Far Cry 2 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Far Cry 2 is een first person shooter die bestaat uit twee levels. Deze levels zijn helemaal open en vijftig vierkante kilometer groot en zijn volkomen vrij te doorlopen. In Far Cry 2 is er een geheel non-liniair verhaal. Als speler moet je een man om zeep helpen die verantwoordelijk wordt gehouden voor het verkopen van wapens aan twee elkaar bestrijdende partijen in een regio van Afrika. Tijdens het spelen kom je in contact met verschillende personages van verschillende partijen voor wie je submissies kunt doen of juist tegen elkaar kunt uitspelen.

avatar van dave
Klopt als een bus, Pastichio. Na lange tijd nog eens een herkansing gegeven, maar flagrant gefaald. De eentonigheid van de missies en de te lange reizen per auto voelden wederom al gauw vervelend aan. Dit spel heeft nochtans potentieel, maar weet hier nergens iets mee aan te vangen. Misschien binnen een jaar nog eens proberen?

Pastichio Rocker
Far Cry 3 is aangekondigd, dus laten we het hopen.

avatar van leatherhead
Far Cry 3 eerste beelden. Ziet er goed uit zeg, hij komt waarschijnlijk ergens in 2012.

YouTube - ‪Fry Cry 3 E3 2011 Walkthrough‬‏

avatar van Aazhyd
Ziet er uit als Far Cry 1, maar dan een stuk ruiger en meer opschuivend richting Modern Warfare, denk ik. De terugkeer naar een tropisch eiland vind ik in ieder geval een goeie zaak.

Pastichio Rocker
Nu maar hopen dat ze ook de AI van Far Cry meenemen, want de AI van deel 2 was huilen met de pet op.

raffael77
Ik heb dit spel nog niet zo lang maar is prima te doen. Ik vind wel dat het grafisch wat te kort komt en met name door lags. De besturing en met name voor ps3 versie met r3 knop kwa richten echt slecht. Zodra je gaat rennen of ineens wil omdraaien schiet het alle kanten op met richten.

Voor de rest is het prima en lekker vermaak. Blij dat hier ook sniper riffles zijn lol.

avatar van bettafish14
Leuk spel, maar ik irriteer me aan die guardposts op elke hoek van de weg, en dan heb je ze gedood en rijd je stukje terug staan ze er weer.

avatar van LimeLou
Heel erg onderschatte game.

Ik hoor vaak negatieve berichten van mensen over Far Cry 2. Dat deel 1 veel beter is. Aan meningen valt niet veel te veranderen, dat heb ik me wel gerealiseerd na het spenderen van de nodige jaren op deze site, maar het is altijd zonde om een game te zien (ander voorbeeld is Prey) die net als Far Cry 2 gewoon niet genoeg gewaardeerd wordt. Don't get me wrong, dit gemiddelde is zeker niet slecht, maar alleen al voor de moeite die onze vrienden bij Ubisoft hebben gedaan voor het creëren van zo'n grootschalige wereld zonder laadtijden verdienen ze een ereplekje in de top 250, als je het mij vraagt.

Het tropisch eiland met monsters en hyperactieve shoot-outs zoals in deel 1 is deze keer iets anders. Wat je vaak moet doen na een heftige shoot-out is het oplappen van je armen of benen en even je gezond verstand gebruiken voor het geval je nog een vijandelijke groep soldaten tegenkomt. Nu ben je gevoelig, een doelwit, een klein wandelend mannetje of vrouwtje in het Afrikaans landschap. Je bent niet de big guy van deel 1 en je knalt niet heel de wereld aan gort, je bent gewoon een mens, een mens op zoektocht naar diamanten en een smokkelaar. Een smokkelaar genaamd "The Jackal".

Het verschil tussen dit vervolg en het eerste deel is dus heel groot. Het voelt origineler aan. Misschien heeft de game enkele schoonheidsfoutjes en is de gameplay traag, maar daar ergerde ik me compleet niet aan. Ik vond het juist heerlijk voelen om het grote Afrikaans landschap te verkennen in een Jeep en vijandelijke posten over te nemen. Er zijn inderdaad te veel vijanden in de game, ja, maar ik zie het niet als een groot nadeel omdat er vele manieren zijn hoe je de vijanden kan vermoorden of juist vermijden. Je kan sluipen, je sniper gebruiken, de boel opblazen of gewoon iedereen ordinair neerschieten. En wat je ook als middel en aanpak gebruikt het voelt gewoon lekker en apart. Met zo'n heerlijk oermens-gevoel. Ik heb zelden gehad dat een open wereld me echt binnen sleurde. In deze game leef je niet alleen ,maar je moet ook overleven. Dit zie je niet vaak in shooters, maar in deze wel , en in tegenoverstelling tot meeste gamers vind ik dit absoluut fantastisch.

Het verhaal stelt niet veel voor. Het is aan te raden om de ondertiteling aan te zetten, want ik verstond geen ruk van wat de NPC's mij wouden vertellen. Ze klonken of ze aan drugs waren. Nee, de voice acting is niet goed, nee, maar dit bederft de pret nog niet. Het verhaal neemt in deze game ook een erg subtiele rol aan. Je doet gewoon iets met het verhaal als je geen zin meer heb om het landschap te verkennen. En de missies zijn erg leuk. Ook is het buddy-systeem erg leuk en origineel. Nein, de A.I. is ook niet goed, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ook niet echt zo heel erg. Er zijn gewoon veel leuke ideeën in deze game gestopt, niet altijd goed uitgewerkt, maar het is tenminste apart en ik heb ook zelden zo'n aparte shooter gezien, waarbij de speelstijl soms iets wegheeft van een survival-horror game.

Traagheid is ook een leuk aspect van de game, iets wat meeste gamers stoort, maar hierbij wil ik echt genieten van elke grasspriet in de wind en de rimboe-achtige soundtrack die door je speakers knalt, mede dankzij het fantastische sound-design. Ik zit ook niet rond te kloten, maar ik wil echt serieus de wijde wereld verkennen en niet kijken wat er gebeurt als ik de helft van een willekeurig stadje in de ballen schiet. Dit allemaal is in tegenoverstelling tot meeste open-world games *kuch* GTA *kuch* erg sfeervol en weet me compleet in de virtuele wereld op te zuigen.

Om een lang verhaal kort te maken: Far Cry 2 durft veel meer en is origineler dan de meeste shooters, er zijn een handvol foutjes , zo is de A.I. van de vijanden en vooral van je maten niet echt top-notch, is het verhaal niet zo bijzonder en de voice-acting is belabberd, maar dit alles is maar een kleine, lelijke puist op de tronie van een geweldige game en een gewaagd vervolg: Far Cry 2!

*4.5

Hoeveel dagen gespeeld?

avatar van LimeLou
Genoeg om het uitgespeeld te hebben

avatar van bankhanger
@ LimeLou

oef ik dacht dat ik de enige was die dit een zalig spel vond .
hij is inderdaad zwaar onderschat

Mooi om te horen!

avatar van Spock
Achterop mijn doos stond altijd: indrukwekkende AI. Ik heb het nooit echt begrepen, maar super slecht heb ik het zelf eigenlijk nooit gevonden. Verder een mooie review, ben het er mee eens. Voor mij steekt de mooie open wereld uit boven de rest. Nu ik de laatste tijd steeds meer uit RPG's groei blijf ik nog steeds een voorkeur hebben aan een open wereld die Far Cry inderdaad op een sterke wijze brengt.

AvMerode
Veel luitjes via youtube filmpjes geven ook al aan dat het een zeer onderschatte game is, ikzelf vind hem fantastisch.
Zoveel vrijheid en dat in een FPS, beter dan die lineaire FPS games van tegenwoordig.
Far Cry 2 is geen deel 1 waarbij je monsters tegenkomt, het is wennen maar de vrijheid die je hebt is zo geweldig lekker.
Daarnaast is er ook nog een online mp maar daar doe ik het niet voor, al is de level editor wel een verslavend onderdeel.

avatar van Spock
Mooi verwoord LimeLou, ik lees het nu pas. Ik kan me er goed in vinden, zo kijk ik ook tegen Far Cry 2 op.

Ik volg momenteel de tip van BoordAppel op, Borderlands. En die bevalt ook erg en kan die argumenten ook goed begrijpen. Daar wordt het freeroaming goed gecombineerd met RPG-elementen. Dat had Far Cry 2 ook niet misstaan, maar desondanks is het nog altijd een fantastisch (en onderschatt) spel.

Thanks

avatar van jespertje
best wel lollig in die jungle

avatar van Predilor
Een "overrated" game naar mijn idee, De nadruk word vooral gelegd op de graphics, maar gaat ten koste van wat "mooie gameplay" zou moeten zijn.
De posten die steeds opnieuw bewaakt worden, het lange reizen en het steeds opnieuw het hele gedeelte afreizen/spelen als je dood bent gegaan is vervelend en zorgt ervoor dat het spel erg langdradig word en saai.
Zelf vond ik een aantal interactive dingen wel leuk, zoals de diamanten.. en waren de graphics verbluffend... zeker wat punten waard.
Ik vond het zelf ook het spel te RPG achtig.

2,5* ster

avatar van LimeLou
Dat langzame RPG achtige vond ik juist heel vernieuwend. Rondrijden bleef voor me leuk, want je vond allemaal leuke dingen onderweg. De gameplay is juist keigoed omdat het gaat om opbouwing en dat je je moet voorbereiden. Gewoon realistisch, niet slecht.

avatar van Spock

Ik hoopte alleen dat het op consoles ook mogelijk is om gedurende je speelbeurt op te slaan. Nu kan het helaas alleen bij safehouses, en ik denk dat dat ook een minpunt is.

LimeLou schreef:
Rondrijden bleef voor me leuk, want je vond allemaal leuke dingen onderweg.

Zoals wat? Het enige dat je kan verzamelen zijn diamanten.

avatar van LimeLou
Niet alleen dat hoor, unscripted gebeurtenissen, ontdekken van nieuwe plekken en gewoon genieten van de natuur om je heen waar erg veel aandacht aan is besteed.

BoordAppel (moderator)
Unscripted gebeurtenissen? Ik kan me er niets van herinneren, wat kwam je dan allemaal tegen?

avatar van LimeLou
Ik ging met een jeep door een dal rijden en kwam ik een kapot vliegtuig tegen met een buddy. Als ik dus besloot het dal te negeren , zou ik haar nooit zijn tegengekomen. Of het tegenkomen van vijanden, zendmasten etc.

BoordAppel (moderator)
Dat is allemaal scripted.

avatar van LimeLou
Het was anders vrij subtiel en vernieuwend verwekt in de open wereld IMO.

avatar van Spock
Wat je daar zegt over dat vliegtuig dat klopt inderdaad. Zulke dingen zijn dan wel "scipted" zoals je omschrijft, maar zorgen er desondanks toch voor dat je de wil vind om verder te verkennen. Aangezien je het spel slecht vond zul je dat minder hebben. Maar het hoeft overigens ook niet alleen maar actie te zijn wat leuk is, een vet dorpje tegenkomen kan ook leuk zijn.

avatar van LimeLou
In die zin bedoel ik het ook meer. Verrast worden.

BoordAppel (moderator)
Nou ja, zo slecht vond ik het niet hoor. Ik ben vooral teleurgesteld aangezien de game niets doet met de potentie die het zeker heeft. Ik vond het ook wel leuk als ik ergens een deltavlieger tegenkwam maar dat soort momenten zijn er gewoon veel te weinig. Een mooi dorpje tegenkomen is leuk maar als er niets te doen is verliest het snel mijn interesse. De game was veel beter geweest als je dingen kon vinden die het ontdekken van gebieden de moeite waard maakt, zoals bij de betere RPG's het geval is.

Jammer dat Ubisoft modders haat, anders had dit een geweldige game kunnen worden.

avatar van COD_PRO88
goede game maar ik vond deel 1 iets beter.

multiplayer vond ik erg leuk alleen de singleplayer vond ik als ik eerlijk niet zo veel aan met zo'n open map.

wel 3.5* want het is gewoon een goede game ik kijk wel uit naar deel 3.