Live A Live (2022)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

LIVE A LIVE, dat oorspronkelijk alleen werd uitgebracht voor de Super Famicom in Japan, krijgt een nieuw leven op de Nintendo Switch! Maak kennis met zeven helden, elk met hun eigen unieke vaardigheden en levens in verschillende periodes. Deze remake bevat geremasterde muziek van de oorspronkelijke componist Yoko Shimomura, geproduceerd door Takashi Tokita (de director van de Super Famicom-versie), en behoudt alles wat spelers leuk vonden aan de originele game, terwijl de game ook toegankelijk is voor nieuwkomers.

Staat op mijn radar! Heb me voorgenomen de switch physical games niet meer zo in het visier te houden, maar voor dergelijke titels maak ik graag een uitzondering.

Het zal niemand verbazen dat deze ook op mijn radar staat. Wellicht ook een fysieke aankoop. Al ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren met de remakes van beide Front Mission games. Worden die beiden als compilatie aangeboden zou ik ze ook best willen hebben - anders blijft het bij digitaal voor die (komen ook 'ergens deze zomer' uit).

avatar van Maxigames
Gister aan deze begonnen, maakt het wachten op Xenoblade Chronicles 3 een stuk makkelijker! Ik was voor de aankondiging niet bekend met het origineel uit 94, maar wat ik zo hoor in reviews is dat het een vrij experimentele RPG was, ik verwacht dat het vooral leuk is voor de variatie in content en originaliteit van het concept. Heb nog niet veel gespeeld maar het ziet er wel erg mooi uit en de muziek is ook geweldig, het geeft echt jaren 90 nostalgie.

Vind 't ook interessant, speelduur van pak em beet 25 uur begreep ik, enige wat me tegenstaat is dat er in de 2e helft nogal gegrind moet worden naar 't schijnt.

avatar van Maxigames
centurion81 Ja dat had ik ook gehoord, maar ik heb ook een review gezien waarin iemand juist beschreef dat het in het begin te makkelijk was en pas in het latere deel het battle systeem goed tot z'n recht kwam. Het is waarschijnlijk maar net wat je liever hebt
Ik vind het tot nog toe ook best makkelijk, en met zo'n "beperkte" speelduur maak ik me ook niet zo veel zorgen als ik op het eind wat meer moet grinden. Maar ik ga zien wat ik er van vind, al lijkt het bij voorbaat al de moeite waard doordat zo'n aantrekkelijk kunstwerkje is.

Benieuwd naar je uiteindelijke review, Maxigames!

Vanavond uitgespeeld met om en rond de 30 uur op de teller. En ik vond het uiteindelijke grinden best wel meevallen. Misschien omdat je dat nou eenmaal gewend bent bij de meeste JRPG's, maar het was hier niet zo dat je steeds rondjes heen en weer moet lopen tot vervelend's toe om dat je bijna niet te halen bazen tegenkomt. Ik bent met de meeste van mijn karakters die ik meegenomen heb in de laatste chapter geeindigd op rond level 25-26. En dat in combinatie met de juiste items (iedereen heeft hier ook zijn eigen dungeon) valt het redelijk goed te doen. Er zitten wel wat pittige gevechten tussen, maar ook de juiste samenstelling van je team doe al wonderen. Mijn team was trouwens Sundown Kid, Pogo, Shifu en Oboromaru..

Verder vond het het gerevampte stijlte en de toegevoegde CGI scenes niet meteen een meerwaarde, maar het deed ook nergens af aan de ervaring. Het verhaaltje was echter leuk gedaan en het met name de 'prologen' staken best vernuftig in elkaar dankzij het feit dat ieder een eigen setting en held had en bijwijlen ook een soort van eigen speelstijl (zo was en ondermeer een soort van SF2 idee, een bijna Survival Horror / Alien chapter etc etc). De redelijk korte duur van 1-3 max zorgde ervoor dat het ook nergens echt begon te vervelen. Het uiteindelijke '2de' gedeelte van het spel is overigens zowat net zolang als het eerste en is meer een 'traditioneel' JRPG. Waar je niet gebonden bent aan een of twee karakters in je team maar met een volledige groep erop uit trekt.

Al met al best een prettige remake van een JRPG uit '94 die toch best wel 'wat anders' liet zien qua verhaal en scope. Voor mij was het weer even twijfelen tussen een 3,5 en een 4tje. Maar deze krijgt net de overhand.

En nu weer verder met Fire Emblem Engage.

avatar van Maxigames
Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik deze heb uitgespeeld, daardoor wel wat beter te zeggen wat ik er nou echt van vind. Het is leuk dat er vrij met veel verschillende battle mechanic's wordt geëxperimenteerd, alleen jammer dat de meeste gevechten dan zo simpel zijn dat je veel van die leuke ideeën maar weinig hoeft te gebruiken, of dat opstellingen van vijanden zo vaak het zelfde zijn dat je iedere keer al precies weet hoe je het moet aanpakken. Toch is het wel leuk om de verschillende opties uit te proberen en worden de gevechten later in de game wel wat pittiger waardoor je er toch wel een beetje gebruik van kunt maken. Buiten deze wat "gemengde gevoelens" over het de battles ben ik voornamelijk zeer te spreken over het spel.

De verschillende characters hebben allemaal hun eigen verhaal en gameplay stijl, verwacht alleen niet dat ze allemaal gelijkwaardig zijn. De een is behoorlijk uitgebreid terwijl een ander voorbij is voor je er erg in hebt. Persoonlijk vond ik dat helemaal niet erg, ik vond het wel leuk dat het hierdoor echt verassend is, je weet niet echt wat je kunt verwachten. Ook merk ik dat er veel verschil is van mening over de verschillende verhalen. Zo zie ik dat sommige mensen de chapter uit de verre toekomst saai vonden of erg cliché, terwijl ik het juist geweldig vond! Ook de prehistorie, de nabije toekomst en Imperial China behoren tot persoonlijke favorieten, maar ik moet zeggen dat ze allemaal wel hun eigen charmes hebben.

De graphics zijn weer echt waanzinnig mooi in de 2D-HD stijl, prachtige pixel art omgevingen en vooral ook eindbazen! Gecombineerd met sferische licht effecten. Persoonlijk vind ik dat deze 2D-HD stijl het mooist tot z'n recht komt op een kleiner beeldscherm zeker nu ik sinds kort een OLED Switch heb was dit echt geweldige eye candy! Ook de muziek is echt fantastisch van sfeervol tot adrenaline kick gevend, en vooral ook weer die eindbazen!

De game heeft dus veel verschillende kanten. Je merkt soms wel echt dat het oud is, met hier en daar wat van die typische jaren 90 vaagheden/beperkingen, soms heb ik dan echt het gevoel van; "wat is dit karig, dit spel kan ik toch maar amper een voldoende geven?" (misschien net 3*) Daar tegenover staan ook juist heel veel momenten dat je hele maal uit je bol gaat van een geweldige 90's anime-videogame adrenaline kick, door de fantastische combinatie van de beleving van verhalen, graphics en muziek, en ondanks de kritiek op de battles dat er toch wel erg veel creativiteit in zit! (Op die momenten denk ik; Wow helemaal geweldig 5*!!!)
Dus laat ik het gemiddeld op 4* als totaalscore.
Het is vooral een absolute aanrader voor mensen die van de 90's SNES periode houden en de beperkingen uit die tijd ook voor lief kunnen nemen.
De sfeer en vibe, gecombineerd met de hoeveelheid variatie en interessante creatieve ideeën in het gamedesign en hoe je opgaat in de bizarre verhalen maken dit toch tot een onvergetelijke beleving.
De hoeveelheid content vond ik toch ook nog zeer behoorlijk, nu heb ik er (als trage gamer die niets wil missen) ruim 50 uur over gedaan.

avatar van Eraser2
Moet de absolute eindbaas nog aanpakken maar daarvoor zal ik nog even moeten grinden. Het laatste gedeelte vind ik helaas het minste van de gehele game dus zal nog een beetje een worsteling worden. Anders dan andere JPRG's wist deze me wel te blijven boeien vanwege alle verschillende verhaallijnen die je speelt met totaal verschillende personages. Heel tof gedaan en (bijna) allemaal zeer interessant om te volgen. De gridbased combat ligt me iets minder, heb toch liever de turn based Octopath manier, maar was opzich wel genoeg variatie in te vinden. De game ziet er werkelijk waanzinnig mooi uit, die 2d HD stijl wordt met de game mooier en mooier. Qua kleurgebruik spat de game ook van het Switch OLED scherm, perfecte game sowieso al voor handheld natuurlijk. De vele optionele boss fights voegen ook wat leuke dingen toe, wellicht zit om die reden een replay er nog wel een keer in.

Voor nu alvast 4*