het verhaal gewoon een beetje gaat kloten, kampen aanvallen e.d., is toch erg leuk om te spelen.

****

avatar van DR-Chronic
Een van mijn slechste kopen ooit.

Echt zonde van mijn €60,00 .

avatar van Tha Luz
Heb het spel nu eindelijk uitgespeeld tijd voor een recensie.

Om bij het begin te beginnen,ik ben/was een groot fan van de eerste far cry voor de pc.Het enige nadeel waren de monsters,daarom was ik blij om te horen dat de monsters nu wegzijn.Maar het maakt het spel niet gelijk beter dan zijn voorganger,not in a long shot..

Oke je begint dit spel in een taxi waar de chauffeur jou verteld over hoe slecht het land eraan toe is blablabla,je let er niet echt op aangezien je voor het eerst het schitterende afrikaanse landschap te zien krijgt,dus dat hele verhaaltje boeide me niet echt ik zou er later toch achterkomen.Nou, je komt aan krijgt malaria en bent dus de lul aangezien The Jackel(degene die je moet vermoorden en tevens ook verdacht veel op Jack Carver lijkt van de eerste farcry)je gepakt heeft.The Jackel is een wapenhandelaar en jij ben naar Afrika gegaan om hem te vermoorden,echter het loopt niet als gepland en The Jackel heeft je na 1minuut al te pakken.Hij spaart je echter(heel aardig van hem)en komt in een stad terecht waar de pleuris is uitgebroken.Welkom in de wereld van Far Cry2.

Uiteindelijk weet je te ontsnappen van de stad en dan begint je avontuur,het eerste wat me gelijk opviel toen ik begonnen was met spelen was dat de wapens gewoon niet lekker aanvoelen.In de CoD serie's vond ik de wapens altijd geweldig goed aanvoelen en in Far Cry1 ook,maar in dit deel voelde het gewoon niet goed.Je wapens zijn niet altijd even accuraat.En wanneer je een tegenstander raakt heb je ongeveer 15kogels nodig want de huid van afrikanen bestaat waarschijnlijk uit kevlar in dit spel, dit wil zeggen dat het gewoon verdomde vervelend is om te schieten.En daar draait heel het spel om..

Er word ook gezegd dat je in dit spel 2 aanpakken kan doen.Rambo(door het kamp rennen en iedereen neermaaien)of stealth(van een afstand iedereen neersniperen zonder dat ze het doorhebben.Nou de eerste aanpak werkt niet aangezien je verdomd snel dood kan gaan.En stealth werkt ook niet aangezien er maar 2wapens zijn met een demper zodat je niet sneaky kan doen.En als je van een afstand begint te schieten met je sniper komen er in 15seconden 2 jeeps op je af stormen met boze huurlingen erin.En de AI van de huurlingen is ook niet altijd even goed.Soms zijn ze goed bezig door me te flanken via de bosjes of door zich te verbergen,maar soms sta ik letterlijk voor ze en ze zien me niet.Alsof ik zo een geavanceerd crysis pak aan heb waardoor je onzichtbaar kan worden.
Een ander irritant minpunt is te vinden in de vele gewapende checkpoints in de game. Op bijna elk kruispunt is een kleine basis te vinden gevuld met agressieve vijanden. Als zij jou zien stellen ze geen vragen, maar openen ze het vuur. Het past goed bij het burgeroorlogidee, maar het haalt wel het tempo er uit als je tussen jouw begin- en eindpunt door vijf van die checkpoints heen moet scheuren. Helemaal irritant is dat de gedode vijanden op jouw terugreis er weer doodleuk staan. Ik had liever gezien dat als je een checkpoint had voltooid, je er in de toekomst geen last meer van had, maar dat zit er helaas niet in.

Nu heb ik al heel lang lopen zeiken op dit spel.Terecht?Ja,maar er zijn ook goede dingen aan dit spel.

De omgeving is verreweg geweldig het landschap verschilt mooi van dichtbebosde oerwouden tot woestijnen,je zult echter haast altijd in de oerwouden zitten met de missies.De wereld is ook erg groot.2 mappen van ieder 50vierkante km.Het nadeel hiervan is dat je altijd zo een pokke end moet rijden om naar je missie te gaan.Je moet namenlijk altijd naar de grootste stad in het spel om aan missie's te komen,om vervolgens weer helemaal naar de uithoeken van de map de gaan rijden voor 1 kogel omdat je eigenlijk maar 1 iemand moet vermoorden.In het begin is dit leuk maar na 5missies kom je erachter dat het de vaart enorm uit het spel haald en daardoor word het saai en zal je sneller dit spel wegleggen voordat je het uitgespeeld hebt.En we zitten in Afrika,dus daar verwacht je dieren.Ubisoft kent echter maar 4 afrikaanse diereneen gazelle een gnoe een zebra en een geit,ja een geit.. Nieteens een vogel om de lucht wat op de vrolijken ofzo.Had er op z'n minst wat leeuwen of krokodillen om voor wat uitdaging te zorgen maar dat was teveel gevraagd.

Het spel kent een overtuigende 24 uurs dag - en nachtcyclus. Overdag gebeuren er andere dingen dan 's nachts en daar kun je in beide gevallen je voordeel mee doen. Zo kent 's nachts een basis vaak minder manschappen maar zie je minder goed waar je moet zijn. Voorts speelt het weer een rol in de game. Je kunt namelijk gebruik maken van de wind. Steek met een vlammenwerper het gras in de buurt van een kamp in de fik en voor je het weet staat de boel in de hens!

Het verhaal is best leuk te noemen,erg cliche dat wel maar het houd wel je aandacht er een beetje bij,de buddie's die je hebt kunnen erg handig zijn als je ze gebruikt tenminste ze helpen je vaak uit de nesten als je bijna doodgaat of als je een missie krijgt kunnen ze je helpen die missie te halen.

De multyplayer kan ik helaas niks over zeggen aangezien die het niet bij mij doet..

Uiteindelijk is far cry 2 voor mij een grote teleurstelling geworden,de verwachtingen waren hoog en het heeft haast nergens aan de verwachtingen voldaan.
+Grafisch toch erg mooi
+landschap
-wapens voelen niet goed
-kevlar vijanden
-te veel rijden
-verveling slaat snel toe

Dit spel ziet er echt retegeil uit.

Ik heb me zo erg vermaakt door het rondlopen en rondrijden in de wagentjes door de gigantische wereld van Far Cry 2.
Het spel ziet er werkelijkwaar subliem uit, het gras is om op te vreten en het allerleukste is om je vijanden uit te roken. Het ziet er allemaal superrealistisch uit, net als het feit dat je oude wapens op de kop tikt, die doen het allemaal minder goed.

Waar bij mij het grootste hekelpunt zit en ik ben niet de enige, is het feit dat op elke hoek van een belangrijke kruising een grenspost zit.
Wat is dit irritant zeg, dit zorgt ervoor dat je elke keer weer iedereen mag neerknallen. Het haalt de vaart heel erg uit het spel.
Ok je zou denken, als ik ze even neerknal heb ik geen last meer van ze. Nou dit mag je vergeten, als je even het hoekje omgaat en je gaat weer terug staan ze er weer vrolijk. Zo gaat het met alle grensposten, op een gegeven moment ben je het gewoon zat om nog aandacht te besteden aan die grensposten. Aangezien ze op elke hoek zitten betekende dat in mijn geval dat ik heb spel heb weggelegd en niet meer heb gespeeld.

Echt zo zonde, want de potentie is enorm en het is ook allemaal goed uitgewerkt, alleen dat ene punt zorgde ervoor dat ik het niet meer wilde spelen(ongeveer 15 uur gespeeld).

avatar van leatherhead
Opzich zou het een heel goed spel kunnen worden want de graphics zijn fantastisch en de omgeving is werkelijk prachtig om in rond te lopen. Alleen het probleem is dat de missies na een tijdje ontzettend eentonig worden en ongelooflijk saai om te spelen verder heb ik me ook kapot geirriteerd aan die takke einden die je moet rijden en dan komt er ook nog eens bij dat je om 100 meter moet stoppen om je auto te repareren omdat je beschoten bent door een aantal gastjes die bij een guard post staan.

Verder is de A.I soms heel moeilijk neer te halen en kom je wel eens wat foutjes tegen in het spel een keer had ik dat een afrikaantje op de grond lag en mijn schoten gingen dwars door hem heen zonder dat hij doodging. Zo zijn er ook wel wat leuke dingetjes zoals hoe het vuur zich verspreid , Wapens die roesten , Malaria pillen halen.

Ben toch aardig teleurgesteld in het spel het had veel meer kunnen worden als ze er gewoon wat variatie in hadden gegooid.
Dikke 3 sterren

avatar van LimeLou
Heel erg onderschatte game.

Ik hoor vaak negatieve berichten van mensen over Far Cry 2. Dat deel 1 veel beter is. Aan meningen valt niet veel te veranderen, dat heb ik me wel gerealiseerd na het spenderen van de nodige jaren op deze site, maar het is altijd zonde om een game te zien (ander voorbeeld is Prey) die net als Far Cry 2 gewoon niet genoeg gewaardeerd wordt. Don't get me wrong, dit gemiddelde is zeker niet slecht, maar alleen al voor de moeite die onze vrienden bij Ubisoft hebben gedaan voor het creëren van zo'n grootschalige wereld zonder laadtijden verdienen ze een ereplekje in de top 250, als je het mij vraagt.

Het tropisch eiland met monsters en hyperactieve shoot-outs zoals in deel 1 is deze keer iets anders. Wat je vaak moet doen na een heftige shoot-out is het oplappen van je armen of benen en even je gezond verstand gebruiken voor het geval je nog een vijandelijke groep soldaten tegenkomt. Nu ben je gevoelig, een doelwit, een klein wandelend mannetje of vrouwtje in het Afrikaans landschap. Je bent niet de big guy van deel 1 en je knalt niet heel de wereld aan gort, je bent gewoon een mens, een mens op zoektocht naar diamanten en een smokkelaar. Een smokkelaar genaamd "The Jackal".

Het verschil tussen dit vervolg en het eerste deel is dus heel groot. Het voelt origineler aan. Misschien heeft de game enkele schoonheidsfoutjes en is de gameplay traag, maar daar ergerde ik me compleet niet aan. Ik vond het juist heerlijk voelen om het grote Afrikaans landschap te verkennen in een Jeep en vijandelijke posten over te nemen. Er zijn inderdaad te veel vijanden in de game, ja, maar ik zie het niet als een groot nadeel omdat er vele manieren zijn hoe je de vijanden kan vermoorden of juist vermijden. Je kan sluipen, je sniper gebruiken, de boel opblazen of gewoon iedereen ordinair neerschieten. En wat je ook als middel en aanpak gebruikt het voelt gewoon lekker en apart. Met zo'n heerlijk oermens-gevoel. Ik heb zelden gehad dat een open wereld me echt binnen sleurde. In deze game leef je niet alleen ,maar je moet ook overleven. Dit zie je niet vaak in shooters, maar in deze wel , en in tegenoverstelling tot meeste gamers vind ik dit absoluut fantastisch.

Het verhaal stelt niet veel voor. Het is aan te raden om de ondertiteling aan te zetten, want ik verstond geen ruk van wat de NPC's mij wouden vertellen. Ze klonken of ze aan drugs waren. Nee, de voice acting is niet goed, nee, maar dit bederft de pret nog niet. Het verhaal neemt in deze game ook een erg subtiele rol aan. Je doet gewoon iets met het verhaal als je geen zin meer heb om het landschap te verkennen. En de missies zijn erg leuk. Ook is het buddy-systeem erg leuk en origineel. Nein, de A.I. is ook niet goed, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ook niet echt zo heel erg. Er zijn gewoon veel leuke ideeën in deze game gestopt, niet altijd goed uitgewerkt, maar het is tenminste apart en ik heb ook zelden zo'n aparte shooter gezien, waarbij de speelstijl soms iets wegheeft van een survival-horror game.

Traagheid is ook een leuk aspect van de game, iets wat meeste gamers stoort, maar hierbij wil ik echt genieten van elke grasspriet in de wind en de rimboe-achtige soundtrack die door je speakers knalt, mede dankzij het fantastische sound-design. Ik zit ook niet rond te kloten, maar ik wil echt serieus de wijde wereld verkennen en niet kijken wat er gebeurt als ik de helft van een willekeurig stadje in de ballen schiet. Dit allemaal is in tegenoverstelling tot meeste open-world games *kuch* GTA *kuch* erg sfeervol en weet me compleet in de virtuele wereld op te zuigen.

Om een lang verhaal kort te maken: Far Cry 2 durft veel meer en is origineler dan de meeste shooters, er zijn een handvol foutjes , zo is de A.I. van de vijanden en vooral van je maten niet echt top-notch, is het verhaal niet zo bijzonder en de voice-acting is belabberd, maar dit alles is maar een kleine, lelijke puist op de tronie van een geweldige game en een gewaagd vervolg: Far Cry 2!

*4.5

avatar van bettafish14
leuk spel,
had opzich wel meer dieren in gemogen er zitten geen leeuwen, krokodillen in etc had het nog realistischer gemaakt die roofdieren maar oke hopen dat deel 3 wel dit soort dingen gaat bevatten