Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp (2023)

Nintendo Switch
Strategy

Ontwikkeld door WayForward

Leid een leger in strategische, turn-based veldslagen als tactisch adviseur voor het Orange Star-leger. Jouw expertise is onmisbaar bij het verplaatsen van troepen over land, over zee en door de lucht. Versla vijandelijke eenheden en verover steden en basissen om het tij te keren en de vrede veilig te stellen. Houd het terrein en het weer in de gaten, want die hebben invloed op het verloop van de strijd. Deze remake bevat de twee campagnes van Advance Wars en Advance Wars 2: Black Hole Rising!

Ook uitgesteld trouwens vanwege de huidige wereldsituatie. Ook hier vind ik het trouwens weer onzin. Maar goed, je moet natuurlijk opletten dat je niet op te veel woke-teentjes tegelijk trapt door een heel erg cartoony, kleurrijke heruitgave van twee oude games met de titel 'Advance Wars' uit te brengen in een wereld waar er eens een keertje wat dichter bij huis wordt geschoten in plaats van het Midden-Oosten.

...of was de re-master gewoon nog niet tijdig klaar?

avatar van Banjo
Ik vond dit spel vroeger al zo te gek (vooral deel 1) maar op een gegeven moment werd het mij te moeilijk en of je nu schaak stukken of Pikmin's verliest het komt altijd hard aan. Nu met die online multi player zal ik hier extra in gaan duiken want dan word hard om hard!.

avatar van Banjo
Ik vrees dat dit spel wat onder de radar zal vliegen omdat Zelda ook al snel uitkomt toch is dit spel veel geschikter en heel leuk om op je handheld te spelen. En ik moet moet nog met Fire Emblem Engage aan de slag ik heb te veel keuzes eigenlijk, eerst toch maar de recensies afwachten voor de positieve vibes.

Ik heb hem gewoon op pre-order. Wellicht nog even Final Fantasy 5 en 6 halen, Warhammer Boltgun en WrestleQuest volgende maand en maar hopen op een lange droge zomer. (...met aangename temperaturen...25-30 mag...hoger liever niet ).

Sinner schreef:

Sla je Zelda over !?

Sla je Zelda over !?

Ik sla het niet over. Ik stel het gewoon even uit. Ook Pikmin 4 komt nog uit. Rune Factory 3 en de Etrian Odyssey remasters. DNF Duels is ook deze week en twijfel ik sterk over. De Front Missions remasters. Er zijn geruchten dat er nog een Mario titel in het verschiet ligt. En ook Bayonetta 3 en Origins staan nog erg hoog op de lijst. Ik heb geen haast. Maar blijkbaar wel een overvloed aan titels die ik wil spelen. Of nog in mijn backlog heb. Maar Zelda komt later in het jaar. Gewoon geen prio.

avatar van Maxigames
Ik herinner mezelf vroeger in de zomer op het terras Advance Wars op m'n Gameboy Advance spelen. Erg leuk dit nu in een nieuwe uitgave samen met deel 2 op de Switch te hebben. Het is direct zo heerlijk neutraal, tijdloos en vermakelijk als ik me kan herinneren
Dit is hoe ik stategy games het liefst zie, het gaat puur om de strategie met verschillende type eenheden die allemaal hun eigen voor en nadelen hebben, die je over een grid opgemaakt landschapje commando's geeft. Alsof je zelf een soort legerleider bent die het van bovenaf aanstuurt. Dit type game kan als het goed is uitgevoerd gewoon niet misgaan, dit is gewoon "altijd leuk" net als een Mario Kart of een cracker met kaas.

Het lijkt vrijwel exact de zelfde game te zijn als het origineel en dat is naar mijn mening helemaal prima, zo'n perfecte formule moet je vooral niet willen veranderen. Het grootste verschil zit m nog wel in de graphics die van pixel art naar 3D verandert zijn. Ik snap dat sommige de voorkeur hebben voor de pixel art, maar ik moet zeggen dat ik dit er ook prima uit vind zien. Vroeger zag het er al uit als heel abstracte poppetjes op een abstracte kaart, die zelfde indruk geeft het nu nog steeds, alleen lijken de pixelweergaves nu meer plastic poppetjes en voertuigen. Maar het heeft voor mij nog vrijwel precies de zelfde sfeer als de oude games.
Ik ben in het verleden ook wel eens teleurgesteld als een serie de shift van pixel art naar 3D maakte, maar dat was dan doorgaans omdat de 3D totaal niet de zelfde sfeer wist te vatten als de pixel art, door "low poly" modellen of van die vieze modderige textures, maar in deze Advance Wars release is dat totaal niet het geval, het ziet er net zo fris, knapperig en vrolijk uit als de originelen Typisch een geval van "War... War never changes..."
Qua timing komt deze release niet zo handig uit, ook bij mij zal deze met de komst van de nieuwe Zelda wel weer even in de kast verdwijnen, maar ik vind dat zeker bij een spel als deze heel weinig uitmaken. Dit is echt zo'n spel dat ik regelmatig even tussen door voor een of twee veldslagen uit de kast wil pakken, je voelt je ook helemaal niet belemmerd in het "onderbreken van een verhaal" gezien het verhaal vrij weinig voorstelt, het is gewoon een beetje lijm tussen de gameplay met wat leuke characters. Zo herinner ik me dat ook op de Advance, een game die ik er jaren later nog wel weer eens bij pakte om verder te spelen.

avatar van Banjo
Ik heb hem ook besteld beste Maxigames maar klopt het nou dat er geen online multiplayer in zit? alleen een co-op multiplayer?.

avatar van Maxigames
banjo Er zit wel online multiplayer in, maar de opties zijn beperkt. Je kunt alleen 1vs1 online spelen en er zit geen random matchmaking in. Ik heb dat zelf nog niet kunnen proberen, maar volgens mij kun je online dus alleen spelen tegen iemand die ook het spel heeft, door die uit nodigen.

Ik heb wel al thuis met 3 personen een battle gespeeld wat prima gaat, (kan als ik me niet vergis met maximaal 4 spelers, maar dat is dus offline.

avatar van Banjo
Het is weer old school op hun best, ik heb deel 1 en deel 2 nog op de DS in bezit en ook toen kon ik niet op houden met het spelen van deze spellen. Het is een soort schaken in combinatie met Stratego als dit spel je ding is, kun je echt nog wel jaren vooruit. En wat mij ook echt opviel is dat het op een klein scherm (Switch Lite!) de fijnste ervaring op levert. Op een grote tv voelt het compleet anders en is het het beeld behoorlijk vel plus die overdreven muziek erbij maar goed iedereen zijn ding. Het blijft een tijdloze klassieker voor de liefhebber..

Banjo schreef:
Het blijft een tijdloze klassieker voor de liefhebber..

Ik merk het aan het aantal uren dat je erin hebt gestoken hebt. Op de een of andere manier heb ik het wel gekocht maar nog niet echt mee begonnen, iets wat ik vast wel doe vroeg of laat - maar ik vind idd wel dat dergelijke games over het algemeen het best tot zijn recht komen in Handheld Mode. Heel veel tactische games of oldschool RPG's, laat staan VIsual Novels of Puzzel Games zijn wat mij betreft ook op hun best het wat kleinere scherm. Het speelt en leest dan gewoon wat intiemer / makkelijker.

avatar van Banjo
Sinner ja intiemer dat is wel het juiste woord daarom ben ik ook nog regelmatig bezig op m'n 3Ds XL en verzamel ook nog steeds spellen daarvoor. Alleen die prijzen zijn behoorlijk omhoog gegaan € 50,00 plus minimaal.

Banjo schreef:

Idem. Ik koop indien ik de kans heb en er nog interessante games zijn voor DS en 3DS (en die zijn er zat - ik moet zelfs nog alle Prof. Layton's, buiten de eerste twee) ook nog wel eens een gamepje hiervoor, maar sinds de Eshop is stopgezet swingen de prijzen inderdaad de pan uit zoals je zegt.