Far Cry 2 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Far Cry 2 is een first person shooter die bestaat uit twee levels. Deze levels zijn helemaal open en vijftig vierkante kilometer groot en zijn volkomen vrij te doorlopen. In Far Cry 2 is er een geheel non-liniair verhaal. Als speler moet je een man om zeep helpen die verantwoordelijk wordt gehouden voor het verkopen van wapens aan twee elkaar bestrijdende partijen in een regio van Afrika. Tijdens het spelen kom je in contact met verschillende personages van verschillende partijen voor wie je submissies kunt doen of juist tegen elkaar kunt uitspelen.

Mooi omgevingen. Aardige missies. Best OK.

Muskano
bokhove2 schreef:
Mooi omgevingen. Aardige missies. Best OK.

Beste review ooit .
Wat wordt je volgende review?
Ik weet dat het veel tijd in beslag neemt, maar ik ben echt benieuwd naar je volgende review.

avatar van Them
Grafisch prachtig, goede gameplay. Maar repetitief. Je kunt er kort over zijn.

Muskano schreef:

Beste review ooit .
Wat wordt je volgende review?

Met gelul kun je niet spelen. Hou niet van blabla. Succes ermee.

avatar van bettafish14
ik vind dit een leuk spel vooral als je het spel op fullhd tv kijkt dan is het erg scherp voor een spel uit 2008.
ook is het landschap erg mooi gemaakt, helaas zitten er niet meer dieren in dan zebra en antilopen.
Het had nog beter geweest als ze bijv krokodillen in het moeras zouden maken en leeuwen op de savanah, maarja dat is mijn mening.
maar dit is een prima game!

avatar van leatherhead
Meer dieren zou idd wel leuk geweest zijn ja. Mischien iets voor FC3, dat je speciaal moeras hebt waar krokodillen zitten, net zoals bijv bij Red Dead Redemption dat gebied met die beren .

avatar van Bombong
Normaal gesproken heb ik niet zo'n probleem met games waar weinig ontwikkeling in zit en waar de missies ongeveer hetzelfde blijven (Assassin's creed 1 bijvoorbeeld) maar bij Far Cry 2 begint het me langzamerhand te storen.

Ik ben er nu al een paar weken mee bezig (weliswaar niet in een hoog tempo) maar ik lijk geen enkele progressie te maken. Doel zou moeten zijn het vinden van de 'Jackal' maar ik ben alleen maar kleine missies voor iedereen aan het uit te voeren zonder dat ik daardoor ook maar een stap dichter bij mijn doel kom. Er komt in ieder geval geen informatie vrij die je vooruit helpt.

Daarbij komen nog een aantal irritaties waarvan de belangrijkste is dat als je iedereen gedood hebt bij een guardpost en je je hielen nog niet gelicht hebt, ze allemaal weer levend zijn. Omdat je veel aan het rijden bent van de ene uithoek naar de andere en je dus elke keer dezelfde locaties passeert, wordt dat echt vervelend op de duur.

Kan iemand mij zeggen of ik op deze manier ooit verder kom, of ben ik over een jaar nog steeds missies aan het doen voor onbelangrijke personen?

avatar van dave
Die indruk had ik ook, Bombong. Die 50 vierkante kilometer was gewoon teveel voor mij en ik liep vaak compleet verloren. Verder werd slechts zéér langzaam voortgang geboekt en bleef het bij mij eveneens tot het uitvoeren van kleine, onbelangrijke missies. Maar misschien is dit wel normaal na zo'n 12-15 uur speeltijd. Of misschien ben ik simpelweg gewoon geraakt aan lineaire, voor zichzelf sprekende parcours waar geen kaarten en kompassen bij komen kijken. 99% van de tijd was ik aan het zwemmen of een berg op aan het lopen, zonder te weten waar ik was.

Far Cry 2 is bij mij op die manier snel in de vergeethoek beland.

Pastichio Rocker
Het was ook zo suf dat er bijna geen dieren waren. Je zou denken dat de Afrikaanse steppe vol met dieren zou zitten, maar dat valt vies tegen. En die fucking checkpoints... kutspel.

RomeX
Pastichio Rocker schreef:

Helemaal mee eens, ik werd na een tijdje gek door telkens heen en weer te gaan.

Pastichio Rocker
Far Cry is echt 100x beter dan dit 'vervolg'. Zelfs de monsters vond ik wel aardig. Vooral die grote klootzakken met zo'n rocket launcher.

avatar van fabblwaps
1,5
Wat een schijtvervelend spel is dit, zo'n open wereld is helemaal niet leuk als je om elke hoek weer een groep vijanden moet vermoorden. Op die manier duren zelfs de simpelste missies vervelend lang en kun je bovendien niet van de wereld genieten. Het systeem waarbij je wapens jammen/kapot gaan is ook erg irritant, wat is daar in godsnaam de meerwaarde van.

Toch waren er ook wel leuke dingen te beleven, zoals zebra's aanrijden en met vuur spelen. Vooral als een munitiekistje vlamvat is dat erg leuk.

avatar van dave
Nog iemand die haast knettergek is geworden van datzelfde viooldeuntje dat veel te vaak afgespeeld werd? Zo deprimerend!

avatar van Bombong
fabblwaps schreef:

Eerst heb je een goed wapen en dan blijkt het opeens verroest te zijn. Maar vijanden hebben daar geen last van. Die raken je nog feilloos op een kilometer afstand met hun kapotte wapens.

Deze game had nog enigszins replaywaarde gehad als je het coöp kon spelen

avatar van Draugen
dave schreef:

Nee, ik eerder van dat zogenaamd spannende junglemuziekje dat begon te spelen als de actie begon.

avatar van Spock
Echt fantastisch, zo'n shooter in een open wereld. Heerlijk sfeertje en veel vrijheid. Lang niet zo lineair als de meer gehypete shooters van vandaag de dag.

Pastichio Rocker
En dit spel was niet gehyped?

avatar van Spock
Geen idee. Ik verdiep me niet bepaald in de spellenwereld. Maar volgens mij heeft deze toch niet zo'n blinde achterban als spellen als Call of Duty.

Pastichio Rocker
Dat niet, maar dat hoeft ook niet bij een hype.

avatar van Spock
Een hype heeft altijd een flinke achterban. Die hoeft uiteraard niet per se blind te zijn, maar dat is helaas wel vaak zo. Dit spel krijgt wat minder aandacht, en dat komt zeer zeker ten goede bij de algehele ervaring.

Hmm, er zijn inderdaad wat mankementen aan deze game (overal vijanden, veel reizen). Toch heb ik hem 2 keer met plezier uitgespeeld. Zeer mooie omgevingen (vind ik erg belangrijk) en een aantal leuke missies. Een game in een Afrikaans land in burgeroorlog, sowieso een origineel idee.

Pastichio Rocker
Ga de eerste Far Cry eens spelen. Dit spel mag de naam Far Cry eigenlijk niet eens dragen.

Kan best, maar een werk dient niet beoordeeld te worden op z'n titel.

Pastichio Rocker
Dit werk wordt beoordeelt op de inhoud en de titel.

avatar van Spock
Al had het spel "Civil War in Africa" of "Malaria Pill Shootout" geheten, dan was het nog steeds een topper.

Het is nogal misleidend om de game Far Cry 2 te noemen terwijl er geen enkel raakvlak is met Far Cry.

Ik vind het (net als Assassin's Creed) een game met potentie die er helemaal niet uitkomt. De graphics zijn prachtig en de setting is inderdaad origineel maar de open wereld heeft niets te bieden en de gameplay is veel te eentonig.

Wil je een goede shooter in een open wereld spelen, ga dan voor Borderlands.

avatar van Spock
Ik vind die open wereld net heel goed gemaakt. Je kunt veel gebieden op jezelf verkennen, en ook op verschillende manieren een bepaalde doelstelling halen. Ga je via water of via land, en van welke kant kom je? Het spel zelf heb ik op twee compleet verschillende manieren gedaan. Enerzijds de wat meer sluipende Rambo-achtige stijl waarbij stealth centraal staat. Anderzijds de meer explosieve methode. In Assassin's Creed komt de potentie er inderdaad niet echt uit, maar dat vind ik bij dit spel juist wel het geval.

De open wereld ziet er fantastisch uit maar er valt helemaal niets te beleven. De gevechtslocaties vind ik nu ook weer niet zo verschillend dat je er echt andere tactieken op na kunt houden (zeker die vervelende checkpoints niet). Heeft overigens ook te maken met de achterlijke AI. Het ergste is dat er niets te beleven valt en dat ontdekken geen beloning geeft. Ja, een lullig diamantje maar die kan je met veel minder moeite ook verdienen.

Pastichio Rocker
De AI in dit spel is echt achterlijk inderdaad. De ene keer kun je iemand op klaarlichte dag van 20 meter afstand afschieten zonder dat zijn collega's het merken, maar wanneer je 's nachts met je sniper in de bosjes ligt en je schiet iemand af weten ze gelijk dat jij in dat bosje ligt met hun infa-red ogen. En de missies worden zo ontzettend saai op een gegeven moment. Konden ze daar bij Ubisoft nou geen interessantere dingen bedenken dan alleen maar diamantjes ophalen? Nee, doe mij Jack Carver maar. Die had tenminste nog babbels.