Live A Live (2022)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

LIVE A LIVE, dat oorspronkelijk alleen werd uitgebracht voor de Super Famicom in Japan, krijgt een nieuw leven op de Nintendo Switch! Maak kennis met zeven helden, elk met hun eigen unieke vaardigheden en levens in verschillende periodes. Deze remake bevat geremasterde muziek van de oorspronkelijke componist Yoko Shimomura, geproduceerd door Takashi Tokita (de director van de Super Famicom-versie), en behoudt alles wat spelers leuk vonden aan de originele game, terwijl de game ook toegankelijk is voor nieuwkomers.

Staat op mijn radar! Heb me voorgenomen de switch physical games niet meer zo in het visier te houden, maar voor dergelijke titels maak ik graag een uitzondering.

Het zal niemand verbazen dat deze ook op mijn radar staat. Wellicht ook een fysieke aankoop. Al ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren met de remakes van beide Front Mission games. Worden die beiden als compilatie aangeboden zou ik ze ook best willen hebben - anders blijft het bij digitaal voor die (komen ook 'ergens deze zomer' uit).

avatar van Maxigames
Gister aan deze begonnen, maakt het wachten op Xenoblade Chronicles 3 een stuk makkelijker! Ik was voor de aankondiging niet bekend met het origineel uit 94, maar wat ik zo hoor in reviews is dat het een vrij experimentele RPG was, ik verwacht dat het vooral leuk is voor de variatie in content en originaliteit van het concept. Heb nog niet veel gespeeld maar het ziet er wel erg mooi uit en de muziek is ook geweldig, het geeft echt jaren 90 nostalgie.

Vind 't ook interessant, speelduur van pak em beet 25 uur begreep ik, enige wat me tegenstaat is dat er in de 2e helft nogal gegrind moet worden naar 't schijnt.

avatar van Maxigames
centurion81 Ja dat had ik ook gehoord, maar ik heb ook een review gezien waarin iemand juist beschreef dat het in het begin te makkelijk was en pas in het latere deel het battle systeem goed tot z'n recht kwam. Het is waarschijnlijk maar net wat je liever hebt
Ik vind het tot nog toe ook best makkelijk, en met zo'n "beperkte" speelduur maak ik me ook niet zo veel zorgen als ik op het eind wat meer moet grinden. Maar ik ga zien wat ik er van vind, al lijkt het bij voorbaat al de moeite waard doordat zo'n aantrekkelijk kunstwerkje is.

Benieuwd naar je uiteindelijke review, Maxigames!

Vanavond uitgespeeld met om en rond de 30 uur op de teller. En ik vond het uiteindelijke grinden best wel meevallen. Misschien omdat je dat nou eenmaal gewend bent bij de meeste JRPG's, maar het was hier niet zo dat je steeds rondjes heen en weer moet lopen tot vervelend's toe om dat je bijna niet te halen bazen tegenkomt. Ik bent met de meeste van mijn karakters die ik meegenomen heb in de laatste chapter geeindigd op rond level 25-26. En dat in combinatie met de juiste items (iedereen heeft hier ook zijn eigen dungeon) valt het redelijk goed te doen. Er zitten wel wat pittige gevechten tussen, maar ook de juiste samenstelling van je team doe al wonderen. Mijn team was trouwens Sundown Kid, Pogo, Shifu en Oboromaru..

Verder vond het het gerevampte stijlte en de toegevoegde CGI scenes niet meteen een meerwaarde, maar het deed ook nergens af aan de ervaring. Het verhaaltje was echter leuk gedaan en het met name de 'prologen' staken best vernuftig in elkaar dankzij het feit dat ieder een eigen setting en held had en bijwijlen ook een soort van eigen speelstijl (zo was en ondermeer een soort van SF2 idee, een bijna Survival Horror / Alien chapter etc etc). De redelijk korte duur van 1-3 max zorgde ervoor dat het ook nergens echt begon te vervelen. Het uiteindelijke '2de' gedeelte van het spel is overigens zowat net zolang als het eerste en is meer een 'traditioneel' JRPG. Waar je niet gebonden bent aan een of twee karakters in je team maar met een volledige groep erop uit trekt.

Al met al best een prettige remake van een JRPG uit '94 die toch best wel 'wat anders' liet zien qua verhaal en scope. Voor mij was het weer even twijfelen tussen een 3,5 en een 4tje. Maar deze krijgt net de overhand.

En nu weer verder met Fire Emblem Engage.