Mario Strikers: Battle League (2022)

Alternatieve titel: Mario Strikers: Battle League Football

Nintendo Switch
Sports

Ontwikkeld door Next Level

Maak je klaar voor Strike, een soort voetbal waarin twee teams van vijf er letterlijk alles aan doen om te winnen. Dribbel, pass de bal naar teamgenoten en gebruik tackles, voorwerpen en vernietigende schoten. Kortom, alles is geoorloofd om de bal in het doel te krijgen. Als er een Strikebol op het veld verschijnt, moet je die zo snel mogelijk zien te pakken en op te laden zonder dat de tegenstander je kan dwarsbomen. Op die manier kun je een speciaal hyperschot afvuren dat voor twee doelpunten telt als je hem in het doel weet te poeieren. Pas je team naar eigen wens aan met uitrustingen. Deze veranderen niet alleen het uiterlijk van je spelers, maar hebben ook invloed op eigenschappen als snelheid, kracht en passnauwkeurigheid.

avatar van Q jones
Ik vind het heerlijk. Zeker met vrienden is dit toch geniaal. Ik moet wel zeggen dat ik het soms nog wat moeilijk vind, maar na een paar uur meer spelen zal dat wel beter gaan denk ik.

Ik geef meestal pas weken of maanden na aankoop een cijfer aan games, omdat ik ze vaak lekker kalm doorheen speel, maar na een paar dagen Mario Strikers ben ik er eigenlijk al wel uit.

Ik hou er een dubbel gevoel aan over, aan de ene kant heb ik me er erg mee vermaakt en is de chaos en de lompigheid tijdens een wedstrijd hilarisch. Speel dit met iemand naast je op de bank, biertjes en bak nootjes erbij en je hebt echt hele fijne uren, maar doe je dat niet, dan blijft er niet zo heel veel over want er is gewoon zo goed als geen content. Je hebt een aantal trainingen, je kan een paar toernooitjes spelen waarbij je munten kunt winnen voor wat upgrades en je kunt online gaan. Meer is er gewoon niet. Geen leuke verhaallijn zoals in de meest recente Mario Tennis die ik funny vond. Daar kreeg je constant missies en uitdagingen die je op de tennisbaan moest doen wat het gevarieerd hield.

Maar bij Mario Strikers is er gewoon niks. Ik vind het erg lui van Nintendo, ik gok dat er komend jaar nog wel updates komen maar voor de bijna 60 Euro is het gewoon karig, zelfs gierig. Het zou helemaal erg zijn als de komende updates betaald gaan worden, ik hoop dat Nintendo dat ons niet aan gaat doen. Deze game verveelt snel als je het alleen speelt, het is net als Mario Party gewoon bedoeld om met vrienden in je buurt te spelen. Dan is dit zeker een ster meer waard dan ik nu ga geven.

Ik vind het jammer dat ik zo kritisch moet zijn, want had me hier echt op verheugd. Kwalitatief is er verder namelijk niks mis met de game. Visueel is het erg kleurrijk en fris, de game speelt erg soepel en snel (enig nadeel, ik zou bij hyper strikes de video vooraf wel door willen klikken...) en de funfactor is zeer aanwezig. Maar ja, je hebt maar een paar stadions, een paar personages (die inhoudelijk op wat details na niet veel verschillen) en na een tijdje ken je de Hyper Strikes en de andere snoeiharde schoten ook wel. Donkey Kong smasht bijvoorbeeld echt bijna alles raak als je goed kan timen wat niet al te lastig is. Dus ja, de cijfers voor deze game zullen denk ik variëren van kleine voldoendes tot hele hoge cijfers. Het is maar wat je van deze game verwacht. Het is wél een leuke toevoeging aan mijn Switch-games collectie.

avatar van Yestsida
Ik zit toch ook met gemengde gevoelens hoor.

Net zoals bij al de anderen heeft dit eigenlijk niets met de game an sich te maken, want die is gewoon prima! Meer nog, dit derde deel in de serie is weer ouderwets genieten. Vroeger heb ik het eerste deel op de GameCube bij een vriend sporadisch gespeeld maar voornamelijk het tweede deel op de Wii heb ik vroeger helemaal kapotgespeeld. Het plezier dat ik toen aan die game beleefde komt tijdens deze voetbalpotjes ook weer naar boven. 'Makkelijk' gaat tegenwoordig met twee vingers in de neus maar 'Normaal' geeft voor mij genoeg uitdaging, ik win en verlies ongeveer gelijkwaardig en ook nipt.
'Moeilijk' is niet aan te beginnen en online heb ik nog maar 1 match gespeeld, ook nipt verloren. Dit zie ik me niet veel meer doen aangezien ik geen online/multiplayer-gamer ben.

Laat dat nu mijn voornaamste probleem zijn met de game... in de singleplayer is er bar weinig te beleven! Je kan 'Duel' spelen, wat gewoon steeds 1 wedstrijd per keer is of je kan verschillende kampioenschappen aan gaan. Die kampioenschappen doe je ook maar één keer en raak je nadien niet meer aan. Nadien komen er extra moeilijke bekers vrij, maar daar ben ik te slecht voor. .

En dat is het. Het is geweldig als je met een wedstrijd bezig bent maar er zit ontzettend weinig in om naar terug te keren. Niet alleen de modi zijn veel te karig maar ook het feit dat er maar 10 karakters in zitten en 5/6 stadia is belachelijk voor de prijs van deze game. Ook de animaties (overwinning, opkomst, gescoord, hyper strike,...) zijn heel eentonig en na één keer heb je het wel gezien.
Gelukkig ziet de game er wel heel gelikt uit en is er, net zoals bij de gameplay, niet veel op aan te merken!

Blijkbaar zouden er gratis updates aan zitten te komen (met o.a. 10 extra personages) maar ik stel me toch de vraag of dit een goede ontwikkeling is van de game-industrie? Waarom niet gewoon van dag 1 een volledig product afleveren?

Voor nu deze score, in de toekomst met extra content hoop ik dat deze nog een half of zelfs heel punt naar boven gaat. De gameplay en presentatie verdienen dat absoluut!